مهاجرت کاری فرانسه

کار در فرانسه

کار در فرانسه

کار در فرانسه برای ایرانیان بسیار حائز اهمیت است، زیرا این کشور یکی از مهمترین و پر رونق ترین کشورهای اروپایی محسوب می شود. یکی از مهمترین ملزومات انجام کار در این کشور، برخورداری از مهارت زبان فرانسوی است. افرادی که از این مهارت برخوردار نیستند، بسیاری از فرصت های شغلی را در این کشور از دست خواهند داد. فرانسه یکی از بنیانگذاران سازمان ملل متحد و از اعضای شورای امنیتی سازمان ملل می باشد.

سوالات رایج کار در فرانسه

  • قوانین کار در فرانسه برای ایرانیان به چه شکل است؟ متقاضیان انجام کار در کشور فرانسه می باید همانند سایر کشورهای اروپایی ابتدا دعوت نامه ای از سوی کارفرمایان در فرانسه اخذ نموده و سپس برای اخذ ویزای کاری این کشور اقدام نمایند. کارفرمایان در فرانسه نیز در صورت عدم یافتن نیروی مورد نظر خود در این کشور و دیگر کشورهای اروپایی، مجاز به ارسال دعوت نامه کاری می باشند.
  • حقوق ماهیانه در فرانسه چقدر است؟ میزان حقوق و دستمزد در کشور فرانسه برای مشاغل معمولی 1466€ (یورو) در ماه به ازای 35 ساعت کاری در هفته تخمین زده شده است.

قوانین انجام کار در این کشور در سال 2023 برای شهروندان کشورهای اروپایی و کشورهای منطقه­ اقتصادی با اتباع فرانسوی یکسان است. اما شهروندان سایر کشورها برای ورود و انجام کار در این کشور ملزم به اخذ ویزای کاری و مجوز کاری این کشور می ­باشند. مقاله پیش رو سعی دارد اطلاعاتی جامع در زمینه کار در این کشور و شرایط و سیستم آن بپردازد که مطالعه آن برای علاقه مندان خالی از لطف نیست. متقاضیان عزیز بهتر است قبل از هر گونه اقدام مهاجرتی با کارشناسان با تجربه موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت مشاوره نموده و اطلاعات لازم را کسب نمایند.

شرایط کار در فرانسه در سال 2023

متقاضیان انجام کار در کشور فرانسه می­ باید همانند سایر کشورهای اروپایی ابتدا دعوت نامه ای از سوی کارفرمایان در فرانسه اخذ نموده و سپس برای اخذ ویزای کاری این کشور اقدام نمایند. کارفرمایان در فرانسه نیز در صورت عدم یافتن نیروی مورد نظر خود در این کشور و دیگر کشورهای اروپایی، مجاز به ارسال دعوت نامه کاری می ­باشند. متقاضیان انجام کار در کشور فرانسه می ­توانند از طریق طرح نیروی متخصص اروپا نیز برای مهاجرت کاری به فرانسه اقدام نمایند. ویزای بلند مدت کار کشور فرانسه بیش از 3 ماه اعتبار دارد و معمولاً ویزاهای کاری فرانسه قابلیت تمدید را دارند. ارائه مدارک کارفرما و متقاضی انجام کار هر 2 برای اخذ ویزای این کشور الزامی است.

ویژگی های کار در فرانسه

نرخ بیکاری در کشور فرانسه 4.8% است. مهاجرین در این کشور، برای استخدام در بخش های دولتی، دارای محدودیت هایی می­ باشند. همان طور که در مقدمه اشاره شد، برخورداری از مهارت زبان فرانسوی در یافتن شغل در این کشور نقش مهمی دارد. علاوه بر این مهارت، تحصیلات و سوابق کاری نیز از دیگر عوامل یافتن شغل در فرانسه محسوب می­ شود.

در راستای شرایط کار در این کشور می توان گفت که:

  • میزان ساعات کاری در فرانسه 35 ساعت در هفته است
  • 5 هفته در سال مرخصی با حقوق به کارکنان تعلق می­ گیرد
  • کارکنان در فرانسه ملزم به پرداخت مالیات می ­باشند
  • مالیات پرداختی آنان بستگی به میزان حقوق و درآمد آنان در این کشور دارد
  • مالیات های کاری در این کشور از 5.5 % شروع و گاهاً تا 41% و بیشتر نیز می­ رسد
  • افرادی که از حقوق و دستمزدهای بالاتری برخوردارند تا 45% نیز ملزم به پرداخت مالیات می ­باشند

ویزای کاری فرانسه در سال 2023

بطور کلی ویزای کار کشور فرانسه به 2 نوع تقسیم می­ گردد که عبارتست از:

نوع ویزامدرک تحصیلیمقطع تحصیلیمیزان حقوق در سال به یورو
ویزای کاری متخصصین*بالاتر از کارشناسی€70000
ویزای کاری نخبگان*بالاتر از کارشناسی€73000

این ویزاها در ابتدا دارای اعتباری 3 ماهه است و پس از پایان اعتبار قابلیت تمدید تا 6 ماه الی 1 سال را نیز خواهند داشت. در صورتی که متقاضیان انجام کار در این کشور به مدت 4 سال پیاپی در این کشور به انجام کار بپردازند، امکان دریافت اقامت دائم فرانسه را خواهند داشت. متقاضیان انجام کار در این کشور با اخذ ویزای کار فرانسه امکان مهاجرت به همراه اعضای خانواده خویش به این کشور را خواهند داشت.

مدارک لازم برای اخذ ویزای کار در فرانسه

متقاضیان انجام کار در این کشور با ارائه مدارک زیر به سفارت این کشور می­ توانند نسبت به دریافت ویزای کاری فرانسه اقدام نمایند:

  • پاسپورت معتبر
  • ارائه پیشنهاد کاری از سوی کارفرمایان در فرانسه
  • تکمیل فرم درخواست ویزای بلند مدت
  • قرارداد کاری
  • پرداخت هزینه صدور ویزا*

*هزینه صدور ویزا برابر با 368€ (یورو) می ­باشد.

لازم به ذکر است کارفرما پس از عقد قرارداد با فرد مورد نظر، می ­باید با اداره مهاجرت به این کشور ارتباط برقرار نموده و درخواست ویزای کاری برای شخص را بنماید. در صورتی که متقاضی قصد مهاجرت به همراه اعضای خانواده را دارد، کارفرما این موضوع را نیز می­ باید ذکر نماید. افرادی که مهارت آنان در لیست مشاغل سطح بالای فرانسه قرار دارد.

کاریابی و کار در فرانسه

همان طور که بیان نمودیم برخورداری از مهارت زبان فرانسوی یکی از مهمترین عوامل کاریابی در این کشور به شمار می­ رود. اتباع خارج از اتحادیه اروپا ملزم به گذراندن تست بازار کار می ­باشند. منظور از تست بازار کار، همان عدم یافتن نیروی موردنظر در فرانسه و دیگر کشورهای اروپایی می ­باشد. اگر چه این کشور از اقتصاد قدرتمندی برخوردار است، اما میزان نرخ بیکاری در این کشور نسبتاً بالاست زیرا ناسازگاری زیادی میان نیروهای موردنیاز و مهارت های موجود در بازار کاری این کشور وجود دارد. به طور مثال، این کشور با مشاغلی همچون مهندسی فناوری اطلاعات، بهداشت و دیگر حوزه های مهندسی با کمبود نیرو مواجه است، در صورتی که در بخش های کشاورزی، تولید و مواد معدنی با مازاد نیرو روبرو می­ باشد.

از مهم ترین فرصت های شغلی در این کشور که برای متقاضیان کار در این کشور مناسب و درآمد زا می­ باشند، عبارتند از:

  • صنایع و ماشین آلات صنعتی
  • متالوژی
  • الکترونیک
  • مواد غذایی و نوشیدنی
  • گردشگری

روش کاریابی در فرانسه

متقاضیان انجام کار در این کشور برای یافتن کار در این کشور می­ توانند به موسسات کاریابی در فرانسه مراجعه نموده و این موسسات نیز با توجه به رزومه و سوابق کاری آنان فرصت های شغلی مرتبط را پیشنهاد می ­نمایند. معروفترین موسسات معتبر کاریابی در این کشور عبارتند از:

  • سرویس استخدام اروپا
  • The local France
  • Indeed France
  • Monster
  • XpatJobs

خوب است بدانید در فرانسه شرکت های چند ملیتی بزرگی نیز وجود دارد که فرصت های استخدامی زیادی در این شرکت ها وجود دارد. Airbus-Danone-Ubisoft از جمله شرکت های چند ملیتی در کشور فرانسه می­ باشند.

میزان دستمزد کار در فرانسه در سال 2021

میزان دستمزد کار در فرانسه در سال 2023

میزان حقوق و دستمزد در کشور فرانسه برای مشاغل معمولی 1466€ (یورو) در ماه به ازای 35 ساعت کاری در هفته تخمین زده شده است. با توجه به تغییرات اقتصادی سالانه در کشور فرانسه میزان حقوق و دستمزد هر ساله 2% افزایش دارد. البته نوع مهارت و مشاغل افراد در این کشور بر میزان حقوق دریافتی آنان تأثیر زیادی دارد.

حقوق افراد در برخی از مشاغل در فرانسه به شرح زیر است:

شغلحقوق به دلار در سال
توسعه دهنده نرم افزار$55659
مهندس$52895
کارگردان$146746
مدیر$77122
مدیر پروژه$70158
مهندس نرم افزار$66736
مدیر منابع انسانی$88298

مجوز کار بلند مدت در فرانسه

برای کار کردن در این کشور بیش از 3 ماه، متقاضیان نیاز به ویزای کار طولانی مدت دارند. به عنوان مجوز اقامت آن ها نیز شناخته می شود. برای کسب ویزای کار بلند مدت، عقد قراردادکاری و ثبت آن در وزارت کار این کشور الزامی می باشد. در صورتی که متقاضیان قصد داشته باشند به همراه اعضاء خانواده خود به کشور فرانسه مهاجرت کنند. از این رو می باید برای کسب ویزاهای جداگانه اقدام کنند. پس از تأیید قرارداد توسط دفتر مهاجرت فرانسه، قراردادکاری متقاضیان مستقیما به سفارت فرانسه یا کنسولگری در کشور مبدا فرستاده می شود. مسئول صدور پروانه کار برای شهروندان غیراتحادیه اروپا است. از این رو متقاضیان (و در صورت نیاز اعضاء خانواده آنها) برای مراجعه به سفارت یا کنسولگری فرانسه جهت مصاحبه حضوری دعوت می شوند. بدین ترتیب تا ویزای طولانی مدت را درخواست کنند.

مدارک زیر برای درخواست ویزای کار فرانسه الزامی هستند:

  • گذرنامه ای که در طی 10 سال اخیر صادر شده و 3 ماه اعتبار دارد.
  • فرم درخواست تکمیل شده و به علاوه هر مستندات دیگری که مورد نیاز نوع کار (و مجوز) برای آن باشد.
  • پرداخت هزینه های درخواست و کسب ویزا

معافیت از کسب مجوز اقامت فرانسه از طریق کار

افرادی که دارای شرایط زیر هستند می توانند از معافیت کسب مجوز اقامت از طریق کار بهره مند شوند:

  • شهروندان اتحادیه اروپا یا منطقه اقتصادی اروپا یا عضو سوئیس
  • شهروندان خارجی که به طور قانونی و به طور معمول برای کارفرمایی مستقر در یک کشور عضو اتحادیه اروپا یا منطقه اقتصادی اروپا یا سوئیس در زمینه ارائه خدمات مشروط به اثبات اجازه اقامت صادر شده توسط کشور اروپایی مجاز به کار در فرانسه هستند.
  • به مدت حداکثر 3 ماه، کارمندان خارجی که شهروندان کشورهای ثالث هستند. برای انجام فعالیت های حرفه ای با حقوق در یکی از زمینه های رویدادهای ورزشی، فرهنگی، هنری و علمی، کنفرانس ها، سمینارها و نمایش های تجاری، تولید و توزیع آثار سینمایی و سمعی و بصری، نمایش ها و ضبط ها، مدل سازی و نمایش هنری، کارمندان خدمات شخصی و کارگران خانگی شاغل در فرانسه در مدت اقامت کارفرمایان خصوصی در این کشور، حسابرسی و مشاوره در زمینه فناوری اطلاعات، مدیریت، دارایی، بیمه، معماری و مهندسی، تحت شرایط توافق نامه خدمات یا توافق نامه انتقال شرکت درون شرکت فعالیت های تدریس فصلی توسط مدرسان دعوت شده اقدام به مهاجرت می کنند.

درباره مجوز اقامت چند ساله استعدادهای درخشان فرانسه

مجوز اقامت چند ساله استعدادهای درخشان فرانسه معادل مجوز کار است. بنابراین به دارنده اجازه می دهد تا در فعالیت های حرفه ای (همراه با حقوق) شرکت کند. کسب مجوز اقامت چند ساله استعدادهای درخشان بدون سپری گردن مراحل اضافی امکان پذیر است. با کسب این مجوز متقاضیان می توانند در طول اقامت خود (حداقل 2 سال) به صورت رسمی در یک کمپانی رسمی مشغول به کار شوند. با داشتن مجوز اقامت افراد می توانند فقط برای شرکتی کار کنند. به کمک کارفرما آن شرکت موفق به کسب مجوز کار و اقامت کاری در این کشور شده اند. در صورتی که افراد قصد داشته باشند محل کار یا زمینه اشتغال خود را تغییر دهند، می باید اقدام به مجوز جدید کنند.

پرتقاضاترین مشاغل در فرانسه

صنایعی که در حال حاضر بر بازار کار مسلط هستند عبارتند از:

صنایع مسلط بر بازار کار در فرانسه

انتظار می رود بیشترین مشاغل مورد تقاضا در بخش ساخت و ساز و پس از آن بخش مسکن و غذا و خدمات حرفه ای باشد. مشاغلی برای کارگران با مهارت بالا مانند محققان و مهندسان در این کشور وجود دارد، که موقعیت ‌های سطح مهارت پایین بوده و سریع‌ ترین رشد را تجربه خواهند کرد. مشاغلی که بیشترین تعداد فرصت های شغلی را دارند، نظافتچی و مددکار، همکاران اداری، کارکنان فروش، تکنسین های علوم و مهندسی و معلمان هستند.

جدول زیر مشاغل پرتقاضا را در این کشور نشان می دهد:

شغلمیانگین حقوق سالانه به دلار
ساخت و ساز23480$
پاک کننده21850$
کارگر فروش22390$
مهندس48235$
معلم (دبیرستان)33650$

قبل از اینکه برای کار در این کشور درخواست دهید، مطمئن شوید که CV شما مرتبط و به روز با تمام جزئیات فعلی شما باشد. مطمئن شوید که این یک CV به سبک این کشور آماده کرده اید تا شانس خود را برای استخدام افزایش دهید. اگر شغلی که برای آن درخواست می کنید به زبان انگلیسی ارسال شده است، ممکن است خوب باشد که اطلاعات خود را به زبان انگلیسی ارسال کنید. اما در بسیاری از موارد، انتظار می رود که رزومه خود را به فرانسوی ترجمه کنید.

کار در فرانسه برای دانشجویان

دولت فرانسه به دانشجویانی که جهت ادامه تحصیل در فرانسه مراجعت نموده اند، اجازه انجام کار ضمن تحصیل را داده است. دانشجویان بدون اخذ ویزای کاری و یا مجوز کار می ­توانند به انجام کارهای پاره وقت و یا دانشجویی بپردازند. دانشجویان پس از اتمام تحصیلات در این کشور مجاز هستند به مدت 6 ماه در این کشور به جستجوی شغل مورد نظر خود پرداخته و در نهایت با تبدیل نمودن اقامت تحصیلی به اقامت کاری فرانسه به انجام کار در این کشور بپردازند. میزان دستمزد ساعتی برای دانشجویان بدین شرح است:

  • حداقل نرخ دستمزد در هر ساعت (قبل از مالیات): 9.76€ (یورو)
  • حداقل نرخ دستمزد در هر ساعت (پس از کسر مالیات): 7.61€ (یورو)
کارشناسان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت علاقمند به راهنمائی و یاری رساندن به متقاضیان مهاجرت به دیگر کشورها هستند.

سوالات متدوال در خصوص کار در فرانسه

در این بخش از مقاله مفتخریم تا سوالات مهم در باب کار در فرانسه را برای شما عزیزان پاسخ دهیم:

  • کدام موسسات کاریابی در فرانسه معتبر هستند؟ سرویس استخدام اروپا- The local France- Indeed France- Monster- XpatJobs-
  • مشاغل مورد نیاز در فرانسه کدام اند؟ مشاغل مرتبط با پزشکی و بهداشت و پرستاری و تجارت و بیزنس.
5/5 - (6 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *