مهاجرت تحصیلی بلژیک

مهاجرت تحصیلی به بلژیک

مهاجرت تحصیلی به بلژیک

مهاجرت تحصیلی به بلژیک یکی از روش های مورد توجه و قانونی جهت مهاجرت به این کشور به خصوص برای متقاضیان بین المللی جهت تحصیل می باشد. بلژیک کشوری در غرب اروپا است و یکی از اعضاء برجسته اتحادیه اروپا (شنگن) می­ باشد. پایتخت این کشور شهر بروکسل است. از آنجاییکه هزینه تحصیل در کشور بلژیک در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی یک سوم می­ باشد. از این رو افراد به مهاجرت تحصیلی به بلژیک اقدام می­ کنند.

دانشجویانی که برای ادامه تحصیل کشور بلژیک را انتخاب می ­کنند شرایط بسیار مناسبی از لحاظ هزینه ها دارند. زیرا هزینه اقامت دانشجویی در این کشور 50% ارزان تر از سایرین است. همچنان دانشجویان در حین تحصیل می ­توانند 20 ساعت در هفته بدون نیاز به نامه کاری و یا دریافت مجوز کاری مشغول به کار شوند. همچنان مراکز و موسسات آموزشی در کشور بلژیک نیمه رایگان است. با چنین شرایطی بیشتر افراد از تصمیم به مهاجرت تحصیلی به بلژیک را می گیرند.

مدارک و مقاطع تحصیلی در بلژیک

افرادی که قصد مهاجرت تحصیلی به بلژیک را دارند باید بدانند که تحصیلات عالی در کشور بلژیک همانند سایر کشورها دارای مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری می ­باشد. تدریس این مقاطع در دانشگاه های بلژیک به زبان های فرانسوی و آلمانی (داچ) صورت می­ گیرد. مقطع کارشناسی در کشور بلژیک به 2 صورت برگزار می­ شود: بلند مدت و کوتاه مدت. منظور از دوره بلند مدت یا transition، کارشناسی می ­باشد. در طول مدت زمان 3 ساله دانشجویان موظف به گذراندن 180 واحد درسی می باشند. دانشجویان پس از گذراندن این دوره می­ توانند در هر جایی ادامه تحصیل دهند. ناگفته نماند برای ادامه تحصیل مدرک کارشناسی بایستی توسط Enic-naric networks مورد ارزیابی و معادلسازی قرار گیرد.

دوره های کوتاه مدت جهت مهاجرت تحصیلی بلژیک

دوره کوتاه مدت کارشناسی عبارتست از دوره­ یک ساله ای که افراد پس از گذراندن دوره­ بلند مدت بایستی برای آماده شدن برای بازار کار حرفه ایی بگذراند. در این دوره افراد 60 واحد درسی را می ­گذرانند. پس از اتمام این دوره می ­توانند به صورت قطعی در رشته مورد نظر مشغول به کار شوند. دوره­ کوتاه مدت برای کسانی که قصد مهاجرت تحصیلی به بلژیک را دارند بسیار سودمند است. زیرا از این طریق می­ توانند همچنان شغل مورد علاقه خود را به صورت قطعی به دست آورند. پس از پایان دوره­ کارشناسی اکثر دانشجویان برای ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد آمادگی می­ گیرند. جهت اطلاع از شرایط مهاجرت به بلژیک ابتدا مقاله مذکور را مطالعه بفرمائید.

دوره های کوتاه مدت جهت مهاجرت تحصیلی بلژیک

مقاطع مختلف تحصیل در بلژیک

در بلژیک دوره­ های کارشناسی ارشد به 3 صورت ارائه داده می­ شود:

  1. دوره­ 2 ساله: اصطلاحا به فردی که دوره کارشناسی را می­ گذارند می­ گویند. متقاضی بایستی 120 واحد درسی را در این دوره بگذراند.
  2. دوره­ 3 ساله: در این دوره افراد موظف به گذراندن 180 واحد درسی به مدت 3 سال هستند.این دوره برای کسانی است که قصد اشتغال به صورت حرفه ایی را دارند.
  3. کارشناسی ارشد پیشرفته 2 ساله: دانشجویانی که این دوره را می­ گذرانند دارای مدرک کارشناسی ارشد هستند. اما با طی کردن این دوره به دنبال کارهای تخصصی هستند.

در خصوص کسب اطلاعات بیشتر در باب شرایط اعزام دانشجو به بلژیک ابتدا مقاله مذکور را مطالعه بفرمائید.

مقطع دکتری در بلژیک

مقطع دکتری این برای دانشجویانی است که قصد ادامه تحصیل پس از گذراندن دوره کارشناسی ارشد را دارند. این دوره به 3 نوع تقسیم می ­شود:

  • دوره تحقیقی
  • دوره انفرادی
  • دوره های به روز

در هر صورت دانشجویان برای ادامه تحصیل چه در داخل و چه کسانی که قصد مهاجرت تحصیلی را دارند باید این مرحله را طی نمایند. دوره­ دکتری در بلژیک حداقل 3 سال می ­باشد که در 2 دوره تدریس می­ شود: دوره اول که به مدت یک سال طول می­ کشد. متقاضی بایستی 60 واحد درسی رشته مورد نظر خود را بگذراند که در این دوره به فرد مدرک دکتری تحقیقی اعطاء می­ شود. دوره­ دوم که که به مدت 2 سال به طول می­ انجامد. فرد بایستی 120 واحد درسی را بگذراند. این دوره را معمولا دوره­ آمادگی تز می نامند. متقاضی را پس از گذراندن این دوره دکتر خطاب می ­کنند. دانشجویان قبل از مهاجرت تحصیلی بایستی اطلاعات لازم درباره همه مقاطع به دست آورند وسپس اقدام نمایند.

انواع بورسیه های تحصیلی در کشور بلژیک

علاوه بر تمام مزایایی که تحصیل در بلژیک دارد، تنوع بورسیه های تحصیلی در این کشور را نیز باید اضافه کرد. از آنجایی که لازمه تحصیل دانشجویان بین المللی در کشور بلژیک اخذ بورسیه تحصیلی می باشد، آشنایی با انواع این بورسیه ها حائز اهمیت می باشد. جهت کسب اطلاعات کامل در این خصوص می توانید مقاله بورسیه تحصیلی بلژیک را مطالعه کنید.

شرح مختصری از بورسیه های کشور بلژیک را در ادامه مقاله مشاهده می نمایید:

نام بورسیه تحصیلی توضیحات
بورسیه دولتی بلژیکیکی از معروف ترین بورسیه های کشور بلژیک است که برنامه های متنوعی را برای دانشجویان بین المللی ارائه می دهد.
بورسیه تحصیلی VLIR-UOS تمام هزینه های دانشجویان در طی دوره تحصیل شامل هزینه سفر، محل اقامت و شهریه ها را پوشش می دهد.
کمک هزینه های تکمیلی دانشگاه گنتاین بورسیه شامل کمک هزینه €1000 (یورو) همراه با سایر هزینه ها و بیمه درمانی می باشد.
بورسیه تحصیلی ARESمتقاضیانی که تمایل به اخذ مدارک تخصصی یک ساله یا دوره های پیشرفته 4 تا 6 ماهه در بلژیک را دارند، می توانند برای اخذ این بورسیه اقدام نمایند.

مراکز آموزشی در بلژیک

موسسات آموزشی بلژیک در 3 نوع هستند:

  • دانشگاه
  • کالج دانشگاه
  • کالج های هنر

این 3 مرکز آموزشی در بلژیک با یکدیگر مرتبط هستند. از این رو موقعیت های شغلی را برای دانشجویان فراهم می ­کنند. سیستم آموزشی بلژیک هر سال تحصیلی در بلژیک به 3 ترم تقسیم می شود. ترم اول در ماه سپتامبر آغاز و شروع سال تحصیلی کشور بلژیک می ­باشد. ترم دوم سال تحصیلی در بلژیک از اوایل ماه فوریه میلادی آغاز می­ شود. ترم سوم سال تحصیلی در ماه جولای می باشد که دوره­ دوم امتحانات در این دوره قرار دارد. از این رو پس از آن تعطیلات تابستانی شروع خواهد شد. جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص تحصیل در بلژیک مقاله مذکور را از طریق لینک مشخص شده بررسی بفرمائید. همچنین امکان ارتباط با کارشناسان ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت به صورت حضوری و تلفنی در اختیار شما قرار گرفته است.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *