مهاجرت به کشور کرواسی

پناهندگی در کرواسی

پناهندگی در کرواسی

به دلیل تنش های صورت گرفته در اکثر نقاط جهان، روند پناهندگی در کرواسی رشد قابل توجهی داشته است. به محض ورود به کرواسی باید فورا درخواست پناهندگی در کرواسی را برای خود ثبت کنید. درخواست پناهندگی در کرواسی می تواند در گذرگاه مرزی، در ایستگاه پلیس با اولین افسر پلیسی که می بینید صورت بگیرد. علاوه بر این، طبق مقررات حوزه رفاه اجتماعی شهروندان کرواسی، پناهجویان و اتباع خارجی تحت حمایت فرعی، حق برخورداری از رفاه اجتماعی را دارند.

قانون رفاه اجتماعی تنظیم می کند که پناهجویان و اتباع خارجی تحت حمایت فرعی و همچنین اعضای خانواده آنها به طور قانونی در کرواسی اقامت دارند. برای درک بهتر شرایط پناهندگی در کرواسی و مهاجرت به کرواسی، ما را در این مقاله که با کمک موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تهیه و و ارائه شده، همراهی فرمایید.

دلایل اخذ پناهندگی در کرواسی

اتباع خارجی که قصد پناهندگی در کرواسی را دارند، با دلایل مختلفی اقدام به این کار می کنند. به طور کلی اگر در خاک کرواسی حضور دارید می توانید برای پناهنگی این کشور درخواست دهید.

از مهترین دلایلی که افراد اقدام به پناهندگی در کرواسی می کنند، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • متقاضیان از بازگشت به کشور خود می ترسند، زیرا در کشور خود تحت آزار و اذیت قرار می گیرند.
  • متقاضیان می ترسند که به دلیل تعلق به نژاد، مذهب، ملیت یا گروه اجتماعی خاص مورد آزار و اذیت قرار بگیرند.
  • دارای عقاید سیاسی هستند که به خاطر آنها مورد آزار و اذیت قرار می گیرند.
  • متقاضیانی که نمی توانند به دلیل تهدید به مجازات اعدام، شکنجه، رفتار یا مجازات غیر انسانی یا تحقیر آمز به کشور خود بازگردند.
  • افرادی که نمی توانند به دلیل خشونت گسترده به عنوان بخشی از درگیری ها به کشور خود بازگردند.

فرآیند درخواست پناهندگی در کرواسی

بر خلاف اغلب کشورهای اروپایی، فرآیند درخواست پناهندگی در کرواسی بسیار ساده است. همچنین از پیچیدگی های اغلب پناهندگی های کشورهای دیگر برخوردار نمی باشد. اگر مایل به درخواس پناهندگی در کرواسی هستید باید اعلام کنید که به پناهندگی یا حفاظت نیاز دارید. علاوه بر این باید، دلایل درخواست پناهندگی خود را نیز به طور کلی توضیح دهید. متقاضیان می توانند درخواست پناهندگی خود و دلایل آن را یادداشت کرده، درخواست را امضا کرده و به افسر پلیس تحویل دهند. نکته قابل توجه این است که شما می توانید درخواست پناهندگی خود را به هر زبانی که می خواهید تکمیل کرده و ارائه دهید. علاوه بر این در طول مصاحبه پلیس، متقاضیان حق داشتن یک مترجم را نیز دارند.

پس از اینکه به افسر پلیس اعلام کردید که نیاز به محافظت دارید پلیس اثر انگشت شما را می گیرد. از سوی دیگر اگر بالای 18 سال سن داشته باشید از شما عکسی خواهند گرفت. سپس وزارت کشور کرواسی، یک یادداشت رسمی برای شما صادر می کند که وضعیت شما را به عنوان یک پناهجو تایید می کند. همچنین شما را راهنمایی می کند که در یک بازه زمانی معین، معمولا ظرف 24 ساعت به مرکز پذیرش پناهجویان در کرواسی مراجعه فرمایید. این مرحله که به آن اشاره شد، معمولا ابراز قصد پناهندگی نامیده می شود.

در نمودار زیر می توانید روند درخواست پناهندگی در کرواسی را طی سال های اخیر مشاهده فرمایید:

روند درخواست پناهندگی در کرواسی را طی سال های اخیر

مراکز اقامتگاهی جهت پناهندگی در کرواسی

جمهوری کرواسی با هدف بهبود وضعیت آوارگان بین المللی، مراکر پناهندگی مختلفی را احداث کرده است که این مراکز پناهندگی به آوارگانی که قصد پناهندگی در کرواسی را دارند خدمات مختلفی را ارائه می دهد. به طور کلی در کرواسی دو مرکز با نام های پورین و کوتینا جهت خدمت رسانی به پناهدگان وجود دارد. که طبق اطلاعات وزارت کشور از سال های اخیر، ظرفیت پذیرش این دو اقامتگاه 800 نفر است.

با این حال در این مراکز در سال 2023 بازسازی های اساسی صورت گرفته تا بتوانند از پناهجویان بیشتری پذیرایی کنند. همچنین صلیب سرخ کرواسی ارزیابی کرد که شرایط زندگی به لطف نوسازی بسیار بهبود یافته است. البته لازم به ذکر است که هر 2 مرکز پذیرش پناهدگان، مستقیما توسط وزارت کشور کرواسی اداره می شود. به طور کلی هدف این مراکر اسکان متقاضیان آسیب پذیر است.

مراکز اقامتگاهی جهت پناهندگی در کرواسی

شرایط زندگی در پناهگاه ها برای متقاضیان پناهندگی در کرواسی

شرایط کلی زندگی در این مراکز برای افرادی که قصد پناهندگی در کرواسی را دارند بسیار مناسب است. به طور مثال، پناهندگان می توانند هر زمان که بخواهند به بیرون بروند اما باید تا 12 شب به اقامتگاه بازگردند. همچنین طبق قوانین مجلس کرواسی، بازگشت به مرکز بعد از ساعت 12 شب با اجازه مسئولان مرکز امکان پذیر است. علاوه بر این اگر متقاضیان قصد دارند چند روزی مرکز را ترک کنند باید از مرکز پذیرش هم اجازه بگیرند.

البته لازم به ذکر است بدانید، افراد در مراکز پذیرش اتاق های مشترک دارند. علاوه بر این خانواده ها یک اتاق مشترک دارند. اما کودکان بدون همراه و زنان مجرد به طور جداگانه در اتاق ها قرار می گیرند. در هر 2 مرکز اقامتگاهی، پناهندگان 3 وعده غذایی در روز دریافت می کنند. از سوی دیگر برای زنان باردار، مادران تازه کار و کودکان تا 16 سال نیز میان وعده بعد از ظهر ارائه می شود.

دسترسی به آموزش از طریق پناهندگی در کرواسی

حق تحصیل در کرواسی و دسترسی به آموزش یک حق قانون اساسی برای تمامی کودکانی است که پناهندگی در کرواسی را انتخاب کرده اند. به طوری که حق آموزش ابتدایی و متوسطه به متقاضیان کودکان پناهنده تحت شرایط مشابه با اتباع کرواسی اعطا می شود. پناهجویان می توانند ظرف 30 روز پس از ارائه درخواست به آموزش دسترسی داشته باشند. همچنین متقاضیانی که شروع به استفاده از حق آموزش متوسطه کرده اند حتی پس از 18 سالگی مجاز به ادامه تحصیل در دوره متوسطه هستند.

به گفته وزارت کشور روند ثبت نام کودک پناهجو در دوره های ذکر شده در قسمت زیر، توسط کارمندان مرکز پذیرش متقاضیان حمایت بین المللی انجام می شود. این دوره ها عبارت اند از:

دوره های آموزشی در کرواسی

پناهجویان کودک همچنین حق دریافت کمک ویژه برای یادگیری زبان کرواتی در قالب کلاس های آمادگی و تکمیلی را دارند. برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص شرایط پناهندگی در کرواسی، با مشاوران مجرب موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در ارتباط باشید.

5/5 - (3 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *