مهاجرت تحصیلی چین

کار دانشجویی در چین

کار دانشجویی در چین

دولت چین با نیت جذب دانشجویان خارجی قوانین کار دانشجویی در چین را ساده کرده است. همچنین دانشجویان ارشد میتوانند بلافاصله وارد بازار کار شوند. لذا استفاده از مهاجرت تحصیلی در این مقطع تبدیل به روشی برای ورود به بازار کار این کشور شده است. در سال های اخیر نیز میزان دانشجویان خارجی در کشور چین افزایش یافته است. کشور چین در سال های گذشته با رشد اقتصادی خود و همچنین افزایش بودجه آموزش و پرورش سعی بر جهانی سازی نظام آموزشی خود دارد. جهت بررسی بیشتر موضوع کار دانشجویی در چین و قوانین موجود در خصوص تحصیل در چین به این نگارش ارائه شده توسط تیم موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت توجه فرمایید.

زندگی دانشجویی در چین

در اوایل سال 2017، دولت چین برنامه ای را برای دانشجویان بین المللی با مدرک تحصیلات تکمیلی یا کسانی که در دانشگاه های معروف تحصیل کرده بودند، برای دریافت مجوز کار چین پس از فارغ التحصیلی ارائه داد. پیش از این، دانشجویان بین المللی و کسانی که مدرک خود را در خارج از کشور می گرفتند حداقل قبل از درخواست ویزای کار باید حداقل 2 سال سابقه کار در خارج از چین داشته باشند که این کشور به طور گسترده تری چنین سیاست های ابتکاری را گسترش می دهد، زیرا این امر به استراتژی تقویت نیروی کار چین کمک می کند.

در حالی که این تغییرات در خصوص شرایط تحصیل در چین و در باب سیاست های ویزا بسیار اندک است و به طور خاص هدف قرار گرفته است، این ها نشانه های مثبتی است که دولت در نظر دارد فرصت های بیشتری برای دانشجویان بین المللی برای انجام کار پاره وقت در طول تحصیل و داشتن فرصت های کاری پس از فارغ التحصیلی ایجاد کند.

مزایای کار دانشجویی در چین

مکانی که در آن کار می کنید تقریباً مطمئناً تأثیر قابل توجهی در زندگی و شغل شما خواهد داشت. همانطور که در جاهای دیگر وجود دارد، دنیای وحشی کار در چین دارای مزایا و معایب خود است و این در چین مستثنی نیست. هر حرفه ای که دارید، تقریباً به احتمال زیاد موانع مختلفی وجود خواهد داشت که شما را از انجام وظایف باز می دارد. به نمونه های عالی زیر نگاهی بیندازید. اگر هزینه های بالای مهاجرت به چین نبود، آن را یکی از بهترین مقاصد برای کار خارجی ها می دانستم. چین با سرعتی خیره کننده در حال رونق است و در نتیجه فرصت های متعددی برای خارجی ها برای کار در آنجا وجود دارد. جای تعجب است که چقدر پول به چین سرازیر شده است، و چه تعداد استارت آپ در سرتاسر جهان در حال ظهور هستند.

علاوه بر این، بسیاری از شرکت های چینی تلاش می کنند تا حضور رسانه های اجتماعی و اینترنت خود را در بازارهای خارجی گسترش دهند. علاوه بر در دسترس بودن شغل برای خارجی ها در چین، بسیاری از موقعیت ها فرصت هایی را برای بهبود مهارت ها فراهم می کند. وقتی یک طراح گرافیک از نزدیک با تیم بازاریابی همکاری می کند، این یک مثال عالی است. با گذشت زمان، دانش آموزان تجربه نوشتن و ویرایش فیلمنامه ها را به دست خواهند آورد که آنها را قادر می سازد تا توانایی های بازاریابی لازم را توسعه دهند. زبان ماندارین چین با حدود 1.2 میلیارد گویشور، پرگویش ترین زبان در جهان است. این بدان معناست که مطالعه نارنگی درهای فرصتی را برای کار در کشورهایی که به این زبان صحبت می شود، مانند سنگاپور، تایوان و بسیاری دیگر باز می کند.

مزایای کار دانشجویی در چین

بررسی کار دانشجویی در چین

چین به دانشجویان بین المللی در دانشگاه های چین در سراسر کشور اجازه می دهد در طول تحصیل شغل های نیمه وقت داشته باشند تا سیستم آموزش عالی کشور را جذاب تر کند. تغییرات قوانین به دانشجویان بین المللی در پکن و شانگهای اجازه می دهد مشاغل نیمه وقت یا کارآموزی خارج از دانشگاه را بدست آورند به شرط آنکه از موسسات دانشگاهی خود و مقامات اداری ورود و خروج تأیید کنند. در سال 2015، شانگهای، یکی از نوآوران آموزشی، سیاست آزمایشی که دانشجویان بین المللی را که از یک دانشگاه چینی فارغ التحصیل شده اند قادر می ساخت کارآموزی را بپذیرند و یا تجارت خود را در منطقه نوآوری ملی ژانگ جیانگ تا 2 سال پس از فارغ التحصیلی آغاز کنند.

1 سال بعد، این محدودیت بیشتر در شهر کاهش یافت و در طی این مدت به دانشجویان بین المللی اجازه داد در منطقه تحصیلی فعالیت خود را شروع کنند. در سال 2016، وزارت امنیت عمومی سیاست های جدیدی را برای اجازه کار به دانشجویان خارجی که توسط دانشگاه های میزبان آنها در پکن انجام می شود برای مشاغل نیمه وقت با شرکت های پارک علمی Zhongguancun داده شد.

در شکل زیر شرایط کار دانشجویی در چین آمده است:

شرایط کار دانشجویی در چین

درآمد کار دانشجویی در چین

میزان درآمد کار دانشجویی در چین به نوع کار بستگی دارد. اما به صورت متوسط می توان گفت دانشجویان با کار پاره وقت و نهایتا 20 ساعت در هفته می توانند ماهیانه در حدود 400$ (دلار) درآمد داشته باشند. بر اساس قوانین و مقررات کار چین، دانشجویان بین المللی که دارای مجوز اقامت تحصیلی هستند، تا زمانی که بتوانند از موسسات دانشگاهی خود و مراجع اداری ورودی و خروجی دریافت کنند، می توانند در مشاغل پاره وقت یا کارآموزی خارج از دانشگاه کار کنند. یکی از بهترین روش ها برای یک دانشجوی خارجی برای کسب درآمد در چین، فروش کالاهای ساخت چین به افراد داخل کشور یا حتی سایر خارجی ها در چین و سایر چینی ها است. به دلیل ناتوانی در خواندن حروف چینی، چندین خارجی با استفاده از سایت های تجارت الکترونیک چینی مانند Taobao یا Tmall مشکل دارند.

کاریابی در چین حین تحصیل

مانند هر جای دیگر در جهان، شرکت ها در چین به ویژه به دنبال کارمندانی با ترکیبی از مهارت های خاص و مهارت های زبانی هستند. در کشوری که نیروی کار ارزان در آن فراوان است، مدرک دانشگاهی یک مزیت عمده است و اکثر مهاجران خارج از کشور که در چین کار می کنند دارای نوعی تحصیلات عالی هستند. یکی از بهترین کارهایی که می توانید برای شروع کار در چین انجام دهید، یادگیری زبان چینی است. لذا هرچه بیشتر بتوانید ارتباط برقرار کنید شانس یافتن شغل بیشتر خواهد بود. چینی صحبت کردن مطمئناً در جستجوی کار گزینه های بیشتری را در اختیار شما قرار می دهد. علاوه بر جذابیت کار در یکی از سریع ترین اقتصادهای جهان، بسیاری از مهاجران به دلیل تمایل شخصی به تجربه یک فرهنگ کاملاً متفاوت، به چین نیز جذب می شوند.

با این حال آگاه باشید که این اختلافات فرهنگی همچنین ممکن است سطح بالایی از استرس را به وضعیت کار شما اضافه کند و همه نمی توانند با کار در یک محیط بین فرهنگی کنار بیایند. گزارش شده است که میزان پشیمانی مهاجران برای چین تا %70 گزارش شده است، بسیاری از مهاجران قبل از انقضاء قرارداد خود به خانه بازمی گردند. کار در چین از نظر رزومه یک امتیاز مثبت است. این تمایل شما برای کار در یک فرهنگ جدید و تجربه یک بازار متفاوت را نشان می دهد. با افزایش اهمیت چین در اقتصاد جهانی، زمان صرف شده در آنجا سرمایه گذاری مناسبی برای آینده است.

جهت کاریابی در چین می توانید به مراجعه زیر رجوع کنید:

انواع کار دانشجویی در چین

کشور بزرگ و وسیع چین در بسیاری از صنایع دستی بر آتش دارد و تقریبا در هر شغلی در این کشور با داشتن صلاحیت ها می توانید کار پیدا کنید. در جدول زیر از جمله مشاغل با پتانسیل معرفی شده اند:

شغلشرح
فروش و بازاریابی:به دلیل رشد شدید صادرات چین، چین فرصت های شغلی فراوانی را در زمینه فروش و بازاریابی بین المللی فراهم می کند. مدیران فروش در وهله اول معاملات خود را در مدیریت فروش شرکت های بزرگ متمرکز می کنند، اما آنها همچنین هدایت تیم های فروش را بر عهده دارند. با این حال توجه داشته باشید، اگرچه ممکن است در موقعیت خود به بازارهای بین المللی توجه کنید، درک کامل آداب و رسوم تجارت چینی برای موفقیت در این صنعت لازم است.
مشاغل فناوری:شرکت های فناوری کوچک و متوسط ​​چین فرصت های شغلی زیادی را در بخش IT، به ویژه در جنوب ساحلی شنژن، شانگهای و منطقه توسعه فناوری پیشرفته Zhongguancun پکن فراهم می کنند. با توجه به تعهد دولت چین به توسعه صنعت فناوری و توسعه سریع صنعت، کمبود متخصصان IT با هزاران فرصت شغلی در بخش IT و زمینه های مرتبط پر نشده است.
مشاغل حسابداری و مالی:بیشتر و بیشتر تجارت های چینی نه تنها به مهارت حسابداری بلکه به جمع آوری، ثبت و حسابرسی اطلاعات مالی تاریخی نیز احتیاج دارند. با توجه به تقاضای روزافزون، فرصت های شغلی فراوانی در این زمینه وجود دارد.
مهندسی:به دلیل رشد سریع تولیدات صنعتی، چین به مهندسین ماهرتر نیاز دارد. فرصت های شغلی در مهندسی معماری، برق، الکترونیک، مکانیک، سازه، خودرو، ساخت، ابزار دقیق، عمرانی، تولید و مهندسی مواد مورد انتظار است.

کار دانشجویی تدریس زبان در چین

کار دانشجویی تدریس زبان در چین

به لطف رشد اقتصادی چین، فرصت های خارجیانی که می خواهند در چین کار کنند در چند سال گذشته به طور قابل توجهی افزایش یافته است. همواره شغل تدریس در کشورهای که زبان انگلیسی در آن رسمی نیست و یا مردم آن در آن ضعیف هستند بسیار کاربرد دارد. تدریس زبان انگلیسی یکی از زمینه های شغلی اصلی افراد خارجی و دانشجویان در چین است، اما همچنین تقاضای کارگران خارج از کشور با مهارت در فروش، مهندسی و مدیریت در میان سایر افراد وجود دارد. بیشتر این مشاغل توسط شرکت های سرمایه گذاری خارجی (به اصطلاح شرکت های بین المللی) ارائه می شوند، اما همچنین تعداد شرکت های چینی که حتی در میان شرکت های دولتی استخدام می کنند، در حال افزایش است.

کارآموزی در چین

تقاضای دانشجویان بین المللی در دانشگاه های چین برای درخواست کارآموزی برای استفاده از توسعه سریع چین افزایش می یابد. این دانشگاه با شرکت های بزرگ دولتی، چند ملیتی کار کرده می کنند و شرکت ها و سفارتخانه ها در چین فرصت های کارآموزی برای دانشجویان بین المللی را فراهم می کنند. دانشجویانی که به دنبال مشاغل نیمه وقت در چین هستند افزایش می یابد. چین کاملا سریع رشد می کند و با صنایع جدید و نوآورانه که هر روز ظهور می کند فرصت های خوبی را برای دانشجویان جهت کارآموزی و سپس کار فراهم می کند. افرادی که در چین تحصیل می کنند و خواستار کارآموزی هستند باید از دانشگاه در این جهت نامه دریافت کنند.

دانشجویانی که ظرف 1 سال با مدرک کارشناسی ارشد یا بالاتر از یک دانشگاه چینی (یا یک دانشگاه شناخته شده در خارج از کشور) فارغ التحصیل شده باشند، می توانند در چین کار کنند و مجوز استخدام و مجوز کار در چین دریافت کنند. این برای کمک به افزایش جذابیت دانشجویان خارجی برای تحصیل در چین است. دولت چین هدف خود را برای جذب 0.5 میلیون دانشجوی خارجی برای تحصیل در چین تا سال 2023 تعیین کرده است. این به دنبال این آیین نامه در ژانویه 2016 است، زمانی که پکن فرصت هایی را برای دانشجویان خارجی برای گذراندن دوره های کارآموزی در منطقه Zhongguancun از پکن که منطقه پیشرفته فن آوری پکن است، تعیین کرد.

فرآیند درخواست کار دانشجویی در چین

دانشجویان بین المللی با هدف به دست آوردن کار دانشجویی در چین وارد این کشور می شوند، باید فرآیند درخواست کار دانشجویی در این کشور را به خوبی آموزش ببینند. زیرا در غیر این صورت حین درخواست کار دانشجویی در چین با مشکلات بسیاری مواجه خواهند شد. در قدم اول برای کار دانشجویی در چین به عنوان یک دانشجو، باید ویزای کارآموزی تحت حمایت یک موسسه آموزشی مجاز را دریافت کنید. در نمودار زیر می توانید روند درخواست کار دانشجویی در چین را طی سالهای اخیر مشاهده فرمایید:

روند درخواست کار دانشجویی در چینهمچنین در نمودار زیر می توانید مراحل گام به گام درخواست کار دانشجویی در چین را مشاهده فرمایید:

مراحل درخواست کار دانشجویی در چینتوضیحات
تماس با دانشگاه مربوطه در چینبا دانشگاهی که قصد دارید در آن تحصیل کنید تماس بگیرید تا با دستورالعمل های کار دانشجویی در این کشور آشنا شوید.
تکمیل فرم درخواستفرم درخواست شرکتی را در آن دوره کارآموزی را گذرانده اید، تکمیل کرده و در آخر امضا نمایید.
پرداخت هزینه درخواستهزینه درخواست را به مبلغ 550¥ (یوان چین) پرداخت نمایید.
دریافت ویزای کارآموزیویزای کارآموزی خود را بعد از 5 تا 10 روز کار تحویل بگیرید. ویزای دانشجویی شما با با ویزای کارآموزی جدید جایگزین خواهد شد.

شرایط کار پس از تحصیل در چین

این اعلامیه باعث جذابیت بیشتر برنامه های کارشناسی ارشد در چین به عنوان وسیله ای برای ورود خارجی ها به بازار کار چین می شود. بسیاری از خارجی ها که مایلند برای شروع کار یا یافتن شغل به چین مهاجرت کنند تحصیل در چین را یک روش عالی برای انجام این کار می دانند. این امکان داده می شود فرهنگ و زبان را یاد بگیرید و روابط خود را ایجاد کنید که همه در چین بسیار مهم هستند. الزامات دیگری نیز وجود دارد. در کل، برای واجد شرایط بودن برای کار در چین و ویزای کار باید این 6 شرط را داشته باشید:

  • 18 سال یا بیشتر، در سلامت و فاقد سابقه کیفری
  • داشتن معدل متوسط ​​حداقل 80% (B یا بالاتر)
  • دارای مدرک تحصیلی یا گواهی تحصیلات مربوطه باشید.
  • شغل باید با رشته شما مطابقت داشته باشد
  • حقوق بالاتر از افراد محلی
  • گذرنامه یا سند مسافرتی معادل آن داشته باشید.

به دانشجویان واجد شرایط دانشگاه های خارجی ابتدا اجازه کار داده می شود و پس از ورود به چین و اخذ ویزای کار برای کار در چین، مجوز اشتغال صادر می شود. پروانه های اشتغال برای فارغ التحصیلان خارجی از زمان ورود به مدت 1 سال معتبر است و مجوزهای بعدی هر بار تا 5 سال معتبر هستند. با کار دانشجویی در چین همچنین می توانید بخش کوچکی از هزینه زندگی در چین را برطرف کنید. جهت مهاجرت می توانید از خدمات موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت بهره ببرید.

سوالات متداول در باب کار دانشجویی در چین

در این بخش مفتخر به پاسخگویی سوالات متداول در باب کار دانشجویی در چین می باشیم:

  • کار دانشجویی در چین چه شرایطی دارد؟ اخذ مجوز دانشجویی از دولت چین، اخذ تاییدیه از دانشگاه و کار به صورت پاره وقت از شرایط کار دانشجویی در چین هستند.
  • از چه طریقی می توان در چین کار یافت؟ پورتال دانشجویی، موسسات کاریابی در کشور چین، برقراری ارتباطات شخصی و دوستانه، مجلات و روزنامه ها و شبکه های اجتماعی
  • مشاغل دانشجویی فعال در چین کدامند؟ تدریس زبان انگلیسی یکی از زمینه های شغلی اصلی افراد خارجی و دانشجویان در چین است، اما همچنین تقاضای کارگران خارج از کشور با مهارت در فروش، مهندسی و مدیریت در میان سایر افراد وجود دارد.
5/5 - (5 امتیاز)

1 دیدگاه برای “کار دانشجویی در چین

  1. فرزانه گفت:

    شرایط کار دانشجویی در چین یه کم سخته اینکه بخوای مجوز بگیری و تاییدیه بگیری. اگر تو این مراحل دانشجوی خارجی شکست بخوره خیلی به مشکل میخوره. بدون بودجه کافی تو چین نمیشه تحصیل کرد. حقوق کارهای دانشجویی ساده توی چین چقدر هست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *