مهاجرت تحصیلی فرانسه

دانشگاه های رایگان فرانسه

دانشگاه های رایگان فرانسه

از نظر محبوبیت دانشگاه های رایگان فرانسه به عنوان یکی از بهترین دانشگاه های دنیا برای ادامه تحصیل دانشجویان بین المللی شناخته می شوند. سیستم آموزش و پرورش فرانسه در ارائه انواع دورس و دوره های دانشگاهی یکی از بهترین سیستم های نوین آموزش و پرورش در دنیا می باشد. هر ساله دانشجویان زیادی برای ادامه تحصیل در دانشگاه های رایگان فرانسه اقدام به مهاجرت تحصیلی به این کشور می کنند. در راهنمای زیر کارشناسان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت هموطنان گرامی را با شرایط تحصیل در دانشگاه های دولتی و رایگان کشور فرانسه و همچنین روش های تحصیل رایگان در این کشور و سایر موارد مرتبط آشنا سازند.

شرایط تحصیل در دانشگاه های رایگان فرانسه

تحصیل در دانشگاه های رایگان شرایط خاصی دارد. به طور کلی ملت و تابعیت دانشجویان بین المللی نقش بسیار مهمی در هزینه های تحصیل آنها در دانشگاه های این کشور دارد. اگر دانشجو شهروند یا مقیم دائم یک کشور عضو منطقه اقتصادی اروپا، اتحادیه اروپا یا سوئیس باشد، می تواند تقریبا به صورت رایگان مشغول به تحصیل شود. منطقه اقتصادی اروپا شامل همه کشورهای اتحادیه اروپا و همچنین ایسلند، لیختن اشتاین و نروژ است. تحصیل حتی برای دانشجویان واجد شرایط کاملا رایگان نیست. زیرا دانشجویان بایستی هزینه های بسیار کمی را برای موارد مختلف مانند شرکت در آزمون ها، هزینه درخواست و برخی از هزینه های جزئی را پرداخت کنند. تحصیل در دانشگاه های رایگان در صورتی امکان پذیر می باشد که دانشجویان شرایط مورد نیاز را داشته باشند.

به طور کلی، اگر دانشجو شهروند کشوری باشد که بخشی از منطقه اقتصادی اروپا، اتحادیه اروپا یا سوئیس نیست. از این رو باید شهریه بیشتری بپردازد. تمام دانشجویان بین المللی باید شهریه بالاتری نسبت به دانشجویان داخلی بپردازند. به عنوان مثال، اگر دانشجو اهل آفریقا یا آسیا باشد، شهریه بیشتر از دانشجویان فرانسوی خواهد بود. اگر دانشجوی خارجی موفق به کسب بورسیه و کمک هزینه های تحصیلی شود می توانند بخش بزرگی از هزینه های تحصیل را کاهش دهد. علاوه بر هزینه های تحصیل، هزینه های زندگی نیز نسبتاً مقرون به صرفه است. تقریبا 9600€ (یورو) در سال است. اگر دانشجویان تصمیم به زندگی در پاریس داشته باشند، باید هزینه های بیشتری پرداخت کنند.

هزینه های تحصیل و دانشگاه های رایگان فرانسه

شاید هزینه های تحصیل در فرانسه به اندازه هزینه های تحصیل در آلمان پایین نباشد. اما دانشجویان خارجی ممکن است از شنیدن اینکه می توانند به طور رایگان بدون در نظر گرفتن ملیت خود در فرانسه تحصیل کنند. هزینه تحصیل در دانشگاه های دولتی فرانسه 170€ (یورو) می باشد. هزینه تحصیل دانشجویان خارجی در دانشگاه های فرانسه بیشتر می باشد. آنها می باید تقریبا 2770€ (یورو) در سال شهریه پرداخت کنند. اما دولت بورسیه های تحصیلی بی شماری به دانشجویان بین المللی ارائه می دهد. در این صورت می توانند به صورت رایگان در دانشگاه ها مشغول به تحصیل شوند. این موضوع موجب جذابیت تحصیل در دانشگاه های رایگان فرانسه شده است.

جهت اطلاع از هزینه‌ های شاخص زندگی در شهرهای مختلف این کشور نمودار زیر را به دقت بررسی بفرمائید:

شاخص هزینه زندگی در شهرهای مختلف کشور فرانسه

هزینه های اضافی می تواند هزینه تحصیل در فرانسه را افزایش دهد. مانند دانشگاه های آلمان، اکثر برنامه هایی که امکان تحصیل رایگان را دارند. به زبان فرانسوی آموزش داده می شوند. برنامه های تحصیلی زیادی نیز در دانشگاه های رایگان فرانسه به زبان انگلیسی ارائه می شوند. دانشجویان می توانند قبل از شروع برنامه های تحصیلی در دانشگاه مورد نظر خود در فرانسه در دوره های زبان فرانسوی شرکت کنند. از این رو می توانند هزینه های تحصیل خود را کاهش دهند.

در جدول زیر مقرون به صرفه ترین دانشگاه های این کشور اشاره شده است:

نام دانشگاهشهریه تحصیلی به یورو
دانشگاه اورلئان€170 الی 601€
دانشگاه استراسبورگ€184 الی 610€
موسسه فناوری گرنوبل€122 الی 470€
UB€170 الی 601€

هزینه های تحصیل و دانشگاه های رایگان فرانسه

معرفی دانشگاه های دولتی فرانسه

یکی از راه های تحصیل رایگان، تحصیل در دانشگاه های دولتی این کشور می باشد. در دانشگاه های دولتی، دانشجویان می توانند در کنار هزینه های تحصیل ناچیز، از بهترین کیفیت آموزشی بهره مند شوند. جهت اطلاع از شرایط و هزینه های زندگی در این کشور مقاله هزینه زندگی در فرانسه را مطالعه بفرمائید.

برخی از معروف ترین دانشگاه های دولتی این کشور عبارتند از:

  • دانشگاه سوربن فرانسه: دانشگاه تحقیقاتی دولتی واقع در شهر پاریس فرانسه است. در سال 2018 با ادغام دانشگاه پاریس سوربن، دانشگاه پیر و ماری کوری و به همراه موسسات کوچکتر تاسیس شده است. این دانشگاه دارای 3 دانشکده علوم انسانی، علوم و پزشکی است. این دانشگاه دارای 8 مجموعه علمی می باشد. برخی از این مجموعه ها نیز مانند مجموعه مواد معدنی، دیرینه شناسی و جانورشناسی برای عموم آزاد است.
  • دانشگاه پی‌ اس‌ ال فرانسه: دانشگاه پی‌ اس‌ ال یکی از دانشگاه های دولتی کشور فرانسه می باشد. این دانشگاه در سال 2010 تاسیس شده است. دانشگاه پی‌ اس‌ ال ارائه دهنده برنامه های تحصیلی متنوع در دوره های کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا است. آموزش و تدریس در این دانشگاه مبتنی بر تحقیق و دستورالعمل های بین رشته ای است. 17000 دانشجو آن به طیف گسترده ای از رشته های علوم، مهندسی، علوم انسانی و علوم اجتماعی و هنرهای نمایشی دسترسی دارند.
  • دانشگاه اکس‌ مارسی فرانسه: یک دانشگاه تحقیقاتی دولتی است. در منطقه پروانس، جنوب فرانسه واقع شده است. این دانشگاه در سال 1409 تأسیس شد. بیش از 80000 دانشجو در این دانشگاه مشغول به تحصیل هستند. بخش های اصلی شامل حقوق و علوم سیاسی، اقتصاد، پزشکی، علوم و فناوری می شوند.

بورسیه ها و دانشگاه های رایگان فرانسه

یکی دیگر از روش های تحصیل در دانشگاه های رایگان، کسب بورسیه تحصیلی می باشد. دولت به دنبال جذب دانشجویان بین المللی بیشتر می باشد. هر ساله برنامه های بورس تحصیلی متنوعی به دانشجویان خارجی ارائه می دهد. جهت اطلاع از شرایط اقامت پس از تحصیل در این کشور مقاله اقامت فرانسه را مطالعه بفرمائید.

از شناخته شده ترین بورسیه های تحصیلی در این کشور می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • برنامه بورس تحصیلی ایفل
  • برنامه بورس تحصیلی دانشگاه اکول نرمال سوپریور
  • بورسیه تحصیلی استفان کلن
  • بورسیه اراسموس پلاس
  • بورس تحصیلی فول برایت Fulbright
  • جوایز رهبری جامعه مدنی CSLA

هموطنانی که قصد مهاجرت تحصیلی را دارند می توانند برای کسب اطلاعات بیشتر به سایر مقالات تهیه شده مراجعه نمایند. همچنین امکان مراجعه تلفنی و حضوری کارشناسان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت وجود دارد. از این رو با هماهنگی های قبلی به دفتر موسسه مراجعه کنند.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *