مهاجرت به کشور پرتغال

اخذ تابعیت پرتغال از طریق تولد فرزند

اخذ تابعیت پرتغال از طریق تولد فرزند

شرایط اخذ تابعیت پرتغال از طریق تولد فرزند در سال 2023 با بیشتر کشورها متفاوت است. اخذ تابعیت از طریق تولد شروط و قوانین خاصی دارد. برای اخذ تابعیت این کشور از طریق تولد فرزند باید از این قوانین اطلاع و آگاهی داشت. در سال 2023 اخذ تابعیت این کشور از طریق تولد فرزند در صورت وجود شرایط راه منحصر به فردی محسوب می گردد. در مقاله اخذ تابعیت این کشور از طریق تولد فرزند به سوالات زیر پاسخ داده می شود:

  • تابعیت این کشور از طریق تولد چگونه است؟
  • تفاوت تابعیت و اقامت در این کشور به چه صورت می باشد؟
  • چند نوع تابعیت در این کشور وجود دارد؟
  • شرایط اخذ ویزای تابعیت این کشور از طریق تولد فرزند چیست؟
  • اخذ ویزای تابعیت پرتغال از طریق تولد فرزند به چه صورت می باشد؟
  • شهروندان پرتغالی در این کشور دارای چه حقوقی می باشند؟

ثبت تولد فرزند در پرتغال

افرادی که فرزندان آنها در این کشور به دنیا آمده اند، ملزمند تا تولد فرزند خود را در این کشور به ثبت برسانند. ثبت تولد فرزند در این کشور در یکی از دفاتر رسمی این کشور امکان پذیر است. پس از اینکه فرد تولد فرزند خود را در این اداره به ثبت رساند، گواهی تولد فرزند خود را مبنی بر تولد متقاضی در خاک این کشور اخذ خواهد نمود. این گواهی اعتبار زمانی خاصی ندارد و برای همیشه معتبر خواهد بود. مدارک زیر به هنگام ثبت تولد فرزند در این کشور الزامی است:

  • ارائه مدارک شناسائی والدین
  • ارائه نام، نام خانوادگی، محل تولد فرزند و شماره شناسائی والدین

ناگفته نماند قوانین فوق مربوط به شهروندان پرتغالی است. ثبت تولد فرزند توسط اتباع خارجی تقریباً با شهروندان این کشور یکسان است. تنها اتباع خارجی می­ باید مدارک اقامتی خود را نیز به اداره ثبت احوال این کشور ارائه نمایند. بیمارستان های خصوصی و دولتی این کشور برای تولد فرزندان اتباع خارجی دسترس هستند و والدین می­ باید در بیمارستان های این کشور یک نام اجباری برای فرزندشان انتخاب نمایند. ناگفته نماند اتباع خارجی در عرض 20 روز باید تولد فرزند خود را در این کشور به ثبت برسانند.

انواع تابعیت از طریق تولد در پرتغال

در خصوص اخذ تابعیت این کشور از طریق تولد متقاضی می باید به قوانین حاکم در این کشور آگاهی کامل داشته باشد. مهاجرت به پرتغال در خصوص انواع روش های مهاجرتی به این کشور اطلاعات مفیدی را در اختیار شما قرار خواهد داد.

تابعیت از طریق تولد به 2 بخش اصلی تقسیم می شود:

  • تابعیت اشخاص براساس خون
  • تابعیت اشخاص بر اساس خاک

شاخص نرخ تولد در این کشور در نمودار زیر شرح داده شده است:

شاخص نرخ تولد در پرتغال

تابعیت اشخاص بر اساس خون در پرتغال

براساس این نوع تابعیت الزاما یکی از اقوام درجه یک یا درجه 2 فرد متولد شده باید تابعیت این کشور را داشته باشد. این نوع تابعیت به این معنا می باشد که یکی از والدین یا مادربزرگ و پدربزرگ فرد متولد شده باید تابعیت این کشور را داشته باشد. بیشتر کشور های اروپایی براساس خون تابعیت اعطاء می نمایند.

تابعیت افراد براساس خاک در پرتغال

براساس این نوع تابعیت فرزند متولد شده در هر کشوری فارغ از تابعیت والدین تابع آن کشور می باشد. بنابراین شهروند کشوری که در آن به متولد شده محسوب می شود. در قاره ها اصل تابعیت براساس خاک به صورت زیر بررسی شده است:

پارامترشرح
رنگ آبی تیرهبیانگر کشورهایی است که برای افراد اصل خاک را بدون قید و شرط پذیرفته اند.
رنگ آبی فیروزه ایبیانگر کشورهایی است که اصل خاک را با محدودیت پذیرفته اند.
رنگ آبی روشنبیانگر آن دسته از کشورهایی است که اصل خاک را نپذیرفته اند.

بررسی اخذ تابعیت پرتغال از طریق تولد فرزند

ارتباط ملی سیاسی، معنوی و حقوقی متقاضی با کشور خود را تابعیت می نامند. اقامتگاه متقاضی تنها محل سکونت فرد می باشد. این محل بدون ارتباط سیاسی و احساسی می باشد. اخذ تابعیت به صورت غیر ارادی و اجباری است و امکان فسخ آن وجود ندارد. در صورتی که اقامت قابل فسخ می باشد. به عبارت دیگر به راحتی می توان فرد را از کشوری که مقیم آن است اخراج نمود. اخذ اقامت پیش از اخد تابعیت با اخذ پاسپورت پرتغال می باشد.

اخذ تابعیت این کشور 2 نوع است:

  1. تابعیت اصلی: از طریق تولد است.
  2. تابعیت فرعی: به صورت اکتسابی است. (مانند مهاجرت از طرق گوناگون)

جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص شرایط سرمایه گذاری در پرتغال پیشنهاد می شود مقاله مذکور را مطالعه بفرمائید.

مراقبت های پس از تولد فرزند در پرتغال

معمولا تولد نوزادان در بیمارستان های این کشور انجام می ­پذیرد و تولد نوزادان در خانه کمتر اتفاق می ­افتد. بیمارستان های این کشور خدمات مناسبی ارائه می­ نمایند و از همان ابتدا تولد فرزند در این کشور تمامی مراقبت های لازم از نوزاد و مادر انجام می گیرد. مادران شاغل در این کشور اجازه 120 روز مرخصی با حقوق داشته و می­ توانند 30 روز قبل از تولد فرزند و 6 هفته پس از تولد مرخصی با حقوق اخذ نمایند. ناگفته نماند تمامی هزینه های بیمارستان از تولد تا مراقبت های اولیه تحت پوشش بیمه های درمانی پرتغال قرار دارند.

طبق آمار به دست آمده نرخ تولد در این کشور پایین و برابر با 4.8 می ­باشد. با این وجود این کشور رو به پیری محسوب می شود. این کشور کمترین آمار تولد را پس از کشور ایتالیا دارد. همچنین نرخ مرگ و میر نوزادان از دیگر معیارهای رشد جمعیت به شمار می ­رود که نرخ مرگ و میر نوزادان برابر با سه چهارم به ازاء هر 1000 نوزاد می ­باشد. این نرخ نشان دهنده سطح بهداشت و رفاه مردم این کشور می­ باشد.

اخذ تابعیت پرتغال از طریق فرزندخواندگی

کودکان خارج از کشور زیر 18 سال که به طور قانونی توسط یک شهروند پرتغالی به فرزندخواندگی پذیرفته شده اند، می توانند فورا درخواست شهروندی کنند. اگر حکم فرزندخواندگی توسط یک دادگاه خارجی صادر شده باشد، تنها پس از بررسی و تایید آن توسط دادگاه در این کشور می توان به منظور کسب تابعیت استناد کرد، مگر اینکه تصمیمی باشد که در کشوری صادر شده باشد که با آن موافقت نامه ای صادر شده باشد.

اگر فرزندخوانده در خارج از کشور متولد شده باشد، مدارک زیر مورد نیاز است:

  • گواهی ثبت ولادت در صورت امکان با کپی کامل و صادر شده به صورت فتوکپی قانونی و همراه با ترجمه در صورتی که به زبان خارجی نوشته شده باشد.
  • گواهی ثبت تولد فرزندخوانده پرتغالی، کپی کامل و در صورت امکان با فتوکپی صادر شده است. این شناسنامه را می توان به صورت غیر رسمی توسط خدمات دریافت کرد.
  • گواهی تصمیمی که حکم به پذیرش را صادر کرده است. اگر تصمیم توسط یک دادگاه خارجی صادر شده باشد، باید قبلا توسط دادگاه این کشور بررسی و تأیید شده باشد، به جزء در مورد تصمیمی که در کشوری صادر شده است که با آن توافقنامه ای امضاء شده است که از بررسی و تأیید حکم چشم پوشی می کند. به عنوان یک اصل، دادگاه پرتغالی که حکم به فرزندخواندگی صادر کرده یا بررسی و تأیید تصمیم خارجی را انجام داده است، به طور غیر رسمی گواهی را به اداره ثبت صالح ارسال می کند.

اخذ تابعیت و ویزا پرتغال از طریق تولد فرزند

در خصوص آخر تابعیت این کشور باید به مواردی توجه نمود:

  • مبنای تابعیت کشور این کشور، تابعیت براساس خون می باشد.
  • عموما در کشورهایی با مبنای تابعیتی براساس خون محل تولد اهمیت چندانی برای اخذ تابعیت ندارد.
  • اساس تابعیت در پرتغال خون می باشد ولی محل تولد نیز در اخذ آن موثر می باشد.

جهت اطلاع از شرایط و روش های دیگر مهاجرت به این کشور مقاله تحصیل در پرتغال را مطالعه بفرمائید.

شرایط اخد تابعیت پرتغال از طریق تولد فرزند

شرایط اخد تابعیت پرتغال از طریق تولد فرزند

براساس قانون پرتغال تابعیت این کشور به افراد دارای شرایط زیر اعطاء می گردد:

  • در صورتی که یکی از والدین فرزند متولد شده در پرتغال، تابع این کشور باشند.
  • در صورتی که یکی از والدین فرزند متولد شده در خارج از این کشور تابع این کشور باشند. علت تولد در خارج از کشور نیز باید خدمت والدین به این کشور در خارج از کشور باشد.
  • درصورتی که یکی از والدین فرزند متولد شده خارج از پرتغال باشند تولد فرزند باید در ریجستری مدنی ثبت گردد.
  • در صورتی که یکی از والدین خارجی فرد متولد شده در پرتغال به دنیا آمده باشد. علاوه بر تولد سکونت والدین در زمان تولد در کشور پرتغال برا اعطای تابعیت اهمیت دارد. فرزندان و نوادگان افراد خارجی که پس از 8 اکتبر 1981 در پرتغال متولد شدند براساس قانون تابعیت پرتغالی دارند.

در صورت اطلاع از شرایط اخذ اقامت پرتغال مطالعه مقاله مذکور خالی از لطف نخواهد بود.

اخذ کد ملی کشور پرتغال

با شرایط زیر فرد طبق قانون قادر به دریافت کد ملی پرتغالی خواهد بود:

  • والدین در هنگام تولد اقامت قانونی داشته باشند.
  • والدین در حال خدمت به کشور خارجی نباشند.
  • در صورتی که والدین خارجی فرد متولد شده در خدمت دولت این کشور باشند با یک شرط دیگر تابعیت پرتغالی اعطاء می گردد. شرط دیگر اقامت یکی از والدین در زمان تولد حداقل به مدت 5 سال می باشد. اگر آخرین فرد نسل قبل پیش از مرگ این را ثبت نماید حق تابعیت برای نسل بعد حفظ می شود.
  • افراد متولد شده ای که تابعیت دیگری ندارند.
  • اگر حداقل یکی از والدین یا اقوام درجه 2 فرد متولد شده در خارج از کشور تابعیت پرتغالی داشته باشند. (اقوام درجه 2 شامل پدر بزرگ و مادر بزرگ)
  • به افرادی که بالای 18 سال هستند با 6 سال اقامت در این کشور تابعیت پرتغال اعطاء می شود. شرط اعطاء این تابعیت دانش زبانی و آشنایی با فرهنگ کشور پرتغال می باشد.

جهت تمایل در خصوص مهاجرت به پرتغال ابتدا مقاله مذکور را مطالعه بفرمائید.

حقوق شهروندان پرتغالی

حقوق شهروندان پرتغالی عبارتند از:

  • حق رأی دهی در انتخابات سیاسی (بعد از سن 18 سالگی)
  • اخذ مقام های سیاسی کشور
  • حق رای دهی در رفراندوم
  • امکان اخذ پاسپورت پرتغالی
  • منع تبعید از پرتغال

شهروندان این کشور، شهروند اروپا نیز محسوب می شوند. به همین دلیل دارای حقوق زیر نیز می باشند:

  • به مدت نامحدود حق زندگی، کار و بازنشستگی در همه کشورهای عضو اتحادیه اروپا را دارند.
  • دارای حق رای دهی در انتخابات محلی و اروپایی سایر کشورهای عضو اتحادیه اروپا.

جهت اطلاع از شرایط و هزینه زندگی در پرتغال ابتدا مقاله مذکور را بررسی بفرمائید.

مهاجرت به پرتغال از طریق تولد

این کشور با توجه به پذیرفتن سیستم تابعیت خون از کشورهای سیولاست و ضد مهاجر محسوب می شود. این کشور مانند کشورهایی با پذیرش تابعیت براساس خاک به راحتی به فرزند متولد شده تابعیت پرتغال را اعطاء نمی نماید. با همه این تفاسیر در صورت داشتن شرایط لازم اقدام از این طریق برای اخذ تابعیت راه خوبی می باشد. با همه این اوصاف راه های زیادی برای مهاجرت به پرتغال وجود دارد.

با توجه به شرایط گفته شده اخذ تابعیت از این طریق شرایط ویژه ای دارد. در صورت تمایل به اخذ اقامت از این طریق می توانید به موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت مراجعه نمایید و از راهنمایی های راه گشا و کارآمد متخصصین بهره مند خواهید شد.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *