مهاجرت کاری ارمنستان

حقوق ماهیانه کار در ارمنستان

حقوق ماهیانه کار در ارمنستان

بررسی حقوق ماهیانه کار در ارمنستان برای افرادی که خواهان کار هستند و یا تصمیم به مهاجرت کاری به ارمنستان را دارند امری ضروری است. به طور کلی میزان دستمزد و حقوق ماهیانه کار در ارمنستان به طور متوسط است و مردم ارمنستان از جوامع کم درآمد و یا درآمد متوسط هستند. البته با توجه به رشد و توسعه پله ای این کشور میزان دستمزدها هر سال رو به افزایش است. میزان دستمزد و حقوق ماهیانه کار در ارمنستان با توجه به حرفه و میزان تخصص و همچنین تجربه فرد متفاوت است. مشاورین ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در ادامه این مقاله جهت روشن شدن میزان حقوق ماهیانه کار در ارمنستان بررسی های مفصلی انجام داده و به پرسش های زیر پاسخ داده اند:

  • متوسط حقوق ماهیانه کار در ارمنستان چقدر است؟
  • حداقل و حداکثر حقوق ماهیانه کار در کشور ارمنستان به چه میزان است؟
  • شرایط کار در کشور ارمنستان چگونه است؟

میانگین حقوق ماهیانه کار در ارمنستان 2023

بر اساس داده های منتشر شده دستمزد کارمندان و کارگران در ارمنستان در حال افزایش است و هر سال این میزان بهبود می یابد. میزان حقوق ماهیانه کار در کشور ارمنستان در سال 2023 به طور متوسط 875000AMD (درام ارمنستان*) اعلام شده است. این در حالی است که میزان متوسط حقوق ماهیانه کار در کشور ارمنستان در بازه 250000AMD الی 3660000AMD (درام ارمنستان) می باشد. حقوق میانگین ماهیانه کار تمامی مشاغل در کشور ارمنستان نیز به میزان 729000AMD (درام ارمنستان) اعلام شده است. ارمنستان جزو کشورهای متوسط و رو به پایین از نظر میزان حقوق میانگین است که با توجه به نرخ بیکاری بالا و توسعه اندک این کشور بعید به نظر می رسد که میزان حقوق افزایش چشمگیری داشته باشد. واحد پول این کشور درام است و تامی حقوق ها به این ارز پرداخت می شود.

*درام واحد پول ملی کشور ارمنستان است و هر 1AMD (درام ارمنستان) برابر با 0.002$ (دلار) می باشد.

در نمودار زیر درصد مشارکت درآمد میانگین مردم  کشور ارمنستان را در سال 2023 مشاهده می کنید:

درصد مشارکت درآمد میانگین مردم کشور ارمنستان

حداقل میزان حقوق ماهیانه کار در ارمنستان

هر سال دولت ارمنستان حداقل میزان حقوق ماهیانه کار در ارمنستان را اعلام می کند و تمامی کارفرمایان موظف هستند میزان حقوق پرداختی آنها بیش تر از این مقدار باشد. طبق اعلام مقامات این کشور حداقل میزان حقوق ماهیانه کار در ارمنستان در سال 2019 و 2020 به میزان 68000AMD (درام) است. این میزان حقوق نسبت به سال قبل حدود 23% افزایش داشته است. چرا که این میزان حداقل حقوق در ارمنستان در سال 2018 به میزان 55000AMD (درام) بود. به گفته مقامات دولتی از اول ژانویه، حداقل 80،000 کارگر در سراسر کشور 55000AMD (درام) در ماه درآمد داشته اند که بیشتر آنها برای شرکت های خصوصی کار می کنند و باید این میزان افزایش یابد. دولت فعلی همچنین در نظر دارد 10% حقوق بازنشستگی را افزایش دهد که در حال حاضر تقریبا 41000AMD (درام) در ماه است.

آشنایی با کشور ارمنستان

ارمنستان یک کشور کوهستانی است که در جنوب غربی قفقاز واقع شده است. زبان رسمی این کشور ارمنی است و شهر ایروان مرکز و پایتخت کشور است. ارمنستان حدود 3 میلیون نفر جمعیت دارد و از این تعداد 97% ارمنی هستند و بقیه افرادی هستند که مهاجرت و اقامت ارمنستان را اخذ کرده اند. کلیسای رسول ارمنی کلیسای ملی مردم ارمنستان است. ارمنستان سرشار از منابع معدنی است و موقعیت جغرافیایی مطلوب آن موجب تنوع گیاهان و جانوران آن شده است. ریشه های دولتی ارمنستان به اواخر قرن دوازدهم میلادی بر می گردد. پس از دست دادن استقلال در قرن چهاردهم میلادی، مردم ارمنستان قرن ها تلاش کردند تا دوباره آزادی را به دست بیاورند.

اولین جمهوری مستقل ارمنستان در 28 می 1918 تأسیس شد. از سال 1920 تا 1991، ارمنستان بخشی از اتحادیه جمهوری های سوسیالیستی اتحاد جماهیر شوروی (اتحاد جماهیر شوروی) را تشکیل داد. در 28 آگوست 1990، شورای عالی جمهوری سوسیالیستی اتحاد جماهیر شوروی ارمنستان (SSR) اعلامیه استقلال ارمنستان را تصویب كرد. این عمل حقوقی براساس تصمیم مشترک شورای عالی ارمنستان و اتحادیه اروپا از اول دسامبر 1989 انجام شد. از طریق این اعلامیه ، مردم ارمنستان قصد خود را برای شروع روند تأسیس یک دولت مستقل ابراز کردند و سؤال از ایجاد جامعه دموکراتیک مبتنی بر حاکمیت قانون را مطرح کردند. ارمنستان به جمهوری ارمنستان تغییر یافت و کلمات “اتحاد جماهیر شوروی” و “سوسیالیست” از نام این کشور برداشته شدند.

قرارداد کار و حقوق ماهیانه کار در ارمنستان

طبق قوانین ارمنستان، قرارداد کار به عنوان توافق بین کارمند و کارفرما تعریف می شود که بر اساس آن، کارمند متعهد می شود کار یک حرفه خاص، صلاحیت یا انجام وظایف خاص را مطابق آیین نامه کاری تعیین شده در محل کار انجام دهد. کارفرما متعهد می شود کارهایی را که در قرارداد کار تعیین شده است به کارمند ارائه دهد، حقوق و دستمزد توافق شده را به وی پرداخت کند و شرایط کاری را که در قانون کار جمهوری ارمنستان ذکر شده است را انجام دهد. قرارداد کار نباید شامل شرایطی باشد که از نظر کارگران نا مطلوب باشد. اگر یک قرارداد کار شامل چنین مواردی باشد، آن بی اعتبار تلقی می شوند.

در طول دوره آزمایشی، کلیه مقررات قانون کار برای کارگر مورد نظر اعمال می شود. در اصل، مدت دوره مشروط نباید از 3 ماه تجاوز کند، اگرچه در موارد خاص، قانون ارمنستان ممکن است یک دوره آزمایشی تا 6 ماه را تعیین کند. در طول دوره مشروط، هر دو طرف قرارداد کار ، به عنوان مثال کارفرما و کارمند، حق دارند با اخطار کتبی سه روزه قرارداد را فسخ کنند. در حالت کار آزمایشی میزان حقوق ماهیانه کار در ارمنستان باید توافق شود.

قراردادهای کاری به دو صورت زیر منعقد می شود:

قرارداد کاریشرح
نامحدوددر صورت عدم وجود مقررات محدود کننده اعتبار آن و عدم ذکر مدت زمان کار، قرارداد کاری نامحدود است.
محدوددر قرارداد مدت اعتبار آن مشخص شده است.

نکاتی درباره قرارداد کار در ارمنستان

هنگام قرارداد بستن لازم است قوانین این کشور را بدانید لذا موارد مهم درباره قرارداد کاری در ارمنستان ذکر شده است.

  • در صورتی که در قرارداد میزان حقوق ماهیانه کار در ارمنستان ذکر نشده باشد آن قرارداد معتبر نیست.
  • قرارداد کار ممکن است با توافق متقابل هر دو طرف خاتمه یابد، مشروط بر اینکه یک اخطار کتبی 7 روزه رعایت شود.
  • در قرارداد کار با مدت معین قبل از تاریخ انقضا هر دو طرف باید شرط اخطار کتبی 10 روزه را رعایت کنند.
  • برخی از حمایت ها در صورت اخراج برای کارگران با مسئولیت های خانوادگی تضمین می شود.
  • کارفرما حق ندارد نماینده منتخب کارگران را بدون رضایت قبلی بازرس کار برکنار کند.
  • در صورت اخراج جمعی، کارفرما باید 3 ماه قبل از آن این امر را اطلاع دهد.
  • درصورت کاهش نقدینگی، کارفرما حق ندارد بیش از 50% حقوق ماهیانه کار را کسر کند.

ساعات کاری و میزان حقوق ماهیانه کار در ارمنستان

ساعات کاری و میزان حقوق ماهیانه کار در ارمنستان

حداقل حقوق ساعتی کار در ارمنستان به میزان 406AMD (درام) در هر ساعت است و در قرارداد کاری این میزان حداقلی است. مدت طبيعي زمان كار نبايد از 40 ساعت در هفته يا 8 ساعت در روز بیشتر باشد. حداکثر مدت زمان، از جمله کار اضافه کاری که به درخواست کارفرما انجام می شو ، هرگز نباید از 48 ساعت در هفته و 12 ساعت در روز تجاوز کند. اضافه کاری همچنین محدودیت دارد یعنی برخی محدودیت ها برای کارگران جوان و معلول، کارگران با مسئولیت خانواده یا کار در شرایط خطرناک وجود دارد. اضافه کاری نباید در طول دو روز کاری متوالی بیش از 4 ساعت و 120 ساعت در سال بیشتر باشد. کار شبانه به عنوان کار انجام شده بین ساعت 10 بعد از ظهر تا 6 صبح تعریف شده است.

مرخصی با حقوق ماهیانه کار در ارمنستان

طبق قوانین و ویزای کار ارمنستان همه حق استراحت دارند. این قانون حداکثر ساعت کاری، تعطیلات و همچنین حداقل مدت مرخصی سالانه را تعیین می کند. سه نوع مرخصی با حقوق سالانه در ارمنستان وجود دارد:

  • مرخصی حداقل
  • مرخصی تمدیدی
  • مرخصی اضافی

حداقل مرخصی سالانه در ارمنستان 28 روز است. مرخصی سالانه تمدیدی و اضافی تا 35 روز (یا در بعضی موارد استثنایی تا 48 روز) به کارگرانی که در شرایط خطرناک یا در شرایط فشار روحی یا روانی کار می کنند، اعطا می شوند. لیستی از حرفه ها و کارهایی که مرخصی اضافی یا تمدیدی در آن اجباری است، توسط دولت جمهوری ارمنستان ارائه شده است. همچنین لازم به ذکر است جبران خسارت مالی به جای مرخصی سالانه پرداخت نشده مجاز است.

از جمله نکاتی در رابطه با قوانین کار در ارمنستان:

  • در ارمنستان افراد زیر 16 سال مجاز نیستند که مشغول به کار تمام وقت شوند.
  • استخدام شخص زیر 14 سال ممنوع است. قرارداد کار ممکن است برای افراد بین 14 تا 16 سال منعقد شود مشروط بر اینکه مجوز کتبی حداقل توسط یک والدین داده شود.
  • زمان کار برای کارگران بین 14 تا 16 سال در هفته 24 ساعت و برای کارگران بین 16 تا 18 36 ساعت است.
  • فرستادن افراد زیر 18 سال به سفرهای کاری ممنوع است.
  • همچنین برای استخدام افراد زیر هجده سال در شرایط خطرناک ممنوع است.

شرایط نوآفرینی در ارمنستان در اینجا شرح داده شده است.

حقوق ماهیانه کار مشاغل مختلف در ارمنستان

مشاغل مختلفی در ارمنستان با توجه به زمینه کاری، تجربی، مهارت و تخصص وجود دارد که هر کدام حقوق ماهیانه متفاوتی دارند. در جدول زیر حقوق ماهیانه کار در ارمنستان برای برخی از مشاغل آورده شده است:

شغلحقوق متوسط به درام ارمنستان
حسابدارAMD400000
عکاسAMD433000
طراح گرافیکAMD529000
خلبانAMD1440000
معمارAMD996000
مکانیکAMD318000
معلمAMD615000
مهندس عمرانAMD769000
مهندس برقAMD782000
سرآشپزAMD564000
وکیلAMD1650000
صندوقدارAMD313000

چنانچه قصد مهاجرت به ارمنستان را دارید و یا خواهان مقایسه این کشور با سایر کشورهای اروپایی هستید می توانید اطلاعات مفصل را از مشاورین ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت دریافت نمایید. راه های ارتباط با ما به طرق مختلف از جمله آنلاین، حضوری و تلفنی می باشد.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *