مهاجرت به کشور گرجستان

پناهندگی در گرجستان

پناهندگی در گرجستان

پناهندگی در گرجستان در سال 2023 یکی از روش های مهاجرت غیرقانونی و غیر مجاز به این کشور می باشد که اخیرا مورد توجه درصد کمی قرار گرفته است. یکی از روندهای بشر دوستانه کشور گرجستان جهت اعطاء اقامت و تابعیت پناهندگی در گرجستان می باشد. طبق آخرین آمار ارائه شده افراد زیادی در این مسیر با شکست مواجه شده اند.

با توجه به افزایش متقاضیان برای پناهندگی در این کشور و عدم اطلاع افراد در رابطه با خطرهای احتمالی، کارشناسان موسسه سفیران سروش سعادت در این مقاله سعی دارند اطلاعاتی در خصوص پناهندگی در گرجستان در اختیار شما عزیزان قرار دهند. موسسه سفیران سروش سعادت هیچ فعالیتی در عرصه پناهندگی انجام نداده است. این مقاله صرفا به جهت اطلاع رسانی به نگارش در آمده است.

معرفی کشور گرجستان

این کشور با مساحت 69900 کیلومتر مربع در منطقه قفقاز اوراسیا جای گرفته است. این کشور در سر حد آسیای غربی تا اروپای شرقی قرار گرفته است. از شمال با کشور روسیه، از جنوب با کشور ارمنستان و کشور ترکیه، از جنوب شرق با کشور آذربایجان و از غرب با دریای سیاه دارای مرزهای زمینی و آبی مشترک می باشد.

یکی از شهرهای مهم و بزرگ کشور گرجستان، شهر تفلیس می باشد. این شهر به عنوان پایتخت این کشور نیز شناخته می شود. این کشور توسط جمهوری متمرکز نیمه ریاستی اداره می شود. حکومت این کشور از طریق دموکراسی نیابتی انتخاب می شود. این کشور دارای حدودا 4 میلیون نفر جمعیت می باشد. مردم این کشور به زبان گرجی به مکالمه می پردازند. بیشتر مردم این کشور به خصوص بومیان پیرو کلیسای ارتدکس گرجی می باشند. واحد پول رایج در این کشور لاری (GEL) می باشد.

تعریف پناهجو در گرجستان

کسانی که درخواست شفاهی یا کتبی جهت حمایت بین‌ المللی در این کشور را به یکی از سازمان ‌های دولتی مربوطه از جمله آژانس‌ های مربوطه وزارت امور داخلی، پلیس مرزی یا گشتی، اداره مهاجرت و دفتر دادستانی ارسال کرده باشند، پناهجو محسوب می شوند. شما می توانید به عنوان یک پناهجو ثبت نام کنید اگر یکی از شرایط زیر را داشته باشید:

  • شما یک خارجی یا یک فرد بدون تابعیت و خارج از کشور مبدا (یا محل سکونت معمولی) خود هستید.
  • شما به دلیل ترس از آزار و اذیت یا خطر آسیب جدی در کشور مبدا (یا محل سکونت معمولی) خود می خواهید در گرجستان به دنبال حمایت بین المللی باشید.

در پایان پروسه پناهندگی، ممکن است به شما وضعیت پناهندگی یا وضعیت بشردوستانه داده شود یا درخواست پناهندگی شما رد شود. اطلاعات دقیق در مورد روش پناهندگی، تفاوت بین پناهندگی و وضعیت بشردوستانه و سایر جزئیات ممکن است توسط کارکنان اداره مهاجرت، کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد، دفتر بازپرس یا سازمان های غیر دولتی در اختیار شما قرار گیرد.

طبق کنوانسیون 1951 ژنو در رابطه با وضعیت پناهندگی، پناهنده فردی است که خارج از کشور تابعیت یا محل سکونت معمول سابق است و ترس موجهی از آزار و اذیت به دلایل نژاد، مذهب، ملیت، عضویت دارد. از یک گروه اجتماعی یا عقیده سیاسی خاص است و قادر نیست یا به دلیل چنین ترسی مایل نیست از حمایت آن کشور استفاده کند.

بررسی شرایط پناهندگی به گرجستان

آژانس پناهندگی اتحادیه اروپا به تازگی آخرین گزارش رانندگان مهاجرت خود را در مورد گرجستان به عنوان کشور مبدا منتشر کرده است و در آن دریافته است که تهاجم روسیه به اوکراین، اتباع گرجستان را مجبور به درخواست پناهندگی در اتحادیه اروپا کرده است. این یافته‌ ها با تحلیل‌ های اخیر EUAA مطابقت دارد که نشان می ‌دهد تهاجم روس‌ ها و دیگر اتباع بلوک شوروی سابق را وادار کرد تا برای حفاظت در اروپا درخواست کنند. این گزارش اطلاعات به ‌روزی را در مورد مهاجرت مرتبط با پناهندگی به اتحادیه اروپا ارائه می ‌دهد، عوامل فشاری مانند وضعیت سیاسی و امنیتی، وضعیت حقوق بشر، و همچنین سایر عوامل فعال‌ کننده مهاجرت را تحلیل می‌ کند. تهاجم روسیه به اوکراین تأثیر اقتصادی و سیاسی اجتماعی قابل توجهی بر گرجستان داشته و پیش بینی می شود که همچنان ادامه داشته باشد.

تهاجم مردم اوکراین، بلاروس و روسیه را به تفلیس سوق داده است. نظرسنجی مارس 2022 از 2024 گرجی نشان داد که 81% معتقدند که جنگ در اوکراین همچنان بر رفاه اقتصادی خانواده آنها تأثیر منفی خواهد گذاشت. طی 4 ماه اول سال 2022، کشورهای اتحادیه اروپا 8075 درخواست پناهندگی از شهروندان گرجستان دریافت کردند که نسبت به سال گذشته افزایش داشته است. علاوه بر این، در 3 ماهه اول سال 2022، به 390 شهروند گرجستان وضعیت حفاظت موقت در کشورهای اتحادیه اروپا اعطا شد. بیشترین درخواست ها توسط 5 کشور عضو اتحادیه اروپا شامل فرانسه 2725، آلمان 2455 ایتالیا 1100 ایرلند 420 و بلژیک 320 دریافت شده است.

در جدول زیر شاهد تعداد پناهندگان شناسایی شده در گرجستان هستید:

تعداد پناهندگانسال
120002020
200002021
220002022

مهاجرت از طریق پناهندگی در گرجستان

از جمله روش هایی که افراد به دلیل نداشتن اطلاعات و آگاهی برای مهاجرت به کشور مورد نظر انتخاب می کنند پناهندگی می باشد. در نگاه اول پناهندگی یکی از روش های آسان و کم هزینه با مزایا زیاد برای مهاجرت می باشد. اما به طور کلی پناهندگی در گرجستان یک روش پرریسک با خطرهای بالا جانی و مالی برای مهاجرت محسوب می شود. کار در گرجستان را از طریق لینک مذکور بررسی بفرمائید.

بسیاری از افراد بدون داشتن اطلاعات و آگاهی کامل در این رابطه اقدام به پناهندگی می کنند. از این رو با مشکلات زیادی مواجه می شوند. از سال 1951 و براساس قوانین وضع شده توسط یونیسف، پناهنده یا پناهجو به افرادی اطلاق می شود که به دلایلی مانند: عضویت در گروهی خاص، مذهب، نژاد، مشکلات سیاسی و فرقه ای در امان نباشند. درخواست خود را برای محافظت به کشوری دیگر ارائه نمایند.

جمعیت این کشور با توجه به انواع روش های مهاجرتی رو به تغییر بوده است. در نمودار زیر جمعیت این کشور بین سال های 2015 تا 2021 بدین شرح می باشد:

نمودار جمعیت گرجستان

معضل پناهندگی در گرجستان

متقاضیانی که قصد دارند پناهندگی در گرجستان را تجربه کنند باید بدانند که 2 معضل بزرگ در سر راه آن ها وجود دارد.

  • اگر بخواهیم بدون مبالغه اطلاعاتی را در رابطه با پناهندگی در گرجستان در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. باید بگوییم که وضعیت پناهجویان در این کشور تاسف برانگیز است. به این صورت که در بعضی از موراد امکان تامین سرپناه برای پناهجو وجود ندارد. کمک هزینه مالی در نظر گرفته شده برای پناهجویان چند لاری می باشد. به صورتی که فرد می تواند تنها 1 وعده غذایی تهیه کند. باید به این نکته توجه کرد که کمیسیون عالی ملل متحد بر خلاف کشور ترکیه برنامه ای برای ثبت نام پناهندگان در این کشور وجود ندارد.
  • در این کشور ظرفیت های اجتماعی و اقتصادی بسیار محدودی وجود دارد. همچنین این کشور از حمایت های مالی کافی برخوردار نمی باشد. با توجه به این شرایط کشور گرجستان در تامین حداقل نیازهای پناهجویان درمانده است.

جهت اطلاع از شرایط مهاجرت به این کشور مقاله مهاجرت به گرجستان را بررسی بفرمائید.

معضل پناهندگی در گرجستان

قوانین پناهندگی در گرجستان

امور مرتبط با مسائل پناهندگی در این کشور براساس قوانین حمایت های بین المللی از پناهجو می باشد. با توجه به این قوانین پناهجویانی که در یکی از وضعیت های زیر باشند مورد حمایت دولت این کشور قرار می گیرند.

  • در وضعیت بشر دوستانه: افراد بدون تابعیت یا خارجی که شرایط لازم برای پناهندگی در گرجستان را ندارد. اما با بازگشت به کشور مبدا در معرض خطر جدی قرار می گیرند. این خطرات عبارتند از: مجازات غیر انسانی، شکنجه یا برخورد تحقیر آمیز، اعدام، تهدید جدی زندگی متقاضی به دلیل خشونت یا درگیری گروه های داخلی و خارجی و یا نقض قوانین حقوق بشر.
  • حمایت موقت
  • افرادی که به دلایلی مانند عضویت در گروه های خاص مذهبی یا سیاسی، فعالیت های اجتماعی، نژاد، قومیت یا مذهب مورد آزار و اذیت و شکنجه قرار گرفته اند و تهدید به مرگ شده اند.

همانطور که مطالعه کردید پناهندگی در گرجستان روش مناسبی برای ورود به این کشور نمی باشد. برای مهاجرت به کشور گرجستان روش های مجاز و قانونی دیگری وجود دارد. شما می توانید با مطالعه مقاله تحصیل در کشور گرجستان اطلاعات مختصری در این خصوص به دست آورید. همچنین متقاضیان می توانند طی تماس با کارشناسان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت اطلاعات کاملی در این خصوص به دست آورد. بهترین راه را برای مهاجرت با توجه به شرایط خود انتخاب کنند.

5/5 - (4 امتیاز)

2 دیدگاه برای “پناهندگی در گرجستان

  1. محمود گفت:

    سلام روزتون بخیر مرسی از زحماتتون و مقاله ای که درباره پناهندگی گرجستان نوشته بودید. گرجستان الان به شرایط ایران و ایرانی ها پناهندگی میدن؟ به جز گرجستان ترکیه ام برای پناهندگی مناسبه؟ و شرایط تاجیکستان برای زندگی و کار پناهنده خوبه؟

    1. صادقی گفت:

      سلام در موسسه ما خدماتی در پناهندگی ارائه نمی گیرد. این محتوا صرفا در باب اطلاعات شما نگارش شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *