مهاجرت تحصیلی چین

تحصیل در چین

تحصیل در چین

در میان کشورهای شرق آسیا با توجه به شرایط و هزینه ها تحصیل در چین در میان دانشجویان ایرانی طرفداران بسیاری به نسبت سایر کشورها دارد. آن ها با اعطاء بورسیه های تحصیلی و همچنین شرایط ویژه از این دانشجویان استقبال می کنند. یکی از مهم ترین روش هایی که دولت چین در همین راستا در نظر گرفته است، همکاری با دانشگاه های برتر جهان برای مشارکت در زمینه جذب دانشجو است. تعداد دانشگاه های این کشور در طی 2 دهه گذشته افزایش یافته و به حدود 2900 دانشگاه رسیده است. مشاورین موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در این مقاله بر مبنای آخرین قوانین سال 2023 آنچه در رابطه با تحصیل در چین دارای اهمیت ویژه است را در اختیار شما قرار خواهند داد.

در این مطلب میخوانید پنهان
  • روش تحصیل در چین به چه صورت می باشد؟
  • مدارک و شرایط مورد نیاز برای تحصیل در چین چه مواردی خواهد بود؟

اینفوگرافی تحصیل در چین

در شکل زیر به صورت اختصاری کشور چین معرفی شده است:

اختصاری درباره چین

9 دلیل برای اینکه چین در حال حاضر بهترین مکان برای تحصیل است:

  • چین کشوری امن است
  • شهروندان چینی صمیمی هستند.
  • شهریه و بورسیه در چین کم است
  • تحصیل در دانشگاه های معتبر چین
  • هزینه زندگی مقرون به صرفه
  • مکان های دیدنی برای سفر
  • تجربه منحصربه فرد برای تحصیل
  • یادگیری زبان جدید

نظام آموزشی در چین

نظام آموزشی در چین کاملا یکپارچه می باشد. همچنین در نظر داشته باشید که سطح علمی و آموزشی این کشور بسیار بالا خواهد بود و مدرک تحصیلی از دانشگاه های این کشور مورد تایید بسیاری از دانشگاه های اروپایی است. سابقه تاریخی در حدود 5000 ساله، به عنوان یکی از قدیمی ترین تمدن های بشری، کشور چین همواره اهمیت ویژه ای برای تحصیل در این کشور قائل بوده است. دولت چین به تازگی تحولاتی در نظام آموزشی این کشور به وجود آورده است که سبب بهبود شرایط تحصیلی در این کشور شده است. جا به جایی و پذیرش دانشجویان بین المللی شرایط تحصیلی در چین را در جایگاه ویژه ای قرار داده است. تحصیل در کشور چین را می توان در تحصیل در مقطع قبل از مدرسه، آموزش اجباری، آموزش ویژه، آموزش دبیرستان، نظام آموزش عالی، آموزش بزرگسالان یا سواد آموزی خلاصه کرد.

متقاضیان می توانند در رشته های مختلف این کشور مشغول به ادامه تحصیل شوند که بدین شرح می باشد:

رشته های مختلف تحصیلی در چین

آموزش اجباری در چین

آموزش اجباری در چین به 2 مقطع دبستان و راهنمایی مربوط می شود. به صورت رایگان در اختیار همه شهروندان می گیرد. دوره دبستان در این کشور 6 ساله و دوره راهنمایی 3 ساله است. آموزش ویژه را نیز به نظام آموزشی این کشور افزوده است. آموزش ویژه کلاس های درس کمکی از طرف دولت در مدارس عادی به وجود آمده است. برترین معلمان به این کلاس ها فرستاده می شوند. همچنین در شرایط خاص، معلمان برای آموزش دانش آموزان به خانه آن ها فرستاده می شوند. دانش آموزانی که قصد تحصیل در دانشگاه های کشور چین را دارند، باید در دبیرستان های این کشور تحصیل کنند. دوره های آموزشی در این کشور از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد. همچنین در برخی از رشته های دانشگاهی این کشور دوره های اجباری جهت همسان سازی متقاضی با سطح دانشگاه برگزار می گردد.

تحصیل در دانشگاه های چین

اشاره کردیم که دولت چین توجه بسیار زیادی به جذب دانشجویان بین المللی در سال های اخیر داشته است. برای اولین بار در دهه 50 میلادی دولت چین نسبت به جذب 33 دانشجوی بین المللی اقدام کرد. جمعیت دانشجویان بین المللی در چین در آغاز قرن 21، به 407000نفر رسید و این رقم تا امروز که در سال 2023 به سر می بریم با سیر صعودی در حال افزایش است.

تعداد متقاضیانی که در سال های اخیر در این کشور مشغول به تحصیل می باشند، در نمودار زیر بیان شده است:

رشد جمعیت دانشجویان بین المللی در چین

دانشگاه های چین با بسیاری از دانشگاه های بزرگ و مطرح اروپایی نیز همکاری می کنند. همکاری آن ها به گونه ای است که دانشجویان این دانشگاه ها بخشی از دوره تحصیلی خود را در یکی از دانشگاه های این کشور بگذرانند. یکی از مشهورترین این دانشگاه ها، دانشگاه وایما در کشور آلمان است. تحصیل در دانشگاه های این کشور نیز بسیار رایج است و دانشجویان می توانند برای تحصیل در چین به زبان های چینی و انگلیسی اقدام قانونی انجام دهند. برای تحصیل در چین به ویزای تحصیلی این کشور نیاز خواهید داشت.

رشد دانشجوی خارجی در چین

بین سال‌ های 2007 و 2009، وزارت آموزش چین اعلام کرده بود که با پیگیری بی ‌مورد ثبت ‌نام دانشجویان بین ‌المللی به قیمت آموزش با کیفیت مخالف است. این یک دوره زودگذر از عدم اطمینان جزئی برای این بخش بود. در سال 2010، سیاستگذاری دولتی آموزش بین المللی انبوه در چین را مجدداً تأیید کرد. قرار بود تحصیل در چین به یک برند آموزشی جهانی تبدیل شود. این طرح اهداف ثبت نام سالانه را مشخص کرد که به 500000 دانشجو در سال 2020 ختم شد. این شامل 150000 دانشجوی جویای مدرک بود. اهداف سالانه برای توسعه سایت‌ها، برنامه‌ها و دوره‌های نمونه برای آموزش بین‌المللی تعیین شد. هدف کلی این بود که چین تا پایان دهه به بزرگترین مقصد تحصیلی در آسیا تبدیل شود. این در سال 18-2017 به دست آمد.

سیاست های بعدی دولت بر بهبود های حقوقی، مالی و اداری متمرکز شد. بودجه فزاینده از طریق بورسیه های ملی، محلی، دولتی و شرکتی و کمک هزینه تحصیلی برای دانشجویان بین المللی در دسترس قرار گرفت. با این موارد رشد دانشجوی خارجی در چین استارت خورد.

در نمودار زیر می توانید بیشترین ملیت های در حال تحصیل در چین را ببینید:

بیشترین ملیت های در حال تحصیل در چین

شرط معدل برای تحصیل در چین 2023

گاهی موارد دانشجویان به دلیل مختلف اعم از نمرات پایین، مشکلات خانوادگی یا مشکلات سلامتی و سایر تمایلی به تحصیل در دانشگاه های چین ندارند. آگاهی از اشرط معدل برای تحصیل در چین می تواند دانشجو را در این بخش به خصوص مطلع سازد. در صورتی که میانگین نمره های متقاضی تحصیل کمتر از 60% باشد، ممکن است برای ورود در یک برنامه تحصیلی به مشکل برخورد.

امید خود را از دست ندهید! چونکه بسیاری از دانشگاه های چین برنامه های پایه یا برنامه های پیش از کارشناسی را به طور خاص برای متقاضیان تحصیل که نیاز به حداقل نمره را دارند، در نظر گرفته است.

تحصیل کارشناسی در چین

این روزا چین مقصد دانشجویان زیادی در خصوص مهاجرت و تحصیل در دانشگاه های برتر چین  می باشد. در حال حاظر می توان گفت که کشور چین در حال توسعه و تبدیل به کشوری آینده نگر برای دانشجویان خارجی است. در این میان تحصیل کارشناسی در چین از محبوبیت بالایی برخوردار است. اعتبار بالای مدرک تحصیلی و سطح آموزش بالا از سایر مزایایی می باشد که توانسته به شهرت این کشور در خصوص تحصیل در مقطع کارشناسی بیافزاید. از برنامه مهم در خصوص تحصیل در مقطع کارشناسی در چین می توان به مهندسی، اقتصاد، حسابداری، هنر و حقوق اشاره کرد

تحصیل کارشناسی ارشد در چین

تحصیل کارشناسی ارشد در چین از سایر برنامه های پرطرفدار این کشور برای دانشجویان بین المللی می باشد. امکان تحصیل به زبان انگلیسی در طیف گسترده ای از رشته به جذابیت تحصیل کارشناسی ارشد در این کشور افزوده است. وجود دانشگاه های تزار اول، فرصت های کاری متععد پس از تحصیل و هزینه های متعادل تحصیل و زندگی از سایر مزایا تحصیل کارشناسی ارشد در این کشور می باشد. دانشجویانی که تمایل به تحصیل به زبان اتگلیسی در مقطع ارشد در چین را دارند بایستی مدرک زبان ارائه دهند که به شرح زیر است:

مدرک زباننمره
IELTSحداقل 5
TOFEL550

محبوب ترین رشته ها برای تحصیل در مقطع کارشناسی در این کشور به شرح زیر است:

  • پزشکی بالینی
  • اقتصاد و تجارت بین الملل
  • علوم و فناوری کامپیوتر
  • مدیریت کسب و کار در چین
  • زبان و ادبیات چینی
  • مهندسی عمران
  • مهندسی مکانیک
  • معماری

8 دلیل تحصیل در چین

چین از دیرباز، یکی از مقاصد مطلوب مهاجران ایرانی بوده است. در سال های اخیر نیز که رشد چشمگیر این کشور در حوزه های اقتصادی، تکنولوژیک و علمی، این کشور را در کانون توجه دانشجویان و دانشگاهیان ایرانی قرار داده است. تحصیل در چین هم از این قاعده متسثنا نیست. از مزیت های تحصیل در این کشور می توان به این موارد اشاره کرد:

  • بالا‌ترین رتبه در میان کشورهای بریکس
  • دانشگاه های تراز اول دو زبانه
  • سیستم آموزشی رو به رشد
  • هدف گذاری برای جذب 500000 دانشجوی بین المللی در سال 2023
  • یادگیری زبان چینی
  • تحصیلات مقرون به صرفه
  • تحصیل در دانشگاه های با سطح علمی بالا
  • امکان درصد بالای کار پس از تحصیل در چین

معایب تحصیل در چین

اگر دنبال نگاه واقع بینانه به پدیده مهاجرت باشیم، باید علاوه بر ویژگی های مثبت، به ویژگی های منفی و نقاط ضعف آن نیز اشراف کامل داشته باشیم تا مقصد مهاجرتی خود را با دیدی باز انتخاب کنیم. در این خصوص به برخی از محدودیت ها و معایب تحصیل در چین می پردازیم. از محدودیت های تحصیل در چین می توان موارد ذیل را متذکر شد:

  • آشنایی محدود مردم چین به زبان انگلیسی
  • محدودیت در انتخاب دانشگاه هایی با زبان انگلیسی
  • سخت بودن یادگیری زبان چینی

ویزای تحصیلی چین

برای تحصیل در کشور چین، 2 نوع ویزا در نظر گرفته شده است که با عنوان ویزای بلند مدت و کوتاه مدت تحصیلی از آن ها یاد می شود. در جدول زیر به بررسی ویزای دانشجویی این کشور برای متقاضیان بین المللی نیز می پردازیم:

دوره آموزشینوع ویزااعتبار ویزاقابلیت تمدید
دوره کوتاه مدتX2180 روزندارد
دوره طولانی مدتX190 روزدارد

مدارک مورد نیاز ویزای تحصیلی چین در سال 2023

برای تحصیل در هر یک از کشور های خارجی، باید ویزای تحصیلی چین را دریافت کنید. برای تحصیل در چین نیز شما به ویزای تحصیلی این کشور نیاز خواهید داشت. توجه داشته باشید که برای دریافت ویزای تحصیلی کشور چین باید حتما از کشوری که در آن اقامت دائم دارید اقدامات قانونی را انجام دهید. مهم ترین مدارک مورد نیاز شما برای دریافت ویزای تحصیلی عبارتند از:

  • گذرنامه با حداقل 6 ماه اعتبار زمانی و 1 صفحه سفید
  • فرم درخواست صدور روادید
  • 1 قطعه عکس رنگی
  • گواهی اخذ پذیرش از یکی از دانشگاه های این کشور
  • تکمیل فرم های JW201 و JW202 برای متقاضیان ویزای بلند مدت
  • ارائه گواهی پرداخت هزینه ویزا و پذیرش از دانشگاه مورد نظر
  • ارائه بیمه نامه معتبر در طول دوره تحصیل
  • ارائه گواهی سلامت

ویزای تحصیلی کشور چین تقریبا در یک بازه 1 هفته ای صادر می شود، اما در صورتی که برای دریافت آن عجله دارید، با پرداخت 30$ (دلار) می توانید در یک بازه زمانی نهایتا 2 روزه برای دریافت آن اقدام کنید.

هزینه تحصیل در چین

هزینه تحصیل در چین

هریک از دانشگاه های چین با توجه به شرایط علمی خود، هزینه مشخص شده ای را از دانشجویان دریافت می کنند. این هزینه به طور میانگین در حدود 3000$ تا 12000$ (دلار) در سال است و به دولتی و خصوصی بودن دانشگاه بستگی دارد. در کنار این باید با کار ضمن تحصیل در چین نیز آشنا شوید تا از این طریق برخی از هزینه های تحصیل و زندگی را پوشش دهند. هزینه تحصیل در دانشگاه های این کشور با توجه به مقطع تحصیلی و طول دوره تحصیل تعیین خواهد شد. همچنین نوع ملیت متقاضی در تعین هزینه تحصیل در این کشور از اهمیت بالایی برخوردار می باشد. برنامه بورسیه های تحصیلی این کشور نیز جهت پوشش دهی بر هزینه های تحصیلی در این کشور نیز تاثیر بسیار مناسبی دارد.

به طور کلی هزینه های تحصیل در دانشگاه های دولتی کشور چین در مقاطع مختلف تحصیلی به این شرح است:

مقطع تحصیلیهزینه تحصیل به دلار
کارشناسی$500
کارشناسی ارشد$740
دکترا$800
رشته های پزشکی و دندانپزشکی$3000

در کنار هزینه تحصیل به بررسی هزینه زندگی در این کشور نیز می پردازیم:

توزیع هزینه زندگی در چین

در ادامه به بررسی مقاطع تحصیلی مختلف در دانشگاه های خصوصی کشور چین در سال 2023 می پردازیم:

مقطع تحصیلیمدت تحصیلهزینه تحصیل به دلار
کارشناسی4 سال1415$ الی 5800$
کارشناسی ارشد2 سال2830$ الی 8500$
دکترا3 الی 5 سال1560$ الی 7250$

تحصیل رایگان در چین

این سوال ذهن افراد زیادی را به سمت خود سوق می دهد. شایان ذکر است که تحصیل رایگان در چین چه در دانشگاه های دولتی و چه در دانشگاه های غیر دولتی، ممکن نیست. اگر چه تحصیل در دانشگاه های دولتی، مقرون به صرفه تر است. اما جای نگرانی نیست چون افرادی که استطاعت مالی بالایی نداشته باشند، می توانند تحت شرایطی از بورسیه های تحصیلی دانشگاه های این کشور استفاده کنند.

بورسیه تحصیل در چین

دولت چین برای پژوهشگران و دانشگاهیان بین المللی، بورسیه های تحصیلی متعددی را تدارک دیده است. هدف اصلی از این بورسیه ها، حمایت از تحقیق و توسعه و پژوهش، افزایش اعتبار در رتبه بندی های جهانی و جذب نخبگان علمی و پژوهشی از سراسر جهان است. در این بخش، تعدادی از بورسیه های تحصیلی کشور چین در سال 2023 را بررسی می کنیم:

بورسیه تحصیلیتوضیحات
بورسیه 2 جانبهپوشش تمام یا بخشی از هزینه های تحصیل
همکاری دولت چین با موسسه های بین المللی
تقاضای بورسیه از طریق موسسه ها
برای تمام مقاطع تحصیلی
بورسیه گریت والویژه یونسکو
تقاضا از طریق کمیسیون ملی یونسکو
پوشش تمام هزینه ها
برای تمام مقاطع تحصیلی
بورسیه آسه آن (AUN)مختص کشورهای عضو آسه آن
برای مقطع کارشناسی ارشد
بورسیه مجمع الجزایر اقیانوس آرام (PIF)مختص کشورهای مجمع الجزایر اقیانوس آرام یا پاسیفیک (برای جزایری از قبیل گینه نو، هنشو، سولاوسی، جزیره جنوبی، جزیره شمالی، لوزون، میندانائو، تاسمانی، هوکایدو، ساخالین، تایوان، کیوشو، هاینان، بریتانیای نو، جزیره ونکوور، شیکوکو، نیو کالیدونیا، پالاوان، هاوایی)
برای مقاطع تحصیلی کارشناسی و کارشناسی ارشد
بورسیه سازمان هواشناسی (WMO)شامل اقامت رایگان در دانشگاه، شهریه، و بیمه پزشکی
در حوزه هواشناسی، آب شناسی، مدیریت منابع آب

بررسی بورسیه تحصیلی در چین

بورسیه تحصیلی در چین هم به صورت خصوص و هم توسط دولت چین به دانشجویان ارائه می شود. بورسیه های دولتی چین عمدتا به دانشجویان چینی و همچنین به دانشجویان خارجی ممتاز ارائه می شود. همچنین بورسیه تحصیلی در چین برای دانشجویان خارجی ارائه می شود که به زبان چینی تحصیل می کنند. این مورد بیشتر برای تحصیل کارشناسی در چین صدق می کند. در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا بورسیه تحصیلی در چین به برنامه های انگلیسی زبان نیز تعلق می گیرد. درخواست آنلاین و مدارک درخواست مربوطه باید به آژانس دریافت کننده درخواست ارسال شود. مطالب تکمیل شده درخواست باید تا مدت تعیین شده توسط دولت چین به سیستم اطلاعات بورسیه دولت چین (CGSIS) ارسال شود.

بورسیه تحصیلی دولت چینبرای واجد شرایط بودن بورسیه تحصیلی دولتی، متقاضیان باید:

  • شهروند کشوری غیر از جمهوری خلق چین بوده و از سلامت روحی و جسمی خوبی برخوردار باشند.
  • هنگام درخواست برای برنامه های کارشناسی، فارغ التحصیل دبیرستان زیر 25 سال باشد.
  • مدرک لیسانس زیر 35 سال در هنگام درخواست برای برنامه های کارشناسی ارشد
  • داشتن مدرک کارشناسی ارشد زیر 40 سال در هنگام درخواست برای برنامه های دکترا
  • هنگام درخواست برای برنامه های علمی عمومی، فارغ التحصیل دبیرستان (حداقل) زیر 45 سال باشد.
  • داشتن مدرک کارشناسی ارشد یا دانشیار (یا بالاتر) زیر 50 سال در هنگام درخواست برای برنامه های تحصیلی ارشد.
  • هنگام درخواست برای برنامه های تحصیلی کارشناسی یا عمومی که توسط چینی تدریس می شود، مهارت چینی سطح 3 HSK را کسب کرده باشند (تحصیل زبان چینی معاف است).
  • هنگام درخواست برای برنامه های تحصیلی ارشد آموزش داده شده توسط چینی، مهارت چینی HSK سطح 3 را کسب کرده باشند.
  • هنگام درخواست برای برنامه های کارشناسی ارشد یا دکترا که به زبان چینی تدریس می شود، مهارت چینی HSK سطح 4 را کسب کرده باشند.
  • شرایط پذیرش دانشگاه های کاربردی را از نظر توانایی علمی، مهارت زبان و سایر معیارهای مربوطه برآورده کند.

کار حین تحصیل در چین

کار حین تحصیل در چین

تحصیل در چین، به خصوص در دانشگاه های این کشور یک فرصت مناسب برای همه کسانی است که قصد تحصیل در یک کشور خارجی را دارند. دانشگاه های کشور چین در جمع برترین دانشگاه های قاره آسیا قرار دارند و البته در جمع دانشگاه های برتر جهان نیز جایگاه مناسبی دارد.

دانشجویان پس از پایان تحصیل در کشور چین می توانند بنا بر دلایل مختلفی که در مقاله اقامت پس از تحصیل در چین تشریح شده است در این کشور بمانند. همچنین مدرک تحصیلی در کشور چین از اعتبار کافی در بسیاری از نقاط جهان برخوردار است و شما می توانید برای ادامه تحصیل یا کار در بسیاری از کشور های اروپایی و امریکایی اقدام کنید. در این زمینه باید با موسسات کاریابی در کشور چین نیز آشنا شوید.

همچنین نرخ بیکاری در کشور چین در نمودار زیر شرح داده شده است:

نرخ بیکاری چین

از موسسه های کاریابی در چین می توان به این موارد اشاره کرد:

  • ابان
  • گرون زندز
  • گمینی
  • مونرو
  • مانستر
  • ژواپین
  • 51 جاب
  • چیناهر

کار دانشجویی در چین

اگر صحبت از اقتصاد شد، چین سریع ‌ترین کشور در حال رشد جهان در 32 سال گذشته بوده است. ظهور چین در حال حاضر به وضوح نشان داده است که افرادی که می توانند چینی صحبت کنند و تجربه دست اول زندگی در چین را داشته باشند، از نظر شغلی از مزیت زیادی برخوردار خواهند بود و این استثنایی برای دانشجویانی که در چین تحصیل می کنند، زبان ماندارین ابتدایی را درک می کنند و آرزو دارند فرصت ها را غنیمت بشمار دانشجویان بین المللی مجاز به مشاغل پاره وقت در طول دوره تحصیلی خود هستند. آنها نه تنها به این محدود نمی شوند، می توانند در دوره های کارآموزی با حقوق در محوطه دانشگاه، تحت شرایط مشخص، شرکت کنند. برای کار در حین تحصیل، دانشجو باید هم از دانشگاه میزبان خود و هم از مقامات مهاجرت چین مجوز بگیرد.

کار دانشجویی در چین را با کلیک روی محتوا لینک شده می توانید مطالعه کنید.

 معمولاً دانشگاه ها رضایت نامه ای صادر می کنند و شرکت های استخدام کننده پس از اتمام دوره کارآموزی به عنوان غرامت گواهی می دهند. مهمتر از همه، به دانشجویان توصیه می شود در صورتی که با هر شرکتی قرارداد می گیرند، ویزای خود را به عنوان “کار پاره وقت” در نزدیکترین ایستگاه پلیس برای اهداف اصالت علامت گذاری کنند. با این حال، در صورتی که پس از استخدام در شرکت دیگری نظر خود را تغییر دهید، اجازه درخواست شغل متفاوت در شرکتی دیگر مجاز نیست. به عنوان یک مسافر در چین، دانش انگلیسی بسیار ارزشمند است. مشاغل تدریس خصوصی و تدریس زبان انگلیسی تقاضای زیادی دارند، بنابراین می توانید جذابیت خود را در چنین فرصت هایی امتحان کنید.

دانشگاه های برتر چین

کشور چین، دانشگاه های معتبری دارد که در رتبه بندی های بین المللی همواره جایگاه ویژه ای دارد. در این بخش بر اساس رتبه بندی های مربوط به سال 2023، برترین دانشگاه های چین را مشخص می کنیم:

نام دانشگاهرتبه جهانی در سال 2023رتبه ملی در سال 2023
دانشگاه تسینگوا (چینگوا)141
دانشگاه پکن122
دانشگاه فودان343
دانشگاه ژجیانگ424
دانشگاه شانگهای ژیائو تونگ465
دانشگاه علم و فناوری چین946
دانشگاه نانجینگ1337
دانشگاه ووهان1948
دانشگاه تونگجی2129
دانشگاه نرمال بیجینگ26210

تحصیل در دانشگاه فودان چین

دانشگاه فودان چین یکی از دانشگاه های برتر در کشور چین می باشد که به طور رسمی در سال 1905 میلادی تاسیس شد. 4 پردیس اصلی دانشگاه فودان چین در شهر شانگهای قرار گرفته اند. زبان تحصیلی اکثر رشته های تحصیلی در دانشگاه فودان چین زبان چینی بوده اما جالب است بدانید که حدود 50 رشته تحصیلی در این دانشگاه به زبان انگلیسی ارائه می شود.

تعداد دانشکده های این دانشگاه 29 می باشد و تعداد کادر مربوط به اساتید دانشگاهی در این دانشگاه به 2700 نفر رسیده است. هزینه تحصیل در دانشگاه های دولتی و خصوصی این دانشگاه متفاوت می باشد که شهریه دانشگاه های دولتی دانشگاه فودان حدود 1595¥ الی 6385¥ (یوان چین) در نظر گرفته شده است. در خصوص مهاجرت تحصیلی به کشور کره جنوبی پیشنهاد ما به شما مطالعه مقاله رشته هنر در کره جنوبی می باشد.

رشته های تحصیلی در این دانشگاه عبارتند از:

  • مهندسی
  • علوم پزشکی
  • علوم
  • علوم انسانی
  • علوم اجتماعی

شرایط تحصیل در دانشگاه فودان چین

شرایط تحصیل و اخذ پذیرش تحصیلی در دانشگاه فودان چین با توجه به ملیت متقاضی متفاوت خواهد بود. نحوه پذیرش و ارسال مدارک جهت اخذ پذیرش تحصیلی در دانشگاه فودان به صورت اینترنتی و از طریق وبسایت رسمی این دانشگاه می باشد. به طور کلی مدارک لازم جهت تحصیل و اخذ پذیرش تحصیلی در دانشگاه فودان بدین شرح می باشد:

  • ارائه گذرنامه معتبر متقاضی
  • ارائه نامه پذیرش رسمی از دانشگاه
  • توصیه نامه
  • انگیزه نامه
  • ارائه کلیه مدارک تحصیلی پیشین متقاضی به همراه ترجمه رسمی
  • ارائه گواهی عدم سوء پیشینه
  • مدرک زبان انگلیسی آیلتس 6.5 یا تافل 90
  • رسید پرداخت هزینه های مربوط به دانشگاه

جهت اطلاع از شرایط اعزام دانشجو به چین پیشنهاد ما به شما مطالعه مقاله لینک شده می باشد.

دانشگاه های مورد تأیید ایران در چین در سال 2023

هر ساله فهرستی از دانشگاه های مورد تأیید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اطلاعات و نیز وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ارائه می شود. در این بخش آخرین فهرست ارائه شده در این 2 بخش را که به سال 2024-2023 مربوط است، به طور جداگانه بررسی می کنیم. البته با توجه به مفصل بودن فهرست دانشگاه های مورد تأیید وزارت علوم و تفکیک استانی آنها، پیشنهاد می کنیم برای این منظور به پایگاه اطلاع رسانی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اطلاعات مراجعه کنیم.

در این بخش از مقاله به اسامی برخی ا دانشگاه های مورد تأیید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی جمهوری اسلامی ایران در سال 2024-2023 پرداخته شده است که بدین صورت می باشد:

  • دانشگاه پکن
  • دانشگاه کشاورزی چین
  • دانشگاه چینگوآ (تسینگوآ)
  • دانشگاه سوچو
  • دانشگاه ژیجیانگ
  • دانشگاه مرکزی جنوب
  • دانشگاه هنگ کنگ
  • دانشگاه شانگهای

در نمودار زیر به بررسی موسسات اموزش عالی در کشور چین می پردازیم:

موسسات اموزش عالی در کشور چین

 

فهرست دانشگاه های پزشکی مورد تایید وزارت بهداشت ایران در چین

بسیاری از دانشجویان ایرانی که به فکر تحصیل در چین هستند خواهان بازگشت به کشور و کار پس از تحصیل در ایران هستند. لذا مهم است تا دانشگاه های تحصیل شده در چین مورد تایید داخل کشور باشد. دانشجویانی که خواهان تحصیل پزشکی در چین هستند و همینطور می خواهند مدرک آنها مورد تایید وزارت بهداشت ایران (2024-2023) باشند بایستی یکی از دانشگاه های فهرست دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت ایران در چین تحصیل انتخاب کنند:

  • Anhui Medical University
  • Army Medical University
  • China agricultural university
  • Beijing Normal University
  • Southern Medical University
  • Southwest University
  • Sun Yat-Sen University
  • Capital Medical University
  • China Pharmaceutical University
  • Chinese University Hong Kong
  • Chongqing Medical University
  • Dalian Medical University
  • East China Normal University
  • East China University of Science and Technology
  • Fudan University
  • Guangzhou Medical University
  • Harbin Medical University
  • Nanjing Agriculture University
  • Nanjing Medical University
  • Beijing University of Chinese Medicine (طب سنتی و داروسازی)
  • Huazhong Agricultural University
  • Huazhong University of Science and Technology
  • Jiangsu University
  • Shanghai University of Traditional Chinese Medicine
  • Shantou University
  • Jilin University
  • Jinan University
  • Nanjing University
  • Nanjing University of Chinese Medicine
  • Nankai University
  • Nantong university
  • Northwest A&F University
  • Ocean University of China
  • Peking University
  • Peking Union Medical College
  • Shandong University
  • Shanghai jiao Tong University
  • SiChuan University
  • Soochow University
  • South China University of Technology
  • Southeast University
  • Tianjin Medical University
  • Tianjin University
  • Tongji University
  • Tsinghua University
  • Xian jiaotong University
  • Zhejiang University
  • University Hong Kong
  • University of Science and Technology of China
  • Wenzhou Medical University
  • Wuhan University
  • Central South University
  • China Med University
  • Xiamen University
  • Zhejiang University of Technology
  • Zhengzhou University

مزایا و معایب تحصیل در چین

یکی از کشورهای رو به پیشرفت به خصوص در صنعت آموزش می باشد. بدین ترتیب این کشور توانسته در سال های اخیر جایگاه برتری برای تحصیل متقاضیان بین المللی باشد.این کشور در طول 10 یال اخیر توانسته تعداد متقاضیان تحصیلی خود در مقاطع و رشته های مختلف را افزایش دهد. در حال حاضر 13 شهر تحصیلی این کشور دارای 10000 دانشجو بین المللی می باشد. از دیگر مزایای تحصیل در چین رتبه بندی برتر دانشگاه های این کشور می باشد. از مزایای تحصیل در چین، زبان دوره تحصیلی خواهد بود. متقاضیانی که جویای تحصیل در رشته های پزشکی و پیراپزشکی می باشند، می باید به زبان چینی تسلط یابند. یادگیری زبان رسمی این کشور هم برای دوره تحصیل و هم برای اشتغال زایی پس از تحصیل ملزم خواهد بود.

در این بخش توجه شما را به تعداد دانشجویان این کشور در سال 2023 جلب می داریم:

 

تعداد دانشجویان بین المللی در چین در سال 2022

تحصیل در چین بدون مدرک زبان

یکی از مزایای تحصیل در چین شرایط پذیرش آسان دانشگاه های چین است. دانشگاه هایی که علی رقم سطح و کیفیت برتری که در دنیا دارند در مقایسه با دانشگاه های هم تراز آن در سایر کشورها خیلی راحت تر پذیرش می دهند. این شرایط در حال حاضر با سیاست های این کشور برای جذب دانشجویان بین المللی فراهم است و در آینده این چنین نخواهد ماند. یکی از این مزایا اخذ پذیرش و ویزا ی تحصیلی چین بدون نیاز به مدرک زبان است. دانشجویان که سطح زبان انگلیسی برای شرکت در کلاس ها را دارند بدون دغدغه ارائه مدرک می توانند از طریق نماینده و وکلای خود برای پذیرش اقدام نمانید و به هدف خود برسند. پذیرش در تمامی رشته ها از جمله رشته های گروه پزشکی نیز بدون ارائه مدرک زبان فراهم است.

تحصیل در چین یا ژاپن

تحصیل در مقاطع مختلف چین و ژاپن متفاوت می باشد و هر کدام شامل جزییات مخصوص به خود خواهند بود. ابتدا به بررسی تحصیل در چین می پردازیم. تحصیل در مقطع کارشناسی 3 ساله بوده و به 2 زبان انگلسی و چینی امکان پذیر خواهد بود. در صورتی که مدت زمان اخذ مدرک کارشناسی ارشد در کشور چین 2 سال بوده و اغلب دانشگاه ها به زبان انگلیسی ارائه می شوند. از طرفی شرط پذیرش در مقطع کارشناسی معدل 14 و در مقطع کارشناسی ارشد معدل بالای 15 در نظر گرفته شده است.

تحصیل در ژاپن در مقطع کارشناسی حدود 4 سال و با گذراندن حدود 130 الی 140 واحد میسر می گردد. در حالی که مقطع کارشناسی ارشد در کشور ژاپن طی 2 یا 3 سال طول خواهد کشید که متقاضی بایستی در طول این دوره تحصیلی حدود 24 واحد درسی را بگذراند. همچنین تحصیل در مقطع دکترا در ژاپن حدود 3 سال طول خواهد کشید که پس از گذارندن 36 واحد درسی معتبر و ارائه پایان نامه مدرک دکترا به متقاضی اعطاء می گردد. چنانچه در خصوص اخذ ویزای تحصیلی چین و تحصیل در چین علاقه پیدا نموده اید، پیشنهاد ما به شما مطالعه مقاله مذکور می باشد.

هزینه زندگی در چین

هزینه زندگی در چین هم در بخش های مختلف متفاوت است. برای نمونه هزینه خورد و خوراک در این کشور به این ترتیب است:

رستوران‌هاهزینه ها به یوان
غذا در رستوران ارزان‌ قیمت25¥
غذای 3 قسمتی برای 2 نفر در رستوران متوسط200¥
مک میل در رستوران ‌های مک‌ دونالد (یا موارد مشابه)37¥
کاپوچینو (معمولی)26¥
نوشابه/ پپسی (بطری 0.33 لیتر)3.3¥
آب (بطری 0.33 لیتر)2.14¥

هزینه های خرید سوپر مارکتی در چین به این ترتیب است:

آیتم هاهزینه ها به یوان
میوه (1 کیلوگرم)بین 5¥ تا 15¥
آب (بطری 1.8 لیتری) 1.83¥
شیر (1 لیتری)13¥
یک عدد قرص نان (500 گرم) 10¥
برنج (1 کیلوگرم)6¥
سینه مرغ (1 کیلوگرم)25¥
گوشت گاو (1 کیلوگرم)83¥

شایان ذکر است که در این مقاله می توانید هر انچه که باید در خصوص تحصیل در چین مطابق قوانین 2023 بدانید، ذکر شده است. کشور چین در سال های اخیر کانون توجه دانشجویان و پژوهشگران سراسر جهان قرار گرفته است. بسیاری از این ایرانی ها هم به مهاجرت تحصیلی چین گرایش پیدا کرده اند. تا اینجا اطلاعات مبسوطی در خصوص چین بیان کردیم. با این وجود توصیه می کنیم تا با مشاورین موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت ارتباط برقرار کنید.

سوالات پرتکرار در باب تحصیل در چین

در انتها مفتخر به پاسخگویی سوالات در باب تحصیل در چین در سال 2023 می باشیم:

  • از دلایل تحصیل در کشور چین به چه مواردی می توان اشاره کرد؟ بالا‌ترین رتبه در میان کشورهای شرق آسیا در رشته های مهندسی/ داشتن 40 دانشگاه مورد تائید برای ایران/ سیستم آموزشی رو به رشد/ هدف گذاری بلند مدت برای جذب دانشجوی بین المللی/ تحصیلات مقر,ن به صرفه با کمترین هزینه
  • مهم ترین مدارک عمومی مورد نیاز برای اخذ ویزای چین چیست؟ گذرنامه با حداقل 6 ماه اعتبار زمانی و 1 صفحه سفید فرم درخواست صدور ویزا/ 1 قطعه عکس رنگی/ گواهی اخذ پذیرش از یکی از دانشگاه های کشور چین/ تکمیل فرم های JW201 و JW202 برای متقاضیان ویزای بلند مدت
  • هزینه تحصیل در کشور چین به صورت مختصر چقدر است؟ هزینه دانشگاه ها با توجه به خصوصی یا دولتی بودن دانشگاه متفاوت است اما به صورت کلی و میانگین می توان گفت این هزینه در حدود 2700$ تا 11000$ (دلار) در سال است. هزینه تحصیل کارشناسی در حدود 500$ (دلار) در مقطع کارشناسی ارشد 740$ (دلار) و در مقطع دکترا 800$ (دلار) است.
  • آیا تحصیل رایگان در چین صحت دارد؟ دانشجو در کشور چین چه در دانشگاه دولتی درس بخواند چه در دانشگاه خصوصی باید هزینه ایی را بابت تحصیل پرداخت کند که این هزینه در دانشگاه های دولتی مقرون به صرفه تر از دانشگاه های خصوصی است اما اگر دانشجو توان مالی مناسبی برای پرداخت شهریه نداشته باشد می تواند از بورسیه های متنوع این کشور استفاده کند.
5/5 - (5 امتیاز)

9 دیدگاه برای “تحصیل در چین

  1. ناهید گفت:

    سلام و روز بخیر خدمت شما. واقعا تحصیل در چین انقدر مطلب داشت؟ اولین چیزی که میتونم بگم همینه. و بعد تشکر از شما که انقد دقیق و درست خواسته ها و سوالات رو میدونید و همه رو باهم یه جا اوردید این خیلی خوب بود واقعا ممنونم از شما

  2. رها آوا گفت:

    سلام وقت بخیر
    من ۱۹ سالمه – به کشور چین خیلی علاقه دارم
    میخوام برای تحصیل در چین اقدام کنم و پزشکی بخونم
    میخوام بدونم برای تحصیل در چین هزینه ها به چه صورته-مورد تایید هستن یانه
    باید زبان چینی یاد بگیرم
    ممنون میشم راهنماییم کنید

    1. صادقی گفت:

      سلام دانشگاه های ین کشور مورد تائید هستند. امکان تحصیل در چین به زبان انگلیسی هم برای شما وجود دارد. در خصوص مشاوره با شماره 02191003232 تماس بگیرید.

  3. نازنین گفت:

    سلام مرسی از مقاله کاملتون.
    پروسه اخذ ویزا و پذیرش چقدر زمان میبره؟

    1. صادقی گفت:

      با سلام. در صوت تکمیلی مدارک پروسه پذیرش در مدت زمان 1 ماه انجام میشود. در خصوص کسب اطلاعات بیشتر با شماره 02191003232 تماس بگیرید.

  4. بهنام گفت:

    مرسی از مقاله خوب و کاملتون

  5. نرگس گفت:

    سلام خسته نباشید.ممنون از مطلب مفیدتون.
    شرایط اخذ پذیرش ویزا در مقطع دکترا رو هم میفرمایید؟

    1. صادقی گفت:

      با سلام و عرض ادب. ممنون از لطف شما. در خصوص پروسه های دکترا باید شخصا با توجه به رزومه تحصیلی خود اقدام کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره 02191003232 تماس بگیرید.

      1. نرگس گفت:

        با تشکر از پاسختون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *