مهاجرت به کشور آلمان

اقامت آلمان از طریق ازدواج

اقامت آلمان از طریق ازدواج

اقامت آلمان از طریق ازدواج از طرق اخذ اقامت این کشور است که آلمان این اجازه را به متقاضی می دهد که اقامت و تابعیت این کشور را دارا باشد. با انتخاب این روش که کاملا قانونی و مناسب است، قطعا می‌توانید خود را شهروند آلمانی بدانید. در این مقاله به شرح کامل این موضوع پرداخته‌ ایم که خواندن آن می‌تواند بهترین مشاوره برای شما باشد. در مقاله ای که از سوی تحریریه موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تدوین شده است، می توانید با شرایط اقامت آلمان از طریق ازدواج آشنا شوید.

قوانین اقامت آلمان از طریق ازدواج

طبق قوانین اجرایی در کشور آلمان، جنسیت در دریافت اقامت زوجین طرح قانونی ندارد. در صورتی که در کشور ایران این قانون وجود دارد. بدین‌ معنا که اگر مرد یا زنی با تبعه‌ ای از آلمان (مرد یا زن) ازدواج نماید، تابعیت آلمان به آنها تعلق می‌ گیرد. در نتیجه می‌توانند به اخذ اقامت آلمان از طریق ازدواج دست یابند.

اقامت از طریق ازدواج به افرادی اختصاص دارد که به‌ طور واقعی با شخصی از تبعه آلمان ازدواج کرده‌ اند. زیرا کلیه مدارک تحویلی آنان پیش از هر اقدامی مورد بررسی قرار می‌گیرد تا صحت آن به اثبات برسد. بنابراین نکته‌ ای که در این باره باید به آن توجه نمود، انجام‌ ازدواج‌ های صوری جهت اخذ تابعیت این کشور است. از این رو، با این نوع ازدواج‌ها نمی‌ توانید موفق به اخذ تابعیت شوید.

شرایط ازدواج در آلمان

در خصوص امر ازدواج، کشور آلمان نیز مانند سایر کشورها دارای قوانین و ضوابطی است که به شرح ذیل می‌ باشد:

آیتمشرطشرح
سن ازدواج18افرادی که در بازه سنی 16 الی 18 سال قرار دارند، می‌ توانند با اخذ اجازه والدین اقدام ازدواج نمایند.
ازدواج مجددارائه مدارک لازمهارائه یکی از مدارک شامل حکم طلاق، فوت همسر، انحلال ازدواج‌ های پیشین الزامی است.
مراسم ازدواجاگر شخص غیر آلمانی با تبعه‌ ای آلمانی ازدواج کرده باشد، برگزاری مراسم او در آلمان شرایط ویژه‌ ای دارد.چنانچه قصد برگزاری مراسم در کشور آلمان را داشته باشد، می‌ باید ویزای توریستی 3 الی 6 ماهه دریافت نماید.

شرایط اقامت آلمان از طریق ازدواج

چنانچه اقامت آلمان از طریق ازدواج مدنظر است، می‌ باید به‌ طور قانونی نسبت به ثبت ازدواج‌ اقدام نمایید. همچنین همسر شما (زوج) بایستی تمکن مالی خود جهت پرداخت مخارج زندگی برای خود و خانواده را دارا است. زوجه نیز جهت انجام این امر، می‌ باید دارای مدرک زبان آلمانی در سطح A1 باشد. اگر صاحب فرزند مشترک از نامزد خود هستید، باید مدارک فرزندان را در روز ازدواج به دفتر ثبت احوال ارائه نمایید. لازم به ذکر است که کلیه مدارک مذکور می‌ باید ترجمه شده به زبان آلمانی باشند و ناقصی نداشته باشند. پس از آن مرحله بررسی و تایید صحت مدارک ارائه شده متقاضی توسط دفتر اسناد انجام می‌ گردد.

عمل ازدواج در اداره ثبت احوال کشور آلمان (Standesamt) بین زوجین انجام شده و سند ازدواج یا همان عقدنامه اعطاء می‌ گردد. چنانچه زوجین دارای فرزند مشترک باشند، دفترچه مشخصات و اطلاعات خانواده (Familienstammbuch) همراه با عقدنامه صادر و ارائه می‌ گردد. این دفترچه کلیه اطلاعات خانواده فرد متقاضی را در بر دارد.

شرایط اقامت آلمان از طریق ازدواج

فرآیند اخذ اقامت آلمان با ازدواج

در وهله اول، شخص متقاضی باید ازدواج خود را در دفاتر قانونی ثبت کند. سپس، فرد جهت ارائه اسناد و مدارک معتبر و قانونی به سفارت یا کنسولگری آلمان در کشور خود مراجعه نماید. قدم بعدی، بررسی اسناد و مدارک است. پس از این که صحت آن تایید گردید، باتوجه به اثبات تمکن مالی فرد جهت مخارج زندگی، ویزای ازدواج زوجین صادر می‌ گردد.

این ویزا به صورت 1 ساله صادر می‌ گردد که در صورت پایدار بودن ازدواج زوجین می‌ توان آن را سالانه تمدید نمود. زوج و زوجه مقیم آلمان باید اداره ثبت اسناد محل سکونت را از قصد ازدواج آگاه نمایند. این کار لازمه مدارکی است که باید توسط آنان ارائه گردد. از جمله مدارک موردنیاز می‌ توان به گذرنامه‌ ای که اقامت قانونی‌ را به اثبات برساند، آدرس محل اقامت و کارت شناسایی طرفین اشاره نمود.

گذرنامه مذکور باید بیشتر از 3 هفته اعتبار داشته باشد. نحوه اعطاء تابعیت به آنها دارای شرایطی است. آنها با سپری نمودن 2 سال از تاریخ ازدواج‌ می‌ توانند اخذ تابعیت نمایند. با این شرط که قبل از ازدواج به مدت 3 سال در آلمان اقامت نموده باشند. در این صورت به زوجین تابعیت آلمانی تعلق می‌ گیرد. پس می‌ توان گفت اخذ تابعیت آلمان برای زوجین با کاهش زمانی 8 سال به 5 سال اعطا می‌ گردد.

مزایای اقامت آلمان از طریق ازدواج

دریافت اقامت آلمان از طریق ازدواج برای زوجین مزایای بسیار خوبی دارد که می‌ توانند از آن بهره بگیرند. این مزایا به شرح ذیل می‌باشد:

  • اخذ اقامت آلمان با هزینه های پائین و مقرون به صرفه
  • اشتغال تمام وقت
  • حقوق برابر و مساوی با سایر شهروندان آلمانی و اتحادیه اروپا
  • اخذ تابعیت آلمان پس از 3 سال به صورت قطعی
  • اجازه تحصیل برای زوجین مانند سایر شهروندان

مدارک لازم برای اقامت آلمان از طریق ازدواج

یک شهروند آلمانی که می خواهد با یک خارجی ازدواج کند، ابتدا باید با اداره ثبت احوال تماس بگیرد تا در مورد مراحل ازدواج با یک خارجی و ارائه مدارک مورد نیاز مشاوره دریافت کند. یک خارجی برای ازدواج با یک شهروند آلمانی، ابتدا باید گواهی از ارگان دولتی مسئول در کشور خود ارائه کند مبنی بر اینکه هیچ مانع قانونی برای ازدواج در رابطه با قوانین کشورش (به زبان آلمانی) ندارد. مدت اعتبار این گواهی به 6 ماه محدود شده است. همچنین در برخی موارد، مثلاً برای افراد فاقد تابعیت، ازدواج بدون ارائه چنین گواهی امکان پذیر است.

در صورتی که کشور خارجی صدور چنین گواهی هایی را پیش بینی نکرده باشد، گواهی مبنی بر عدم ازدواج وی به احتمال زیاد اخذ می شود، می توان این گواهی را هنگام تصمیم گیری در مورد ثبت ازدواج در نظر گرفت. علاوه بر این، درخواست معافیت از ارائه گواهینامه Ehefähigkeitszeugnis نیز باید ارائه شود.

برای ثبت ازدواج در آلمان، مدارک اولیه زیر مورد نیاز است:

  • درخواست برای اداره ثبت (به آلمانی: Anmeldung zur Eheschließung)
  • گواهی تولد (به آلمانی: Geburtsurkunde)
  • پاسپورت (به آلمانی: Personalausweis) یا گذرنامه بین المللی
  • گواهی از اداره ثبت نام ساکنان محلی (مدت اعتبار محدودی دارد)
  • در برخی موارد ممکن است مدارک دیگری مورد نیاز باشد. اسناد خارجی باید ترجمه، تصدیق و قانونی یا آپوستیل شوند.
  • در صورتی که فردی قبلاً در نکاح منحله بوده یا همسر سابق وی فوت کرده باشد، باید گواهی طلاق یا گواهی فوت ارائه شود.

در نمودار زیر میزان ازدواج در سال گذشته در میان کشورهای اروپایی را مشاهده می کنید:

میزان ازدواج در کشورهای اروپایی

نکات ازدواج قانونی در کشور آلمان

همان‌طور که گفته شد، در کشور ایران جنسبت در اخذ تابعیت، تصمیم‌ گیرنده است. به‌ طور مثال، هرگاه مردی از تبعه‌ کشوری دیگر با زنی از اتباع ایرانی ازدواج نماید، نمی‌تواند تابعیت کشور ایران را بگیرد. به عبارتی تابعیت ایران شامل ازدواج با مردهای ایرانی اخذ می‌ گردد. در حالی که در کشور آلمان جنسیت تفاوتی در اصل قضیه ندارد.

نکته‌ قابل توجه این که کسی که از طریق ازدواج اقامت آلمان را گرفته، جهت تابعیت باید درخواست نماید. بدین معنا که اگر درخواست وی ارائه نگردد به طور خودکار تابعیت به او تعلق نمی‌ گیرد. بنابراین اخذ تابعیت مستلزم درخواست می‌ باشد. چنانچه قصد ازدواج با فرد مورد علاقه‌ از سایر کشورها و یا آلمان را دارید، بهتر است ابتدا از جزئیات آگاهی یابید. در این مورد بهتر است با هزینه زندگی در آلمان هم آشنا شوید.

از طریق تماس حضوری یا تلفنی با موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت می‌ تواند اطلاعات و جزئیات لازم را دریافت کنید. موسسه ما تضمین می‌ نماید در بهترین شرایط و با کمترین هزینه به هدف خود رسیده و تابعیت آلمان را بگیرید. اقامت آلمان از طریق ازدواج روشی قانونی جهت استفاده از حقوق شهروندی این کشور است که ازطریق ما می‌توانید به آن دست یابید.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *