مهاجرت به کشور ارمنستان

اخذ تابعیت ارمنستان

اخذ تابعیت ارمنستان

اخذ تابعیت ارمنستان با توجه به امکان دریافت تابعیت مضاعف و دوگانه می تواند مزایای بسیاری برای شهروندان خارجی داشته باشد. ارمنستان عضو کشورهای مشترک المنافع و تجارت آزاد است. اخذ اقامت و تابعیت ارمنستان در عرض 3 سال قابل دریافت است و بسیاری می توانند با اخذ شهروندی ارمنستان از مزایای پاسپورت این کشور برای سفر به سایر کشورها بهره مند شوند. ارمنستان همچنین به دلیل همسایگی با ایران و نزدیکی مسافت و همچنین فرهنگ با ایران می تواند گزینه بسیار مناسبی برای مهاجرت باشد. در حال حاضر اخذ تابعیت ارمنستان به طرق مختلفی قابل دریافت است که در این مقاله مشاورین ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت به آن پرداخته و درباره آن شرح داده اند.

روش های اخذ تابعیت ارمنستان

طبق قوانین ارمنستان اخذ اقامت و تابعیت ارمنستان از طرق مختلفی قابل اخذ است. گذرنامه ارمنستان در سال 2020 طبق شاخص گذرنامه Arton Capital در رده 60 جهان قرار دارد و طبق شاخص گذرنامه Henley & Partners در رتبه 81 قرار دارد و افرادی که دارای گذرنامه ارمنستان هستند می توانند به 62 کشور جهان بدون ویزا ، از جمله مکان هایی با دسترسی محدود به اتباع کشورهای غربی مانند روسیه، ایران، ازبکستان و غیره هستند. لازم به ذکر است کشورهای اتحادیه اروپا و کشورهای شنگن به دلیل توافقات احتمالی ممکن است در آینده سفر بدون ویزا برای شهروندان ارمنستانی فراهم کنید. ایالات متحده همچنین ویزای B 10 ساله به شهروندان ارمنستان و همچنین ویزای تجاری E-2 را نیز ارائه می دهد. لذا شهروندان ایرانی که قصد مهاجرت به آمریکا را دارند می توانند از طریق ارمنستان به مقصود خود برسند.

در جدول زیر به طور خلاصه روش های اخذ تابعیت ارمنستان و شرایط کلی آن آورده شده است:

روش اخذ تابعیتاقامت اجبارینیاز به زبان ارمنینیاز به تطبیق پذیری
از طریق نسبنداردنداردندارد
از طریق ازدواج365 روزندارددارد
از طریق اقامت3 سالدارددارد
از طریق رای رئیس جمهورنداردنداردندارد

در نمودار زیر همچنین شاخص پاسپورت ارمنستان در سال 2020 در مقایسه با کشورهای دیگر آورده شده است:

شاخص پاسپورت ارمنستان در سال 2020

اخذ تابعیت ارمنستان از طریق نسب

ارمنی های قومی بدون نیاز به هرگونه شرایط زبان و اقامت واجد شرایط اخذ تابعیت ارمنستان هستند. با این حال باید توجه داشته باشید که برخی از شرایط رسمی برای ایجاد اصالت ارمنی باید رعایت شود. داشتن یک اسم ارمنی و یا روان صحبت کردن به زبان ارمنی به تنهایی کافی نیست. شما باید سندی را تهیه کنید که نشان دهد شما یک ارمنی هستید یا والدین یا پدربزرگ و مادربزرگتانن ارمنی است. معمول ترین راه برای این کار نشان دادن گواهی غسل تعمید است که توسط یک سازمان کلیسایی صادر شده است که قومیت ارمنی را تأیید می کند.

در برخی از کشورها، قومیت ارمنی نیز ممکن است در اسناد صادر شده توسط دولت ذکر شود. به عنوان مثال شناسنامه، سوابق خانوادگی و غیره باید ارائه شود. لطفا توجه داشته باشید که طبق ماده 47 قانون اساسی 2023، ارمنی های قومی پس از انتقال محل اقامت خود به ارمنستان، حق شهروندی دارند. دو مدرک کافی برای ارائه به شرح زیر است:

  • گواهی غسل تعمید
  • شناسنامه و اثبات نسب خانوادگی ارمنی

اخذ تابعیت ارمنستان از طریق ازدواج

اگر همسر یک شهروند ارمنی هستید، واجد شرایط درخواست تابعیت ارمنستان هستید، مشروط بر اینکه شرایط زیر را داشته باشید:

  • در دو سال گذشته به طور رسمی ازدواج شما ثبت شده باشد.
  • در این مدت دو ساله حداقل 365 روز در ارمنستان اقامت داشته اید، یا یک فرزند مشترک دارید که شهروند ارمنستانی است.

در عمل، در صورتيكه متقاضي در آن دوره اجازه اقامت ارمنستان (موقت، دائم یا خاص) را داشته باشد، بدون توجه به تعداد روزهايي كه در ارمنستان گذرانده است، شرط اقامت 365 روزه برآورده مي شود. لازم به ذکر است فرزند به عنوان یک فرد زیر 18 سال تعریف می شود. از این رو، همسران دارای فرزندان بزرگسال ممکن است واجد شرایط نباشند. علاوه بر این، شما باید در آزمونی در مورد دانش قانون اساسی ارمنستان قبل از پذیرش درخواست خود شرکت کنید. این یک آزمون 3 گزینه ای آسان است که دارای 33 سوال است و برای قبولی در آزمون باید حداقل 17 مورد را پاسخ صحیح دهید. از آنجا که از شرایط زبان معاف هستید، می توانید در این آزمون به زبان خارجی شرکت کنید. به طور معمول یک مترجم مجاز برای ترجمه سوالات شما حضور خواهد داشت.

تابعیت ارمنستان از طریق اقامت

یکی دیگر از روش های اخذ تابعیت ارمنستان استفاده از روس اقامت ارمنستان است. این روش یکی روش عمومی است و نیاز به داشتن نسب و یا ازدواج با یک شهروند ارمنی که یک روش برای افراد خاص است نیست. لذا اگر در سه سال گذشته به طور دائم در این کشور اقامت داشته باشید، واجد شرایط درخواست تابعیت ارمنستان هستید. از آنجا که قانون شهروندی اصطلاح “اقامت دائم” را تعریف نکرده و حداقل شرایط اقامت را پیش بینی نکرده است، اگر متقاضی اجازه اقامت ارمنستان (موقت، دائم یا ویژه) را داشته باشد در آن دوره، صرف نظر از روزهایی که در ارمنستان گذرانده است در عمل شرط سه ساله در نظر گرفته می شود. شما می توانید با سرمایه گذاری در ارمنستان، راه اندازی مشاغل، کار در ارمنستان و یا تحصیل در این کشور به یک شهروند قانونی تبدیل شوید.

دریافت شهروندی ارمنستان از طریق رئیس جمهور

در موارد خاص، کمک های مالی قابل توجه یا سرمایه گذاری می تواند به عنوان “خدمات استثنایی” به ارمنستان در نظر گرفته شود که رئیس جمهور می تواند شهروندی را بدون نیاز به شرایط دیگر اعطا کند. تابعیت بطور استثنایی به روشی سریع و بطور معمول در عرض 2 الی 3 ماه اعطا می شود زیرا دفتر نخست وزیر می تواند مستقیماً نامزدها را به رئیس جمهور معرفی کند، بدون این که لازم باشد از کمیته آژانس در امور شهروندی استفاده کند.

هر یک از پرونده ها بر اساس شایستگی های فردی در نظر گرفته می شود و عواملی که می توانند در تصمیم گیری تأثیرگذار باشند عبارتند از:

  • میزان سرمایه گذاری
  • کمک های خیرخواهانه
  • ایجاد مشاغل
  • پرداخت مالیات
  • ملیت متقاضی
  • روابط وی با کشور و غیره

هیچ قانون مشخصی وجود ندارد که توضیح دهد چه نوع کمکی می تواند “استثنایی” تلقی شود. اما در کل شهروندان خارجی در صورت سرمایه گذاری 50000$ الی 100000$ (دلار) می توانند تابعیت مستقیم دریافت کنند.

اخذ تابعیت دوگانه ارمنستان

اخذ تابعیت دوگانه ارمنستان

همانطور که اشاره کردیم پاسپورت ارمنستان امکان سفر بدون ویزا به 62 کشور جهان را می دهد و داشتن گذرنامه ارمنستان دارای مزایا است. شایان ذکر است تابعیت دوگانه در ارمنستان مورد پذیرش قرار می گیرد و داشتن گذرنامه دوم به شما آزادی و گزینه بیشتری می بخشد و می تواند به عنوان یک “بیمه نامه” ارزشمند عمل کند. ارمنستان به طور کلی یک کشور فوق العاده ایمن و دارای کمترین میزان جرم در جهان محسوب می شود. اگر اوضاع اقتصادی یا سیاسی در کشور شما بدتر شود می توانید با استفاده از گذرنامه ارمنی خود به طور موقت یا دائم به همراه خانواده به ارمنستان بروید.

داشتن گذرنامه دوم می تواند به شما کمک کند تا از مشکلات ناشی از سیاست خارجی کشور و مقررات داخلی کشور خود جلوگیری کنید. گذرنامه دوم می تواند مفید باشد اگر به دنبال حریم خصوصی بیشتری باشید یا اولین گذرنامه شما منقضی شده، گم شده یا ضبط شده باشد. همچنین اگر تصمیم به ترک تابعیت فعلی خود بگیرید، به گذرنامه دوم نیز نیاز خواهید داشت.

مزایای شهروندی ارمنستان

به دلیل جابجایی آزاد کار در کشورهای روسیه، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان، ارمنستان شهروندان ارمنستان از شرایط مجوز کار معاف هستند و می توانند از مزایایی در زمینه های قانون کار، حمایت اجتماعی، درمان پزشکی، مالیات، مهاجرت و غیره استفاده کنند. شما به عنوان شهروند ارمنستان می توانید در ارمنستان صاحب زمین های کشاورزی، جنگلی و سایر زمین ها شوید، امتیازی که عموماً در اختیار خارجی ها نیست. اخذ پاسپورت ارمنستان و برقراری روابط مستحکم با ارمنستان می تواند به شما کمک کند تا در کشور مبدا خود یا سایر کشورها شرایط وضعیت غیر مقیم را کسب کنید و از مزایای مالیاتی در دسترس افراد غیر مقیم استفاده کنید. شما می توانید اسنادی مانند اثبات آدرس ثبت شده در ارمنستان، شماره تأمین اجتماعی، شماره شناسایی، گواهی اقامت مالیاتی و غیره را بدست آورید.

از جمله مزایای اخذ شهروندی ارمنستان شامل:

  • استفاده از مزایای مالیاتی و تجارت در ارمنستان
  • امکان مهاجرت و اخذ شهروندی خانوادگی
  • دریافت تابعیت دوگانه
  • امتیاز خرید انواع املاک
  • دریافت کمک های دولتی
  • امکان تجارت آزاد
  • مزایای پاسپورت ارمنستان

دریافت تابعیت ارمنستان برای اعضای خانواده

پس از اخذ تابعیت ارمنستان، فرزندان خردسال شما می توانند به طور خودکار گذرنامه ارمنستان را دریافت کنند و همسر شما ممکن است واجد شرایط درخواست تابعیت شود. طبق قوانین ارمنستان، کودکی که از پدر یا مادری ارمنی متولد می شود، صرف نظر از محل تولد یا محل سکونت، می تواند به راحتی تابعیت ارمنستان را بدست آورد. به عبارت دیگر، فرزندان و نوه های شما می توانند پاسپورت ارمنستان را دریافت کنند حتی اگر در ارمنستان اقامت نداشته باشند. در صورت داشتن تابعیت ارمنستان، ممکن است به فرزندان خردسال شما بلافاصله پس از درخواست شما تابعیت اعطا شود. با این حال، اگر در ارمنستان اقامت ندارید، رضایت نامه تایید شده والدین دیگر کودک ممکن است لازم باشد. در صورت داشتن فرزند 14 سال به بالا، رضایت کودک نیز لازم است.

گذرنامه برای کودکان ممکن است بدون حضور شما برای وکیل یا نماینده دیگر شما در ارمنستان که وکالت نامه برای او صادر کرده اید، صادر شود. از سال 2018 این امکان وجود دارد که یک کودک ارمنی تبار تابعیت ارمنستان را بدست آورد حتی اگر هیچ یک از والدین شهروند ارمنستان نباشند. پسران و دختران بزرگسال معمولا مجبور به گذراندن روال جداگانه ای از تابعیت هستند. همسر شما می تواند درخواست تابعیت ارمنستان را انجام دهد اگر از معیارهای مشخص شده در اخذ تابعیت از طریق ازدواج برخوردار باشد. پس از اعطای تابعیت، همسر، پدر و مادر، فرزند، برادر، خواهر، پدربزرگ یا مادربزرگ می توانند اجازه اقامت موقت (1 ساله) بگیرند. اجازه اقامت دائم (5 ساله) نیز ممکن است پس از 3 سال اقامت در ارمنستان در دسترس باشد.

رد درخواست تابعیت ارمنستان

اگر درخواست شما برای تابعیت ارمنستان رد شود، اجازه دارید پس از 1 سال دوباره درخواست دهید. اخذ تابعیت ارمنستان یک امتیاز است که بستگی به رای رئیس جمهوری دارد و ممکن است اعطا نشود. بنابراین، این رد قابل اعتراض در دادگاه یا غیر آن نیست. علاوه بر این، در مورد دلایل رد هیچ توضیحی داده نخواهد شد. جهت مهاجرت به ارمنستان و اخذ اقامت از طرق مختلف در این کشور می توانید به سایر مقالات ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت مراجعه کنید و مطالب را مطالعه کنید. برای دریافت مشاوره اختصاصی درباره مهاجرت و استفاده از تجربه مشاورین ما از طریق راه های ارتباطی با ما تماس بگیرید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *