مهاجرت به کشور ایرلند

تولد در ایرلند

تولد در ایرلند

تولد در ایرلند یکی از موضوعاتی است که در زمینه مهاجرت و اخذ اقامت ایرلند باید مورد توجه قرار گیرد. ایرلند کشوری در شمال غربی اروپا است. نام رسمی آن، جمهوری ایرلند است و بیش از 5 میلیون نفر جمعیت دارد. این کشور عضو اتحادیه اروپا است. کشوری ثروتمند است و اقتصاد خوبی دارد. زبان انگلیسی به عنوان دومین زبان رسمی این کشور است و به طور کلی کشوری امن و مکانی فوق العاده برای بازدید و زندگی است به همین دلیل نرخ مهاجرت در این کشور بالا است. با افزایش این نرخ همچنین نیاز به اطلاع رسانی در زمینه های مربوط به مهاجرت و قوانین مهاجرتی این کشور افزایش می یابد لذا همکاران و مشاورین ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت این مقاله را در جهت بررسی تولد در ایرلند و قوانین مربوط به آن نگارش و در اختیار شما عزیزان قرار داده اند.

نظام تولد در ایرلند

کشور ایرلند مانند اکثر کشور های اروپایی نظام تولد را براساس سیستم حاکم بر خون تعیین می کند و این به معنی آن است که هر فردی که از خون شهروند ایرلندی به دنیا آمده باشند شهروند آن کشور محسوب می شوند بر اساس این قانون اگر فردی خارج از ایرلند به دنیا آمده باشد اما پدر و مادر او ایرلندی باشند شهروند ایرلند محسوب می شود.

براساس قانون تابعیت 2004 فرزندانی که از تبعه خارجی در ایرلند متولد شده اند به طور خودکار حق تابعیت ایرلند را ندارند و والدین باید اثبات کنند که ارتباط واقعی با کشور ایرلند دارند و این توسط اینکه یکی از والدین سابقه 3 سال اقامت قابل حساب در 4 سال ماندن خود در جزیره ایرلند را دارد بلافاصله بعد از به دنیا آمدن کودک اثبات می شود. از این طریق ارتباط آن ها با کشور ایرلند اثبات می شود و می توانند برای فرزند خود درخواست گذرنامه ایرلندی دهند.

قوانین تولد در ایرلند

اگر کسی در جزیره ایرلند به دنیا آمده باشد حق تابعیت او به چند عامل بستگی دارد:

  • اگر قبل از 1 ژانویه 2005 به دنیا آمده باشد، حق شهروندی ایرلند را دارد.

اگر در تاریخ 1 ژانویه 2005 یا بعد از آن در کشور ایرلند به دنیا آمده باشند، حق تابعیت آن ها به عوامل زیر بستگی دارد:

  • والدین کودک تابعیت ایرلند را داشته باشند.
  • یکی از والدین سابقه اقامت در کشور ایرلند را قبل از به دنیا آمدن کودک در این کشور داشته باشد.
  • یکی از پدربزرگ و مادربزرگ کودک، در ایرلند متولد شده باشد.

کودکی که در تاریخ 1 ژانویه 2005 یا بعد از آن به دنیا آمده است اگر پدر و مادر انگلیسی یا پدر و مادری که بدون هیچ محدودیتی اقامت ایرلند جنوبی یا شمالی را دارا هستند، تابعیت ایرلند را دریافت می کند همچنین کودکی که والدین او پناهندگی در ایرلند را دریافت کرده اند به طور خودکار از تابعیت ایرلند برخوردار می شود.

در نمودار زیر نرخ تولد در ایرلند به ازای هر هزار نفر را مشاهده می کنید:

نرخ تولد در ایرلندفرزندخواندگی در ایرلند

براساس قانون ملیت و تابعیت ایرلند 1956فرزندی که تابعیت ایرلندی ندارد اگر توسط والدین ایرلندی یا زوجی که یکی از آن ها تابعیت ایرلند را دارد به فرزندخواندگی پذیرفته شود می تواند تابعیت ایرلند را دریافت کند و شهروند ایرلند شود. شهروند ایرلندی اگر در خارج از ایرلند فرزندی را به فرزند خواندگی بگیرد باید برای ثبت فرزندخواندگی بین کشوری درخواست دهد و وقتی که درخواست ثبت شود مانند زمانی که در داخل کشور ایرلند فرزندخواندگی انجام شود قانونی است. والدینی که در داخل ایرلند زندگی می کنند اگر بخواهند کودکی را خارج از ایرلند به فرزندخواندگی بگیرند باید مراحل مهاجرت و مجوز مهاجرت کودک را به طور قانونی بگیرند. کودکانی که در ایرلند رها می شوند در نظر گرفته می شود که در ایرلند متولد شده اند و شهروند آن جا محسوب می شود مگر زمانی که خلاف آن ثابت شود.

اقامت ایرلند از طریق تولد فرزند

اگر قصد دارید به ایرلند مهاجرت کنید و فرزند خود را آن جا به دنیا آورید بهتر است بدانید که حداقل4 سال باید قبل از به دنیا آوردن فرزند در ایرلند اقامت داشته باشید تا فرزندتان بتواند تابعیت و پاسپورت ایرلند را دریافت کند. اگر در سال اول اقامت خود در ایرلند دارای فرزند شدید می توانید با ثبت درخواست و توضیح شرایط خود اقامت خود را تمدید کنید. برای ثبت کردن تولد کودکان خارجی باید ابتدا اطمینان حاصل کنید که همه ی شرایط را برای درخواست دارید و سپس مدارک خود را ارائه دهید. برای گرفتن پاسپورت کودکی که در ایرلند توسط والدین خارجی متولد شده است باید مدارکی را که شاهد بر اقامت هستند ارائه دهید که شامل نامه هایی که در آن مهرهای مهاجرتی وجود دارد که درآن جزئیات اقامت ایرلند و اجازه اقامت آن ها در آن لحاظ شده است، می شود.

خدمات بهداشتی و تولد در ایرلند

دو سیستم خدمات بهداشتی در ایرلند وجود دارد:

  • سیستم بهداشت عمومی ایرلند
  • سیستم بهداشت خصوصی ایرلند

سیستم بهداشت عمومی ایرلند توسط اداره خدمات بهداشتی (HSE) اداره می شود. این خدمات بهداشتی و اجتماعی را به شهروندان اتحادیه اروپا یا EEA یا سوئیس و ساکنان ایرلند ارائه می دهد. بسیاری از سرویس های بهداشت عمومی رایگان هستند اما در برخی موارد ممکن است هزینه ای پرداخت شود. برای دریافت خدمات درمانی با بودجه عمومی ، نیازی به پرداخت مالیات ایرلند یا بیمه اجتماعی نیستید ، اما باید بتوانید HSE را قانع کنید که در ایرلند اقامت دارید . برای اینکه ثابت کنید اقامت عادی دارید یا خیر ، باید بتوانید ثابت کنید که قصد دارید حداقل یک سال در ایرلند بمانید.

علاوه بر این، HSE ممکن است شواهدی مانند موارد زیر را درخواست کند:

  • اثبات خرید یا اجاره ملک، از جمله شواهدی مبنی بر اینکه ملک مورد نظر محل اقامت اصلی شخص است.
  • مدارک انتقال وجوه، حساب های بانکی، حقوق بازنشستگی و غیره
  • اجازه اقامت یا ویزا
  • اجازه کار یا ویزا، اظهارات کارفرمایان و غیره
  • فرم امضا شده توسط متقاضی

تولد در بیمارستان های ایرلند

تولد در بیمارستان های ایرلند

اگر تحت یکی از این دسته ها نباشید، هنوز هم می توانید خدمات درمانی دریافت کنید اما هزینه کامل خدمات از شما کسر می شود.هر زنی که باردار است و در ایرلند به طور معمول اقامت دارد حق مراقبت های بارداری را تحت برنامه زایمان و نوزاد دارد. اقامت به این معنی است که در ایرلند زندگی میکنید یا قصد دارید حداقل یکسال در ایرلند زندگی کنید. ایرلند برای مادران و نوزادان مراقبت های بارداری با کیفیت بسیار بالا ارائه می دهد.

در جدول زیر بیمارستان های دولتی که خدمات و مراقبت های بارداری را ارائه می دهند آورده شده است:

موقعیت مکانینام بیمارستان ها
دوبلینبیمارستان زنان کومب، بیمارستان ملی بارداری، بیمارستان روتوندا
جنوب و جنوب شرقیبیمارستان بارداری دانشگاه کورک، بیمارستان عمومی کری، بیمارستان واترفورد، بیمارستان عمومی وکسفورد
غرب و شمال غرببیمارستان های دانشگاه گالوی، بیمارستان عمومی لترکنی، بیمارستان عمومی مایو
غرب میانهبیمارستان زایمان دانشگاه لیمریک
شمال شرقیکاوان گروه بیمارستانی مونوگان، بیمارستان بانوی ما از بیمارستان لودرز
میدلندزبیمارستان منطقه ای میدلند Mullingar، بیمارستان میدلند Portlaoise

مرخصی زایمان در ایرلند

اگر در حین کار باردار شوید، حق استفاده از 26 هفته مرخصی زایمان را دارید. می توانید این مدت را از کار تمام وقت، عادی یا نیمه وقت، بدون توجه به مدت زمانی که برای کارفرمای خود کار می کنید، تعطیل کنید. اگر به اندازه کافی مشارکت بیمه اجتماعی (PRSI) داشته باشید، از مزایای بارداری (از جمله خود اشتغالی) برخوردار می شوید. شما همچنین حق دارید حداکثر تا 16 هفته از مرخصی زایمان اضافی استفاده کنید، اما شامل مزایای بارداری نمی شود ( مرخصی بدون حقوق). شما باید حداقل 2 هفته قبل از تولد کودک و حداقل 4 هفته پس از تولد کودک مرخصی زایمان داشته باشید. گرفتن حقوق در هنگام مرخصی از زایمان به دو صورت است. رفاه اجتماعی و کارفرما.

اگر کمک مالی PRSI کافی داشته باشید، ممکن است بتوانید از وزارت حمایت اجتماعی (DEASP) مزایای بارداری دریافت کنید. به طور کلی، کارفرمایان مجبور نیستند به زنانی که در مرخصی زایمان هستند حقوق بدهند. شما باید قرارداد کار خود را بررسی کنید تا ببینید آیا در طول مرخصی زایمان خود حق پرداخت و کمک هزینه از کارفرمای خود را دارید. قرارداد شما می تواند به شما این حق را بدهد که علاوه بر مزایای زایمان، از کارفرمای خود نیز حقوق دریافت کنید در حالی که در مرخصی زایمان هستید. به عنوان مثال، کارفرمای شما ممکن است مبلغی را که از مزایای زایمان دریافت می کنید، برای مطابقت با حقوق عادی خود اضافه کند. برای بررسی راه های مهاجرت به ایرلند و کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می توانید از طریق تیم موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت اقدام فرمایید.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *