مهاجرت تحصیلی اسلواکی

بورسیه تحصیلی در اسلواکی

بورسیه تحصیلی در اسلواکی

بورسیه تحصیلی در اسلواکی، راهکاری است برای جبران هزینه های تحصیل و زندگی دانشجویان در اسلواکی است که از مهم ترین دغدغه های دانشجویان است. برخورداری از بورسیه تحصیلی اسلواکی، می ­تواند کمک شایانی برای متقاضیان ادامه تحصیل در اسلواکی باشد. دانشجویان در اسلواکی، در صورت برخورداری از رزومه مناسب و احراز سایر شرایط، می­ توانند از این امکان بهره مند شوند. در این مقاله، شرایط و نکات مربوط به بورسیه تحصیلی در اسلواکی، تشریح خواهد شد. هدف، افزایش آگاهی علاقمندان به تحصیل در اسلواکی، نسبت به موضوع مورد بحث است. در صورت نیاز به اطلاعاتی افزون بر این نوشتار در خصوص اینکه بورسیه تحصیلی چیست، کارشناسان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت، پاسخگوی سوالات علاقمندان خواهند بود.

درباره اسلواکی

اسلواکی کشوری در اروپای مرکزی است که با چک، لهستان، اوکراین، مجارستان و اتریش هم مرز است. جمعیت این کشور 5.4 میلیون نفر است که تقریباً مشابه کشورهایی مانند فنلاند است، مساحت زمین آن حدود 49035 کیلومتر مربع است که تقریباً به اندازه جمهوری دومینیکن است. این کشور محصور در خشکی دارای جغرافیای مسطح به سمت جنوب و منطقه ای کوهستانی به سمت شمال است. بلندترین قله اسلواکی به نام “Gerlachovský štít” را می توان در رشته تاتراس با اندازه 2655 متر یافت. حدود 40 از زمین های اسلواکی جنگلی و حدود 30 آن قابل کشت است. رودخانه دانوب از پایتخت شهر براتیسلاوا می گذرد، در حالی که یک مخزن در رودخانه اوسادا بزرگترین دریاچه کشور است. از 5.4 میلیون جمعیتی که در اسلواکی زندگی می‌کنند، 80% آنها را اسلواکی ‌های قومی، 8% مجارستانی، %2 کوچک رومی و حدود %2 ترکیبی از گروه ‌های قومی مختلف در اروپا هستند.

اکثریت جمعیت اسلواکی در جنوب قرار دارند و تعداد زیادی از آنها در پایتخت قرار دارند. براتیسلاوا تنها پایتخت جهان است که به عنوان یک شهر مرزی ایستاده است و به ترتیب با مجارستان و اتریش هم مرز است. اسلواکی به 8 استان یا منطقه به نام “کریوف” تقسیم می شود و آنها به شهرداری ها یا شهرستان ها تقسیم می شوند. زبان اسلواکی اصلی ترین زبان مردم است و عضوی از خانواده زبان های اسلاوی است که در چک و اسلوونی متفاوت صحبت می شود. حدود 62٪ از اسلواکی ها کاتولیک رومی هستند که 8.9٪ پروتستان و حدود 14٪ ملحد یا غیر مذهبی هستند. به طور کلی، غرب ثروتمندتر از شرق است و منطقه براتیسلاوا پس از هامبورگ و لوکزامبورگ، سومین منطقه ثروتمند اتحادیه اروپا است. اگرچه براتیسلاوا بزرگترین شهر اسلواکی است، شهرهای بزرگ دیگر عبارتند از کوشیتسه، پرسوف و زیلینا.

شرح کلی بورسیه تحصیلی در اسلواکی

هدف برنامه بورسیه تحصیلی اسلواکی، حمایت از دانشجویان، اساتید، پژوهشگران و هنرمندان خارجی در سطوح مختلف است. تامین و حمایت برنامه ملی بورسیه تحصیلی، به عهده وزارت آموزش و پرورش، علم، تحقیقات و ورزش اسلواکی است.

در کل 3 حالت برای بورس تحصیلی در اسلواکی وجود دارد:

  • بورسیه تحصیلی از دولت جمهوری اسلواکی
  • برنامه بورسیه تحصیلی ملی
  • بورسیه تحصیلی دو جانبه

موارد دوم و سوم از لیست فوق در حال حاضر، اگرچه کشورهای بسیاری را در بر می­ گیرند. اما شامل همه کشورها نمی­ شوند. رویکرد این نوشتار توضیح بورسیه تحصیلی دولتی در اسلواکی است. بورسیه تحصیلی دولتی اسلواکی مدت هاست که بخشی از کمک های رسمی توسعه اسلواکی است. این بورسیه یک برنامه و پروژه وزارت امور خارجه در جامعه بین المللی است. بورسیه مذکور، صرفا به رشته های تحصیلی به زبان اسلواک، در دانشگاه های دولتی، اعطاء خواهد شد. دانشجویانی که موفق به دریافت بورسیه تحصیلی اسلواکی شوند از خدمات بیمه درمانی، برخوردار خواهند شد.

ابتدا در نمودار زیر به بررسی رنکینگ بهترین دانشگاه های اسلواکی پرداخته ایم:

رنکینگ دانشگاه های پر متقاضی در اسلواکی

 به طور کلی افراد واجد شرایط دریافت بورسیه های تحصیلی در کشور اسلواکی را در 3 گروه می ­توان توصیف کرد. در ادامه هر 3 گروه معرفی و شرایط آنها ذکر شده است:

 مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در اسلواکی

دانشجویان این دسته به عنوان دانشجویان سطوح اول و دوم شناخته می­ شوند. در این گروه افرادی که شرایط زیر دارند، واجد شرایط شناخته می ­شوند و می­ توانند برای بورسیه های مذکور، درخواست دهند:

  • دانشجویان کارشناسی که در دانشگاه های خارج اسلواکی مشغول به تحصیل در اسلواکی هستند.
  • دانشجویان کارشناسی ارشد یا دانشجویانی که در زمان درخواست، حداقل 2 سال و نیم، تحصیلات دانشگاهی مرتبط، گذرانده باشند. این تحصیلات باید مرتبط با همان برنامه تحصیلی مد نظر در اسلواکی باشد.
  • افراد مشغول به تحصیل در خارج از اسلواکی که برای فرصت مطالعاتی در دانشگاه های اسلواکی پذیرفته شده اند.

سن دانشجویان این مقاطع باید در محدوده 18 تا 26 سال باشد. میزان بورسیه تحصیلی اسلواکی برای این افراد ماهیانه 280€ (یورو) است. همچنین ماهیانه €50در(یورو)، بورسیه تحصیلی اسلواکی لیاقت به این افراد تعلق می­ گیرد. از طرفی تحصیل بدون مدرک زبان در اسلواکی در میان متقاضیان بین المللی طرفداران بسیاری پیدا نموده است.

 تحصیل دکترای تخصصی در اسلواکی

این گروه از دانشجویان به عنوان دانشجویان سطح سوم شناخته می­ شوند. دانشجویان دکترا که توسط یک دانشگاه یا موسسه تحقیقاتی در اسلواکی پذیرفته می شوند. این افراد باید واجد شرایط تحصیل دکترا در اسلواکی یا انجام کارهای تحقیقاتی در جاهایی مانند آکادمی علوم اسلواکی باشند. سن دانشجویان این مقاطع باید در محدوده 23 تا 35 سال باشد. میزان بورسیه تحصیلی برای این افراد ماهیانه 330€ (یورو) است. همچنین ماهیانه €170 (یورو) نیز ممکن است بورسیه تحصیلی لیاقت به ایشان تعلق بگیرد. پرداختی 170€ (یورو) در ماه منوط به انجام برنامه درسی و گذراندن موفق امتحانات مقدماتی است. شرایط تحصیل در اسلواکی با توجه به ملیت متقاضیان در خصوص اخذ پذیرش تحصیلی متفاوت خواهد بود..

بهترین بورسیه تحصیلی در اسلواکی

اسلواکی با نام رسمی جمهوری اسلواکی یکی از کشورهای اروپایی است که با لهستان، اوکراین، مجارستان و اتریش هم مرز است. این کشور دارای ویژگی های زیادی است که مطمئناً خارجی ها هنگام بازدید از این کشور عاشق آن خواهند شد. مکان های میراث جهانی، قلعه های تاریخی و شهرهای فرهنگی برخی از مناظر خیره کننده اسلواکی هستند. گذشته از زیبایی ظاهری این کشور، اسلواکی دارای تاریخ طولانی و فراوانی است. پیشرفت و توسعه آنها فرهنگ آنها را در حالی که تا دوران مدرن زندگی می کنند شکل داد. تحقیقات و آموزش اسلواکی نیز رشد کرده و راه را در قالب گیری دانش آموزان خود هموار کرده است. امروزه، دانشگاه ‌ها و کالج ‌ها در اسلواکی، یادگیری با کیفیت را برای شهروندان خود و کل جهان ترویج می ‌کنند.

اسلواکی فرصت های یادگیری زیادی را برای دانشجویان خارجی ورودی ارائه می دهد. اگر یک دانشجوی بین المللی مشتاق هستید، می توانید دانشگاهی در اسلواکی انتخاب کنید و در برنامه انتخابی خود اطلاعات بیشتری کسب کنید. برنامه بورس تحصیلی ملی جمهوری اسلواکی، بهترین بورس تحصیلی در اسلواکی برای دانشجویان بین المللی، از دانشجویان بین المللی در گذراندن برنامه های تحصیلی در اسلواکی حمایت می کند. این جایزه توسط وزارت آموزش، علوم، تحقیقات و ورزش جمهوری اسلواکی تامین می شود. هدف آن کمک مالی به دانشجویان بین المللی با ارائه کمک هزینه ماهانه برای زندگی روزانه است. این بورسیه در دانشگاه های مختلف داخل اسلواکی در دسترس است.

بهترین بورسیه تحصیلی در اسلواکی

بورسیه تحصیلی دوره های زبان در اسلواکی

این افراد صرفا بورسیه تحصیلی برابر€280 (یورو) در ماه دارند. بورسیه تحصیلی به ترم های تابستانی نیز، تعلق می­ گیرد. همچنین کمک هزینه ای یک بار در آغاز دوره و یک بار در پایان آن به دانشجویان تعلق می­ گیرد. برای زبان و آموزش حرفه ای، مقاطع سطح اول و دوم، مبلغ هر 2 کمک هزینه €35 (یورو) است. برای مقطع سطح سوم، کمک هزینه آغاز دوره €35 (یورو) و پایان دوره €70 (یورو) است. توجه شود که کمک هزینه تحصیلی برای یک دوره زمانی مشخص ارائه می ­شود. هر گونه تغییر یا تمدید باید توسط وزارت آموزش و پرورش، علم، تحقیقات و ورزش اسلواکی، انجام شود. یک بورسیه تحصیلی که به علت عملکرد ضعیف تحصیلی لغو شده است به متقاضی دیگری ارائه نخواهد شد.

بورسیه تحصیلی دوره های زبان در اسلواکی

شهریه تحصیل در اسلواکی

هزینه های تحصیلی در اسلواکی، عموما شامل این موارد است:

آیتمهزینه به یورو در ماه
خوابگاه46€ الی 79€ در ماه
وعده های غذایی210€ در ماه
آزمایشات پزشکی264€
مصاحبه ورودی
24€ الی 70€

البته مواردی همچون پایان نامه، ترجمه مدارک و سایر، نیز روی هم رفته در حدود €110 الی €120 (یورو) هزینه خواهد داشت.

بورسیه تحصیلی دولتی در اسلواکی

برای درخواست این بورسیه دولتی، متقاضیان باید یکی از مشخصات زیر را داشته باشند:

  • دانشجویان دانشگاه های خارج از این کشور هستند.
  • دانشجویان کارشناسی ارشد هستند یا دانشجویانی هستند که در زمان مهلت درخواست حداقل 5 سال از تحصیلات دانشگاهی خود را در همان مطالعه گذرانده باشند.
  • در طول تحصیلات عالی خود در این کشور اقامت تحصیلی خواهند داشت.

دانشجویان دکترا که تحصیلات عالی یا آموزش علمی آن ها در خارج از این کشور انجام می شود. همچنین توسط یک دانشگاه دولتی، خصوصی یا دولتی یا یک موسسه تحقیقاتی در این کشور که واجد شرایط اجرای برنامه تحصیلی دکترا هستند (مثلا آکادمی علوم اسلواکی) پذیرفته شده اند. قصد مطالعه یا انجام تحقیق در این کشور را دارند. معلمان، محققان و هنرمندان دانشگاه های بین المللی که توسط مؤسسه ای با گواهی معتبر صلاحیت برای انجام تحقیق و توسعه که یک شرکت تجاری نیست و دارای دفتر مرکزی خود است، به اقامت تدریس و تحقیق در این کشور دعوت می شوند. شهروندان هر کشوری در جهان (به جزء شهروندان این کشور) می توانند برای اقامت بورسیه تحصیلی در این کشور در چارچوب NSP درخواست دهند.

دانشجویانی که بورسیه تحصیلی دولتی این کشور را دریافت کرده اند، موارد زیر را پوشش خواهد داد:

بورسیه تحصیلی دولتی اسلواکی

مبالغ بورسیه های تحصیلی در اسلواکی

وزارت آموزش، علوم، تحقیقات و ورزش دولت جمهوری اسلواکی 48 بورسیه برای دانشجویان کشورهای ODA برای تحصیل در مقطع کارشناسی یا کارشناسی ارشد در جمهوری اسلواکی ارائه می دهد. تعداد مشخص بورسیه ها و رشته های تحصیلی برای هر کشور واجد شرایط به طور مجزا مشخص می شود. 8 بورسیه تحصیلی برای افغانستان اختصاص داده شده است (8 بورسیه برای مقاطع لیسانس و فوق لیسانس و دکترا). بورسیه ماهانه €280 (یورو) کمک هزینه شروع تحصیل €35 (یورو) کمک هزینه تحصیلی €100 یورو کمک هزینه ماهانه برای دانشگاه دولتی €80 (یورو) تخفیف های ارائه شده توسط بخش های مربوطه وزارت آموزش و پرورش تعلق می گیرد. برای دکتری بورسیه ماهانه €330 (یورو) کمک هزینه شروع تحصیل €35 (یورو) کمک هزینه تحصیلی €100 (یورو) کمک هزینه ماهانه برای دانشگاه دولتی €240 (یورو) تخفیف های ارائه شده توسط بخش های مربوطه وزارت آموزش و پرورش ارائه می شود.

برای آماده سازی زبان کمک هزینه تحصیلی ماهانه €28 (یورو) کمک هزینه شروع تحصیل 35€ (یورو) کمک هزینه ماهانه برای دانشگاه دولتی 80€ (یورو) می باشد. اقامت در خوابگاه 46-€77 (یورو) در ماه وعده های غذایی €8 (یورو) در روز  240€ (یورو) در ماه معاینه پزشکی: €183-€264 (یورو) تخمی زده می شود. کمک هزینه تشویقی به دانشجویانی که عملکرد تحصیلی عالی دارند €50 (یورو) در ماه پاداش برای معدل خوب و دانشجویان دکترا برای امتحانات گذرانده در مهلت مقرر: €170 (یورو) در سال پرداخت می شود. بالاترین مدرک دیپلم و ریز نمرات گواهی پایان دوره دبیرستان نامه پذیرش و گواهی تولد و عکس توصیه نامه و رزومه امضا شده و انگیزه نامه امضا شده مورد نیاز است.

میزان بورسیه تحصیلی دولتی اسلواکی

بورسیه تحصیلی دولتی اسلواکی برای پوشش هزینه های زندگی، یعنی هزینه های مربوط به اقامت در اسلواکی، تحقیق و تدریس و تحصیل می شود. میزان بورسیه تحصیلی دولتی اسلواکی به شرح زیر است:

مقطع یا رشتهمیزان بورسیه
دانشجوی مقطع دوم آموزش عالی:€400 (یورو)
دانشجوی دکتری:€734 (یورو)
معلم، محقق، هنرمند دانشگاه:بسته به سابقه کار و داشتن مدرک دکترا €734 الی €1050 (یورو)

لغو کمک هزینه در اسلواکی

در موارد زیر، فرد ممکن است بورسیه تحصیلی خود را از دست بدهد:

  • تغییر برنامه تحصیلی، بدون اطلاع و برنامه ریزی قبلی وزارت آموزش و پرورش، علم، تحقیقات و ورزش اسلواکی
  • تکرار یک سال تحصیلی
  • طولانی شدن مدت زمان تحصیل، بیش از حد استاندارد و مجاز
  • ایجاد وقفه در دانشجویی دانشگاه های اسلواکی، بنا به هر دلیلی
  • ترک تحصیلات دانشگاهی در اسلواکی
  • عدم آغاز تحصیلات در زمان مقرر شده

در این مقاله، شرایط بورسیه تحصیلی در اسلواکی بررسی شد. رویکرد اصلی، ایجاد یک راهنمای کلی برای بورسیه تحصیلی دولتی در کشور اسلواکی بود. همانطور که پیش از این ذکر شد، چند نوع بورسیه دیگر نیز در این کشور برای دانشجویان خارجی موجود است. هدف در این مقاله تشریح مواردی بود که با شرایط متقاضیان ایرانی، همخوانی بیشتری داشته باشد. ممکن شرایط شخصی برخی افراد، امکان دریافت انواع دیگر بورسیه تحصیلی در کشور اسلواکی را برای ایشان فراهم نماید. بررسی دقیق شرایط هر فرد، صرفاً با لحاظ کردن رزومه وی امکانپذیر است. علاقمندان می ­توانند با مراجعه به موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت، از اطلاعات تکمیلی منطبق با شرایط خود بهره مند شوند.

سوالات متداول در باب بورسیه تحصیلی در اسلواکی

در این بخش مفتخر به پاسخگویی سوالات متداول در باب بورسیه تحصیلی در اسلواکی می باشیم:

  • انواع بورس تحصیلی دراسلواکی کدام اند؟ بورسیه تحصیلی از دولت جمهوری اسلواکی، برنامه بورسیه تحصیلی ملی و بورسیه تحصیلی دو جانبه
  • بهترین بورسیه تحصیلی در اسلواکی چیست؟ برنامه بورس تحصیلی ملی جمهوری اسلواکی، بهترین بورس تحصیلی در اسلواکی برای دانشجویان بین المللی، از دانشجویان بین المللی در گذراندن برنامه های تحصیلی در اسلواکی حمایت می کند. این جایزه توسط وزارت آموزش، علوم، تحقیقات و ورزش جمهوری اسلواکی تامین می شود. هدف آن کمک مالی به دانشجویان بین المللی با ارائه کمک هزینه ماهانه برای زندگی روزانه است. این بورسیه در دانشگاه های مختلف داخل اسلواکی در دسترس است.
5/5 - (7 امتیاز)

2 دیدگاه برای “بورسیه تحصیلی در اسلواکی

  1. محبوبه گفت:

    من امسال نیاز دارم تا بتونم بورسیه تحصیلی در اسلواکی رو بگیرم و وقتی که مقاله شما رو خوندم کمی ارامش خاطر گرفتم من تو مقطع کارشناسی تحصیل میکنم و به دنبال گرفتن مدرک کارشناسی ارشد در اسلواکی هستم تا بتونم اقامت تحصیلی بگیرم و ادامه اقامت تحصیلیم رو به اقامت دائم تبدیل کنم و همیشه از مقاله های سایت شما استفاده میکنم ممنون از سایت خوبتون

    1. صادقی گفت:

      سلام باتشکر از مطالعه شما. در خصوص تحصیل در چک می توانید لینک مذکور در سایت را مطالعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *