مهاجرت تحصیلی سوئد

رشته مدیریت در سوئد

رشته مدیریت در سوئد

تحصیل رشته مدیریت در سوئد یکی از بهترین راه های مهاجرتی برای ایرانی ها به حساب می آید. در این مقاله به بررسی ای رشته پرداخته می شود. هر چند نظام تحصیلی این کشور تنها برای سوئدی ها و سایر کشورهای اتحادیه اروپا و حوزه اقتصادی اروپا (EU/EEA students) رایگان است، اما برای ایرانی ها نیز مزایایی دارد. از جمله مهم ترین مزایای تحصیل در سوئد اجازه کار دانشجویی بدون محدودیت در این کشور است.

در حالی که در برخی از کشورهای دنیا از جمله آذربایجان و امارات، دانشجویان اصلا اجازه کار ضمن تحصیل ندارند و در بسیاری کشورها از جمله کانادا، آمریکا، اتریش و غیره، اجازه کار دانشجویی خارجی ها محدود به سقف 20 ساعت در هفته است، در سوئد دانشجویان خارجی هم می توانند بدون محدودیت مشغول به کار شوند.

در ضمن همسر دانشجو این اجازه را دارد که یا در سوئد به طور تمام وقت مشغول به کار شود و یا به طور رایگان به تحصیل در دانشگاه های سوئد بپردازد. سوئد که کشوری در حوزه اسکاندیناوی است و جزو امن ترین و شادترین کشورهای دنیا در سال های اخیر بوده است، همواره مورد توجه مهاجران از سرتاسر دنیا از جمله ایرانی ها قرار داشته است. منتهی از آن جایی که نظام اعطای تابعیت سوئد بر اساس سیستم خاک نیست و سرمایه گذاری در این کشور هم به تمکن مالی خیلی بالایی نیازمند است، در حال حاضر تحصیل در سوئد مورد استقبال قرار گرفته است. نتیجتا در این مقاله موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در این باره به سوالات ذیل پاسخ می دهند:

  • هزینه های تحصیل رشته مدیریت در سوئد چقدر است؟
  • بهترین دانشگاه های سوئد برای تحصیل رشته مدیریت کدام اند؟
  • مدارک لازم برای ویزای تحصیلی سوئد چیست؟

هزینه تحصیل رشته مدیریت در سوئد

در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشجویان ذیل شهریه ای به دانشگاه های دولتی سوئد پرداخت نمی کنند:

  • دانشجویان اتحادیه اروپا
  • دانشجویان حوزه اقتصادی اروپا
  • دانشجویان کشورهای اسکاندیناوی
  • دانشجویان سوئیسی

اما برای دوره PhD تمامی دانشجویان، صرف نظر از تابعیتشان، باید به دانشگاه های کشور سوئد شهریه پرداخت نمایند. شهریه دوره های کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشگاه های سوئد متفاوت است و معمولا در رشته های مختلف بین 7500€ تا 25500€ (یورو) در سال می باشد. رشته مدیریت هم که جزو گران ترین رشته های تحصیلی در سوئد محسوب می شود در هر کدام از دانشگاه های این کشور هزینه ای متفاوت دارد که معمولا بالای سالانه 12000€ (یورو) می باشد. مثلا رشته تحصیلی Business Process Control and Supply Chain Management – Frontiers in Logistics and Supply Chain Management در Linnaeus University 2 سال در مقطع کارشناسی ارشد به طول می انجامد و شهریه هر سال آن 13412€ (یورو) است. در همین دانشگاه رشته International Business Strategy در دوره 2 ساله ارشد ارائه می شود که شهریه سالانه آن 10953€ (یورو) می باشد.

همچنین رشته International Logistics and Supply Chain Management در مقطع ارشد Jönköping University که شهریه سالانه آن 5919€ (یورو) است. رشته پرطرفدار دیگر در سوئد Sustainable Building Information Management است که Jönköping University در دوره 2 ساله کارشناسی ارشد آن را ارائه می کند. شهریه این دوره تحصیلی سالانه 14797€ (یورو) است. لازم به ذکر است تحصیل آنلاین هم امکان پذیر است منتهی معمولا افراد هدفشان از تحصیل در سوئد مهاجرت و حضور در این کشور می باشد و دوره های آنلاین را انتخاب نمی کنند. اما علاقمندان به دوره های آنلاین مدیریت می توانند رشته های متفاوتی را در دانشگاه های سوئد پیدا کنند.

هزینه زندگی حین تحصیل در سوئد

هزینه دیگری که دانشجویان در سوئد باید به آن توجه کنند، هزینه های زندگی در این کشور است که معمولا ماهانه بین 700€ تا 1200€ (یورو) می باشد. در واقع سوئد را می توان ارزان ترین کشور حوزه اسکاندیناوی دانست؛ یعنی هزینه های زندگی دانشجویی در سوئد در مقایسه با نروژ، فنلاند و دانمارک، پایین تر است. در نمودار ذیل حدود هزینه های زندگی در تعدادی از شهرهای دانشجویی سوئد با توجه به شرایط سال 2023 بیان گردیده است:

حدود هزینه های ماهانه در برخی شهرهای سوئد (یورو)

بهترین دانشگاه ها برای رشته مدیریت در سوئد

سوئد دانشگاه های سطح بالای زیادی دارد که فارغ التحصیل شدن از آن ها نه تنها در سوئد بلکه در سایر کشورهای دنیا، مزیت مهمی برای افراد است. در واقع فارغ التحصیلان رشته مدیریت دانشگاه های ذیل، به راحتی می توانند شغل خوبی پیدا کنند:

بهترین دانشگاه های سوئد برای تحصیل رشته مدیریتTHE Ranking 2023QS Ranking 2023U.S. News & World Report Ranking 2023
Lund University11995112
Uppsala University148128127
Stockholm University176153127
University of Gothenburg201185146
Örebro University401667
Umea University401369366
Linköping University251320330

اخذ ویزای تحصیلی سوئد

پس از اخذ پذیرش از دانشگاه مورد نظر در سوئد در رشته مدیریت، نوبت به ویزای تحصیلی سوئد می رسد. دانشجویان غیر اروپایی که قصد دارند دوره تحصیلی کم تر از 90 روز را در سوئد بگذرانند، ویزای دانشجویی (student visa) و دانشجویان علاقمند به دوره های مدیریت و سایر دوره های تحصیلی بلند مدت که بیش از 90 روز طول می کشد، مجوز اقامت (residence permit) سوئد را اخذ می نمایند. پیش از درخواست هر کدام از این 2، دانشجویان باید به نکات ذیل توجه کنند:

  • دوره تحصیلی از دانشگاهی که پذیرش گرفته اند تمام وقت یا اصطلاحا full-time باشد.
  • نامه پذیرش قطعی از دانشگاه مورد نظر اخذ شده باشد.
  • در صورتی که فرد بورسیه تحصیلی اخذ نکرده، شهریه سال اول را پرداخت کرده و رسید آن را داشته باشد.
  • پاسپورت متقاضی باید حداقل برای 6 ماه اعتبار داشته باشد.

کار پس از تحصیل رشته مدیریت در سوئد

کار پس از تحصیل رشته مدیریت در سوئد

تا 12 ماه پس از فارغ التحصیلی دانشجویان بین المللی اجازه دارند همچنان اقامت سوئد را داشته باشند تا دنبال کار مناسبی بگردند. با یافتن شغل مرتبط با مدیریت، افراد می توانند درخواست دهند و مجوز کاری (work permit) سوئد را اخذ کنند و به این ترتیب اقامت خود را در این کشور تمدید نمایند. در این خصوص لازم به ذکر است مدیران فرصت های شغلی زیاد و درآمد خوبی در سوئد دارند به طوری که متوسط درآمد ماهانه آن ها 42400SEK (کرون سوئد) است. علاقمندان به کسب اطلاعات بیشتر راجع به تحصیل رشته مدیریت در سوئد، کاریابی پس از تحصیل و غیره می توانند با موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تماس بگیرند.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *