مهاجرت کاری کرواسی

کار در کرواسی

کار در کرواسی

طی سالیان اخیر کار در کرواسی مورد توجه بسیاری از مهاجران از سراسر جهان قرار گرفته است. اتباع خارجی که قصد کار در کرواسی را دارند باید پس از ورود به این کشور برای مجوز کار اقدام نمایند. نحوه تعییین حقوق کار در کرواسی را می توان با قراردادهای دسته جمعی، مقررات کار و قرارداد کار فردی تعریف کرد. علاوه بر این حقوق ماهانه در کرواسی پس از اتمام کار به صورت نقدی حداکثر تا پانزدهمین روز ماه بعد به حساب بانکی کارمند واریز می شود. علاوه بر این در خصوص مهاجرت به اسلواکی و از طریق کار تمام وقت در کرواسی 8 ساعت در روز یا 40 ساعت در هفته است.

افرادی که قصد کار را دارند باید به این نکته نیز توجه فرمایند که استراحت روزانه نباید کمتر از 12 ساعت متوالی باشد. ارائه این مقاله توسط موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت می تواند اطلاعات دقیقی را در خصوص شرایط کار در کرواسی به شما عزیزان ارائه دهد. متقاضیان کار در کرواسی به این نکته توجه فرمایند که بسیاری از کروات ها اوقات فراغت خود را در انجمن ها و باشگاه ها می گذرانند. از سوی دیگر در ساختار هزینه های خانوار در کرواسی هزینه های غذا و نوشیدنی یک سوم کل هزینه ها را در این کشور تشکیل می دهد. در نهایت اینکه با کار در کرواسی می توانید به بسیاری از آرزوهای تحقق نیافته خود در طول زندگی شخصی، جامع عمل بپوشانید.

اینفوگرافیک کار در کرواسی

نحوه جستجوی کار در کرواسی

به نسبت اغلب کشورهای پیشرفته اروپایی نحوه جستجوی کار در کرواسی بسیار ساده است. به طور مثال کارفرمایان مشاغل خالی را در وب سایت خدمات استخدامی کرواسی در پورتال های خصوصی برای جویندگان کار و همچینین در وب سایت های خصوصی منتشر می کنند. علاوه بر این برای جستجوی کار در کرواسی می توانید آگهی های استخدامی را در تابلوهای اعلانات، روزنامه ها، مجلات، روزنامه های حرفه ای و وب سایت های سازمان های حرفه ای بیابید.

از سوی دیگر، در شهرهای کوچک تر کارفرمایان خصوصی مشاغل را از طریق رادیو نیز تبلیغ می کنند. افراد جویای کار در کرواسی می توانند در پایگاه های اطلاعاتی داوطلبان که توسط آژانس های خصوصی برای استخدام موقت نگهداری می شود ثبت نام کنند. بخش دولتی نیز همیشه در روزنامه رسمی در شهرهای کوچکتر، کارفرمایان خصوصی مشاغل را از طریق رادیو نیز تبلیغ می کنند.

نحوه جستجوی کار در کرواسی

نحوه درخواست کار در کرواسی

تقاضا و نحوه درخواست کار در کرواسی بسته به کارفرمایان بخش خصوصی و دولتی متفاوت است. در خصوص شرایط اخذ ویزای کار در کرواسی، کارفرمایان بخش دولتی به فرم درخواست تکمیل شده با رزومه، مدرک تحصیلی و مهارت ، گواهی وجود هرگونه سابقه کیفری، مدرک ملیت و اقامت و سایر مدارک نیاز دارند. اما کارفرمایان بخش خصوصی در کرواسی معمولا خواستار این هستند که درخواست کار از طریق ایمیل ارسال شود که باید شامل رزومه و مدارک دیگری مانند دیپلم، گواهی قبولی در آزمون های حرفه ای و موارد مشابه بسته به ماهیت شغل باشد. علاوه بر این گاهی اوقات از متقاضیان خواسته می شود که یک درخواست آنلاین در وب سایت کارفرما ارسال کنند. در این صورت اشکال دیگر درخواست کار در نظر گرفته نمی شود. در حالی که سایر کارفرمایان کوچکتر فقط به درخواست از طریق تلفن نیاز دارند.

در نمودار زیر می توانید روند درخواست کار در کرواسی طی چند سال اخیر را مشاهده فرمایید:

درخواست کار در کرواسی طی چند سال اخیر

البته به این نکته نیز توجه فرمایید که تماس با کارفرما جهت کار به روشی غیر آنچه در آگهی استخدام مشخص شده است قابل قبول نیست. همچنین قبل از مصاحبه با کارفرما ایده خوبی است که درباره فعالیت کارفرما، ساختار نیروی کار، لباس پوشیدن و سایر اطلاعات تحقیق کنید. زیرا این کار می تواند برای ایجاد بهترین تاثیر ممکن مفید باشد. لازم به ذکر است که عدم علاقه، دیر رسیدن و ظاهر نامرتب شما را از روند انتخاب کار محروم می کند. از سوی دیگر، در هنگام انتخاب نامزد برای شغل و امضای قرارداد کار، کارفرما نمی تواند از کارگر درخواست کند اطلاعاتی را که به رابطه شغلی مرتبط نیست ارائه دهد.

یافتن محل اقامت جهت کار در کرواسی

یکی از اصلی ترین مراحل کار در کرواسی جستجو برای یافت محل اقامت در کرواسی می باشد. به طور کلی رایج ترین راه برای یافتن ملک برای اجاره یا خرید در کرواسی از طریق رسانه های عمومی است. از سوی دیگر، تعداد قابل توجهی از آژانس های تخصصی نیز در اجاره یا خرید آپارتمان میانجیگری می کنند. البته لازم به ذکر است که هنگام اجاره ملک، اغلب صاحبخانه ها در کرواسی مبلغ یک ماه اجاره را دریافت می کنند که هنگام خروج از ملک برگردانده می شود. علاوه بر این، نرخ اجاره ماهانه و همچنین قیمت خرید آپارتمان ها در بخش های مختلف کرواسی متفاوت است. به طور مثال قیمت اقامتگاه ها در اسپلیت، دوبرونیک و دیگر مراکز توریستی در امتداد سواحل آدریاتیک و همچنین در زاگرب پایتخت کرواسی بالاتر است.

علاوه بر این قیمت اقامتگاه ها جهت کار در کرواسی بسته به سن آپارتمان، تجهیزات موجود در آن و موقعیت مکانی و امکانات اضافی دیگر می تواند متفاوت باشد. به طور مثال میانگین هزینه اجاره اقامت برای یک آپارتمان با مساحت 50 متر مربع در زاگرب حدود 500HRK تا 700HRK (کونا کرواسی) در ماه می باشد. اما می توان آپارتمانی با قیمت کمی پایین تر و همچنین با قیمتی بسیار بالاتر در کرواسی پیدا کرد. البته به این نکته نیز توجه فرمایید که هزینه اجاره اقامتگاه شامل خدمات آب و برق نمی شود که آنها نیز متفاوت هستند.

در نمودار زیر می توانید قیمت های انواع اقامتگاه در کرواسی را مشاهده فرمایید:

قیمت های انواع اقامتگاه در کرواسی

کار در کرواسی به صورت فصلی

در ابتدا لازم به ذکر است که بدانید کار در کرواسی به صورت فصلی به عنوان یک مفهوم تحت قانون کار تعریف نشده است. اما به طور کلی به عنوان کار انجام شده در بخش خاصی از سال در نظر گرفته می شود، که به طور منظم سال به سال تکرار می شود. کار فصلی شامل دوره های کاری بالا و دوره هایی با نیاز کم یا بدون نیاز به انجام کار است.

علاوه بر این کارفرما در کار فصلی موظف است در مدت 24 ساعت زاگرب کرواسی استراحت روزانه حداقل 12 ساعت متوالی را برای کارمند فراهم کند. البته به طور استثنایی ممکن است دوره استراحت کوتاه تر باشد. به طور مثال، 8 ساعت متوالی برای کارگران بزرگسالی که در مشاغل فصلی کار می کنند در دو شیفت در طول روز کاری انجام می شود. میزان دریافتی و حقوق کار در کرواسی با توجه به میزان فعالیت شغلی و میزان عملکرد فرد متفاوت خواهد بود.

ویزای کار در کرواسی

به طور رسمی جمهوری کرواسی – کشوری است که در جنوب مرکزی اروپا و منطقه مدیترانه واقع شده است. از شمال غربی با اسلوونی و مجارستان، از شرق با صربستان، از جنوب شرقی با بوسنی، هرزگوین و مونته نگرو و از غرب و جنوب غربی با ایتالیا همسایه است. پایتخت و شهر اصلی آن زاگرب است. کرواسی در حال حاضر به کارگران زیادی نیاز دارد. صنایع زیادی مانند ساختمان سازی و گردشگری وجود دارند که به سادگی نیروی انسانی کافی ندارند. در نتیجه، شرکت های کرواسی به دنبال کارگران خارجی برای ایفای این نقش ها هستند. متقاضیانی که قصد کار در کرواسی را دارند به مجوز کار و اجازه اقامت نیاز دارند و متقاضیان خارج از اتحادیه اروپا باید از طریق نمایندگی دیپلماتیک محلی خود در جمهوری کرواسی مجوز کار دریافت کنند.

اکثر مجوزهای کار و اقامت این کشور حداقل 12 ماه یا 2 سال معتبر هستند. با این حال، کرواسی به متقاضیان اجازه می دهد تا در صورت نیاز به ادامه کار در کشور، مجوز کار خود را حداقل 60 روز قبل از انقضا آن تمدید کنند. با هر تمدید، مجوز کار می تواند به مدت 2 سال تمدید شود. پس از اقامت و کار در کرواسی به مدت 5 سال، متقاضی واجد شرایط اقامت دائم کرواسی می شود و پس از 6 سال می تواند برای شهروندی مشروط به واجد شرایط بودن اقدام کند. کارت آبی اتحادیه اروپا یک مجوز اقامت برای اتباع خارجی غیر اتحادیه اروپا برای کار در یک کشور اروپایی است. این کشور همچنین بخشی از شبکه کارت آبی اتحادیه اروپا است که می تواند به اتباع کشورهای ثالث کمک کند.

در جدول زیر شاهد نرخ بیکاری در کرواسی می باشید:

نرخ بیکاری در کرواسی

مجوز کار در کرواسی

تمامی اتباع کشورهای خارجی که به دنبال کار در کرواسی هستند، باید برای مجوز کار در این کشور درخواست دهند. زیرا اتباع خارجی بدون مجوز کار در کرواسی اجازه کار در این کشور را نخواهند داشت. علاوه بر این، متقاضیان از کشورهای ثالث یا خارج از اتحادیه اروپا، باید از طریق نمایندگی دیپلماتیک محلی خود در جمهوری کرواسی مجوز کار این کشور را دریاف کنند. البته لازم به ذکر است که بدانید، اغلب مجوزهای کار در کرواسی حداقل 1 تا 2 سال اعتبار دارند. با این حال کرواسی، به متقاضیان اجازه می دهد تا در صورت نیاز به ادامه کار در کشور، مجوز کار خود را حداقل 2 ماه قبل  از انقضای آن تمدید کنند. از سوی دیگر، با هر تمدید مجوز کار کرواسی می تواند به مدت 2 سال دیگر تمدید شود. نکته قابل توجه این است که، پس از کار در کرواسی به مدت 5 سال متقاضی واجد شرایط اقامت دائم کرواسی از طریق کار خواهد بود.

البته لازم به ذکر است که، برای دریافت مجوز کار در کرواسی متقاضیان باید واجد شرایط دریافت این نوع مجوز باشند. اگرچه معیارهای واجد شرایط بودن از شغلی به شغل دیگر متفاوت است، اما متقاضی باید شرایط زیر را جهت واجد شرایط بودن رعایت کنند:

مراحل واجد شرایط بودن جهت دریافت مجوز کار در کرواسیتوضیحات
سطح تجربهمتقاضیان دریافت مجوز کار در کرواسی باید حداقل 1 تا 2 سال تجربه داشته باشند.
پاسپورت معتبرباید حداقل 2 تا 3 سال اعتبار داشته باشد.
زبان انگلیسیمتقاضیان باید قادر به خواندن، نوشتن و صحبت کردن انگلیسی باشند.
ترخیص پلیساتباع کشورهای خارجی باید بتوانند ترخیص پلیس قانونی را ارائه دهند.

مزایای کار در کواسی

مزایای کار در کواسی

کار در کرواسی به عنوان کشوری که اقتصاد رو به رشدی را طی سالهای اخیر تجربه کرده است، لذت بخش بوده و دارای مزایای بی شماری در این خصوص می باشد. از مهمترین مزایای کار در کرواسی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

مزایای کار در کرواسیتوضیحات
ساعات کاری انعطاف پذیراغلب شرکت ها در کرواسی به کارمندان خود این امکان را می دهند که 2 تا 4 بار در هفته از خانه کار کنند.
سلامتیبرخی از شرکت های خصوصی در کرواسی مزایای سلامتی مختلفی را ارائه می کنند که شامل عضویت در باشگاه و کلاس های یوگا می شود.
پاداش نقدیمعمولا شرکت ها در کرواسی از پاداش های نقدی به عنوان مشوق برای کارکنان استفاده می کنند.
بیمه درمانی تکمیلیکرواسی بیمه درمانی اجباری اولیه را برای تمامی ساکنان خود فراهم می کند، که از طریق مشارکت های تامین اجتماعی توسط کارفرمایان تامین می شود.

موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت با سال ها تجربه در امر مهاجرت آماده پاسخگویی به سوالات شما عزیزان می باشد.

سوالات متداول در باب کار در کرواسی

در این بخش مفتخر به پاسخگویی سوالات متداول در باب کار در کرواسی می باشیم:

  • نحوه جستجوی کار در کرواسی چگونه است؟ به نسبت اغلب کشورهای پیشرفته اروپایی نحوه جستجوی کار در این کشور بسیار ساده است. به طور مثال کارفرمایان مشاغل خالی را در وب سای خدمات استخدامی  در پورتال های خصوصی برای جویندگان کار و همچینین در وب سایت های خصوصی منتشر می کنند. علاوه بر این برای جستجوی کار در این کشور می توانید آگهی های استخدامی را در تابلوهای اعلانات، روزنامه ها، مجلات، روزنامه های حرفه ای و وب سایت های سازمان های حرفه ای بیابید.
  • آیا کرواسی ویزای جستجوی کاری دارد؟ در این کشور شرایط ویزای جستجوی کاری نظیر آلمان برای ایرانیان وجود ندارد. بایستی از طریق پیشنهاد کاری اقدام کنید.
5/5 - (7 امتیاز)

2 دیدگاه برای “کار در کرواسی

  1. حامی گفت:

    سلام با تشکر از شما که مطالب خوبی رو جمع اوری کرده بودید. میانگین درامد مشاغل معمولی تو کرواسی رو می گفتید که بتونیم با بقیه کشورها مقایسه کنیم. بعد درباره ویزای کاری کرواسی هم نگفته بودید که شرایطش چیه و میشه با این ویزا چند سال کار کرد؟

    1. صادقی گفت:

      سلام در خصوص کار در کرواسی و اخذ ویزا بایستی پیشنهاد کاری داشته باشید. در خصوص مشاوره با شماره 02191003232 تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *