مهاجرت کاری یونان

حقوق ماهیانه کار در یونان

حقوق ماهیانه کار در یونان

بررسی حقوق ماهیانه کار در یونان با توجه به رکود اقتصادی این کشور برای مهاجرین و متقاضیان کار در یونان بسیار مهم است. یونان یکی از کشورهای اتحادیه اروپا در بحران مالی اروپا رکود زیادی داشته و اقتصاد این کشور روزهای سختی را به خود دیده است. البته اکنون این کشور در وضعیت بهتری قرار دارد و در حال پشت سر گذاشتن این بحران است.

در هر صورت میزان حقوق ماهیانه کار در یونان نسبت به کشورهای غرب اروپا پایین تر است و در مقایسه با کشور ایتالیا همسایه خود بیش از 40% در سطح پایین تری قرار دارد. این می تواند یک فرصت برای افرادی باشد که قصد کارآفرینی در یونان و ایجاد کسب و کار دارند. در هر صورت برای بررسی و تحلیل میزان حقوق ماهیانه کار در یونان، کارشناسان مجموعه ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت این مطلب را منتشر کرده اند و پاسخ سوالات زیر را داده اند:

میانگین حقوق ماهیانه کار در یونان 2023

یونان از نظر میزان حقوق ماهیانه کار در رده کشورهای متوسط در اروپا قرار دارد و از این نظر میزان حقوق می تواند برای بسیاری کم باشد. طبق بررسی های صورت گرفته از مشاغل مختلف در کشور یونان مشخص شده است که میزان دستمزد و حقوق ماهیانه کار در یونان در سال 2023 به میزان 2530€ (یورو) است که سالانه در حدود 30000€ (یورو) است. این میزان حقوق ماهیانه کار تقریبا برابر و مشابه حقوق در کشور قبرس است. همچنین طبق آمارها بیشترین میزان حقوق ماهیانه کار در یونان به میزان 10900€ (یورو) است که بیشتر مربوط به مشاغل مدیریتی است. همچنین کم ترین آن در حدود 690€ (یورو) اعلام شده است که مربوط به مشاغل کارگری است.

در نمودار زیر درصد مشارکت درآمد میانگین مردم کشور یونان آورده شده است:

درصد مشارکت حقوق سالانه میانگین مردم یونان

شرایط اقتصادی یونان

یونان با هزاران سال تاریخ قدمت یکی از پیشرفته ترین اقتصادهای اروپای شرقی است. موقعیت جغرافیایی و سیاسی این کشور به عنوان دروازه ای بین اروپا و خاورمیانه و یک کشور عضو اتحادیه اروپا، برای یک تجارت چند ملیتی که می خواهد در آنجا گسترش یابد بسیار عالی است. مطمئنا هیچ گفتگویی در مورد تجارت در یونان بدون ذکر رکود شدید اقتصادی آن که از سال 2009 آغاز شده صادق نخواهد بود. یونان رسماً طولانی ترین رکود اقتصادی در بین اقتصاد پیشرفته در جهان را داشته و این کل بازار کار یونان را تحت تأثیر قرار داد. تولید ناخالص داخلی یونان در سال 2019 حدود 210 میلیارد دلار بود. در حدود 30% در اوج قبل از رکود اقتصادی، اما همچنان در سال های اخیر بهبود یافته است. نرخ بیکاری آن، در یک مرحله، به 28% رسیده است اما به طور مداوم کاهش یافته و به زیر 15% رسیده است.

با این وجود، زخم های عمیق مشکلات مالی یونان به این معنی است که نیروی کار تحصیل کرده این کشور نسبتا ارزان استخدام می شوند. متوسط ​​دستمزد هنوز حدود 20% کمتر از سال 2012 است و 43% کمتر از حقوق کار در ایتالیا، همسایه آن سوی دریا است. در نتیجه، مهم است که قبل از شروع کار، شرایط اصلی اشتغال و حقوق و دستمزد را درک کنید.

شرایط اقتصادی یونان

حداقل میزان حقوق ماهیانه کار در یونان

پس از مدت طولانی رکود، حداقل دستمزد ملی و حقوق ماهیانه کار در یونان در ژوئن 2019 به €758.33 (یورو) در ماه افزایش یافت و این مقدار در سال های 2022 و 2023 کماکان ثابت مانده است. کارگران یونانی همچنین حق دریافت پاداش در طول سال را دارند که با حقوق دو ماه اضافی مطابقت دارد:

  • یک ماه کامل برای کریسمس
  • نیم ماه برای عید پاک و نیم ماه برای تعطیلات

حقوق مجزا بسته به مدت خدمت یک کارمند متفاوت است. با اخذ حقوق یک ماه برای خدمات بین دو ماه تا یک سال، به تدریج تا 6 ماه حقوق برای 10 سال خدمت افزایش می یابد. پس از آن، برای کسانی که 28 سال یا بیشتر خدمت کرده اند حقوق حداقل 1 ماه در سال افزایش می یابد. با این حال، در صورت ابلاغ فسخ، این ارقام به نصف کاهش می یابد.

در جدول زیر می توانید آخرین تغییرات حداقل حقوق ماهیانه کار در یونان را مشاهده کنید:

سالحداقل دستمزد به یورو
2023758.3€
2018683.8€
2012876.6€ 

حقوق ماهیانه کار در یونان و قانون استخدام

قانون استخدام یونان در ماه می سال 2019 اصلاح شد. پیش از آن شرکت های یونانی می توانستند بدون ذکر دلیل در هر زمان قرارداد خود را فسخ کنند و بسیاری از شرکت های یونانی از این مزیت استفاده کردند تا از پرداخت حق انحصاری کارکنان با سابقه کمتر از 12 ماه جلوگیری کنند. با این وجود اکنون این روزنه بسته شده است و کارفرمایان اکنون باید دلیل موجهی برای اخراج کارکنان داشته باشند، خواه آنها حق انفصال قانونی را پرداخت کنند یا نه.

دوره های آزمایشی در یونان به طور کلی در قراردادهای آزاد 12 ماه طول می کشد. برای قراردادهای مدت دار، این قرارداد باید قبل از شروع کار تعیین شود. کارفرمایان ملزم به ارائه قرارداد کتبی به کارمندان هنگام استخدام نیستند، اگرچه آنها به این کار بسیار تشویق می شوند. استفاده از قراردادهای مدت دار برای کار دائمی در یونان ممنوع است.

شرایط کار در یونان

یونان با وجود تلاطم های اقتصادی اخیر، مکانی عالی برای مشاغل خارجی است. با این حال، بسیاری از قوانین استخدام و حقوق و دستمزد کارگران در یونان با توجه به سابقه کارمندی تغییر می کند. بالا بردن این موارد می تواند مشکل باشد، به خصوص اگر قصد دارید تعداد قابل توجهی در یونان به کار بگیرید. اما یک شریک حقوق و دستمزد جهانی می تواند به شما کمک کند تا تمام نیازهای خود را برطرف کنید و اطمینان حاصل کنید که به راحتی می توانید با هرگونه تغییر قانونی دیگر در آینده سازگار شوید.

هفته کاری استاندارد در یونان 40 ساعت است و بیش از 10 ساعت در هر روز نیست. کارگران یونانی می توانند هر هفته پنج 5 دیگر به این کار اضافه کنند و 25% حق بیمه پرداختی نسبت به نرخ عادی خود را دریافت کنند. هر کاری بیش از 45 ساعت در هر هفته به عنوان اضافه کار طبقه بندی می شود، با 50% حق حقوق حداکثر 120 ساعت در سال پرداخت می شود. اگر این محدودیت نقض شود، هر کار دیگری با حق 75% پرداخت می شود.

حقوق ماهیانه کار در یونان و مرخصی

حقوق ماهیانه کار در یونان و مرخصی

کمک هزینه مرخصی استحقاقی یونان با توجه به مدت خدمت افزایش یافت. برای کارکنانی که هفته های 5 روزه کار می کنند، حق دریافت از 20 روز در سال اول شروع می شود و روزهای اضافی پس از رسیدن به سنوات خاص دریافت می شود. بالاترین استحقاق برای کارمندی با حداقل 10 سال سابقه کار 25 روز است. این کمک هزینه برای کارکنانی که 6 روز در هفته کار می کنند به جای 5 روز، به طور نسبی افزایش می یابد. همچنین همه کارمندان یونانی هر ساله در 12 روز تعطیلات رسمی از مرخصی استحقاقی برخوردار می شوند.

حق مرخصی زایمان 17 هفته است، 8 هفته قبل از تولد و 9 هفته پس از آن و 100%حقوق دریافت می شود. پس از این، ممکن است یک دوره 6 ماهه “مرخصی ویژه” گرفته شود که با حداقل دستمزد ملی پرداخت می شود. بودجه این دو نوع مرخصی توسط سازمان بیمه اجتماعی یونان (IKA) و سازمان اشتغال نیروی انسانی آن (OAED) تأمین می شود. مرخصی پدری در زمان تولد 2 روز کاری است که توسط کارفرما پرداخت می شود. همچنین به ازای هر فرزند تا 4 ماه مرخصی والدین بدون حقوق برای هر پدر و مادر مجاز است که می تواند تا 6 سالگی کودک به او تعلق گیرد. مرخصی استعلاجی به کارگران 50% حقوق عادی 3 روز اول بیماری را که توسط کارفرما پرداخت می شود، می دهد. سایر مرخصی ها شامل:

  • مرخصی ازدواج در ایتالیا: 5 روز کاری
  • مرخصی برای کودکان: 4 روز کاری برای کودک که از 16 سال بیشتر نباشد.
  • مرخصی سوگواری: 2 روز کاری برای فوت همسر، فرزند، والدین، برادر و خواهر
  • مرخصی انتخابات: مدت زمان مربوط به فاصله بین شعبه اخذ رأی و محل کار است. به طور کلی، 1 تا 3 روز کاری است.

مالیات در یونان

در سال 2019، یونان میزان مالیات شرکت های خود را از %28 به %24 کاهش داد، اقدامی که باعث افزایش جذابیت این کشور برای مشاغل و سرمایه گذاران خارجی جهت سرمایه گذاری در یونان می شود. همانطور که در بسیاری از کشورها مشاهده می شود، درآمد شخصی در مقیاس برای اخذ مالیات قرار می گیرد. کارفرمایان موظفند مالیات را از فیش حقوقی کارمندان کسر و در دفاتر مالیاتی مربوط توزیع کنند. چنانچه میزان حقوق فردی کم تر از 10000€ (یورو) در سال باشد میزان مالیات یک کارمند %9 است.

یکی از برترین طرق مهاجرت به یونان اخذ ویزای تحصیلی یونان می باشد. تحصیل در دانشگاه های معتبر و به زبان انگلیسی رویایی می باشد که دانشجویان زیادی این رویا را در سر دارند. با تحصیل در این کشور می توان از مزیت تحصیل به زبان انگلیسی در طیف گسترده ای از رشته ها بهرمند شد. در این خصوص می توانید بخوانید.

بازه های بعدی 22%، %28 و %36 به ترتیب 10001€ الی 20000€ (یورو) و 20001€ الی 30000€ (یورو) و 30001€ الی 40000€ (یورو) است افرادی که بیش از 40000€ (یورو) درآمد دارند باید 444% مالیات بپردازند. چنانچه علاقه مند به مهاجرت کاری به یونان هستید می توانید در این باره با مشاورین و وکلای ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت صحبت کنید.

سوالات پرتکرار در باب حقوق ماهیانه کار در یونان در سال 2023

در این بخش مفتخر به پاسخگویی سوالات پرتکرار در باب حقوق ماهیانه کار در یونان در سال 2023 می باشیم:

  • میانگین حقوق ماهیانه به یونان چه میزان می باشد؟ حدود 2430€ (یورو) در ماه و سالانه حدود 29000€ (یورو)
  • شرایط کار در یونان در سال 2023 چگونه است؟ هفته کاری استاندارد در یونان 40 ساعت و بیشتر از 10 ساعت در روز نیست.
  • مرخصی های مجاز در کشور یونان به چه صورت است؟ مرخصی ازدواج 5 روز کاری، مرخصی برای کودکان 4 روز کاری، مرخصی سوگواری 2 روز کاری
  • انواع مجوزهای کار در یونان به چه صورت است؟ مجوز کار برای شغل های خاص، مجوز کار برای کارفرمایان ویژه، مجوز کار برای مناطق خاص
  • مدارک مورد نیاز اخذ ویزای کاری یونان در سال 2023 کدام اند؟ گذرنامه، قراردادکاری، بیمه درمانی، گواهی عدم سوء پیشینه، مدارک تحصیلی، رزومه کاری
  • موسسات کاریابی در یونان چه موسساتی هستند؟ شرکت بین المللی گرانت تورنتون و شرکت HVS
  • مشاغل مورد نیاز کشور لهستان در سال 2023 کدام اند؟ مشاغل مهندسی، مدیریتی، تجاری و ارتباط با مشتری، امور مالی، آموزش، زیر مجموعه های مشاغل پزشکی
  • شرایط اخذ اقامت از طریق کار در یونان چگونه می باشد؟ متقاضیان پس از اخذ ویزای کار یونان اقامت 1 ساله دریافت می نمایند که در صورت داشتن شغل و تمدید قراردادکاری تا 5 سال قابل تمدید است.
5/5 - (2 امتیاز)

4 دیدگاه برای “حقوق ماهیانه کار در یونان

  1. esmail.kouchpeydeh گفت:

    سلام من میخواهم در یونان کار کنم

    1. صادقی گفت:

      سلام برای کار در یونان نیاز به پیشنهاد کاری است. در خصوص مشاوره با شماره 02191003232 تماس بگیرید

  2. هرمز گفت:

    وقت بخیر آمار و ارقامی که درباره حقوق ماهیانه کار در یونان نوشته بودید خوب بود. به نظرم با اینکه شرایط اقتصادی میانگین حقوقش بالا نیست ولی مزایا و پاداش واسه کار خوبه. کارهایی که برای یه مهاجر مناسب هست رو لطفا نام ببرید و درباره اون ها یه کم توضیح بدید.

    1. صادقی گفت:

      مشاغل زیادی هستند که مورد نیاز هستند. در این خصوص باید لیست مشاغل مورد نیاز کشور یونان را چک کنید. در خصوص مشاوره با شماره 02191003232 تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *