مهاجرت تحصیلی کانادا

پزشکی در کانادا

پزشکی در کانادا

تحصیل پزشکی در کانادا یکی از محبوب ترین روش تحصیلی می باشد. هر ساله دانشجویان زیادی از دانشگاه های معتبر کانادا فارغ التحصیل می شوند. در صورت تمایل به حرفه پزشکی و تحصیل در دانشگاه های سطح بالای این کشور می توانید با کارشناسان ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت ارتباط برقرار کنید.

شرایط تحصیل پزشکی در کانادا 2023

همانطور که می دانید هزینه تحصیل در کانادا بالا است و اکثر دانشجویان به دنبال دریافت بورسیه تحصیلی هستند. دانشجویانی که از سطح علمی بالا و رزومه های پربارتری برخوردارند، می توانند برای دریافت بورسیه اقدام نمایند. ارائه مقاله های بین المللی از دیگر مواردی است که در اخذ بورسیه موثر می باشد. ناگفته نماند پزشکی یکی از مشاغل مورد نیاز و پر درآمد در کانادا است و دانشجویان پس از پایان تحصیلات امکان یافتن شغل را داشته و پس از آن می توانند اقامت و تابعیت را دریافت نمایند.

اگرچه کانادا دارای دانشگاه های پزشکی معتبری می باشد اما از میان 17 دانشکده پزشکی این کشور تنها 7 دانشگاه مجاز به پذیرش دانشجویان بین المللی هستند. علاوه بر این دانشجویان در این رشته تنها در برخی از استان های این کشور امکان گذراندن دوره های رزیدنتی و یا کارآموزی را خواهند داشت. نیوفانلند، لابرادور و کبک از جمله شهرهایی هستند که دوره های رزیدنتی برای دانشجویان بین المللی را برگزار می نمایند.

تحصیل پزشکی در کانادا

متقاضیان تحصیل پزشکی ابتدا باید مدرک کارشناسی خود را در یکی از رشته های علوم پایه اخذ نمایند و برای شرکت در آزمون ورودی پزشکی کانادا (MCAT) ثبت نام و پس از کسب نمره قبولی در این آزمون می توانند به تحصیل در این رشته بپردازند. طول دوره تحصیل معمولاً 5 الی 6 سال است. پس از پایان دوره دانشجویان ملزم به گذراندن دوره های کارآموزی هستند. از آنجا که امکان گذراندن دوره های رزیدنتی در تمامی ایالت های کانادا برای دانشجویان بین المللی فراهم نیست، این دانشجویان می توانند دوره های کارآموزی خود را در کشور مبدأ خود نیز بگذرانند.

در حالت کلی دوره تحصیل پزشکی در این کشور به شرح نمودار زیر می باشد:

دوره تحصیل پزشکی در کانادا

آزمون MCAT دانشگاه های پزشکی کانادا

یکی از مهمترین ملزومات ورود به دانشگاه های پزشکی این کشور آزمون پزشکی MCAT در این کشور است. این آزمون از سوی نهادی موسوم به AAMC و یا انجمن پزشکی این کشور برگزار می گردد. آزمون فوق از 4 بخش اصلی تشکیل گردیده است که شامل دروس و موضوعات زیر می گردد:

  • بیولوژی
  • شیمی آلی
  • شیمی عمومی
  • زبان انگلیسی
  • فیزیک

ناگفته نماند این آزمون به صورت کامپیوتری و 25 بار در سال برگزار می گردد. دانشجویان به مدت 5 ساعت فرصت خواهند داشت تا به سوالاتی در زمینه های بیان شده پاسخ دهند. آن دسته از دانشجویانی که قصد تحصیل پزشکی در این کشور را دارند، نیز ملزم به کسب نمره قبولی در مقاطع بالاتر می باشد. آزمون تخصص پزشکی در این کشور طی دو مرحله MCCQE و OSKE برگزار می گردد.

7 دلیل تحصیل پزشکی در کانادا

همان طور که می دانید تحصیل پزشکی در کانادا از جمله مشاغل مورد نیاز در این کشور محسوب می گردد و دانشجویان با اخذ مدرک تحصیلی خود از این کشور نیازی به تعیین صلاحیت نداشته و امکان انجام کار در کانادا را خواهند داشت. علاوه بر این تحصیل پزشکی در کانادا با مزایای درج شده در جدول زیر همراه خواهد بود:

ردیفمزایا
1پایین بودن هزینه های تحصیل در کانادا در مقایسه با دانشگاه های آمریکا و انگلستان
2اخذ بورسیه های تحصیلی دولتی
3برخورداری از کیفیت آموزشی بالا
4کار حین تحصیل در کانادا
5اخذ اقامت پس از تحصیل در کانادا
6تحصیل به زبان انگلیسی
7برخورداری از خوابگاه های مجهز دانشجویی

دانشگاه کوئین، اتاوا، تورنتو و دانشگاه انتاریو غربی در کانادا از جمله معروفترین و برترین دانشگاه های پزشکی در این کشور هستند.

رتبه بندی دانشگاه های پزشکی کانادا 2023

در جدول زیر رتبه بندی دانشگاههای پزشکی کانادا آمده است:

دانشگاهرتبه در سال 2023
دانشگاه تورنتو34
دانشگاه مک گیل31
دانشگاه بریتیش کلمبیا47
دانشگاه مک مستر152
دانشگاه مونترال116
دانشگاه آلبرتا110
دانشگاه کلگری242
دانشگاه اتاوا237
دانشگاه وسترن آنتاریو172
دانشگاه دالهوسی150_200
دانشگاه لاوال308
دانشگاه کویین246هزینه تحصیل پزشکی در کانادا

هزینه تحصیل پزشکی در کانادا

اگرچه هزینه تحصیل در کانادا در مقایسه با کشورهای اروپایی نسبتاً زیاد است، اما دانشجویان هزینه های بسیار کمتری برای تحصیل پزشکی در کانادا نسبت به دانشگاه های آمریکا پرداخت می نمایند. هزینه تحصیل در این کشور در ایالت های مختلف کانادا با یکدیگر متفاوت می باشد‌.

میزان هزینه های تحصیل در دانشگاه های این کشور به شرح زیر است:

آیتمهزینه به CAD (دلار کانادا)
رشته پزشکیسالیانه 15000
خوابگاه750_350
هزینه متوسط زندگی3000_1500

با توجه به اینکه دانشجویان امکان انجام کار ضمن تحصیل را دارند، با یافتن شغل می توانند برخی از هزینه های زندگی و تحصیل خود در این کشور را تأمین نمایند. علاوه بر این دانشجویانی که از نمرات بالایی را کسب نمایند، برای دریافت بورسیه تحصیلی کانادا می توانند اقدام نمایند.

دسمزد پزشکان در کانادا

همانطور که می دانید دانشجویان بین المللی پس از اتمام تحصیلات خود در این کشور امکان انجام کار در رشته تحصیلی خود را داشته و از این طریق می توانند گرفتن اقامت کانادا و تابعیت را دریافت نمایند. این موضوع در مورد دانشجویان رشته های پزشکی نیز صادق است. پزشکان در این کشور بالاترین حقوق و دستمزدها را در میان کشورهای جهان دریافت می نمایند. البته میزان حقوق دریافتی متخصصین این حوزه در ایالت های مختلف متغیر است.

میانگین حقوق پزشکان در این کشور به شرح جدول زیر است:

مشاغلحقوق به CAD (دلار کانادا)
پزشکان281000
جراحان481000
دکتر متخصص360000

مهمترین وظایف پزشکان در این کشور به قرار زیر است:

  • مشاوره، بررسی و ارزیابی بیماران از لحاظ بهداشت فیزیکی و روانی
  • تشخیص بیماری و تجویز دارو به بیمار
  • انجام جراحی های جزئی
  • ارجاع بیماران به سایر خدمات بهداشتی در صورت نیاز

در صورت تمایل و کسب آگاهی بیشتر در باب تحصیل پزشکی در این کشور برتر زبان انگلیسی می توانید با کارشناسان ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تماس حاصل فرمائید. هم چنین جهت کسب اطلاعات مطالعه مقاله هزینه اقامت در کانادا پیشنهاد داده می شود.

5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *