مهاجرت سرمایه گذاری در ایتالیا

استارت آپ ایتالیا

استارت آپ ایتالیا

استارت آپ ایتالیا برخلاف مشکلات اقتصادی این کشور در رده 25 کشورهای برتر جهان قرار دارد. دولت ایتالیا مشوق اصلی سرمایه گذارن است. دولت ایتالیا از سال 2012 برای تشویق کارآفرینان و جذب ایده های تجاری نو و رشد کسب و کار در این کشور طرح های مختلف تشویقی از جمله ویزای استارت آپ ایتالیا را راه اندازی کرده است. این کشور زیبا و توریستی همچنین دارای دانشگاه های بسیار معتبری است. فارغ التحصیلان را آماده کسب و کار و ایجاد استارت آپ می کنند. خلاقیت، ابتکار و تمایل به ریسک از ویژگی های مورد نیاز یک کارآفرین مایل به شروع کار در ایتالیا است. گروه متخصصین ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت می توانند در زمینه مهاجرت به ایتالیا شرایط شما را بررسی نموده و کمک های لازم را ارائه کنند.

اینفوگرافیک استارت آپ ایتالیا

قانون استارت آپ ایتالیا

حدود 10 سال پیش هیچ برنامه استارت آپ عمده ای در ایتالیا اجرا نمی شد. دولت ایتالیا نیاز به مقابله با این موضوع را با ترویج رشد پایدار، پیشرفت فن آوری و به ویژه ایجاد شرایط مساعد برای توسعه فرهنگ تجارت جدید متمایل به نوآوری احساس کرد. اهداف صریح دیگر شامل:

  • افزایش تحرک اجتماعی
  • ایجاد اشتغال جدید، به ویژه برای جوانان
  • تقویت پیوندهای بین دانشگاه ها و مشاغل
  • و افزایش ظرفیت ایتالیا برای جذب سرمایه ها و استعدادهای خارجی بود.

برای دستیابی به این اهداف، در سال 2012 دولت در ایجاد یک قانون منسجم و همه جانبه با هدف ترویج تأسیس و رشد شرکت های نوآورانه جدید با ارزش تکنولوژیکی بالا درگیر شد. چنین تلاشی با مصوبه قانون 179/20121 در مورد “اقدامات فوری بیشتر برای رشد اقتصادی ایتالیا” به اوج خود رسید. مصوبه قانون 179/2012 بسیاری از پیشنهادهای سیاستی ارائه شده در “استارت آپ ایتالیا” که در آوریل 2012 توسط وزیر توسعه اقتصادی تنظیم شد با مشورت گسترده ای با بازیگران اصلی اکوسیستم نوآوری ایتالیا ارائه شد. این مصوبه، که می تواند به طور مناسب “قانون استارت آپ ایتالیا” (ISA) نامیده شود، تعریفی از یک شرکت نوآورانه جدید با ارزش فناوری بالا را در سیستم حقوقی ایتالیا وارد کرده است. برای اولین بار، چارچوب نظارتی گسترده ای به نفع این نوع شرکت ها بدون اعمال محدودیت های بخشی یا مربوط به سن تنظیم شد.

ابزارهای جدید و اقدامات حمایتی کل چرخه عمر شرکت استارت آپ را در بر می گیرد:

  • از زمان ایجاد آن تا مراحل رشد و بلوغ آن.
  • بیش از 6 سال پس از لازم الاجرا شدن، ISA باعث افزایش علاقه بین کارآفرینان ایتالیایی شده است.

در نمودار زیر همچنین رتبه ایتالیا در عوامل مهم شروع یک تجارت و سرمایه گذاری را مشاهده می کند:

رتبه ایتالیا در عوامل مهم شروع یک تجارت و سرمایه گذاری

توسعه کارآفرینی در ایتالیا

تا به امروز، بیش از 10000 شرکت استارت آپ در ایتالیا ثبت شده است. این رقم هنگامی که شرکت هایی که تعطیل شده اند یا هنوز در حال فعالیت هستند. اما وضعیت ابتکاری خود را از دست داده اند، به بیش از 15000 می رسد. مطالعات نشان داد که ISA چشم انداز رشد و تمایل به نوآوری شرکت های آسیب دیده را در مقایسه با شرکت هایی با ویژگی های مشابه که وارد سیاست نمی شوند. بدین ترتیب به طور قابل توجهی بهبود بخشیده است.

قانون استارت آپ ایتالیا طی سال ها مورد چندین مورد به روزرسانی و بهبود قرار گرفت. اما اصول اصلی آن تغییری نکرده است. قانون بودجه 2019 محدوده تسهیلات و مشوق های ارائه شده برای استارت آپ های نوآور جهت کار در ایتالیا را تقویت و گسترش داده است. فراتر از چارچوب ارائه شده توسط ISA، سایر سیاست های آغاز شده در چند سال اخیر به ویژه برای استارت آپ های نوآور مربوط می شوند. بدین ترتیب برجسته ترین آنها برنامه ملی صنعت است.

در جدول زیر 3 شهر برتر استارت آپی ایتالیا را مشاهده می کنید:

رتبهشهر
240تورینو
104رم
62میلان

شرایط ایجاد استارت آپ ایتالیا

قانون استارت آپ ایتالیا به طور خاص شرکت های نوپای نوآور، یعنی شرکت های تازه تاسیس را که پیوند جدی با نوآوری در فناوری دارند، مورد توجه قرار می دهد. استارت آپ های نوآور می توانند در باید شرایط زیر را داشته باشند:

  • آنها تازه تأسیس شده باشند یا کمتر از 5 سال تاسیس شده باشند.
  • اگر دفتر مرکزی یا شعبه ای در ایتالیا داشته باشند، مقر آنها در ایتالیا یا در کشور عضو دیگر اتحادیه اروپا باشد.
  • گردش مالی آنها کمتر از 5 میلیون € (یورو) باشد.
  • طرح تجاری آنها (oggetto sociale) عمدتا یا به طور انحصاری به توسعه، تولید و تجاری سازی محصولات یا خدمات نوآورانه با یک مولفه روشن فناوری مربوط شود.
  • اینها در نتیجه ادغام یا انشعاب شرکت، یا انتقال تجارت یا شعبه نباشند.

در نهایت، آنها حداقل یکی از 3 شاخص مربوط به نوآوری زیر را داشته باشند:

ردیفشاخص
1هزینه تحقیق و توسعه حداقل با 15٪ از مقدار بالاتر بین گردش مالی و هزینه های سالانه مطابقت داشته باشد.
2 کل نیروی کار شامل حداقل 30% دکترا، دانشجویان دکتری یا محققان، یا حداقل 70% تیم دارای مدرک کارشناسی ارشد باشند.
3شرکت مالک یا دارنده پروانه ثبت اختراع ثبت شده باشد (یا درخواست حق مالکیت صنعتی را ثبت کرده است) یا دارای یک نرم افزار ثبت شده اصلی باشد.

ویزای استارت آپ ایتالیا

برنامه ویزای استارت آپ ایتالیا که توسط وزیر توسعه اقتصادی در 24 ژوئن 2014 با همکاری وزارت امور خارجه و همکاری بین الملل و وزارت کشور راه اندازی شد، روشی ساده برای اعطاء ویزای ورود به کار را به شهروندان غیر اتحادیه اروپا می دهد. این ویزا به افرادی ارائه می شود که قصد دارند برای راه اندازی یک شرکت نوآور مهاجرت به ایتالیا داشته باشند و نقل مکان کنند و از نظر مالی بیش از 50000€ (یورو) دارند.

 روش ISV دارای مزایای زیر است:

  • سریعتر است. پس از ارسال یک برنامه کامل، تا 30 روز بسته می شود.
  • متمرکز است. برنامه ها توسط کمیته ای از نمایندگان اکوسیستم ابتکاری ارزیابی می شوند.
  • MISE کل فرآیند را هماهنگ می کند. به عنوان یک نقطه تماس واحد برای متقاضیان عمل می کند.
  • ارائه درخواست کاملا آنلاین و رایگان است.

مشوق های مالیاتی برای استارت آپ ایتالیا

مشوق های مالیاتی برای استارت آپ ایتالیا

قانون ایجاد استارت آپ ایتالیا با انگیزه مالیاتی قوی به سرمایه گذاری های سهام در استارت آپ های نوآورانه ساخته شده توسط اشخاص حقیقی و حقوقی پاداش می دهد. پیکربندی فعلی آن قابل اجرا برای سرمایه گذاری های سهام از 1 ژانویه 2017 (قانون بودجه 201711)، موارد زیر را پیش بینی می کند:

  • برای افراد، کسر از مالیات بر درآمد ناخالص (IRPEF) برابر با 30% از مبلغ سرمایه گذاری شده، تا سقف 1 میلیون € (یورو).
  • برای شرکت های محدود کسر از درآمد مشمول مالیات (IRES) برابر با 30% از مبلغ سرمایه گذاری شده، تا سقف 1.8 میلیون € (یورو).

مشوق هایی که می توانند به طور خودکار در اظهارنامه مالیاتی به کار گرفته شوند، هم برای سرمایه گذاری مستقیم در شرکت های نوپا و هم برای سرمایه گذاری غیرمستقیم انجام شده از طریق شرکت های سرمایه گذاری جمعی (CIU) و شرکت هایی که در درجه اول در استارت آپ های نوآور و SME سرمایه گذاری می کنند اعمال می شود. دسته ای که شامل بیشتر وجوه VC هستند از سال 2017، در نتیجه سرمایه گذاری منوط به یک دوره 3 ساله نگهداری سهام معافیت مالیاتی می گیرند. روند ورشکستگی برای شرکت های نوپا ارزان تر و در دسترس تر است. کمک های سرمایه ای نیز به شرکت های نوپا اجازه می دهد ادامه حیات خود را گسترش دهند که برای شرکت های سنتی امکان پذیر نیست.

برنامه Smart & Start ایتالیا

برنامه ای است که از ایجاد و رشد استارت آپ های نوآور در سراسر ایتالیا پشتیبانی می کند. بودجه کل آن حدود 200 میلیون € (یورو) است. پروژه های مالی با هزینه ای بالغ بر 1.5 میلیون € (یورو) را پشتیبانی می کند. این برنامه ایجاد و رشد استارت آپ های نوآورانه ای را تأمین می کند که:

  • دارای یک بعد تکنولوژیکی قوی هستند.
  • در اقتصاد دیجیتال فعالیت می کنند.
  • باعث افزایش بخش های تحقیقاتی می شوند.

پروژه های قابل توجهی که هزینه بین €100000 (یورو) و 1.5 میلیون € (یورو) هستند پیشنهادات زیر را ارائه می کنند:

ردیفشرح
1وام بدون بهره تا 80٪ از کل سرمایه گذاری. اگر این استارتاپ به طور انحصاری از زنان یا جوانان زیر 35 سال تشکیل شود. حداقل شامل یک دکترای ایتالیایی باشد که در خارج از کشور کار می کند. قصد بازگشت به ایتالیا را دارد. میزان بودجه ممکن است به %90 افزایش یابد.
2کمک هزینه غیرقابل بازپرداخت به میزان 30% از وام، فقط برای استارت آپ های مستقر در باسیلیکاتا، کالابریا، کامپانیا، پولیا، ساردینیا سیسیل و منطقه دهانه لرزه ای آکیلا. همچنین استارت آپ هایی که کمتر از 1 سال تأسیس شده اند. هچنین می توانند از خدمات پشتیبانی فنی و مدیریتی در مرحله راه اندازی استفاده کنند.

از اول ژوئن سال 2023، بیش از 2400 طرح تجاری ارائه شده است. از بیش از 1000 استارت آپ پشتیبانی مالی شده است. در مجموع 362 میلیون € (یورو) سرمایه گذاری و 5470 شغل ایجاد شده است.

استارت آپ رم ایتالیا

رم بیشترین تمرکز شتاب دهنده ها، سازمان های تامین مالی و حمایت از کارآفرینی در ایتالیا را دارد. اکوسیستم استارت آپ رم در چند سال گذشته رشد سریعی داشته است. تعداد ابتکارات خصوصی، دولتی و بین المللی برای حفظ کارآفرینی نوآورانه در این منطقه در حال رشد بسیار است. در میان بازیگران سازنده اکوسیستم رم:

  • 20 شتاب دهنده
  • 12 آزمایشگاه
  • 5 مرکز انتقال فناوری
  • 50 مرکز کار هوشمند

علاوه بر این، بیش از 20 انجمن و موسسه با برنامه های کارآفرینی خاص به ظهور فرهنگ فناوری روم کمک می کنند. در مجموع، 27 سازه شتاب در منطقه لاتزیو واقع شده است که از این تعداد، 20 مورد در رم قرار دارد. این ساختارها در حال حاضر حدود 150 استارت آپ فناوری را در سال سرمایه گذاری یا اعتبارسنجی می کنند. بیشتر آنها اعتبار محلی را از 300000 € به 1 میلیون € (یورو) افزایش می دهد. مراکز تحقیقاتی به دلیل تخصص در زمینه های زیر بین المللی شناخته شده اند:

  • انرژی
  • تکنولوژی پاک
  • مواد
  • علوم رایانه ای
  • هوا فضا و دفاع
  • ارتباطات از راه دور
  • تکنولوژی مواد غذایی
  • فیزیک و بیوتکنولوژی

جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره ثبت شرکت در ایتالیا و شرایط آن می توانید از تیم تخصصی ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت استفاده کنید.

سوالات پرتکرار در باب استارت ایتالیا

در این بخش مفتخر به پاسخگویی سوالات پرتکرار در باب استارت آپ ایتالیا می باشیم:

  • برترین شهرهای ایتالیا برای استارت آپ کدام اند؟  تورینو/ رم/ میلان
  • شرایط ایجاد استارت آپ ایتالیا چیست؟ شرکت های تازه تاسیس/ گردش مالی کمتر از 5 میلیون € (یورو)/ طرح تجاری انحصاری
  • بهترین استارت آپ در ایتالیا کدام اند؟ استارت آپ های تولیدی از برترین ها در این کشور می باشند.
  • اعتبار ویزای استارت آپ ایتالیا چقدر است؟ اعتبار این ویزا 8 روز با قابلیت تمدید 1 ساله است.
5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *