مهاجرت کاری فرانسه

کار دانشجویی در فرانسه

مدارک مورد نیاز برای کار دانشجویی در فرانسه

در حال حاضر تامین هزینه های زندگی دانشجویان ایرانی در کشور فرانسه با دشواری روبرو شده است و همین مسئله بر اهمیت شرایط کار دانشجویی در فرانسه افزوده است. شرایط تحصیل، کار و هزینه زندگی در کشور فرانسه، مستلزم اطلاعات به روز درباره جنبه های مختلف شرایط کار می باشد. از این رو اطلاعاتی نظیر ساعت کاری در هفته برای یک دانشجو در نتیجه کار دانشجویی، میزان درآمد کاری، طریقه یافتن کار دانشجویی، کار کردن پس از فارغ التحصیلی و همچنین کارآموزی در حین تحصیل می تواند از جمله این اطلاعات باشد. در این مقاله که از سوی موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت نگاشته شده است. بدین ترتیب شرایط کار دانشجویی در فرانسه را بررسی خواهیم کرد.

معرفی کشور فرانسه

کشوری واقع در قاره اروپا و پایتخت سیاسی و توریستی آن شهر پاریس می باشد. جمعیت این کشور را 80% مردم شهرنشین تشکیل می دهند. دارای 65 میلیون نفر جمعیت می باشد. نرخ بیکاری در این کشور حدود 9% و نرخ رشد جمعیت 4% می باشد. این کشور سالیانه حدود 300000 دانشجوی خارجی را برای تحصیل به خود می بیند. از این جهت جزء محبوب ترین کشورهای جهان برای تحصیل است.

کار پاره وقت در فرانسه

دانشجویان خارجی تا وقتی که مجوز اقامت معتبر یا همان اقامت تحصیلی را دارند می توانند 60% از کار تمام وقت را انجام دهند. بدین معنا که سالانه به مدت 964 ساعت مجاز به انجام کار می باشند. در این نوع کار به شرطی که تاثیر منفی بر تحصیل نگذارد یک دانشجو می تواند در موسسات آموزشی یا دانشگاهی از تاریخ 1 سپتامبر تا 31 اوت (طبق فصل شروع مدارس، دانشگاه ها و موسسات آموزشی) کار کند. توجه داشته باشید که این نوع کار را با کار تمام وقت اشتباه نگیرید. در ادامه در مورد کار تمام وقت توضیحات لازم را خواهیم داد.

درخصوص اطلاع از شرایط کار و نرخ بیکاری در این کشور نمودار زیر را به دقت بررسی بفرمائید:

نرخ بیکاری در فرانسه

نحوه کار دانشجویی در فرانسه

دانشجویان خارجی که در فرانسه تحصیل می کنند این حق را دارند که در این کشور به صورت پاره وقت مشغول کار شوند. به عبارتی یک دانشجو می تواند در هفته به مدت 20 ساعت کار انجام دهد.

دانشجویانی که کارهای پاره وقت انجام می دهند. کارهای از قبیل نگهداری از کودک و نوزاد می باشد که منبع اصلی درآمد دانشجویان را چنین کارهایی تشکیل می دهند. در این بین موسساتی وجود دارند که واسط بین پدر و مادر و پرستار کودک هستند. دانشجویان می توانند برای انجام کار پاره وقت به این موسسات مراجعه کنند. ناگفته نماند که برای نگهداری از کودک ساعتی 6€ (یورو) به پرستار آن پرداخت می شود. جهت اطلاع از شرایط کار در این کشور مقاله کار در فرانسه را مطالعه بفرمائید.

حداقل حقوق قانون کار در این کشور به شکل زیر است:

  • انجام کار در هر ساعت 9.76€ (یورو)
  • حداقل دستمزد خالص ماهیانه 1135€ (یورو)

مدارک مورد نیاز برای کار دانشجویی در فرانسه

برای کار نیاز زیر به طور مختصر این موارد ذکر می شود:

  • پاکت تمبر شده با نام و آدرس متقاضی
  • کارت دانشجویی همان سال تحصیلی کنونی
  • تاییدیه وابستگی موسسه علمی خود به سیستم تامين اجتماعی
  • اجازه اقامت و گذرنامه به همراه ویزا
  • قراردادکار که باید در آن این موارد ذکر شود:

ماهیت قرارداد، صلاحیت، جریمه، تاریخ شروع و پایان، محل کار و ساعات کاری توجه داشته باشید مسائل کاری مستلزم نیاز های دانش حقوقی برای عقد قرارکاری در هر کشوری می باشد. جهت اطلاع از شرایط ویزای کار در این کشور مقاله ویزای کار فرانسه را مطالعه بفرمائید. لذا برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید در این زمینه با وکلاء و مشاورین مجرب موسسه سفیران سروش سعادت در ارتباط باشید. با خیالی آسوده برای هدف های خود گام بردارید.

مدارک مورد نیاز برای کار دانشجویی در فرانسه

کارآموزی در فرانسه

اگر دانشجویی برای کارآموزی اقدام کند، ابتدا توافقنامه ای بین دانشجو، دانشگاه دانشجو و شرکت مورد نظر به امضاء 3 جانبه می رسد. در این توافقنامه نوع کار و شرایط کار تعیین می شود. کارآموزی نیاز به مجوز ندارد. یک دانشجو همچنان دانشجو محسوب شده و شاغل یا کارمند به حساب نمی آید. دانشجو کارآموز باید کاری مربوط به رشته تحصیلی خود انتخاب کند.

کارآموزی در این کشور حقوق یا دستمزد ندارد. ولی شرکت محل کارآموز برخی از هزینه های خاص مانند وعده های غذایی، اقامت و حمل و نقل را پرداخت می نماید. از طرفی طبق قانون اگر کارآموزی بیشتر از 2 ماه به طول بی انجامد. کارآموز مستحق به دریافت حقوق €615 (یورو) در ماه است.

حال سوال اینجاست که آیا کارآموزی می تواند تاثیری در روند اقامت و زندگی در این کشور داشته باشد؟ پاسخ واضح است بله، کارآموز جدایی از اینکه تجربه حرفه ای و عملی کسب می کند می تواند با توجه به تجربه و دانسته هایی که در طول مدت کارآموزی کسب کرده است. شروع به ساختن یک شبکه حرفه ای کند که همین امر می تواند دانشجو را در موقعیت کارآفرینی قرار داده یا منجر به یک پیشنهاد شغلی دائم و یا تمام وقت شود. با این اوصاف قطعا در روش اقامت فرانسه تاثیر خواهد گذاشت.

چگونگی کار تمام وقت در فرانسه

دانشجویانی که توانایی های خود را به خوبی نشان دهند. همچنین مدارج فارق التحصیلی خود را با نمرات خوب گذرانده باشند، شانس بیشتری برای کسب کار تمام وقت خواهند داشت. دانشجویانی که فارق التحصیل شده اند می توانند کار تمام وقت داشته باشند. به عبارتی پس از اخذ مدرک کارشناسی، فارق التحصیل 6 ماه فرصت دارد کار مورد نظر خود را یافت کند.

فارق التحصیل حتما باید آخرین مدرک تحصیلی خود را در یک موسسه آموزش عالی با طرح ملی تطبیق دهد. جهت اجازه اقامت 12 ماهه موقت در این کشور درخواست دهد. در نظر داشته باشید که پس از انجام این مراحل و یافتن کار، یک اجازه کار از DDTEFP دریافت کنید. سپس با کارفرما خود هماهنگ کرده تا وضعیت شما را از دانشجو به کارمند تغییر دهد. تا بتوانید تمام وقت کار کنید. با این روش فارق التحصیلان می توانند جهت اقامت باشند. جهت تحصیل در این کشور مقاله ویزای تحصیلی فرانسه را مطالعه بفرمائید.

نحوه تغییر وضعیت پس از اقامت موقت فرانسه

تغییر وضعیت پس از 12 ماه مجوز اقامت موقت، به 2 روش با توجه به شرایط دانشجو صورت می پذیرد:

  • تغییر وضعیت از دانشجو به کارآفرین: برای دانشجویانی است. شرکتی در زمینه رشته تحصیلی خود راه اندازی نموده است. از طرفی باید سوددهی شرکت در یک پروپوزال دقیق اثبات شود.
  • از دانشجو به کارمند: این تغییر وضیت برای دانشجویانی است. از این رو باید اثبات کنند پس از تحصیل در محیط کاری مطابق با رشته تحصیلی خود در حال فعالیت می باشند.

به طور مشخص هزینه زندگی در فرانسه از جمله مواردی است که باید در مورد آن اطلاعات کاملی به دست بیاورید. در این مقاله اطلاعاتی در باب شرایط کار دانشجویی در فرانسه به شما عزیزان توضیح داده شد. چنانچه در خصوص مزایا و معایب کار دانشجویی در فرانسه سوالاتی داشتید می توانید با برترین موسسه در خاورمیانه و با برخورداری از کادری مجرب، با مشاورین متخصص موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تماس حاصل نمایید.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *