مهاجرت تحصیلی سوئد

تحصیل رایگان در سوئد

تحصیل رایگان در سوئد

سوئد کشوری واقع در اورپا و ششمین کشور بزرگ در این قاره بشمار می رود که دانشگاه های این کشور در لیست معتبرترین دانشگاه های جهان قرار گرفته است. از سال 2011 به بعد تحصیل رایگان در سوئد شامل دانشجویان صرفا شامل دانشجویان بومی و اروپایی که به زبان سوئدی مسلط هستند. علاوه بر مقطع کارشناسی در مقطع کارشناسی ارشد دانشجویان می توانند از طریق اخذ کمک هزینه های تحصیلی و در برخی موارد با کسب نمرات بالا از تخفیفات مناسبی برخوردار گردیده و به تحصیل رایگان در این کشور بپردازند. مشاورین موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت از تجارب مفیدی در این زمینه برخوردار بوده و با ارائه راهکارهای مناسب دانشجویان را یاری و همراهی می نمایند.

با توجه به کیفیت بالای آموزشی و هزینه های مناسب تحصیلی در سوئد، هر ساله این کشور مقصد تحصیلی بسیاری از دانشجویان بین المللی می باشد. آموزش در دانشگاه های سوئد به صورت تئوری و عملی و به 2 زبان انگلیسی و سوئدی ارائه می گردد. دانشجویان با اتمام تحصیلات خود در این مراکز از مهارت لازم برای ورود به بازارهای کاری جهانی برخوردار خواهند بود. از همین رو دانشجویانی که از دانشگاه های سوئد فارغ التحصیل گردیده اند. از این رو امکان انجام کار در سایر کشورها را خواهند داشت. ناگفته نماند تحصیل دکترا در سوئد علاوه بر اینکه رایگان است. از این رو به دانشجویان حقوق و دستمزدهایی پرداخت می شود.

تحصیل رایگان در سوئد در مقطع کارشناسی

سوئد دارای 10 میلیون جمعیت می باشد و از امنیت و رفاه اجتماعی بالایی برخوردار است. دانشگاه های این کشور با در اختیار گذاشتن امکاناتی مناسب دانشجویان را در محیطی خلاق و مبتکر پرورش می دهند. مقطع کارشناسی در سوئد 3 به طول می انجامد. دانشجویان خارج از اتحادیه اروپا که از مهارت زبان سوئدی برخوردارند امکان تحصیل رایگان در سوئد را خواهند داشت. اما تحصیل به زبان انگلیسی منوط به پرداخت شهریه های تحصیلی می باشد. البته دانشجویان در این مقطع مجاز به انجام کار هستند. از این طریق می توانند اکثر هزینه های تحصیلی خود در این کشور را پوشش دهند. بطور میانگین هزینه های تحصیل در مقطع کارشناسی 80000SEK تا 160000SEK (کرون سوئد) در سال برآورد شده است.

تحصیل رایگان در سوئد در مقطع کارشناسی ارشد

با افزایش مهاجرت تحصیلی دانشجویان به سوئد، برنامه های تحصیل رایگان در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد تغییر یافت. پس از آن دانشجویان بین المللی برای تحصیل در این مقاطع ملزم به پرداخت شهریه هستند. این مقطع به مدت 2 سال است. دانشجویان طی این دوره ملزم به گذراندن 60 واحد درسی هستند. دانشجویان در این مقطع اجازه 20 ساعت کار دانشجویی در هفته را دارند. علاوه بر این دانشجویانی که نمرات بالایی را در طول دوره تحصیلی خود کسب نموده اند، تخفیفات ویژه ای دریافت می نمایند. همچنین دانشگاه ها و دولت سوئد برای حمایت از دانشجویان بین المللی بورسیه های متعددی را در این مقطع به دانشجویان ارائه می نمایند که می توان گفت دانشجویان از این طریق می توانند از شرایط تحصیل رایگان در سوئد بهره مند گردند.

جهت اطلاع از هزینه های این کشور نمودار شاخص هزینه زندگی در شهرهای مختلف این کشور را بررسی بفرمائید:

تعداد دانشجویان کشور سوئد

تحصیل رایگان در سوئد در مقطع دکترا

تحصیل دکترا در سوئد رایگان است و تنها قانون پرداخت شهریه برای تحصیل در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در این کشور اعمال گردیده است. البته شرایط پذیرش دانشجویان در مقطع دکترا در سوئد محدود و نسبت به اخذ پذیرش در دیگر مقاطع دشوارتر است. اکثر برنامه ها در این مقطع پژوهش محور است. کلاس های درسی برنامه خاصی ندارند. اکثر برنامه هایی که می باید بصورت تئوریکی ارائه گردد نیز در قالب سمینارها و سخنرانی ها ارائه داده می شود.

دانشجویان در این مقطع تمرکز بیشتری بر روی انجام تحقیقات عملی داشته است. در طی این مدت ملزم به گذراندن 240 واحد درسی هستند. اگر چه دانشجویان در این مقطع هزینه ای را پرداخت نمی نمایند. ماهانه حقوقی را نیز دریافت می نمایند. اما دانشجویان در این مقطع نیز اجاره 30 ساعت کار در هفته را خواهند داشت. تحصیل در این مقطع به مدت 3 الی 4 سال است. دانشجویان با پایان تحصیلات خود امکان دریافت اقامت دائم سوئد را نیز خواهند داشت. جهت تحصیل در این کشور مقاله ویزای تحصیلی سوئد را مطالعه بفرمائید.

سوئد دارای دانشگاه های معتبر بسیاری است که رنکینگ های بالایی را بخود اختصاص داده اند. جدول زیر لیست دانشگاه های معتبر با رتبه های جهانی در سال 2023 را نشان داده است:

نام دانشگاهرتبه و رنکینگ جهانی در سال 2023
لوند95
اوپسالا128
استکهلم153
گوتنبرگ185
لینکوپینگ320
اومئو369

تحصیل رایگان در سوئد در مقطع دکترا

شرایط لازم برای تحصیل بدون هزینه در سوئد

دانشجویان برای آگاهی و چگونگی اخذ پذیرش از دانشگاه های سوئد می توانند به وب سایت Universityaddmissions.se مراجعه نموده و از اعتبار دانشگاه ها، شرایط پذیرش دانشجویان بین المللی، نحوه ارسال مدارک و پیگیری درخواست پذیرش خود مطلع گردند. اما شرایط عمومی تحصیل در سوئد به قرار زیر است:

  • برخورداری از مدرک دیپلم و پیش دانشگاهی
  • اخذ مدرک زبان انگلیسی ایلتس و یا تافل
  • پاسپورت معتبر
  • ریزنمرات مدارک تحصیلی که به زبان انگلیسی ترجمه شده باشد.
  • انگیزه نامه و توصیه نامه

آن دسته از دانشجویانی که دوره تحصیلی آنان در سوئد بیش از 3 ماه طول می کشد. از این رو بایستی اقامت تحصیلی سوئد را دریافت نمایند. که با اخذ پذیرش از دانشگاه های سوئد ملزم به پرداخت شهریه سال اول تحصیلی خود می باشند.

بورسیه تحصیلی سوئد

همانگونه که در بخش های قبل بیان نمودیم، دانشجویان در سوئد امکان دریافت بورسیه های تحصیلی را دارند. بورسیه ها توسط دانشگاه ها، نهادهای دولتی و سازمان ها خصوصی و انستیتوی سوئدی (SI) به دانشجویان ارائه می گردد. این سازمان ها بورسیه های متعدد و با ارزش های متفاوتی را با هدف حمایت از دانشجویان خارجی از طریق دانشگاه ها به دانشجویان اعطاء می نمایند. انستیتوی SI سازمانی دولتی در سوئد است. هر ساله بورسیه های مختلف تحصیلی و تحقیقی را به دانشجویان خارجی و پژوهش گران ارائه می نماید. برخی از این بورسیه ها تنها شامل دانشجویان برخی از کشورها همچون شیلی، آمریکا، ژاپن، ایتالیا، گرجستان و برخی دیگر از کشورها می گردد. زمینه تحصیل رایگان در سوئد را برای متقاضیان تحصیل در این کشور فراهم می نماید. از دیگر بورسیه های تحصیلی سوئد می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • بورسیه دانشگاه چالمرز
  • بورسیه دانشگاه هالمستاد
  • بورسیه دانشگاه کارلینسکا
  • UNESCO Fellowships
  • Trendhim Scholarship

مشاورین و کارشناسان ارشد موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت با تجارب مفیدی که در زمینه های مختلف مهاجرتی دارند، به دانشجویان مشاوره های مفیدی را ارائه داده است. همچنین دوستان عزیز می توانند جهت آگاهی از شرایط تحصیل در آلمان در مدارس با این مجموعه ارتباط برقرار نمایند.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *