مهاجرت تحصیلی چین

مهاجرت تحصیلی به چین

مهاجرت تحصیلی به چین

مهاجرت تحصیلی به چین امروزه یکی از رایج ترین راه های مهاجرت به این کشور آسیایی به خصوص برای متقاضیان بین المللی بوده است. کشور چین با توجه به اهمیت موضوع ورود دانشجویان بین المللی به این کشور، روندی را در نظر گرفته است که مهاجرت تحصیلی به چین آسان شده و علاقمندان به تحصیل از کشورهای مختلف جهان را به سمت خود جذب کند. امیدواریم تا مقاله پیش رو که توسط مشاورین موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تهیه شده است اطلاعات کافی در این زمینه را در اختیار شما قرار دهد.

تحصیل و مهاجرت تحصیلی به چین

سیستم آموزشی در چین به گونه ای است که کودکان از 3 سالگی می توانند وارد نظام آموزشی این کشور شوند. آنها می توانند در این سن وارد پیش دبستانی شده و پس از ورود به 5 سالگی همه کودکان چینی موظف هستند تا وارد مدرسه شوند. تحصیل در دوره ابتدایی و راهنمایی برای همه کودکان چینی اجباری است. این دوره زمانی 9 سال به طول می انجامد و دانش آموزان پس از 6 سال تحصیل در دبستان، 3 سال در دوره راهنمایی شرکت خواهند کرد.

پس از آن دانش آموزان می توانند تحصیل در دوره دبیرستان را انتخاب کرده یا به ادامه تحصیل نپردازند اما راه ورود به دانشگاه در کشور چین، حضور در دبیرستان های این کشور است. پس از پایان دوره تحصیلی 3 ساله در دبیرستان، همه دانش آموزان فرصت خواهند داشت. تا بر اساس معدل خود در یکی از دانشگاه های این کشور به ادامه تحصیل بپردازند. کار ضمن تحصیل در این کشور هم این امکان را برای دانشجویان فراهم می آورد تا بتوانند بخشی از هزینه های خود را پوشش دهند.

تحصیل و مهاجرت تحصیلی به چین

مهاجرت تحصیلی به چین و شرایط دانشگاه ها

برای این که بتوانید در یکی از دانشگاه های کشور چین تحصیل کنید. همچنین باید برای دریافت پذیرش از این دانشگاه ها اقدام کنید. در صورتی که از دانشگاه های این کشور پذیرش دریافت کنید، تنها مقدمه مهاجرت تحصیلی به چین را فراهم کرده اید. پس از آن شما باید برای دریافت ویزای تحصیلی در کشور چین اقدام کنید.

دانشگاه های کشور چین رتبه خوبی در جمع دانشگاه های آسیایی دارند. بدین ترتیب به سیر صعودی را در رده بندی های جهانی طی می کند. برای تحصیل در کشور چین، در مقطع کارشناسی شما به یک بازه زمانی 3 تا 4 ساله نیاز خواهید داشت. تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در کشور چین نیز 2 سال به طول خواهد انجامید. در برخی از رشته های محدود یک ساله است. تحصیل در مقطع دکترا نیز از نظر زمانی یک دوره 5 تا 8 ساله آموزشی خواهد بود.

معرفی برترین دانشگاه های چین

یکی از مسائلی که باید حتما مورد توجه قرار دهید، رتبه علمی دانشگاه های کشور چین است. در صورتی که از سطح علمی مناسبی برخوردار هستید. سابقه تحصیلی مناسبی دارید، حتما در یکی از برترین دانشگاه های کشور چین درخواست پذیرش ارسال کنید. در غیر این صورت باید به دانشگاه های رده پایین تر رجوع کنید. توجه داشته باشید که رتبه علمی رشته تحصیلی شما ارزش بالاتری خواهد داشت.

اما ما در این قسمت به دلیل کوتاه بودن فرصت تنها به معرفی برترین دانشگاه های کشور چین اکتفا می کنیم:

رتبه کشورینام دانشگاهرتبه جهانی
1دانشگاه تیشنگوا14
2دانشگاه پکینگ12
3دانشگاه علم و تکنولوژی چین94
4دانشگاه شانگهای جاو تونگ46
5دانشگاه فودان34
6دانشگاه ژجیانگ42
7دانشگاه نانجینگ133
8دانشگاه سان یاتسن267
9دانشگاه هواژونگ306
10موسسه تکنولوژی هاربین217

مدارک لازم جهت اخذ مهاجرت تحصیلی به چین

برای دریافت پذیرش تحصیلی در این کشور شما به مدارک زیر نیاز خواهید داشت:

  • آخرین مدرک تحصیلی
  • ریز نمرات آخرین دوره تحصیلی
  • مدرک معتبر زبان انگلیسی یا چینی
  • برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا، دو نسخه معرفی نامه از طرف اساتید دانشگاه

با ارائه مدارک فوق متقاضیان می توانند ویزای تحصیلی چین را دریافت نمایند. از این رو تعداد متقاضیان خارجی در این کشور در نمودار زیر بیان شده است:

رشد جمعیت دانشجویان بین المللی در چین

 

مهاجرت تحصیلی به چین و ویزای آن

دومین مرحله که در مسیر مهاجرت تحصیلی به چین باید پشت سر بگذارید، دریافت ویزای تحصیلی این کشور است. برای دریافت ویزای تحصیلی خود از کشور چین باید به سفارت این کشور در محلی که اقامت دائم دارید رجوع کنید. امکان تغییر انواع ویزا به ویزای تحصیلی در این کشور برای شما وجود نخواهد داشت. ویزای تحصیلی کشور چین تحت عنوان ویزای X1 برای مهاجرت تحصیلی بلند مدت در نظر گرفته شده است. پس از 90 روز از اولین ورود به کشور چین باطل خواهد شد. در صورتی که پیش از آن برای تمدیدش اقدام نکرده باشید، باید کشور چین را ترک کنید.

ویزای تحصیلی X2 نیز ویزای تحصیلی کوتاه مدت است. مهاجرت تحصیلی به چین برای بازه های زمانی کمتر از 180 روز را امکان پذیر می سازد. ویزای تحصیلی کوتاه مدت کشور چین به هیچ عنوان تمدید نمی شود. دانشجویان می توانند پس از ترک کشور چین مجددا برای دریافت آن اقدام کنند. ویزای تحصیلی کشور چین در بازه ی زمانی 7 روز کاری صادر خواهد شد. اما اگر شما برای دریافت آن عجله دارید می توانید پرداخت حدود 30$ (دلار) روند دریافت ویزای تحصیلی خود را تسریع ببخشید.

مدارک لازم برای دریافت ویزای تحصیلی چین

مهم ترین مدارک مورد نیاز شما برای دریافت ویزای تحصیلی در کشور چین به شرح زیر است:

  • گذر نامه با حداقل 6 ماه اعتبار زمانی و یک صفحه سفید
  • فرم درخواست صدور روادید
  • یک قطعه عکس رنگی
  • گواهی اخذ پذیرش از یکی از دانشگاه های کشور چین
  • تکمیل فرم های JW201 و JW202 برای متقاضیان ویزای بلند مدت

مهاجرت تحصیلی به کشور چین یکی از مناسب ترین فرصت های تحصیلی در خارج از کشور برای شما خواهد بود. دلیل اصلی آن را می توان در رتبه های بالای علمی دانشگاه های این کشور و نیز هزینه های کم زندگی در آن جستجو کرد. دانشجویان خارجی پس از پایان تحصیل خود در کشور چین این فرصت را خواهند داشت تا در این کشور مشغول به کار شوند. البته باید به این نکته نیز اشاره داشت که به دلیل ارزش علمی بالای تحصیل در کشور چین، بسیاری از کشورهای اروپایی نیز با آغوش باز از دانشجویان چینی استقبال می کنند.

بورسیه تحصیلی دولت چین یا CSC در سال 2023

CSC یک بورسیه تحصیلی برای دانشجویان بین المللی می باشد که دربیش از 280 دانشگاه چین برای تحصیل در مقاطع کارشناسی ، کارشناسی ارشد و دکترا ارائه می شود. این بورسیه شامل مسکن، بیمه و کمک هزینه ماهیانه تا 3500¥ (یوان) می باشد. هدف از این بورسیه فرهنگ، تجارت، زبان و همکاری بین چین و سایر کشور هارا ارتقا دهد. دانشجویان بین المللی از تمام کشورهای جهان واجد شرایط می توانند درخواست خود را به صورت آنلاین و برای 3 دانشگاه در کشور چین ثبت کنند

حداقل شرایط لازم برای بورسیه تحصیلی دولت چین به شرح زیر است:

  • متقاضی دانشجوی بین المللی باشد.
  • بورسیه دیگری در کشور چین برای متقاضی صادر نشده باشد.

در حقیقت می توان گفت که مهاجرت تحصیلی به چین پل ورود شما به دنیای کار در کشورهای پیشرفته خواهد بود. اگر چین را به عنوان مقصد مهاجرتی خود انتخاب کرده اید. قصد اقامت پس از تحصیل را دارید باید با شرایط کار در چین آشنا شوید. ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت مدعی هستیم که با تکیه بر تجربه خود قادر خواهیم بود تا مسیر رسیدن شما به تحصیل در کشور چین را هموار سازیم.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *