مهاجرت سرمایه گذاری در ارمنستان

خرید ملک در ارمنستان

خرید ملک در ارمنستان

طبق قوانین ارمنستان شهروندان خارجی می توانند با خرید ملک در ارمنستان سرمایه گذاری کنند. جهت خرید ملک افراد خارجی نیاز به مجوزی ندارند. همچنین جهت خرید ملک در ارمنستان این افراد نیازی به داشتن اقامت در ارمنستان نیز ندارند. البته با استفاده از خرید ملک در ارمنستان افراد خارجی می توانند در این کشور سرمایه گذاری کنند و حتی اقامت ارمنستان را نیز بدست آورند. کشور ارمنستان در سال های اخیر با افزایش تقاضا در بازار ملک روبرو بوده و میزان قیمت ها نیز رشد داشته است. در حال حاضر ارمنستان یکی از کشورهای پر پتانسیل برای سرمایه گذاری از طریق خرید ملک می باشد چرا که هیچ گونه محدودیتی در این راستا وجود ندارد. در ادامه این نگارش کارشناسان ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت نگاهی دقیق تر به خرید ملک در ارمنستان انداخته اند.

درباره خرید ملک در ارمنستان

ارمنستان کشوری مدرن و رو به رشد است که دارای تاریخ و سنت های غنی، طبیعت زیبا، غذاهای عالی مالیات کم، میزان بزهکاری کم و هزینه های زندگی پایین است. به دلیل رشد اقتصادی، ارزش املاک در مرکز ایروان در سال 2019 حدود 34.5% افزایش یافته است. خارجی ها مجاز به داشتن 100% مالکیت املاک و مستغلات در ارمنستان هستند و می توانند از فرصت های سرمایه گذاری استفاده کنند. ارمنستان به طور کلی از معاملات املاک و مستغلات، سود سرمایه، هدایا یا ارث مالیات نمی گیرد. سرمایه گذاری در املاک و مستغلات همچنین می تواند منجر به مزایای مهاجرتی مانند اخذ اقامت ارمنستان یا تابعیت ارمنستان شود. این کشور محصور در خشکی که از پل های آسیا و اروپا می گذرد با این وجود ترکیبی از قیمت های پایین و رشد قوی، همراه با تغییر سیاسی اخیر، نشانه خوبی برای آینده اقتصادی ارمنستان است.

خرید ملک برای شهروندان خارجی در ارمنستان

خارجی ها می توانند 100% مالک املاک و مستغلات در ارمنستان باشند. آنها می توانند املاک خود را به طور مساوی با افراد محلی خریداری یا نگهداری کنند، اجاره دهند، بفروشند و حتی وصیت کنند. خارجی ها نیازی به داشتن اجازه اقامت یا در غیر این صورت نشان دادن هرگونه ارتباط با ارمنستان ندارند. در عین حال، سرمایه گذاری در املاک و مستغلات ممکن است شما را برای دریافت اجازه اقامت موقت یا دائم واجد شرایط کند. تنها محدودیت برای خرید ملک در ارمنستان مربوط به مالکیت خارجی زمین کشاورزی است. هنگام خرید زمین کشاورزی در ارمنستان، ممکن است یک فرد خارجی نیاز به ایجاد یک شخصیت حقوقی و به دست آوردن زمین به نام آن نهاد داشته باشد.

زمین های کشاورزی همچنین می توانند به طور مستقیم در اختیار خارجیانی باشند که دارای وضعیت اقامت ویژه در ارمنستان هستند:

نوع ملکنیاز به مجوزنیاز به اقامت
تجارینداردندارد
مسکونینداردندارد
کشاورزیداردندارد

بازار املاک در ارمنستان

بازار املاک و مستغلات ارمنستان بین سالهای 2002 و 2008 با رشد چشمگیر 570% همراه بوده است. در سال 2009 اقتصاد کشور تحت تاثیر بحران مالی جهانی قرار گرفت و قیمت املاک و مستغلات طی چند سال آینده به تدریج کاهش یافت. آنها در طی سالهای 2014-2016 ثابت باقی مانده و در سال 2017 رشد خود را آغاز کردند. قیمت ها در مرکز ایروان در سال 2018 با 18.8% و در سال 2019 حدود 15.7% افزایش یافت. عوامل اصلی در افزایش قیمت ها عبارتند از:

  • اقتصاد در حال رشد (رشد تولید ناخالص داخلی 7.6% در سال 2019)
  • نرخ بهره وام پایین از 18% در سال 2009 به حدود 10.5% کاهش یافت و انتظار می رود که به 7% کاهش یابد.
  • تقاضای بیشتر برای املاک اجاره ای ناشی از رشد گردشگری، افزایش صدور ویزای توریستی ارمنستان و افزایش جمعیت شهرنشینی
  • سپرده های بانکی با کاهش نرخ سود سپرده ها، به گزینه ضعیف تری برای سرمایه گذاری تبدیل می شوند.
  • محدودیت ساخت و ساز در ایروان

در نمودار زیر همچنین می توانید میزان نرخ رشد قیمت متوسط املاک در ارمنستان را مشاهده کنید:

رخ رشد قیمت متوسط املاک در ارمنستان

مراحل خرید ملک در ارمنستان

ارمنستان از نظر سهولت ثبت ملک در رتبه سیزدهم جهان قرار دارد لذا این احتمال وجود دارد که کشوری که اکنون در آن زندگی می کنید روند طولانی تری برای ثبت ملک داشته باشد. اول، یک بنگاه املاک و مستغلات می تواند نیازهای شما را کاملا درک کند و به طور متوسط ​​بین 10 تا 20 مورد مطابق با معیارهای شما را معرفی کند. بعد از اینکه از آنها بازدید کردید و انتخاب کردید، پیشنهادات ارائه می شود. با پیشنهاد پذیرفته شده، مطمئن شوید که ملک هیچ بدهی ندارد. پس از توافق اولیه می توان توافقنامه نهایی در دفتر ثبت اسناد رسمی ثبت شود. سرانجام، قبل از رد و بدل شدن کلیدها، زمین باید به نام صاحب خانه جدید در دفتر ایالتی ثبت شود.

مراحل خرید ملک در ارمنستان به صورت خلاصه به شرح زیر می باشد:

مراحلشرح
مرحله اولمهاجرت به ارمنستان
مرحله دوممراجعه به بنگاه های املاک
مرحله سومبازدید و انتخاب
مرحله چهارمتوافقنامه اولیه
مرحله پنجمتوافقنامه رسمی در دفتر ثبت اسناد رسمی
مرحله ششمثبت زمین ملک به نام خریدار در دفتر محلی

توافقنامه اولیه خرید ملک در ارمنستان

توافق اولیه املاک را منتقل نمی کند، بلکه تاریخ یا دوره آینده ای را مشخص می کند که در طی آن اموال منتقل می شود و ممکن است شرایطی را تعیین کند که قبل از بسته شدن قرارداد باید رعایت شود. امضای توافق نامه اولیه یک مرحله اجباری نیست و شما می توانید مستقیما اقدام به خرید و فروش کنید. با این حال، داشتن توافق اولیه ممکن است مفید باشد اگر شما آماده نیستید که بلافاصله خرید و فروش را انجام دهید اما می خواهید یک توافقنامه قانونی داشته باشید. اگر خرید و فروش نهایی به موارد احتمالی وابسته باشد، توافق اولیه ممکن است لازم باشد، مانند:

  • تامین وام مسکن یا تامین مالی دیگر
  • پاکسازی اموال از ضمانت
  • انجام ارزیابی
  • اخذ اسناد یا مجوزهای دیگر مانند رضایت

توافق اولیه باید محضری شود تا از نظر قانونی قابل اجرا باشد. اگرچه توافق نامه های مقدماتی به طور كلی به طور رسمی ثبت نشده اند، توصیه می شود نسخه ای از آن را در دفتر محلی ثبت كنید تا احتمال نقض قرارداد توسط فروشنده با فروش ملک به شخص ثالث به حداقل برسد. به طور معمول، در این مرحله خریدار ودیعه ای را به فروشنده پرداخت می کند. مبلغ ودیعه ممکن است متفاوت باشد و توافق طرفین خواهد بود.

با امضای صحیح این توافق، هیچ یک از طرفین نمی توانند از معامله را به هم بزنند مگر اینکه یک یا چند مورد احتمالی برآورده نشود. اگر هر یک از طرفین نتواند شرایط توافق نامه را رعایت کند، طرف مقابل طیف وسیعی از راه حل های قانونی را برای وی باز خواهد کرد.

توافقنامه نهایی خرید ملک در ارمنستان

توافقنامه نهایی خرید ملک در ارمنستان

توافقنامه خرید و فروش نهایی باید با حضور دفاتر اسناد رسمی اجرا شود. اگرچه ابتدایی ترین توافق نامه ها نیز می توانند به طور مستقیم توسط یک افسر محلی تایید شوند اما در صورت توافق توافق نامه یا در صورت صحبت نکردن یکی از طرفین به زبان ارمنی، دفتر اسناد رسمی لازم خواهد بود. دفاتر اسناد رسمی وظیفه قانونی دارند که اطلاعاتی درباره ماهیت و پیامدهای توافق نامه ای که امضا می کنید به شما ارائه دهند. دفاتر اسناد رسمی باید از هویت طرفین و توانایی قانونی آنها برای انجام معامله آگاه باشند. از جمله مدارک لازم برای ارائه شامل:

  • گذرنامه
  • گواهی ازدواج کلیه امضا کنندگان
  • تأیید قیم در صورت کودک بودن فروشنده
  • رضایت همسر برای فرد متاهل

هر دفاتر اسناد رسمی الگوی توافق نامه خود را دارند و این الگوها ممکن است در جزئیات متفاوت باشند. اطمینان حاصل شود که کلیه بندها مهم در توافقنامه گنجانده شده است. به طور معمول، توافقات فقط به زبان ارمنی است و ترجمه به صورت کلامی با خواندن کل توافق نامه برای خریدار انجام می شود. برای ترجمه هزینه کمی از شما دریافت می شود. قرارداد خرید و فروش باید توافق نهایی و جامع باشد زیرا طرفین فقط 30 روز فرصت دارند تا آن را در دفتر محلی ثبت کنند. اگر شرایطی وجود دارد که هنوز باید تحقق یابد، بهتر است یک توافق نامه اولیه امضا کنید.

مالیات املاک در ارمنستان

انتقال املاک مسکونی در ارمنستان بین افراد عادی به طور معمول مشمول مالیات نیست، مشروط بر اینکه خریدار و فروشنده هم افراد عادی باشند. بنابراین، مالیات بر سود سرمایه که افراد از طریق فروش املاک مسکونی تحقق می یابند 0٪ است. با این حال، اگر خریدار یک شخص حقوقی یا یک کارآفرین خصوصی باشد، مالیات %10 اعمال می شود. توسعه دهندگان املاک و مستغلات با 20٪ قیمتی که ملک را می فروشند مشمول مالیات هستند. مالیات املاک و مستغلات نیز به صورت سالانه توسط صاحب املاک و مستغلات پرداخت می شود. نرخ مالیات در محدوده 0% تا 1% است.

درآمد اجاره ای که کم تر از 58.35 میلیون درام ارمنی در سال است، با 10% مالیات همراه است. درآمد اجاره بیش از آن مبلغ مشمول 20% مالیات است. ارمنستان عوارض تمبر، هدیه یا مالیات بر ارث ندارد. اگر ملکی مانند آپارتمان داشته باشید، هزینه های نگهداری و خدمات به صورت مشترک پرداخت می شود. این موارد به اندازه و کیفیت مجموعه از جمله وجود آسانسور، استخر، باغ و سایر امکانات بستگی دارند. لازم به ذکر است افراد خارجی با سرمایه گذاری حداقل 20000$ (دلار) با خرید ملک می توانند اقامت 1 ساله و با خرید ملکی به ارزش 95000$ (دلار) اقامت چند ساله را بدست آورند. برای مهاجرت از طریق سرمایه گذاری و خرید ملک مانند خرید ملک در ترکیه می توانید با مشاورین ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در تماس باشید.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *