مهاجرت کاری آذربایجان

درآمد رشته های پزشکی در آذربایجان

درآمد رشته های پزشکی در آذربایجان

درآمد رشته های پزشکی در آذربایجان در سطح بالایی قرار دارد. کار پزشکی مستلزم داشتن مدرک تحصیلی معتبر، تجربه کاری و کارآموزی می باشد. چرا که مشاغل پزشکی با جان و سلامتی مردم سر و کار دارد و از مشاغل بسیار حساس شناخته می شود. آذربایجان یکی از کشورهای در حال توسعه در منطقه قفقاز است و بیمارستان های این کشور به خصوص در شهر باکو بسیار مجهز و پیشرفته اند.

به طور کلی برای پزشک شدن افراد علاقه مند باید تلاش زیادی کنند و حداقل در کشور آذربایجان 6 سال را در دانشگاه تحصیل کنند. البته رشته های دیگر پزشکی مانند داروسازی یا پرستاری سال های کم تری را برای تحصیل نیاز دارند. این نگارش برای ارائه اطلاعات درباره درآمد رشته های پزشکی در آذربایجان توسط همکاران ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت منتشر شده است.

بررسی درآمد رشته های پزشکی در آذربایجان

در حال حاضر درآمد رشته های پزشکی در کشور آذربایجان جزو مشاغل پر درآمد در این کشور است اما ورود به این رشته و کار در بخش دولتی آنچنان آسان نیست. چرا که بیمارستان های دولتی این کشور تعداد کمی دارند و ورود به آنها نیاز به مهارت و اثبات تخصص و تجربه زیاد می باشد. البته مشاغل بخش خصوصی نیز می تواند درآمد بالای داشته باشد که نیاز به گذشت زمان و جلب و جذب مشتری است. در هر صورت کار پزشکی در آذربایجان در بخش خصوص می تواند چالش هایی را به خود به ویژه برای افراد خارجی داشته باشد. برای مثال زبان رسمی در این کشور آذری است و بخش کمی از مردم زبان انگلیسی صحبت می کنند لذا لازم است تا برای برقراری ارتباط با بیمار زبان آذری و حتی روسی یاد بگیرید.

در هر صورت برخی از مشاغل پزشکی در آذربایجان مانند جراح مغز که یکی از مشاغل سخت و بسیار تخصصی است دارای درآمد بالایی نیز می باشد. برای اخذ تخصص می توانید با تحصیل پزشکی در آذربایجان به این امر دست پیدا کنید. برای معرفی مشاغل پر درآمد رشته های پزشکی در آذربایجان در سال 2022-2023 جدول زیر را مشاهده کنید:

رتبهشغلمیزان درآمد میانگین به AZN (منات*)
1جراح قلب13200
2سرپرست جراحی12700
3جراح ارتوپدی12300
4جراح پلاستیک11800
5متخصص قلب و عروق11700
6جراح مغز11300
7جراح کودکان10200
8اورولوژیست9740
9پزشک امراض داخلی9140
10سرپرست روانشناسی8700

*هر 1 منات برابر با 0.59$ (دلار) است.

درآمد متوسط رشته های پزشکی در آذربایجان

بر اساس آمارهای منتشر شده درآمد رشته های پزشکی در آذربایجان به طور متوسط نسبت به درآمد رشته های پزشکی از کشورهای ارمنستان، ازبکستان، آلبانی و الجزایر بیشتر است. طبق بررسی های صورت گرفته در سال 2023 اعلام شده است که میزان درآمد متوسط رشته های پزشکی در آذربایجان حدود 4700AZN (منات) می باشد. این در حالی است که پزشکان و مشاغل مربوط به رشته پزشکی در بیشترین حالت به صور متوسط در حدود 13200AZN (منات) در ماه است. کم ترین میزان درآمد رشته های پزشکی در آذربایجان حدود 1000AZN (منات) است که این مقدار نسبت به حداقل حقوق اعلام شده در قوانین حدود 4 برابر است.

همچنین طبق این آمار 50% افرادی که در رشته های پزشکی در آذربایجان کار می کنند بیش از 4200AZN (منات) حقوق دریافت می کنند. همچنین هر چقدر میزان تجربه بیشتر باشد احتمال افزایش حقوق بیشتر می باشد. برای مقایسه درآمد رشته های پزشکی در آذربایجان با سایر مشاغل می توانید نمودار زیر را مشاهده کنید:

مقایسه درآمد رشته های پزشکی در آذربایجان

سیستم مراقبت های بهداشتی در آذربایجان

با وجود تغییرات مثبت در سال های اخیر، مراقبت های بهداشتی عمومی در آذربایجان ناکارآمد و کمبود بودجه دارد. اکثر بیمارستان ها در آذربایجان دولتی هستند و خدمات درمانی رایگان به ساکنان آذربایجان ارائه می دهند. امکانات عمومی شامل کلینیک هایی که خدمات سرپایی را ارائه می دهند و بیمارستان ها و کلینیک های تخصصی که هم خدمات سرپایی و هم بستری را ارائه می دهند. با این حال، بیشتر این امکانات در باکو واقع شده و خدمات بهداشتی عمومی در خارج از شهر تقریبا وجود ندارد. این امکاناتی که وجود دارند از کمبود شدید خدمات، تجهیزات و کادر پزشکی رنج می برند. مراکز درمانی خصوصی استانداردهای مراقبت بسیار بالاتری را شامل می شوند، از جمله تجهیزات مدرن و پرسنل واجد شرایط و اکثر مهاجران ساکن آذربایجان استفاده از بیمارستان های خصوصی را انتخاب می کنند.

بخش مراقبت های بهداشتی خصوصی در سال های اخیر دستخوش توسعه شده است و با انتخاب بیشتری روبرو می شوند. اگرچه ممکن است موارد اضطراری اساسی در باکو انجام شود، اما ممکن است لازم باشد که برای انجام هرگونه مراقبت پزشکی جدی در خارج از آذربایجان انجام شود. مهاجران باید اطمینان حاصل کنند که بیمه پزشکی جامع دارند تا درمان پزشکی را پوشش دهند.

میزان درآمد مشاغل پزشکی در آذربایجان

همانطور که اشاره کردیم مشاغل پزشکی در آذربایجان طیف گسترده ای را شامل می شود و میزان حقوق در بازه بسیار متفاوتی قرار دارد لذا لازم است حتما شغل مورد نظر خود را به صورت جزئی بررسی کنید. در جدول زیر می توانید برخی از مشاغل رشته های پزشکی در آذربایجان را همراه با حقوق متوسط ماهیانه مشاهده کنید:

شغلمیزان درآمد میانگین به AZN (منات)
تکنسین بیهوشی3140
متخصص اعصاب و روان بالینی6180
متخصص مغز و اعصاب8820
متخصص پوست و مو4555
فیزیوتراپ4950
چشم پزشک6220
دستیار پزشک4800
جراح9330
روانپزشک7650
دندانپزشک7270
متخصص قلب و عروق11900
رادیولوژیست8050
متخصص زنان و زایمان8500
متخصص کودکان7240

درآمد داروسازی از رشته های پزشکی در آذربایجان

یکی دیگر از مشاغل رشته های پزشکی در آذربایجان رشته داروسازی است که با تحصیل داروسازی در آذربایجان می توان در این رشته درآمد مناسبی بدست آورد. داروسازان در کشور آذربایجان به طور متوسط حدود 4040AZN (منات) در ماه است. همچنین حداقل حقوق متوسط در این کشور برای داروسازان در حدود 2100AZN (منات) است و بیشترین میزان حقوق اعلام شده در این رشته به میزان 6180AZN (منات) است. این مشاغل دارای محیط کار یکسان و برخی وظایف مشابه هستند، اما از نظر مسئولیت متفاوت هستند. افرادی که دارای مدارک درجه بالا مانند دکتری و کارشناسی ارشد داروسازی هستند درآمد بیشتری دارند. داروساز در نهایت مسئول تکنسین ها است.

درآمد داروسازی از رشته های پزشکی در آذربایجان

درآمد پرستاری از رشته های پزشکی در آذربایجان

رشته پرستاری یکی دیگر از رشته های پزشکی در آذربایجان است که بیشتر بانوان به این رشته جذب می شوند که البته میزان حقوق آن معمولا کم تر از رشته داروسازی است. یک پرستار در کشور آذربایجان به طور متوسط حدود 2270AZN (منات) حقوق دریافت می کند. این در حالی است که یک پرستار تازه کار در حدود 1110AZN (منات) درآمد کسب می کند. همچنین یک پرستار با تجربه و حرفه ای در بیشترین حالت به طور متوسط 3540AZN (منات) حقوق می گیرد.

دولت با کمک بانک جهانی در سال های اخیر برای بهبود سیستم مراقبت های بهداشتی آذربایجان تلاش کرده است. پروژه ها شاهد ایجاد امکانات جدید پزشکی، معرفی تجهیزات جدید و آموزش کادر پزشکی از جمله رشته پرستاری در آذربایجان بوده اند. با این حال، مراقبت های بهداشتی در آذربایجان در مقایسه با اکثر کشورهای اروپایی تا حد زیادی توسعه نیافته است و آذربایجان از کمبود مهارت در بخش پزشکی رنج می برد. بنابراین بیشتر مهاجران که به دنبال مراقبت های پزشکی جدی هستند، به خارج از کشور سفر می کنند.

با ویزای کاری کشور آذربایجان می توانید در حوزه پزشکی کار کنید. در لیست زیر حقوق برخی از مشاغل پرستاری در این کشور آورده شده است:

  • رئیس پرستار: 2.760AZN (منات آذربایجان)
  • پرستار خانگی: 2.260AZN (منات آذربایجان)
  • پرستار ICU: 2.620AZN (منات آذربایجان)
  • متخصص پرستار انفورماتیک: 2.520AZN (منات آذربایجان)
  • پرستار عمل: 2.300AZN (منات آذربایجان)
  • پرستار بهداشت روانی: 2.550AZN (منات آذربایجان)
  • پزشک پرستار نوزادان: 3.420AZN (منات آذربایجان)
  • پرستار: 2.420AZN (منات آذربایجان)
  • ماما پرستار: 2.960AZN (منات آذربایجان)
  • پزشک پرستار: 2.820AZN (منات آذربایجان)
  • دستیار پرستاری: 2.100AZN (منات آذربایجان)
  • مدیر پرستاری: 5.680AZN (منات آذربایجان)
  • مشاور بهداشت حرفه ای: 4.520AZN (منات آذربایجان)
  • پرستار روانپزشکی: 2.270AZN (منات آذربایجان)
  • پرستار مدرسه: 2.280AZN (منات آذربایجان)

درآمد دندانپزشکی از رشته های پزشکی در آذربایجان

یکی دیگر از رشته های محبوب پزشکی در کشور آذربایجان رشته دندانپزشکی است چرا که میزان حقوق دندانپزشکان در کشور آذربایجان در بین مشاغل پر درآمد است. دندانپزشکی یکی از رشته های پزشکی است که در کشور آذربایجان در بخش خصوصی نیز استقبال زیادی دارد و شهروندان آذربایجانی بسیار از بخش خصوصی در این رشته استفاده می کنند لذا درآمد دندانپزشکان چه در بخش دولتی چه در بخش خصوصی زیاد است. جهت تحصیل دندانپزشکی در آذربایجان می توانید با مطالعه مقاله لینک شده به رنگ آبی از شرایط آن اطلاع یابید. میزان درآمد دندانپزشکان در کشور آذربایجان در بازه 3350AZN الی 11600AZN (منات) می باشد. این در حالی است که متوسط درآمد دندانپزشک در آذربایجان 7270AZN (منات) می باشد.

از جمله حقوق دندانپزشکی در آذربایجان:

  • دستیار دندانپزشک: 1.900AZN (منات آذربایجان)
  • تکنسین آزمایشگاه دندانپزشکی: 1.920AZN (منات آذربایجان)
  • متخصص پروتز دندان: 8.280AZN (منات آذربایجان)
  • پریودنتیست: 8.140AZN (منات آذربایجان)
  • ارتودنتیست: 9.040AZN (منات آذربایجان)

چنانچه علاقه مند به تحصیل پزشکی در آذربایجان و کار پزشکی در این کشور و یا هر کشور دیگری هستید می توانید هم از مطالب سایت موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت و هم از مشاورین و کارشناسان مجموعه ما اطلاعات لازم را کسب کنید.

3/5 - (2 امتیاز)

2 دیدگاه برای “درآمد رشته های پزشکی در آذربایجان

  1. حسین گفت:

    درود برشما
    ایا بعد از فارغ التحصیلی در دانشگاه های اذربایجان میتوان برای کار در رشته پزشک عمومی در باکو مشغول کار شد؟
    اجازه کار بعد از تحصیل در اذربایجان هست؟یا نیست؟

    1. صادقی گفت:

      سلام و عرض ادب. شرایط کار پس از تحصیل برای شما وجود دارد. در صورت کسب اطلاعات بیشتر با شماره 02191003232 تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *