مهاجرت تحصیلی بلژیک

تحصیل کارشناسی ارشد در بلژیک

تحصیل کارشناسی ارشد در بلژیک

با توجه به اعتبار سیستم آموزشی دانشگاه های بلژیک سالانه دانشجویان زیادی برای تحصیل کارشناسی ارشد در بلژیک در سال 2023 اقدام می نمایند. زبان رسمی این کشور هلندی و فرانسوی است. تدریس دروس در دانشگاه های این کشور به زبان های فوق ارائه می گردد. البته دانشگاه های خصوصی امکان تحصیل به زبان انگلیسی را نیز برای دانشجویان فراهم نموده اند. اما در دانشگاه های دولتی این کشور، دانشجویان فقط می توانند در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری به زبان انگلیسی به تحصیل بپردازند.

تحصیل در این کشور رایگان نیست. شهریه تحصیلی با توجه به رشته و مقطع تحصیلی دانشجویان تعیین می گردد. معمولاً هزینه تحصیل در رشته های پزشکی و فنی مهندسی نسبت به دیگر رشته ها بیشتر می باشد. دانشجویان قبل از هر گونه تصمیم گیری در زمینه مهاجرت تحصیلی می توانند از مشاوره ها و تجربیات مفید کارشناسان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت بهره مند گردند. دانشجویانی که قصد تحصیل کارشناسی ارشد را دارند، برای ورود به این مقطع می باید دارای مدرک زبان انگلیسی باشند.

دانشجویان در این کشور پس از اتمام تحصیلات و یافتن شغل مورد نظر خود در این کشور می توانند ویزای تحصیلی را به ویزای کاری این کشور تبدیل نمایند. همچنین نسبت به دریافت اقامت دائم ایم کشور نیز اقدام نمایند. این کشور از شرایط و استانداردهای کیفی مناسبی برخوردار است. دارندگان اقامت دائم  این کشور براحتی و بدون اخذ روادید می توانند به دیگر کشورهای اروپایی سفر نمایند.

شرایط تحصیل در بلژیک

تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در این کشور معمولا به مدت 1 الی 2 سال طول می کشد. تحصیل کارشناسی ارشد در برخی از رشته های پزشکی همچون دامپزشکی تا 3 سال نیز به طول می انجامد. دانشگاه های این کشور رشته های متنوع و متعددی را در این مقطع به دانشجویان ارائه می نمایند. دانشجویان نیز با توجه به هزینه تحصیل، موقعیت جغرافیایی و آمیختگی فرهنگی به انتخاب رشته های مورد نظر خود اقدام می نمایند. ناگفته نماند، اکثر دانشجویان با هدف ورود به بازارهای کاری این کشور به این کشور مراجعت می نمایند. از همین رو رشته انتخابی آنان ارتباط مستقیمی با نیاز بازارهای کاری این کشور دارد.

از جمله رشته هایی که در مقطع کارشناسی ارشد متقاضیان زیادی دارد عبارتند از:

  • رشته های اقتصاد
  • بازرگانی
  • فناوری اطلاعات
  • علوم کامپیوتر
  • رشته های مرتبط با فیزیک هسته ای

هزینه تحصیل کارشناسی ارشد در بلژیک

همانطور که در مقدمه بیان نمودیم تحصیل در بلژیک رایگان نیست. دانشجویان با توجه به رشته و مقطع تحصیلی خود می باید هزینه هایی را پرداخت نمایند. البته هزینه تحصیل در بلژیک در مقایسه با برخی از کشورهای بسیار مناسب تر است. متوسط هزینه تحصیل کارشناسی ارشد 1000€ الی 4000€ (یورو) در سال تخمین زده شده است.

هزینه زندگی دانشجویی در بلژیک در این مقطع 750€ الی 1100€ (یورو) برآورد شده است. دانشجویان در این مقطع مجاز به 20 ساعت کار ضمن تحصیل در این کشور هستند. از این طریق می توانند بخش زیادی از هزینه های زندگی خود را تأمین نمایند. میزان حقوق و دستمزد کار دانشجویی در این کشور 80€ الی 100€ (یورو) به ازای هر هفته کاری است. دانشجویان در مقطع کارشناسی ارشد برخلاف مقطع کارشناسی شانس بیشتری برای اخذ بورسیه و کمک هزینه تحصیلی دارند.اکثر بورسیه های تحصیلی بلژیک به دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری تعلق دارد.

هزینه تحصیل کارشناسی ارشد در بلژیک

اخذ پذیرش تحصیل کارشناسی ارشد در بلژیک

متقاضیانی که قصد تحصیل کارشناسی ارشد را دارند، ابتدا باید درخواست پذیرش خود را به همراه مدارک زیر به دانشگاه های مورد نظر خود ارسال نمایند. این دانشگاه ها پس از بررسی و ارزیابی مدارک تحصیلی دانشجویان نتیجه را اعلام می نمایند.

  • مدارک تحصیلی کارشناسی به همراه ریز نمرات آن ها
  • مدرک زبان (بسته به زبان تحصیلی انتخابی دانشجویان)
  • مدارکی که نشان دهنده تمکن مالی دانشجو است.

بررسی مدارک تحصیلی توسط دانشگاه های این کشور ممکن است چند هفته به طول انجامد. اما در نهایت دانشگاه های این کشور موافقت و یا عدم موافقت خود را از طریق ایمیل به دانشجویان اطلاع رسانی می نمایند. در صورت کسب موافقت دانشجویان می باید با ارائه مدارک زیر به سفارت این کشور درخواست ویزای تحصیلی این کشور را بنمایند:

  • پاسپورت معتبر
  • 2 قطعه عکس
  • مدارک هویتی (کارت ملی، شناسنامه)
  • گواهی تمکن مالی دانشجو
  • گواهی پزشکی مبنی بر سلامت دانشجو
  • گواهی عدم سوء سابقه کیفری
  • نامه اخذ پذیرش از دانشگاه های بلژیک
  • تکمیل فرم درخواست ویزای بلند مدت بلژیک

ناگفته نماند، دانشجویان پس از اخذ ویزای تحصیلی بلژیک و ورود به این کشور در عرض مدت 8 روز جهت اخذ مجوز اقامت این کشور به اداره مربوطه مراجعه نمایند.

بورسیه تحصیل کارشناسی ارشد در بلژیک

اکثر بورسیه های تحصیلی بلژیک متعلق به دانشجویان مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری می باشد. ارزش این بورسیه ها متفاوت است، بطوریکه برخی از آنها شرایط تحصیل رایگان در بلژیک را برای دانشجویان فراهم می نماید. بورسیه های تحصیلی بلژیک از سوی دولت و سازمان های خصوصی در این کشور با هدف حمایت از دانشجویان ارائه می گردد. آژانس توسعه بلژیک هر ساله بورسیه های متعددی را به دانشجویان این مقطع ارائه می نماید که از جمله بورسیه های دولتی بشمار می رود. موسسه علمی لوون نیز از جمله سازمان های خصوصی در این کشور که هر ساله بورسیه هایی به ارزش 8000€ (یورو) به دانشجویان مستعد و ممتاز مقطع کارشناسی ارشد ارائه می نماید.

بهترین دانشگاه های بلژیک برای تحصیل

اگر چه اکثر دانشگاه های این کشور از اعتبار و کیفیت بالایی برخوردار هستند، اما برخی از دانشگاه های این کشور رتبه ها و رنکینگ های بالایی را در میان دانشگاه های جهان به خود اختصاص داده اند. ما در این بخش به معرفی دانشگاه های بلژیک خواهیم پرداخت.

نام دانشگاهجزئیات
دانشگاه کاتولیک لووناین دانشگاه در سال 1835 در بلژیک تأسیس گردید. رشته های علوم پزشکی، فنی مهندسی و انسانی را به دانشجویان ارائه می نماید.
دانشگاه Ghent خنت بلژیکیکی از قدیمی ترین دانشگاه های بلژیک است. در سال 1817 تأسیس گردید. شرایط تحصیل در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری را برای دانشجویان فراهم نموده است.
دانشگاه خصوصی بروکسلاین دانشگاه یکی از بزرگترین دانشگاه های بلژیک است. در سال 1830 تاسیس گردید. از آنجائیکه رشته های بسیار متنوعی را به دانشجویان ارائه می نماید. تحصیل در این دانشگاه با متقاضیان زیادی همراه است.

دانشجویان عزیز جهت آگاهی از جزئیات بیشتر در زمینه های مختلف مهاجرت تحصیلی به بلژیک می توانند با مراجعه به موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت پاسخ سوالات و ابهامات خود را از کارشناسان خبره این موسسه جویا شوند.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *