مهاجرت به کشور آذربایجان

پناهندگی در آذربایجان

پناهندگی در آذربایجان

موضوع پناهندگی در آذربایجان مسئله ای است که داخلی و خارجی دارد، از این رو متقاضیان بنا به دلایل حاکم این کشور را انتخاب می نمایند. به خاطر مناقشات سرزمینی با جمهوری ارمنستان بر سر منطقه قره باغ و آواره شدن مردمان این نواحی و نیز همچنین بواسطه تشدید جنگ های داخلی در کشورهای منطقه از جمله عراق، افغانستان و سوریه با دو موج مهاجرت پناهجویان مواجه شد. در همین راستا، دولت آذربایجان برای ساماندهی وضعیت پیش آمده اقدام به تصویب قانون وضعیت پناهندگی و وضعیت IDP یا آوارگان داخلی نمود.

پناهجویان در آذربایجان به محض ورود موظف به ثبت و ارائه درخواست خود به اداره مهاجرت این کشور می باشند. دولت آذربایجان پس از بررسی اولیه شرایط متقاضیان تصمیم به قبول یا رد درخواست می نمایند. در صورت پذیرش درخواست، به متقاضیان وضعیت پناهندگی و وضعیت IDP اعطاء می گردد. اما در صورت رد درخواست، متقاضیان تا مدت مشخصی فرصت شکایت علیه این حکم را دارند. همچنین می توانند پرونده استیناف خود را تحویل دادگاه دهند. بر اساس قوانین مهاجرتی آذربایجان، متقاضیان واجد شرایط پناهندگی در آذربایجان از حقوق و وظایف مشابه همانند افراد مقیم خارجی در این کشور برخوردارند. مشاورین موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت آماده پاسخگویی به سوالات مهارجرتی می باشند.

درباره کشور آذربایجان

جمهوری آذربایجان کشوری در جنوب منطقه قفقاز و در چهار راه بین شرق اروپا و غرب آسیا قرار دارد. این کشور با در شرق توسط دریای خزر، در شمال با کشور روسیه، از طرف شمال غربی با گرجستان، در غرب با گرجستان و در جنوب با کشور جمهوری اسلامی ایران مرز مشترک دارد. جمهوری آذربایجان دارای جمعیتی بالغ بر 1000000 نفر به پایتختی شهر باکو می باشد.

اکثر مردم آذربایجان از نژاد ترک بوده و به زبان آذری صحبت می کنند. از نظر اقتصادی، صنعت اصلی جمهوری آذربایجان صنایع نفت و گاز می باشد. کشاورزی، گردشگری و سایر نیز سهم خود را در اقتصاد این کشور دارند. برآورد تولید ناخالص داخلی چیزی در حدود $45592 بیلیون (دلار) می باشد. به جهت پیشرفت های مالی و فنی، این کشور در سال های اخیر بیشتر مورد توجه مهاجران خارجی قرار گرفته است.

قانون وضعیت پناهندگی و افراد آواره داخلی IDP آذربایجان

فرد پناهنده به کسی گفته می شود که از ترس تعقیب و شکنجه به خاطر ملیت، مذهب یا نژاد و یا عقیده از وطن خود آواره شده است. مجبور به ترک وطن شده است. اصطلاح فرد آواره داخلی (IDP) در مورد هر فردی که به خاطر جنگ در اراضی متعلق به آذربایجان و یا به خاطر بلایای طبیعی مجبور به ترک خانه و کاشانه شده باشد، مورد استفاده قرار می گیرد.

بر این اساس، در آذربایجان 2 دسته پناهجو را می توان شناسایی کرد. این 2 دسته شامل پناهندگان و بی خانمان ها می باشند. این افراد می توانند صف خود را از مهاجران قاچاقی با ارائه درخواست قانونی حفاظت بین المللی درقالب برنامه های وضعیت IDP و وضعیت پناهندگی جدا نمایند. بنابراین، دولت آذربایجان پس از ارزیابی پرونده برای این متقاضیان یکی از وضعیت های زیر را اعطاء می کند:

  • وضعیت IDP ( ویژه افراد بی خانمان یا آواره داخلی)
  • وضعیت پناهندگی ( ویژه پناهجویان خارجی)

در باب مهاجرت به آذربایجان مطالعه مقاله مذکور خالی از لطف نخواهد بود.

قانون وضعیت پناهندگی و افراد آواره داخلی IDP آذربایجان

شرایط اعطای پناهندگی و IDP در آذربایجان

چنانچه فردی مرتکب جنایت جنگی یا جنایت علیه بشریت شده باشد شده باشد، صلاحیت اخذ وضعیت پناهندگی را از دست می دهد. بر طبق بند 9 قانون وضعیت پناهندگی و افراد آواره داخلی جمهوری آذربایجان، تصمیم گیری درباره اعطاء وضعیت پناهندگی و IDP و همچنین رد درخواست مربوط به ادارات اجرایی ذی صلاح جمهوری آذربایجان می باشد.

بر طبق بند 10 قانون مذکور، متقاضیان اخذ وضعیت پناهندگی و وضعیت IDP ملزم به ثبت نام و تحویل پرونده درخواستی خود به اداره اجرایی ذی صلاح در جمهوری آذربایجان می باشند. فرآیند رسیدگی به درخواست متقاضیان با توجه به صحت و دقت مدارک ارائه شده، انجام می شود. حجم کار ادارات مسئول ممکن است از چند هفته تا چند ماه نیز طول بکشد. در این مدت در اردوگاه های مشخص شده توسط دولت آذربایجان تا زمان تعیین تکلیف اسکان داده شوند. جهت زندگی در این کشور پیشنهاد ما به شما مطالعه مقاله هزینه زندگی در آذربایجان می باشد.

حقوق و مزایای پناهنجویان در آذربایجان

بر طبق بند 6 از قانون وضعیت پناهندگی و IDP ، پناهجویان و افراد آواره از حقوق و وظایف مشابه همانند دیگر شهروندان آذربایجانی برخوردار هستند. بنابرین قبول وضعیت پناهندگی در آذربایجان و نیز وضعیت IDP همراه با تضمین حقوق پناهندگی زیر برای پناهجویان می باشد:

  • اسکان و زندگی در کمپ های مشخصی به صورت رایگان
  • بهره مندی از خدمات رایگان درمانی و بهداشتی
  • تحصیل کودکان و نوجوانان
  • خرید کالاهای صنعتی و محصوت غذایی در اردوگاه ها و اقامتگاه ها
  • اخذ اقامت موقتی TRP آذربایجان
  • امکان برقراری تماس با نماینده کمیسیون عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان
  • امکان انجام کار موقتی

جهت اطلاع از شرایط اقامت آذربایجان می توانید مقاله مذکور را بررسی بفرمائید.

مدارک مورد نیاز برای پناهندگی در آذربایجان

پناهنده فردی است که تابعیت جمهوری آذربایجان را نداشته و به دلیل ترس موجه از آزار و اذیت به دلیل نژاد، ملیت، مذهب، عضویت در یک گروه اجتماعی خاص در خارج از کشور تابعیت خود است. عقیده سیاسی و به دلیل همین ترس نمی تواند یا نمی خواهد از حمایت آن کشور استفاده کند و یا اینکه در نتیجه چنین مواردی که تابعیتی ندارد و در خارج از کشور محل سکونت معمول سابق خود قرار دارد، نمی تواند یا به دلیل ترس حاضر به بازگشت نیست. تصمیم در مورد اعطای وضعیت پناهندگی توسط خدمات مهاجرت ایالتی ظرف 3 ماه از تاریخ ثبت درخواست برای اعطای وضعیت پناهندگی اتخاذ می شود. به شخص پناهنده و اعضای خانواده وی سند مسافرتی ارائه می شود که به آنها اجازه می دهد طبق کنوانسیون تاریخ 1951 به خارج از مرزهای جمهوری آذربایجان حرکت کنند.

در جدول زیر تعداد مهم ترین پناهندگان پذیرفته شده در آذربایجان را مشاهده می کنید:

ملیتتعداد
افغانستان136
پاکستان27
ایران15
یمن5

کارت پناهندگی صادر شده به صورت تعریف شده، مدرکی است که هویت پناهنده را تأیید می کند و به وی اجازه اقامت قانونی در خاک جمهوری آذربایجان را می دهد. مدارک مورد نیاز برای اتباع خارجی جهت اخذ پناهندگی در جمهوری آذربایجان متفاوت است. شخصی که برای دریافت وضعیت پناهندگی درخواست می کند باید فرم درخواست ویژه ای را پر کند که دلایل درخواست او را مشخص می کند، اطلاعاتی در مورد کشور، محل تولد، وضعیت تاهل که نشان دهنده اطلاعاتی در مورد خود و همچنین اعضای خانواده (از جمله افراد تحت پوشش) است را ارائه می دهد. حفاظت از وی و در بازداشت، باید مدارک مسافرتی و مدارک شناسایی (گذرنامه خارجی، کارت سفر و غیره) را به اداره مهاجرت دولتی جمهوری آذربایجان ارائه کند.

در نمودار زیر شاهد نرخ پذیرش پناهندگان در آذربایجان براساس ملیت هستید:

 

مهاجرت و پناهندگی در آذربایجان

مهاجرت قاچاقی متفاوت از مهاجرت از طریق پناهندگی در آذربایجان است. مهاجرت قاچاقی به آذربایجان بدون مجوز دولتی و در راستای نقض فاحش قوانین مهاجرتی می باشد. بر طبق قوانین مجازات های مهاجرتی جمهوری آذربایجان، دولت این کشور ملزم به دیپورت مهاجران قاچاقی از آذربایجان می باشد. عمده مهاجران قاچاقی به کشور آذربایجان از عراق، افغانستان، ایران، پاکستان می باشند. از آذربایجان به عنوان کشور بین راهی جهت مهاجرت به اروپا و ترکیه استفاده می کنند.

در کشور آذربایجان به منظور مبارزه با پدیده مهاجرت قاچاقی اداره ای با همین نام در داخل ساختمان پاسپورت وجود دارد. این موسسه جهت ثبت نام و مهاجرت جمهوری آذربایجان تاسیس شده است. مهاجران غیرقانونی و افراد بدون تابعیتی که از طرف دولت آذربایجان دستور اخراج گرفته اند ولی از خروج از این کشور امتناع می کنند. توسط دولت در مراکز بازداشت مهاجران قاچاقی (در باکو و یولاخ) در بازداشت نگه داشته می شوند تا زمانی که با حکم دادگاه از کشور دیپورت شوند. افرادی که متقاضی اخذ وضعیت پناهندگی در آذربایجان هستند، مشمول این قانون نمی باشند. راه های سریع و آسان مختلفی برای مهاجرت به آذربایجان و سایر کشورهای اروپایی همانند راه های مهاجرت به آلمان وجود دارد، مشاوره با کارشناسان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت می تواند راهنمای متقاضیان گرامی باشد.

5/5 - (5 امتیاز)

22 دیدگاه برای “پناهندگی در آذربایجان

  1. عادل گفت:

    سلام برای پر کردن فرم پناهجویی باید به پلیس فرودگاه مراجعه کرد ؟و مسلط به زبان فارسی هستند؟تشکر

    1. صادقی گفت:

      سلام در خصوص پناهندگی در موسسه ما خدماتی وجود ندارد و مقاله صرفا جنبه اطلاعاتی دارد.

  2. mohammadtayeb danesh jo گفت:

    از افغانستان چگونه میتوانم درخواست ویزای سیاحتی بدم به کشور اذر بایجان لطفا رهنمایی کنید؟

    1. صادقی گفت:

      در موسسه ما خدماتی در باب ویزای توریستی ارائه نمی گردد.

  3. نریمان گفت:

    سلام ممنونم از شما. من کامنت های دیگه رو هم خوندم که گفته بودید درباره پناهندگی خدمات ندارید. برای آذربایجان گه روشی برای من که 23 سالمه و تازه فارغ التحصیل شدم خوبه؟ کار یا تحصیل؟ و هزینه مهاجرت به آذربایجان چقدر میشه؟

    1. صادقی گفت:

      سلام در خصوص کار در آذربایجان بایستی از کارفرما پیشنهاد کاری داشته باشید. در خصوص تحصیل می توانید برای دانشگاه ها پذیرش بگیرید.

  4. معصومه گفت:

    سلام عرض ادب
    من یکی از نظامی های حکومت قبلی افغانستان هستم هم خودم نظامی بودم هم شوهرم باتمام مدارک نظامی میتانم ثابت کنم یک پسر دارم بعد از سقوط افغانستان غییر قانونی آمدیم به ایران فعلان بلاتکلیفم میخواهم قانونی از آدربایجان پناهنده بیشم به کشور سوم امکانش هست پاسپورت ندارم

    1. صادقی گفت:

      سلام در موسسه ما خدماتی در باب پناهندگی ارائه نمی شود.

  5. محمدگل گفت:

    سلام محمدگل هستم از افغانستان فارغ التحصیل داکتر به سویه MD من مدت بیشتر 5 سال به صفت داکتر به نیروهای امنیتی افغانستان کار کردم بنابر دلیل متحلف کشور مان بدست تروریستان سقوط کرد هر لحظه امکان دارد بدست طالبان اسیر و کشته شوم زندگیم در خطر است میخواهم از راه تحصیل بخاطر مدارک تخصص به باکو پناهنده شوم لطف کنید پروسه پناهندگی ان چگونه بوده لطف نموده برایم معلومات ارایه نماید.

    1. صادقی گفت:

      باسلام در خصوص پناهندگی خدماتی در موسسه ما صورت نمی گیرد

  6. حسین گفت:

    سلام خسته نباشید من میخوام قاچاقی برم اذربایجان بعدش ن دیپلم داری ن چیزی ولی اهنگر در و پنجره هستم میشه کمکی بهم بکنید و یکم راهنمایی کنید

    1. صادقی گفت:

      با سلام در موسسه ما خدماتی در خصوص پناهندگی ارائه نمی شود.

  7. Reza گفت:

    سلام من میخواستم قاچاق برم باکو ولی دیدم خطرات زیادی داره برا همین میخوام با روش مهاجرت تحصیلی یا پناهندگی برم 17 سالمه لطفا راهنمایی کنین

    1. صادقی گفت:

      سلام و عرض ادب. در موسسه ما خدمات پناهندگی ارائه نمی گردد. برای مهاجرت تحصیلی به این کشور با شماره 02191003232 تماس بگیرید.

  8. Reza گفت:

    سلام من ۱۸ سالمه و دیپلم حسابداری دارم بنا به دلایل عدم پیرفت و هزینه های بالای تحصیل نمیخوام تو ایران ادامه تحصیل بدم میخواستم که به بنده کمک کنید تا اقامت تحصیلی توی شهر باکو بگیرم ممنون از شما

    1. صادقی گفت:

      سلام و عرض ادب.
      این امکان وجود داره برای شما در صورتی که بتوانید از مدرسه بین المللی پذیرش بگیرید که توصیه نمی شود.
      برای اطلاعات بیشتر با شماره 02191003232 تماس بگیرید.

  9. نیلو گفت:

    درود برشما با ویزای توریستی میشه توی باکو اعلام پناهندگی کرد؟ ا

    1. صادقی گفت:

      سلام و عرض ادب . موسسه ما خدماتی در باب پناهندگی ندارد و این مقاله صرفا در باب اطلاعات شما در سایت بارگذاری شده است. برای بررسی راه های مهاجرت به آذربایجان به طور قانونی با موسسه ما با شماره 02191003232 تماس بگیرید.

  10. حفیظ اله غلامی گفت:

    سلام و عرض خسته نباشید
    از کلاس اول تا فوق لیسانس معماری در ایران درس خوندم
    یکسال افغانستان استاد دانشگاه بودم
    متولد1367 متاهل دوتا پسر دارم
    به دلیل شرایط بد امنیتی افغانستان و مشکلات شخصی دیگه نتونستم اونجا بمونم
    الان اقامت قانونی ایران رو دارم
    میخوام با خانواده خودم از طریق آذربایجان به کشور سوم برم ، امکان داره ؟
    و چه قدر هزینه داره ؟ لطفا کمکم کنید تشکر .

    1. صادقی گفت:

      با سلام و عرض ادب. در موسسه ما می تونید از پیشنهادهای قانونی برخودار شوند. بله این امکان برای شما وجود داره.

  11. Mina گفت:

    سلام وقت تون بخیر.من باردار هستم.ایا با شرایط من امکان قبول کردن سریع من هست.و اینکه همسر من بخاطر نداشتن کارت پایان خدمت الان پاسپورت نداره.من اونجا باشم امکانش هست همسرمو بیارن به کشورشون

  12. مهسا گفت:

    سلام پروسه پناهجویی در اذربایجان چه مدت طول میکشه تا پناهجو ب کشور سوم فرستاده شود؟ممنون میشم اگه جواب بدین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *