مهاجرت به کشور مالتا

تولد در مالتا

تولد در مالتا

آیا یک کودک در سال 2023 از طریق تولد در مالتا می تواند تابعیت این کشور را اخذ کند؟ این سوال بسیاری از مهاجران و افراد در سراسر جهان است. در مقاله های پیشین مانند مقاله تولد در مالتا عنوان شد که متولد شدن در کشور مالتا می تواند منجر به اخذ تابعیت مالتا گردد. اما شرایط و ضوابطی برای این امر وجود دارد. چرا که هر کشوری از طریق پیروی از یکسری قوانین، مجاز به ارائه تابعیت به افراد خارجی می باشد.

به طور مثال هر کشوری مطابق با نظام و سیستم خون یا خاک اعطاء تابعیت می نماید. کشور مالتا نیز بر اساس قواعد حقوق بین الملل، از این 2 قانون مستثنی نیست. موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت با ارائه مقاله ای در این خصوص پاسخگوی این سوال خواهد بود. پس پیشنهاد می گردد مقاله را دنبال کنید. در ادامه مقاله توضیحات بیشتری را در این مورد ارائه خواهیم داد.

معرفی کشور مالتا

کشور مالتا یا مالت، جزیره ای است که در مجاورت سواحل جنوبی کشور ایتالیا واقع گردیده و از لحاظ مساحت کشور کوچکی به شمار می رود. در واقع این جزیره در دریای مدیترانه قرار گرفته که از چند جزیره مسکونی و غیر مسکونی تشکیل شده است.

جمعیتی حدودا 500 هزار نفری را در خود جای داده است. شهر والتا به عنوان پایتخت این کشور شناخته شده است. اگرچه کشور مالتا وسعت چندانی ندارد. به عنوان کوچک ترین کشور اتحادیه اروپا به شمار می رود. اما مدام در میان دست های کشورهای قدرتمند چرخیده است و این به دلیل موقعیت جغرافیایی کشور مالتا می باشد. لازم به ذکر است در سال 2000 میلادی، کشور مالتا عضوی از کشورهای اتحادیه اروپا شد. از این رو توانست با امضاء معاهده مشترک اروپایی، در منطقه شنگن قرار گیرد.

مهم ترین و اصلی ترین زمینه اقتصادی مالتا که موجب تامین بودجه های این کشور می گردد، رونق در صنعت تجارت و توریسم می باشد. افرادی بسیاری از جای جای دنیا جهت سرمایه گذاری در مالتا که عمدتا در زمینه املاک است، به سوی این کشور روانه می شوند. چراکه در سال‌ های اخیر، سطح کیفی زندگی در مالتا با رشد قابل توجهی روبرو شده است.

طرق مهاجرت به مالتا

دولت مالتا امکانات بسیار مناسبی را برای زندگی شهروندان خود ایجاد نموده است. به طوری که این کشور در سال 2010 یکی از بهترین کشورها برای زندگی انتخاب گردید. مالتا از جمله مهمترین مراکز فرهنگی و اجرایی کشورهای عضو شنگن بشمار می ­رود. از همین رو این کشور مورد توجه بسیاری از مهاجرین قرار گرفته است. دولت مالتا در سال 1998 قوانینی را برای اقامت مهاجرینی که به این کشور مراجعت می­ نماید وضع نموده است.

دولت مالتا این امکان را برای مهاجرین ایجاد نموده است که با اخذ یکی از ویزاهای این کشور برای خود و اعضاء خانواده ( فرزندان زیر 21 سال) اقامت این کشور را دریافت نمایند. پس از اینکه افراد اقامت دائم مالتا را اخذ نمایند موظفند سالانه 4200€ (یورو) در سال به کشور مالتا به عنوان مالیات پرداخت نمایند. افراد از راه های زیر می­ توانند به کشور مالتا مهاجرت نمایند:

  • دریافت ویزای تحصیلی مالتا
  • دریافت ویزای کار مالتا
  • دریافت ویزای سرمایه گذاری در مالتا
  • دریافت ویزای ازدواج مالتا
  • تولد فرزند در مالتا

سیستم اعطاء تابعیت در مالتا

ممکن است با سیستم خون جهت دریافت تابعیت آشنا نباشید. برخی از کشورها برای اعطاء تابعیت به فرد متقاضی از سیستم خون پیروی می کنند. سیستم خون بدین معناست که ممکن است کودکی در خاک کشور مالتا (به طور مثال) به دنیا بیاید. در این صورت اگر یکی از والدین کودک (پدر یا مادر) از اتباع مالتایی باشند، کودک می تواند تابعیت مالتا را داشته باشد. در غیر این صورت حتی اگر در خاک کشور مالتا نیز متولد شده باشد، تابعیت به او تعلق نمی گیرد.

این نظام حقوقی در اعطاء تابعیت به فرد متقاضی در بسیاری از کشورهای سراسر جهان همواره اجرا می گردد. لازم به ذکر است در برخی از کشورها این نظام به صورت دشوارتری اجرا می گردد. از جمله این کشورها می توان به کشور ایران اشاره نمود. در کشور ایران، ایرانی بودن مادر به تنهایی تابعیت ایرانی را به کودک منتقل نمی نماید. بلکه کودک صرفا از طریق ایرانی بودن پدر می تواند تابعیت ایران را اخذ کند.

اما معدود کشورهایی نیز هستند که قانون اعطاء تابعیت بر اساس سیستم خاک را دارا هستند. در واقع کودک تازه متولد شده در صورتی می تواند تابعیت کشور مالتا (به طور مثال) به دست آورد که صرفا در خاک یا قلمروی این کشور متولد شده باشد. در این حالت مالتایی بودن پدر یا مادر کودک اهمیتی ندارد و قابل چشم پوشی است. البته کودک این آزادی را دارد که تابعیت پدر یا مادرش را انتخاب نموده و شهروند کشور والدینش گردد. کشورهایی مانند کانادا، آمریکا و برزیل که در آمریکای شمالی و جنوبی واقع گردیده اند، از نظام حقوقی خاک تبعیت می کنند.

قانون مهاجرت به مالتا از طریق تولد

تولد یک شخص در یک سرزمین آثار حقوقی خاصی را برای خود آن شخص و خانواده او در پی دارد. بعنوان مثال اگر فرزندی در خاک کشورمالتا متولد شود در بدو تولد تبعه مالت به شمار می رود. ضمن اینکه خانواده وی هم به همین واسطه می توانند اقامت مالتا را کسب نماید. این قانون درکشورهای کانادا و امریکا نیز حاکم است. اما نظام حقوقی اعطای تابعیت کشور جمهوری مالتا متفاوت است. بر اساس قانون اساسی 1964 و قانون تابعیت مالتایی (کشورهای مشترک المنافع با بریتانیا_UKC) شکل گرفته است. پیش از این تاریخ مالتا جزو مستعمرات سلطنتی بریتانیا به شمار می رفت و افراد مالتایی تابعیت بریتانیایی داشتند.

پیش از تاریخ 1 اگوست 1989 افرادی که در این کشور به دنیا می آمدند به صورت خودکار تابعیت مالتا را کسب می کردند. اما بعد از این تاریخ نظام اعطای تابعیت به سیستم خون تغییر پیدا کرد و تابعیت مالتایی از طریق نسب منتقل می گردد.

مهاجرت از طریق تولد در مالتا

همان طور که مستحضر هستید کشور مالتا از جمله کشورهایی که از طریق تولد فرزند اقدام به اعطاء تابعیت به افراد متقاضی می نماید. بنابراین می توان گفت تولد در مالتا از جمله راه های دریافت تابعیت و مهاجرت به این کشور یا همان جزیره اروپایی است. طبق قانون مصوب کشور مالتا، اعطاء تابعیت بر اساس تاریخ دقیق تولد کودکان صورت می گیرد. بدین معنا که اعطاء تابعیت بر مبنای سیستم خاک و خون در کشور مالتا به تاریخ دقیق تولد فرزندان بستگی دارد.

به طوری که چنانچه کودکی در بازه زمانی 21 سپتامبر سال 1964 میلادی الی اول آگوست سال 1989 میلادی در خاک و قلمروی کشور مالتا متولد شده باشد. از این رو به خودی خود مجاز به اخذ تابعیت مالتا خواهد بود. به جز این که پدر کودک با سمت دیپلمات در این کشور اقامت داشته است. اما کودکان متولد شده از اول آگوست سال 1989 میلادی در کشور مالتا در صورتی می توانند اقامت این کشور را داشته باشند که یکی از والدین (پدر یا مادر) از اتباع مالتایی بوده باشد.

همچنین کودکی که در اول آگوست 1984 میلادی به بعد، در خاک مالتا تولد یافته باشد، چنانچه والدین مالتایی داشته باشد. همچنین می تواند شهروند مالتا گردد. با این تقسیم بندی تاریخ ها می توان فهمید که کشور مالتا در گذشته از نظام خاک تبعیت می نموده است. اما در حال حاضر در 30 سال اخیر این نظام به نظام خون تبدیل یافته است.

مجوز اقامت پس از تولد در مالتا

افراد خارجی که در پی اخذ اقامت در مالتا هستند، می بایست دارای ویزای مالتا باشند. این ویزا از سوی وزارت امور شهروندی و مهاجران کشور مالتا انجام پذیر بوده و صادر می گردد. مدت اعتبار این مجوز اقامت به صورت یک ساله صادر می گردد. این امکان وجود دارد که اقامت فرد بیش از یک سال طول بکشد. در این صورت هیچ گونه نگرانی وجود نداشته است. مجوز اقامت قابلیت تمدید را دارد. برخی از مزایای اقامت مالتا عبارتند از:

  • تردد در منطقه شنگن
  • امتیازات تجاری
  • امکان بهره مندی از حقوق شهروندی و عمومی

جهت مهاجرت به این کشور مقاله مهاجرت به مالتا را بررسی بفرمائید.

تابعیت دوگانه از طریق تولد در مالتا

دولت مالتا با قانون تابعیت دوگانه مخالف نیست. فرزندانی که در خاک این کشور بدنیا می­ آیند می ­توانند تابعیت و شهروندی دیگر کشورها را نیز دریافت نمایند. از همین رو افراد خارجی که سعی در دریافت شهروندی مالتا را دارند نیازی به ترک تابعیت قبلی خود ندارند. همچنان اتباع مالتی که قصد اخذ تابعیت کشورهای دیگر را دارند در صورت مخالف نبودن کشور جدید ملزم به ترک تابعیت مالتا نمی ­باشند. افراد با سوالات متعددی در زمینه اخذ اقامت مالتا از طریق تولد روبرو خواهند شد از قبیل:

  • آیا افراد با اخذ اقامت مالتا از طریق تولد می­ توانند از مزایای تحصیل رایگان در این کشور بهر­ه مند گردند؟
  • آیا دولت مالتا به نوزادانی که به فرزندخواندگی شهروندان مالتا در آمده اند اخذ اقامت مالتا را اعطاء نمی­ نماید؟
  • مزایای دریافت تابعیت کشور مالتا چیست؟

انواع فرم‌ های تکمیلی مهاجرت از طریق تولد در مالتا

فرد متقاضی اقامت در مالتا می باید نسبت به تکمیل 2 نوع فرم اقدام نماید. فرم اول مربوط به اهداف و انگیزه فرد متقاضی از اقامت در مالتا است. فرم دوم نیز به ثبت هویت مربوط می گردد که به طور یکسانی برای کلیه افراد اجرا می گردد. از سال 2013 میلادی تا حال حاضر صدور کارت شناسایی برای افراد خارجی که مجاز به اقامت در مالتا هستند، انجام نمی گیرد. زیرا مجوز اقامت خود نشان از ثبت هویت برای فرد دارد. کلیه اطلاعات فردی وی ثبت گردیده است.

از این رو، کلیه کارت هایی شناسایی که در گذشته برای اتباع خارجی صادر می گردید. اکنون برای اخذ اقامت جدید، می باید تحویل اداره مهاجرت گردند. جهت زندگی در این کشور مقاله هزینه زندگی در مالتا را مطالعه بفرمائید.

پیرامون تولد در کشور مالتا

در بخش های قبلی توضیح داده شد که تولد در مالتا مطابق با تاریخ تولد دقیق کودک می تواند منجر به اخذ تابعیت مالتا گردد. اما از طرق دیگر مانند تحصیل، خرید ملک، سرمایه گذاری و ثبت شرکت و به طور کلی تجارت نیز می توان به اقامت طولانی مدت در مالتا و سپس تابعیت این کشور دست یافت.

مشاوران ما حاضر در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت آمادگی کامل جهت ارائه مشاوره های تخصصی و حرفه ای در زمینه امر تولد در مالتا یا سایر روش های مهاجرت به این کشور مانند تحصیل در کشور مالتا و کار در مالتا را خواهند داشت. بنابراین می توانید با استفاده از انواع راهکارهای ارائه شده از سوی کارشناسان و وکلای ما درخصوص مهاجرت به آنچه که در سر دارید دست یابید.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *