مهاجرت به کشور نروژ

پناهندگی در کشور نروژ

پناهندگی در کشور نروژ

شرایط پناهندگی در کشور نروژ برای متقاضیان بین المللی ممکن است سخت تر از سایر متقاضیان باشد، زیرا مورد پرسش های دقیقتری قرار خواهند گرفت. پناهندگی هم یکی از روش های مهاجرت به نروژ است که اغلب افرادی که در کشور خود از مسائلی مانند سیاسی، اجتماعی، قومی، نژادی و جنسیتی دچار آزار و اذیت هستند، آن را برمی گزینند.

سوالات رایج  پناهندگی نروژ

  • آیا امکان کار و حقوق ماهیانه پناهندگی در نروژ وجود دارد؟ پس از ثبت درخواست و پذیرفته شدن آن ممکن است بتوانید کار کنید.
  • آیا می توان پناهندگی در نروژ با ویزای توریستی را مسیر خوبی برای مهاجرت دانست؟ در این خصوص با مشاوران متبحر در امور مهاجرت در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تماس بگیرید.

با کارشناسان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت همراه باشید تا از شرایط، مراحل، روند، درخواست و سایر موارد مرتبط با پناهندگی در کشور نروژ آگاه شوید. ناگفته نماند که در موسسات حقوقی معتبر خدماتی در باب پناهندگی ارائه نمی کنند که موسسه ما نیز از این قانون مستثنی نمی باشد.

مراحل پناهندگی در کشور نروژ

متقاضیانی که برای یافتن مکانی امن برای زندگی به نروژ مهاجرت می کنند. حتما باید از شرایط پناهندگی در این کشور اطلاعات کافی داشته باشند. به عنوان یک پناهجو، متقاضیان خارجی مجبور خواهند شد با بسیاری از افراد صحبت کنند و به جاهای مختلفی مراجعه کنند. متقاضیان همچنین باید مدت طولانی صبر کنند.

به طور کلی، پناهندگی در این کشور در چند مرحله اصلی انجام خواهد شد:

مراحل مختلف در پناهندگی به نروژتوضیحات
ثبت نام توسط پلیس و دریافت کارت پناهجویاندر این مرحله به دفتر پلیس مراجعه کرده تا به عنوان یک پناهجو ثبت نام کنند. یک کارت دریافت خواهند کرد که نشان می دهد درخواست پناهندگی کرده اند.
انتقال به یک مرکز پذیرش پناهندگیبعد از مراجعه به دفتر پلیس، برای پذیرش پناهندگی به یک مرکز پذیرش پناهندگی منتقل مش شوند.
انتظار برای حضور در جلسه مصاحبهباید منتظر باشند تا زمان حضور در جلسه مصاحبه آنها فرا برسد. این مدت برای افرد مختلف متفاوت است. پرونده های ایرانی معمولا 8 ماه طول می کشد.
حضور پناهجویان در جلسه مصاحبهبرای ارائه اطلاعات، مدارک شخصی و پاسخ به سوالات در جلسه شرکت می کنند. برای حضور در این جلسه می توانند یک مترجم رسمی داشته باشند.
انتظار برای تصمیم گیری UDI برای برنامه و پرونده متقاضیان بعد از انجام مصاحبه، متقاضیان باید برای تایید پرونده و ثبت درخواست خود مدت مشخصی را منتظر باشند که ممکن است برای پناهجویان ایرانی 14 ماه طول بکشد. بعد از تایید پرونده، آن ها از دفتر پلیس مربوطه، نامه ای مبنی بر تایید پرونده و این که در کدام شهر قادر به زندگی خواهند بود، دریافت خواهند کرد.

بررسی وضعیت پناهندگی در نروژ

این موضوع کاملا واضح است که نروژ امروزه با تعداد بیشتری از پناهجویان و پناهندگان بیش از هر زمانی روبه رو است. که این به دلیل وجود بحران های متعدد در عرصه­ جهانی و منطقه ای می باشد که موجب آواره شدن میلیون ها نفر از سراسر جهان شده است. در سال های اخیر پناهجویان تقریبا 15% از کل مهاجران غیرشمالی را در این کشور تشکیل می دهند. رشد در تعداد پناهجویان به مدت 15 سال گذشته ثابت بوده است. تا سال 2005، نرخ رشد برای پناهجویان مشابه مهاجران در مجموع بود. اما از سال 2006، افزایش در مهاجرت نیروی کار از کشورهای اروپای شرقی بدان معنا بوده است که تعداد مهاجران در سایر دسته ها بسیار سریع تر از تعداد پناهندگان رشد کرده است.

مصاحبه توسط اداره مهاجرت نروژ (UDI)

.این مرحله بسیار مهمی از فرایند پناهندگی به حساب می آید. UDI یک آژانس دولتی این تایید را می دهد که آیا شما شرایط لازم جهت این امر را دارید؟ شما لازم هست تا درباره دلیل خود برای پناهجویی در نروژ به طور کاملی توضیح بدهید. همچنین بگویید که چه اتفاقی برای شما می افتد در صورتیکه شما به کشور خود برگردید. این مصاحبه ممکن است 3 ساعت تا 5 ساعت به طول انجامد. در طول مصاحبه یک مقام ارشد و ترجمه کننده وجود دارد. مفسر به رازداری حرفه ای قسم خورده و ممکن است. دیگران را در جریان هیچ اظهار یا گفته صورت گرفته در جریان مصاحبه قرار ندهد.

وقتی که مجوز اقامت صادر شد شما مقیم کشور خواهید شد. پس از چند هفته یا ماه شما به یک شهرداری منتقل می شوید. شما در دوره های فراگیری زبان نروژی و سبک زندگی نروژی حاضر می شوید. هدف از برگزاری این دوره ها افزایش شانس بدست آوردن شغل می باشد. اگر درخواست شما رد شد شما ممکن است یا به کشور خود برگردید یا یک شکواییه دیگر تنظیم بفرمائید. شما در این صورت شکواییه خود را به UID واگذار خواهید کرد. در صورتی که شکواییه هم رد شد شما به وطن بازگردانده می شوید. شکواییه شما توسط UDI رسیگی می شود. در صورت رد شکواییه شما به کشور خود عودت داده می شوید. این برگشت می تواند به صورت داوطلبانه هم انجام شود.

وضعیت پناهجویان در انتظار بررسی درخواست در نروژ

هنگامی که پلیس شما را به عنوان پناهجو ثبت کرد، برای شما کارت پناهجوی ویژه ای صادر می کند. کارت پناهجو یک مدرک هویتی نیست. به عبارت دیگر، مدرک معتبری برای اثبات هویت شما نیست. کارت تأیید می کند که شما اجازه دارید در این کشور بمانید تا زمانی که درخواست پناهندگی شما در حال بررسی است. کارت پناهندگی به شما حق کار در این کشور را نمی دهد.

به شما یک چک پزشکی، غذا و اقامت شبانه داده می شود. چند روزی در مرکز ورود خواهید بود. سپس به یک مرکز پذیرش پناهندگی منتقل خواهید شد. اگر کمتر از 18 سال سن دارید و به تنهایی (بدون والدین یا قیم) برای درخواست پناهندگی به این کشور وارد شده اید، شخصی به نمایندگی از شما منصوب می شود. این نماینده به منافع شما رسیدگی خواهد کرد. هنگام ثبت نام شما نیز حضور خواهد داشت.

همه کسانی که برای خدمات مهاجرت پلیس ملی اعم از کارمندان و مترجمان کار می کنند، وظیفه دارند اطلاعات شما را محرمانه نگه دارند. این بدان معناست که آن ها نمی توانند هیچ گونه اطلاعاتی در مورد درخواست پناهندگی شما به مقامات کشور خود ارسال کنند. اطلاعات مربوط به شما تنها زمانی توسط اداره مهاجرت این کشور (UDI) مورد استفاده قرار خواهد گرفت که درخواست پناهندگی شما را بررسی کند.

شرایط پناهندگی در کشور نروژ

در صورت آزار و شکنجه و یا در صورت ترس از آزار و اذیت یا رفتار غیر انسانی در کشور خود متقاضیان خارجی می توانند از طریق پناهندگی در کشور نروژ وارد خاک این کشور شوند. درخواست پناهندگی در مرز این کشور یا داخل این کشور از طریق دفاتر مربوطه امکان پذیر است. متقاضیانی که در نروژ نیستند، نمی توانند درخواست حمایت پناهندگی و پناهندگی بدهند. کمیساریای عالی پناهندگان ملل متحد تصمیم می گیرد که چه کسانی به عنوان پناهندگان اسکان مجدد به این کشور پیشنهاد دهند. کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان می تواند به متقاضیانی که پناهنده هستند کمک کند. متقاضیان و پناهجویان خارجی وظیفه دارند حقیقت را به مقامات نروژی بگویند.

همانند سایر کشورهای دنیا، متقاضیان و پناهجویان در صورت عدم انجام این کار طبق قانون مجازات خواهند شد. برای درخواست کسب اجازه اقامت نروژ به عنوان یک پناهنده در این کشور متقاضیان و پناهجویان خارجی حتما باید به دفتر پلیس مراجعه کنند. هنگامی که پلیس متقاضی را به عنوان یک پناهجو ثبت نام کرد. برای متقاضی کارت مخصوص پناهندگی صادر می شود. کارت پناهندگی یک سند هویتی نیست. به عبارت دیگر، اثبات هویت متقاضی معتبر نیست. این کارت به متقاضی اجازه می دهد، اما این کارت به متقاضی حق کار در نروژ را نمی دهد.

بررسی دلایل مهاجرت غیر قانونی به نروژ

دفتر پلیس به افرادی که دارای شرایط زیر هستند از ترس و آزار و شکنجه بنیادین برخوردار هستند. مجوز اقامت به عنوان یک پناهجو را ارائه می دهند:

  • قومیت
  • نژاد
  • رنگ پوست
  • مذهب
  • ملیت
  • عضویت در یک گروه اجتماعی خاص
  • دیدگاه های سیاسی
  • افرادی که با مجازات اعدام، شکنجه یا سایر رفتارهای غیرانسانی یا تحقیرآمیز یا مجازات با بازگشت به کشور وطن خود مواجه می شوند.

جهت کار در این کشور پیشنهاد می شود ابتدا مقاله ویزای کاری نروژ را مطالعه بفرمائید.

شرایط ثبت نام پناهندگی و پناهجویی در کشور نروژ

همان طور که گفته شد، ثبت نام و درخواست ثبت پناهندگی در کشور نروژ با مرجعه به دفتر پلیس در این کشور قابل انجام است. پلیس برای ثبت درخواست . UDI .با متقاضی درمورد این که چرا درخواست پناهندگی می کند، با متقاضب مصاحبه خواهد کرد.

پلیس همچنین ممکن است سوالات دیگری را که متقاضی باید به آنها پاسخ دهد به عنوان مثال سؤالاتی در مورد سفر خود به نروژ و دلیل درخواست حمایت از متقاضی از متقاضی بپرسد. بسیاری از متقاضیان نیز به دفتر پلیس در اسلو فرستاده می شوند تا با جزئیات بیشتری مصاحبه شوند. متقاضیان و پناهجویان پناهندگی در کشور نروژ قبل از انتقال به یک مرکز پذیرش پناهندگی به مدت 1 الی 2 روز در Ankomstsenter Østfold خواهند ماند. جهت مهاجرت به این کشور ابتدا مقاله مهاجرت به نروژ را مطالعه بفرمائید.

شرایط ثبت نام پناهندگی و پناهجویی در کشور نروژروال مصاحبه با پناهجو در نروژ

روال مصاحبه به این صورت است که:

  • هنگام ثبت نام و مصاحبه، متقاضی مجاز به دریافت کمک از طرف یک مترجم خواهد بود.
  • مترجمان مشمول محرمانه بودن هستند.
  • پلیس اثر انگشت متقاضی را می گیرد و با او مکالمه می کند.
  • متقاضی باید نام، سن و آدرس خود را بیان کند.
  • متقاضی باید گذرنامه خود و مدارکی دیگر را که می تواند به افسر بگوید وی چه کسی هست ارائه دهد.
  • همچنین متقاضی باید نام، سن و آدرس نزدیکان خود را نیز بیان کند.
  • این مرکز، متقاضیان در بیمارستانی در برای بیماری سل آزمایش خواهند شد.
  • رفت و آمد برای متقاضیان جهت رفتن به بیمارستان فراهم می شود.
  • سازمان نروژی برای پناهجویان در مورد حقوق و تعهدات خود به عنوان یک پناهجو به متقاضیان اطلاع می دهد.

در اینجا متقاضیان درمورد آنچه مهم است در مصاحبه صحبت کنند، اطلاعات کسب خواهند کرد. پس از اتمام مراحل لازم در این مرکز، متقاضیان به یک مرکز پذیرش پناهندگی منتقل می شوند. UDI هنگام اقامت در مرکز پذیرش پناهندگی و مصاحبه پناهندگی به متقاضیان اطلاعات کافی ارائه می دهد.

حقوق پناهندگان در کشور نروژ

از حقوق پناهجویان در این کشور می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پناهجویان از هنگام ورود به نروژ و درخواست پناهندگی در این کشور می توانند از خدمات درمانی برخوردار شوند.
  • کلیه پرسنل بهداشتی در نروژ موظف به ارائه خدمات به پناهجویان می باشند.
  • متقاضیان به همان اندازه که در نروژ زندگی می کنند می توانند به پزشک مراجعه کنند.
  • در بیمارستان معالجه شوند.
  • از داروهای مختلف برای انجام خدمات بهداشتی و درمانی بهره مند شوند.
  • متقاضیان و پناهندگان از روزی که وارد خاک کشور نروژ می شوند می توانند از مراقبت های مختلف جهت حفظ سلامت خود بهره مند شوند.
  • همچنین هرکسی که در نروژ درخواست پناهندگی می کند حق دارد در یک مرکز پذیرش پناهندگی زندگی کند.
  • متقاضیان باید در یک مرکز پذیرش زندگی کنند تا بتوانند از کمک های مالی، خدمات ترجمه رایگان، یادگیری زبان نروژی و سایر کمک ها در مرکز پذیرش برخوردار شوند.

اگر قصد دارید از شرایط و راه های مهاجرت به نروژ و اخذ تابعیت نروژ آگاه شوید، می توانید با مشاورین مجرب موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در تماس باشید. اطلاعات کافی در زمینه های مختلف مهاجرتی کسب کنید.

سوالات متدوال در باب پناهندگی در کشور نروژ

در این بخش از مقاله در خصوص پناهندگی در نروژ سوالاتی را که از سوی شما مکررا پرسیده شده بیان می کنیم:

  • حقوق پناهندگان در نروژ چیست؟ دسترسی خدمات بهداشتی و درمانی و اسکان امن
  • مزایا پناهندگی در نروژ چیست؟ در صورتی که تحت شکنجه بوده اید می توانید در کشور نروژ درخواست پناهندگی دهید.
5/5 - (1 امتیاز)

2 دیدگاه برای “پناهندگی در کشور نروژ

  1. کیارش گفت:

    سلام
    نحوه برخورد با ایرانیانی که اقامت دایم اوکراین داشته و از خاک اوکراین با گرفتن ویزای شنگن در مجارستان(طبق مصوبه اتحادیه اروپا در مورد اوکراین) ، خود را به نروژ برسانند چگونه است؟ ایا درخواست انها پذیرفته می شود؟

    1. صادقی گفت:

      با سلام در خصوص پناهندگی خدماتی در موسسه ما ارائه نمی شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *