مهاجرت تحصیلی هلند

کار دانشجویی در هلند

کار دانشجویی در هلند

بسیاری از دانشجویان ضمن ادامه تحصیل در هلند، مشغول به کار دانشجویی در هلند در شرکت ها و بخش های مختلف می شوند تا بتوانند هزینه های تحصیلی خود را کاهش دهند. بسته به ملیت دانشجویان و متقاضیان، افراد دارای ساعت کاری محدود برای کار به صورت پاره وقت برای شرکت یا کمپانی مربوطه داشته باشند. در این راهنما متخصصان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت شما عزیزان را از شرایط تحصیل در کشور هلند و اشتغال در این کشور به عنوان یک دانشجو اطلاعات بسیار مفیدی ارائه خواهند داد.

شرایط تحصیل در دانشگاه های هلند

دانشگاه های این کشور بر ارائه دانش ترکیبی از فعالیت های تحقیقاتی و پژوهشی، تئوری و عمل متمرکز شده اند. در هنگام فارغ التحصیلی، 90% دانشجویان موفق به ورود به بازار کار این کشور و همچنین سایر کشورهای دنیا می شوند. جهت تحصیل در دانشگاه های این کشور، متقاضیان باید در صورت نیاز اقدام به کسب ویزای دانشجویی این کشور کنند. به طور کلی، مهاجرت تحصیلی مراحل اصلی دارد. در جدول زیر به این مراحل اشاره شده است:

مراحلامور
1تهیه مدارک مورد نیاز و درخواست ورود به دانشگاه
2کسب پذیرش از دانشگاه مورد نظر و دریافت نامه پذیرش تحصیلی
3تهیه مدارک مورد نیاز برای درخواست ویزای تحصیلی و رزرو وقت ملاقات یا مصاحبه
4مراجعه به سفارت هلند برای حضور در مصاحبه و کسب ویزای تحصیلی
5کسب ویزا و سفر به این کشور
6ورود به خاک این کشور و کسب اقامت دانشجویی این کشور با ثبت نام در IND

برای کسب ویزای تحصیلی این کشور، دانشجویان باید در نظر داشته باشند. داشتن بیمه درمانی و همچنین توان مالی کافی جهت پرداخت هزینه های تحصیل و اقامت در این کشور الزامی می باشد. کسب ویزای تحصیلی این کشور با ارائه مدارکی چون پاسپورت معتبر، عکس، صورت حساب بانکی، نامه پذیرش تحصیلی، پرونده سوابق تحصیلی و کاری و سایر موارد انجام می شود. شرایط زندگی بسیار خوب و وجود برنامه های تحصیلی بی نظیر در دانشگاه ها باعث افزایش تعداد دانشجویان بین المللی در شده است. اکثر این دانشجویان برای کاهش هزینه تحصیل خود به فکر کار دانشجویی هستند.

در جدول زیر به تعداد دانشجویان خارجی (براساس ملیت) هلند اشاره شده است:

قوانین کار دانشجویی در هلند

اتباع اتحادیه اروپا، منطقه اقتصادی اروپا و همچنین اتباع سوئیس مجاز هستند. هر ساعت که می خواهند در هنگام تحصیل در هلند کار کنند و کارفرمایان نیز برای استخدام دانشجویانی که شهروند اتحادیه اروپا، منطقه اقتصادی اروپا و همچنین سوئیس هستند نیاز به مجوز کاری ندارند. دانشجویان خارجی که شهروند اتحادیه اروپا، منطقه اقتصادی اروپا و سوئیس محسوب نمی شوند. برای کار دانشجویی در این کشور نیاز به مجوز کار و اجازه اقامت معتبر هستند تا بتوانند به صورت پاره وقت (10 ساعت در هفته) مشغول به کار شوند. در مدت زمان تعطیلات تابستانی، دانشجویان برای کار دانشجویی با هیچگونه محدودیتی مواجه نمی شوند. همچنین می توانند به صورت دلخواه به طور پاره وقت یا تمام وقت مشغول به کار شوند.

برای کار دانشجویی در این کشور، کارفرمایان نیاز به ارائه مجوز کار دارند. اما این یک فرآیند آسان به شمار می رود. زیرا در مورد دانشجویان کارفرمایان نیازی به اثبات این موضوع ندارند که موفق به یافتن نیروی کار از کشورهای عضو اتحادیه اروپا، منطقه اقتصادی اروپا، هلند یا سوئیس نبوده اند. جهت کار قانونی در این کشور نیاز به اخذ ویزای کاری هلند می باشد.

کار دانشجویی در هلند برای دانشجویان بلغاری و رومانی

به یاد داشته باشید که اتباع بلغاری و رومانی همچنین مجاز به کار دانشجویی در این کشور به صورت نامحدود هستند. از این رو هیچ محدودیت ساعتی برای دانشجویانی که اتباع بلغاری و روم محسوب می شوند جهت کار وجود ندارد. با این حال، کارفرمایان هلندی برای این دانشجویان نیز نیاز به مجوز ارائه مجوز کار دارند. همچنین باید ثابت کنند که موفق به یافتن نیروی کار مورد نیاز از کشورهای عضو اتحادیه اروپا، منطقه اقتصادی اروپا، هلند یا سوئیس نشده اند. از آنجا که این روند بسیار دشوار است. به اتباع بلغارستان و رومانی توصیه می شود که برای جبران ساعات کاری خود، در 3 ماه تابستان یعنی در ماه های ژوئن، ژوئیه و آگوست بیش از 10 ساعت در هفته کار کنند.

کار دانشجویی در هلند برای دانشجویان بلغاری و رومانی

مجوز کار برای کار دانشجویی در هلند

به طور کلی، برای کار دانشجویی در این کشور، کارفرمای هلندی مجبور است حداقل 5 هفته قبل از شروع کار، اقدام به کسب مجوز کار از نوع TWV برای دانشجو کند. کسب این مجوز رایگان می باشد. دانشجو نباید هزینه ای برای دریافت آن پرداخت کند. به یاد داشته باشید که دانشجو به تنهایی نمی تواند برای کسب این مجوز درخواست دهد، اما می تواند از کارفرمای خود نسخه ای از آن را دریافت کند. سازمانی که در این کشور مجوز کار را برای دانشجویانی که مایل به اشتغال پاره وقت هستند صادر می کند، موسسه بیمه کارمندان (UWV) نامیده می شود. جهت تکمیل اطلاعات خود جهت کار و زندگی در این کشور مقاله هزینه زندگی در هلند را مطالعه بفرمائید.

کار دانشجویی در هلند بدون کسب مجوز کار

مجوز کار برای دانشجویان یا TWV منحصراً برای کار دانشجویی صادر می شود. کارفرما دانشجو باید در اسناد مربوطه این موضوع را ذکر کند. در صورتی دانشجو بدون کسب مجوز کار TWV مشغول به کار دانشجویی در این کشور شود و یا بیشتر از ساعات مشخص شده در هفته کار کند. اشتغال متقاضی غیر قانونی محسوب خواهد شد. بازرس SZW بازرسی ها را بررسی می کند که آیا اجازه کار برای دانشجو صادر شده است یا خیر. در صورتی که مجوز کار برای دانشجو صادر نشده باشد، این به معنای اشتغال غیرقانونی است. این نقض قانون استخدام اتباع خارجی (WAV) می باشد. دانشجو و کارفرما طبق قانون جریمه می شوند.

در صورت بروز تخلف، بازرس SZW با اداره خدمات مهاجرت و اعطاء تابعیت (IND) تماس می گیرد. اداره خدمات مهاجرت و اعطاء تابعیت (IND) برای نظارت بر پیشرفت تحصیلی با انستیتوی آموزشی که دانشجوی در آن مشغول به تحصیل است تماس می گیرد. در این صورت، دانشجو برای حفظ اجازه اقامت خود باید حداقل 50% اعتبار مورد نیاز برای هر سال تحصیلی را بدست آورد.

شرایط کلی کار دانشجویی در هلند

به طور کلی، الزامات و شرایط اصلی کار دانشجویی در این کشور  به صورت زیر است:

  • یادگیری زبان هلندی: دانشجو باید در نظر داشته باشد که یادگیری زبان هلندی به یافتن شغل مناسب تر و بهره مند شدن از فرصت های شغلی بیشتر کمک می کند. بنابراین، یادگیری زبان هلندی می تواند برای دانشجویانی که قصد کار ضمن تحصیل در این کشور را دارند بسیار مفید باشد.
  • داشتن بیمه درمانی: افرادی که مایل به کار در این کشور هستند. افرادی که قصد دارند در زمان تحصیل در دانشگاه  کار کنند. هم افرادی که قصد دارند بعد از فارغ التحصیل شدن، اقامت کاری را کسب کنند. از رو می باید بیمه درمانی داشته باشند. در صورت داشتن شغل موقت، افراد باید بیمه درمانی خصوصی خود را به بیمه درمانی اصلی تغییر دهند. در صورت نداشتن بیمه درمانی، هم دانشجویان و هم سایر افراد جریمه می شوند.
  • کسب مجوز کار دانشجویی: همانطور که در سایر بخش های این نوشتار ذکر شده است. دانشجویان خارجی برای کار ضمن تحصیل نیاز به کسب مجوز کار دانشجویی دارند.

هموطنان عزیز برای مطلع شدن از شرایط کسب اقامت هلند از طریق تحصیل و یا مهاجرت تحصیلی به هلند می توانید با کارشناسان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در تماس باشید. با هماهنگی های قبلی به دفتر موسسه مراجعه کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *