مهاجرت تحصیلی فرانسه

تحصیل پزشکی در فرانسه

دلایل محبوبیت تحصیل پزشکی در فرانسه

در میان انتخاب رشته تخصصی تحصیل پزشکی در فرانسه از شهریه بالا و نحوه پذیریش سختی نسبت به سایر رشته های تحصیلی در این کشور برخوردار می باشد. از موضوع به حساسیت شغلی در این حرفه بر می گردد. فرانسه مهد فرهنگ و هنر اروپاست. این کشور زادگاه دانشمندان بسیاری بوده است. از سویی دانشگاه های این کشور در حیطه های مختلف هرساله میزبان تعداد کثیری از علم جویان است. هزینه تحصیل در فرانسه با توجه به سیستم نیمه رایگان تحصیلی در آن به زبان فرانسوی اندک است. شاید سوالات بسیاری در مورد تحصیل پزشکی در فرانسه به وجود آمده باشد.

سوالاتی چون:

  • شرایط کلی تحصیل پزشکی در فرانسه به چه صورت است؟
  • هزینه تحصیل در فرانسه به چه صورت است؟

در صورتی که شما هم متمایل به داشتن اطلاعات جامع تری در مورد تحصیل پزشکی در فرانسه هستید با خواندن این مقاله و هم چنین مراجعه نمودن به سایت موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت و مشاوره با وکلاء و مشاورین مجرب این موسسه که در زمینه گرفتن اقامت کشورها مختلف و کلیه امور مهاجرتی دارای تخصص می باشند از اطلاعات جامعی در زمینه این امور بهره مند شوید.

درباره رشته پزشکی در فرانسه

در فرانسه، تحصیلات پزشکی به طور معمول 9 سال به طول می انجامد. اصولا مطالعات پزشکی به دوره های زیر تقسیم می شود:

  • PCEM
  • DCEM
  • پزشکی عمومی
  • سایر تخصص ها

PCEM شامل 2 دوره مقدماتی دانشگاهی است که دانشجویان پزشکی، داروسازی، دندانپزشکی، پرستاری و همچنین فیزیوتراپی بایستی به صورت مشترک در این دوره شرکت کنند. دانشجویان فقط 2 فرصت برای پاس کردن این دوره دارند. برای قبولی در سال دوم، باید در پایان سال اول دانشجویان در یک ازمون رقابتی شرکت کنند. تحصیل در دوره DCEM به صورت 4 ساله است. برای رسیدن به مرحله سوم، علاوه بر اعتبارسنجی کلیه دوره های کارآموزی در بیمارستان ها و شرکت در سمینارها دانشجویان سال 4 باید دوره دوم را با موفقیت پشت سر بگذرانند. امتحانات تئوری را نیز گذرانده باشند. چرخه سوم شامل 2 برنامه مطالعاتی پزشکی عمومی یا سایر تخصص ها است. هر 2 دانشجویان را قادر خواهند بود تا دیپلم مطالعات تخصصی DES را بدست آورند.

دلایل محبوبیت تحصیل پزشکی در فرانسه

این کشور که جزء کشورهایی می باشد که تعداد زیادی از متقاضیان این کشور را برای مهاجرت نمودن انتخاب می کنند. یکی از روش های مهاجرت و اخذ اقامت و تابعیت این کشور ، اشتغال به تحصیل در این کشور می باشد. تحصیل در رشته پزشکی مزیت های خاص خود را دارد. چندی از این مزایا عبارتند از:

  • تاریخ تحصیل نمودن در رشته پزشکی در این کشور در سرتاسر دنیا زبانزد خاص و عام می باشد.
  • این رشته در این کشور موفق شده که سیزده جایزه نوبل در زمینه رشته های فیزیولوژی و پزشکی را بدست آورد.
  • تعداد 80 کشف پزشکی در میان سال های 1950 الی 2011 به وسیله دانشمندان دارای تابعیت فرانسوی انجام شده است.

9 دانشگاه های برتر تحصیل پزشکی در فرانسه

کشور فرانسه دارای دانشگاه های خوب بسیاری می باشد. بد نیست چندی از این دانشگاه هارا بررسی نماییم.

رتبه بندی دانشگاه های این کشور در جهان به شرح زیر هستند:

رتبهنام دانشگاهرتبه در جهان
1Paris Sciences et Lettres52
2École Polytechnique68
Sorbonne University83
4University of Paris138
5Télécom Paris161
6École Normale Supérieure de Lyon242
7Paris-Sud University242
8École des Ponts ParisTech275
9Aix-Marseille University 287

دانشگاه های خوب فرانسه در زمینه رشته پزشکی به شرح زیر هستند:

  • Universite Sorbonne Paris Cite-USPC
  • Universite Paris Saclay
  • Universite de Lyon
  • University of Aix-Marseille
  •  Etablissements d’Aquitaine
  • University of Lorraine
  • PSL Research University Paris
  • Universites Languedoc-Roussillon
  • Universite Paris-Est
  • Universite Lille-Nord-de-France

دانشگاه های پزشکی فرانسه

هزینه تحصیل در تمامی دانشگاه های این کشور چه به صورت دولتی و چه به صورت خصوصی برای دانشجویان با تابعیت فرانسوی و یا حتی خارجی به صورت رایگان است. البته لازم به ذکر است یکی از پیش نیازهای تحصیل در دانشگاه های این کشور تحصیل به زبان فرانسوی است. هرچند در این کشور رشته هایی نیز به زبان انگلیسی ارائه خواهند شد. در مدت زمان تحصیل .پزشکی در فرانسه دانشجویانی که دارای تابعیت خارجی باشند. این فرصت را خواهند داشت که از کلیه امکانات و تسهیلات مثل بیمه شدن کامل و تهیه بلیط نیمه بها ویژه خدمات عمومی استفاده نمایند. جهت اطلاع از شرایط تحصیل در این کشور مقاله تحصیل در فرانسه را مطالعه بفرمائید.

هزینه تحصیل پزشکی فرانسه

به صورت کلی هزینه در مقطع تحصیلات تکمیلی به صورت کامل زیر نظر دولت این کشور می باشد. هزینه های تحصیل و شهریه بسیار مقرون به صرفه می باشند. با این توضیح که کلیه هزینه ها و شهریه به وسیله خود دولت این کشور مورد اتخاذ قرار می گیرد. خود موسسات یا دانشگاه ها در آن نقشی ندارند. هزینه زندگی در فرانسه در مجموع به سبک زندگی افراد بستگی دارد.

  • میزان شهریه ثابت و هزینه های فارغ التحصیلی در مقطع کارشناسی برای هر سال تحصیلی چیزی حدود 200€ (یورو) می باشد.
  • مقطع کارشناسی ارشد برای هر سال تحصیلی حدود 300€ (یورو) می باشد. برای مقطع دکتری به ازای هر سال تحصیلی حدود 400€ (یورو) می باشد.

هزینه های جانبی تحصیل پزشکی در فرانسه

به جزء هزینه در این موارد اشخاص متقاضی تحصیل پزشکی در فرانسه ملزم به پرداخت هزینه ای برای هر سال تحصیلی به میزان تقریبی 300€ (یورو) بیمه سلامت و درمانی پرداخت کنند. کسانی که دارای شرایط دریافت کمک هزینه تحصیلی یا بورسی می باشند از پرداخت کلیه هزینه های تحصیلی و یا تحت پوشش قرار گرفتن بیمه درمانی معاف خواهند شد.

لازم به ذکر است که همه دوره های تحصیلی در این کشور رایگان نیست. توصیه می شود در صورتی که این اشخاص به دنبال صرفه جویی و تحصیل کم هزینه اند. بهتر است از تحصیل در برخی از دانشگاه ها صرف نظر نمایند. به طور کلی هزینه ها در این کشور نسبت به دانشگاه ها و موسسات کشور انگلستان بسیار کمتر است. جهت تحصیل در کشور انگلستان نیز می توانید مقاله ویزای تحصیلی انگلستان را مطالعه بفرمائید.

سیستم تحصیل پزشکی در فرانسه

مدت زمان لازم برای تحصیل کسی که قصد اشتغال در شغل پزشکی عمومی قصد تحصیل در گروه پزشکی در این کشور را دارد. تقریبا 9 سال به طول می انجامد. افراد ملزم اند پس از طی نمودن این دوره به میزان 1 الی 2 سال دیگر به تحصیل بپردازند تا بتوانند موفق به گرفتن مدرک تخصص شوند.

در نظام تحصیلی فرنسه برای تحصیل آزمون دشواری وجود ندارد. دانش آموزان پس از گذراندن دوره اولیه نیاز است در آزمون paces شرکت نمایند. در صورت قبولی می توانند به عنوان دانشجوی پزشکی وارد دانشگاه شوند. شاید بتوان گفت این آزمون و دوره پس از آن شبیه به دوره علوم پایه در ایران باشد. این دوره مشترک با پزشکی، داروسازی و دندانپزشکی است.

کنکور رزیدنسی دانشگاه های فرانسه

نکته حائز اهمیت در مورد این کنکور این است که داوطلبین چه از نوع خارجی یا چه از نوع بومی تنها 2 بار حق شرکت در این آزمون دشوار را دارند.

  • سطح بالای رشته های مربوط به علوم پزشکی
  • وجود رشته های گوناگون تخصص پزشکی در دانشگاه های این کشور
  • جایگاه و اعتبار خاص مکتب پزشکی این کشور در سرتاسر جهان
  • اعطاء امتیازات گوناگون به وسیله دولت فرانسه به دانشجویان
  • پرداخت حقوق به صورت ماهانه به پزشکان رزیدنت

سیستم تحصیل پزشکی در فرانسه

زبان تحصیل پزشکی در فرانسه

این کنکور به زبان فرانسه برگزار می گردد. دربرگیرنده 2 مرحله به صورت تستی و تشریحی است. داوطلبین خارجی ملزم به این خود را بر طبق منابع مختص به رشته پزشکی و کلیه رفرنس ها برای شرکت نمودن در این آزمون ها آماده نمایند. با این توضیح که همه دوره های مربوط به شاخه پزشکی در 3 مقطع کلی مطرح می شود این مقاطع عبارتند از 3 مقطع مختلف که در ادامه شرح داده می شود. جهت اطلاع از شرایط اقامت این کشور مقاله اقامت فرانسه را مطالعه بفرمائید.

این مقطع که برای 1 تا 2 سال به طول می انجامد. برای رشته‏ های پزشکی مشترک می باشد. در پایان هر سال آزمونی از مفاد تدریس شده برگزار می‏ شود. با این توضیح که اگر اشخاص متقاضی برای 2 بار در کنکور سال اول مردود شوند دیگر نمی توانند تحصیل نمایند. به همین صورت برای اشخاصی که دارای تابعیت غیراروپایی باشند سهمیه کمتر و محدودتری وجود دارد.

مقاطع تحصیلی پس از کنکور پزشکی فرانسه

این مقطع که برای مدت 4 سال به طول می انجامد. در 3 سال آخرش برای هر ماه مبلغی ما بین €124 الی 270€ (یورو) کمک هزینه تحصیلی دریافت می نمایند. لازم به توضیح است که دانشجو برای گذراندن این مقطع ملزم به گذراندن امتحان ‏هایی که به صورت نظری و در زمینه ‏های مختلف قبول شوند. اشخاص متقاضی تحصیل پزشکی در فرانسه ملزم به این می باشند. در کنکور سراسری Epreuves Nationales classantes شرکت کنند. در صورتی که موفق به قبول شدن در این آزمون باشند. قادر به انتخاب نمودن 11 گرایش مختلف می باشند. در نوشتار بالا سعی بر این شد تا در مورد تحصیل پزشکی در فرانسه برای شما عزیزان اطلاعات مختصری داده شود.

پذیرش و تحصیل پزشکی در فرانسه کاری بس دشوار می باشد. اولویت بیشتر دولت فرانسه برای شهروندان فرانسوی می باشد. به همین منظور قبل از هر اقدامی حتما با وکیل و کارشناس مربوطه در این زمینه مشورت نمایید.اقامت این کشور به ویژه از نوع تحصیلی دارای شرایط ویژه ای است که توصیه می کنیم با مشاوران موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در این زمینه مشورت نمایید. جهت تکمیل اطلاعات و درخصوص مهاجرت به این کشور مقاله مهاجرت به فرانسه را بررسی بفرمائید.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *