مهاجرت تحصیلی کانادا

بورسیه تحصیلی کانادا

بورسیه تحصیلی کانادا

مشهورترین نوع خدمات تحصیلی در کشورهای مختلف به ویژه کانادا بورسیه تحصیلی کانادا است که توانسته ذهن زیادی از افراد را به خود اختصاص دهد. امکانات و تجهیزات رفاهی بالا جهت تحصیل دانشجویان خارجی وجود دارد. دانشگاه های عالی رتبه و زیادی در کانادا فعال هستند. از این رو توانسته اند در سطح بین المللی و رده بندی دانشگاه ها، جایگاه های بسیار خوبی داشته باشند.

تقریبا کلیه بورسیه های کانادا مختص دانشجویان تحصیلات تکمیلی بوده است. در انواع مختلف کمک هزینه تحصیلی (fellowships)، کمک‌ های مالی (grants)، بورسیه تحصیلی در کانادا (Scholarships & Bursaries)، وام ها (loans) و جوایز تحصیلی (awards) به دانشجویان اعطاء می گردد. جهت آگاهی از شرایط این بورسیه ها با مطالعه مقاله تنظیمی ذیل از سوی موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت، ما را همراهی نموده تا به اطلاعات دقیق تری دست یابید.

معیارهای بورسیه تحصیلی کانادا

البته که هر بورسیه ای شرایط خاص خودش را دارد. به عنوان یک دانشجوی خارجی، برای دریافت بورسیه تحصیلی در کانادا باید چنین شرایطی را داشته باشید. اگرچه مجموع صلاحیت برای هر بورسیه ای که انتخاب می کنید می تواند متفاوت باشد، معیارهای کلی خاصی وجود دارد که دانشجویان خارجی باید از آنها آگاه باشند:

شرحپارامتر
دانشجویان بورسیه تحصیلی باید دارای مدارک تحصیلی قوی باشند. اکثر کمک های مالی مبتنی بر شایستگی است، که تضمین می کند کمک های مالی می تواند به نامزدهای شایسته ارائه شود.برتری تحصیلی
انگلیسی زبان اصلی اکثر دانشجویان خارجی نیست، کسب مهارت های زبانی قوی تر یا نمرات مهارت در آزمون هایی مانند آیلتس یا تافل، شانس دریافت بورسیه را افزایش می دهد.مهارت زبان
هرگونه بورسیه تحصیلی برای دانشجویان خارجی در کانادا، کار داوطلبانه و فعالیت های فوق برنامه آنها را در نظر می گیرد.لذت فوق برنامه

بورسیه تحصیلی کانادا در دوره کارشناسی

اخذ بورسیه تحصیلی در دوره کارشناسی دشوار بوده و به صورت محدود در اختیار دانشجویان جهت تحصیل در کانادا قرار می گیرد. دانش آموزانی که مدرک دیپلم دبیرستان خود را در کانادا اخذ نموده اند، در شرایط بهتر و راحت تری می تونند وارد مقطع کارشناسی شده و بورسیه بگیرند. از این رو می توان گفت بورسیه های این مقطع تقریبا شامل حال دانشجویان بومی می گردد.

شرایطی که در این راستا مورد نیاز است عبارتند از:

  • داشتن مدرک دیپلم معتبر دبیرستان با اخذ معدل ممتاز (این مدرک باید اخیرا اخذ شده باشد)
  • شرط دریافت بورسیه تحصیلی کانادا در این مقطع این است که متقاضی درخواست ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی را بایستی برای اولین ارائه نموده باشد.
  • داشتن سطح مهارتی بالا در زبان (این سطح زبانی باید از سوی دانشگاه مورد نظر مورد تایید واقع گردد)
  • دانشجوی متقاضی جهت اخذ بورسیه تحصیلی کانادا در دوره کارشناسی بایستی سطح نیاز مالی خود را به مشخص نماید.

انواع بورسیه تحصیلی مقطع کارشناسی کانادا

بورسیه های متفاوتی از سوی دولت کانادا و مراکز آموزش عالی این کشور برای دانشجویان مقطع کارشناسی در نظر گرفته شده است.

این بورسیه ها عبارتند از:

  • بورسیه تحصیلی دانشگاه تورنتو (Lester B. Pearson) که مختص دانشجویان بین المللی می باشد. در هر سال تقریبا به 37 دانشجوی بین المللی تعلق گرفته است. ضمن این که هزینه های اجباری را تحت پوشش قرار می دهد. برای مدت 4 سال اقامت تحصیلی دانشجو در نظر گرفته شده است.
  • جایزه دانشجویان بین المللی (Donald A. Wehrung) که میزان ارزش آن بر مبنای میزان نیاز مالی دانشجو می باشد. این بورسیه 3 سال تحصیل دانشجو و حتی تا پایان تحصیلات کارشناسی، وی را تحت پوشش قرار می دهد که شامل هزینه های زندگی و تحصیلی است.
  • بورسیه تحصیلی بین المللی هامبر
  • بورسیه تحصیلی فیرلیگ دیکینسون (Fairleigh Dickinson) که به آن دسته از دانشجویان خارجی اعطاء می گردد. با هدف تحصیل در دانشگاه Fairleigh Dickinson واقع در ونکوور کانادا در سطوح مختلف، اقدام به مهاجرت به کانادا نموده اند.
  • جایزه بین المللی دانشگاه کنکوردیا (Concordia) که مختص دانشجویان دانشگاه کنکوردیا در مونترال کانادا می باشد.
  • بورس تحصیلی دانشگاه دالهوزی (Dalhousie) که هم برای دانشجویان خارجی اعطاء می گردد. هم دانشجویان بومی و داخلی می توانند از آن بهره مند گردند.

انواع بورسیه تحصیلی مقطع کارشناسی کانادا

بورسیه تحصیلی کانادا در مقطع کارشناسی‌ارشد

دولت کانادا، دانشگاه ها و همچنین موسسات عالی انواع بورسیه را برای دانشجویان بین المللی در نظر گرفته اند. مشروط بر این که دانشجویان از شرایط مد نظر که شامل زمینه های سوابق تحصیلی،‌ نوع کمک هزینه، دانشگاه انتخابی و رشته تحصیلی می گردد، برخوردار باشند. شرایطی که در این راستا مورد نیاز است، شامل ریز نمرات عالی در دوره های تحصیلی پیشین، اخذ معدل ممتاز، نمره بالا در مدرک مهارت زبانی مانند آیلتس نمره بالای 7 یا تافل بالای 100 سوابق تحصیلی قوی، انتشار مقالات علمی و پژوهشی در سطح بین المللی، اخذ گواهینامه های GMAT و GRE و در نهایت ارائه توصیه نامه از اساتید مجرب و شناخته شده می گردد.

تعدادی از بورسیه های تحصیلی که در این مقطع به دانشجویان اعطاء می گردد عبارتند از:

  • بورسیه و کمک هزینه تحصیلی دانشگاه مک گیل شامل بورسیه های McGill Entrance و PBEEE – Quebec Scholarship می شود که در سطح تحصیلات تکمیلی در اختیار دانشجویان واجد شرایط قرار می گیرد.
  • بورسیه تحصیلی دانشگاه کوئست (Quest) نیز صرفا به دانشجویان بین المللی تعلق می گیرد که ارزش آن از 2000CAD (دلار کانادا) آغاز گردیده و حتی کل هزینه های تحصیلی دانشجو را تامین می نماید.
  • بورسیه تحصیلی بین المللی دانشگاه کالگری که مختص دانشجویان خارجی است که در همین دانشگاه قصد تحصیل دارند. بورسیه دانشگاه کالگری بین 500CAD الی 60000CAD (دلار کانادا) برای دانشجویان در نظر گرفته شده است.
  • بورسیه تحصیلی دانشگاه واترلو که در کلیه مقاطع تکمیلی ارائه گردیده است. به آن دسته از دانشجویان بین المللی اختصاص دارد که قصد دارند در همین دانشگاه ادامه تحصیل دهند.

بورس تحصیلی کانادا در مقطع دکترا

تنوع بورسیه ها در مقطع کانادا بیشتر است. پذیرش تحصیلی در کانادا و ادامه تحصیل دانشجویان در مقطع دکترا برای مدت زمان 3 الی 6 سال به طول می انجامد. دروس تحصیلی در این مقطع به زبان های انگلیسی و فرانسوی ارائه می گردد. دانشجو حق انتخاب دارد. از شرایط مهمی که جهت تحصیل دکترا در کانادا وجود دارد، تایید دانشجو توسط سوپروایزر یا استاد راهنما است این مبحث باعث ایجاد رقابت تنگاتنگ در میان دانشجویان می شود. شرایطی مانند درجه صلاحیت علمی و توانایی دانشجو، داشتن سطح بالای مهارت زبانی، اخذ موفقیت آمیز مدرک کارشناسی ارشد با معدل بالا و ریز نمرات عالی، انتشار مقالات علمی و پژوهشی در جراید بین المللی ISI، توصیه نامه و انگیزه نامه جهت تصمیم گیری و تایید از سوی استاد راهنما اهمیت دارد. دریافت بورسیه در برخی رشته ها مستلزم دارا بودن مدارک GMAT و GRE می باشد.

شرایط بورس تحصیلی دکترا در کانادا

اسامی تعدادی بورسیه تحصیلی کانادا در مقطع دکترا در زیر آورده شده است. توضیح مختری نیز درباره هر یک از آنان ارائه گردیده است:

  • بورسیه تحصیلی ونیر (Vanier) که به ارزش 50000CAD (دلار کانادا) در هر سال تحصیلی است. تقریبا 500 دانشجوی بومی و خارجی در هر سال از این بورسیه بهره مند می گردند. مدت زمان پوشش این بورسیه 3 سال تحصیلی می باشد. این بورسیه مختص مقطع دکترا در گرایش های مهندسی، علوم انسانی، علوم بهداشت، علوم اجتماعی و علوم طبیعی خواهد بود.
  • کمک هزینه تحصیلی دانشگاه مانیتوبا که برای مدت یک سال می باشد. ارزش آن در مقاطع مختلف متغیر است. به طور مثال در مقطع کارشناسی ارشد به مبلغ 14000CAD (دلار کانادا) و برای دانشجویان دوره دکترا نیز به مبلغ 18000CAD دلار کانادا در نظر گرفته شده است.
  • بورسیه تحصیلی ترودو (Trudeau) که تنها به 15 دانشجوی بین المللی ارائه می گردد که قصد دارند در مقطع دکترا مشغول تحصیل شوند. مبلغی که برای این بورسیه تعیین شده است، 60000CAD (دلار کانادا) بوده و دانشجو را برای مدت 3 سال تحصیلی در رشته های علوم انسانی و علوم اجتماعی تامین می نماید.
  • بورسیه تحصیلی UBC که ضمن تامین مالی دانشجویان کارشناسی ارشد، دانشجویان مقطع دکترا را نیز برای مدت 4 سال تحت پوشش قرار می دهد.

این نکته را در نظر داشته باشید که بورسیه تحصیلی کانادا در هر مقطعی متفاوت بوده است. به نوع بورسیه و مرکز آموزش عالی انتخابی دانشجو بستگی دارد. بر همین مبنا مدارکی که از دانشجو درخواست می گردد نیز با یکدیگر متفاوت هستند. جهت آگاهی از سایر شرایط لازم در زمینه اخذ بورسیه تحصیلی کانادا و مبالغ هزینه زندگی در کانادا از مشاوران موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت کمک و راهنمایی بگیرید.

5/5 - (6 امتیاز)

2 دیدگاه برای “بورسیه تحصیلی کانادا

  1. قراخانلو گفت:

    با سلام
    آیا تنها داشتن نمرات خوب برای اخذ بورسیه تحصیلی کانادا کافی است یا سوابق دیگری هم لازم است؟

  2. رضوانه گفت:

    مطلب خوبی بود.ممنون از شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *