مهاجرت تحصیلی هلند

تحصیل رایگان در هلند

امروزه تحصیل رایگان در هلند و سایر کشورهای اروپایی رویایی می باشد که هر ساله ذهن زیادی از دانشجویان خارجی را سمت خود سوق می دهد. اگر شما به عنوان یک مهاجر تحصیلی قصد دارید در این کشور ادامه تحصیل داده و به درجات بالای علمی دست یابید، تحصیل در کشور هلند می تواند انتخاب بجایی باشد. موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت به بررسی بیشتر این موضوع پرداخته و مقاله ذیل را جهت آشنایی بیشتر شما عزیزان با کشور هلند و مهاجرت تحصیلی ارائه کرده است.

در خصوص رنکینگ و رده بندی لازم است بدانید طبق ارزیابی های انجام شده توسط دو سازمان ارزیابی برنامه ریزی تحصیلی دانشجویان غیر هلندی (PISA‌) و همکاری اقتصادی و توسعه (OECD)، سیستم آموزشی کشور هلند در رتبه نهم سطح جهانی قرار گرفته است.

ساختار تحصیل در هلند

دانش آموزان از سن 5 سالگی موظف به شروع تحصیلات دوره ابتدایی هستند که از الزامات بوده و تا سن 18 سالگی می باید به طور کامل تحصیلات دبیرستان را به پایان برسانند. در نهایت در 3 سطح تحصیلی VWO، HAVO و MBO به فارغ التحصیلان مقطع دبیرستان در سن 18 سالگی اعطاء مدرک می گردد. همان طور که از اسم آن ها پیداست بودجه تخصیص یافته به مدارس دولتی و خاص (مذهبی) از سوی دولت تامین شده و تحت پوشش قرار می گیرد. اما در مدارس خصوصی این چنین نیست. تامین هزینه ها توسط بودجه های دریافتی از دانش آموزان است.

بررسی تحصیل رایگان در هلند

دانشگاه های کشور هلند از سطح علمی بالایی برخوردار هستند. نظام و سیستم آموزشی کشور هلند با توجه به استعداد دانش آموزان تقسیم بندی گردیده است که به طور کلی بر 4 قسم هستند:

  • مدارس دولتی
  • مدارس خاص (مذهبی)
  • مدارس معمولی
  • مدارس خصوصی

تحصیلات در کشور هلند در سطح عالی به 3 دوره کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری تقسیم می گردد که در ادامه مقاله هر یک را بررسی می نماییم.

تحصیل کارشناسی در هلند

در موضوع تحصیل رایگان ابتدا به بررسی درخصوص تحصیل در مقطع کارشناسی می پردازیم. طول مدت تحصیلی در مقطع کارشناسی به مدت 4 سال بوده که شامل 240 واحد درسی است. برخی رشته های در کشور هلند وجود دارند که تنها به مدت 1 سال، 2 سال، 3 سال و 4 سال طول می کشد. این رشته ها عبارتند از:

رشته تحصیلیطول دوره
حسابداری1 سال
مدیریت محیط زیست2 سال
مهندسی طراحی صنعتی3 سال
مهندسی عمران4 سال

از آنجا که زبان تحصیلی در مقطع کارشناسی در دانشگاه های هلند به صورت آلمانی است. لذا دانشجویان متقاضی این مقطع می باید دارای مدرک زبان آلمانی در 2 سطح B1 و B2 باشند. از این رو ابتدا مقاله ویزای تحصیلی هلند را مطلعه بفرمائید.

تحصیل کارشناسی ارشد در هلند

مدت زمانی که طول خواهد کشید تا دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد فارغ التحصیل گردد، 1 الی 2 سال خواهد بود که شامل 60 الی 120 واحد درسی می باشد. این واحد ها می باید توسط دانشجو گذرانده شده و سپس اعطاء مدرک گردد. طول دوره تحصیلی در این مقطع از 1 الی 2 سال متغیر است. در جدول زیر به 2 رشته تحصیلی اشاره شده است:

رشته تحصیلیطول دوره
رشته های مدیریت اجرایی و برنامه ریزی شهری1 سال
رشته مدیریت اجرایی حرفه ای و هنرهای زیبا2 سال

میزان شهریه در این مقطع مبلغی معادل €11000 الی 15000€ (یورو) در هر سال می باشد.

بورسیه و تحصیل رایگان در هلند

دانشجویان متقاضی تحصیل رایگان می توانند با اخذ بورسیه های تحصیلی که از سوی دانشگاه های این کشور ارائه می گردد. از این رو به سهولت تحصیل نمایند. چراکه این بورسیه ها به صورت نقدی نبوده، بلکه شامل تخفیفات قابل توجه در شهریه های دانشگاهی می باشد. شهریه های تحصیلی برای دانشجویان به طور متوسط و در حالت حادی 10000€ (یورو) در طول سال خواهد بود. اما دانشجویان بین المللی که دارای بورسیه های تحصیلی هستند. همچنین می توانند همین شهریه را به مبلغ 2000€ (یورو) برای هر سال پرداخت نمایند. این یک شرایط استثنایی برای دانشجویان خارجی به شمار می رود. ابهامات به وجود آمده در زمینه بورسیه را از موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت جویا شوید. جهت اطلاع از هزینه های مربوط به تحصیل و زندگی در این کشور مقاله هزینه زندگی در هلند را مطالعه بفرمائید.

ساختار تحصیل رایگان در هلند

ساختار تحصیل رایگان در هلند

این کشور این امتیاز را برای دانشجویان خارجی خود قائل شده است که از دریافت وام های دانشجویی یا همان کمک هزینه های دانشجویی استفاده نمایند. این تسهیلات و امکانات مالی که مرسوم به Student Grants می باشد، برای دانشجویانی که قصد ادامه تحصیل در مدارج بالا را دارند، بسیار مثمر ثمر خواهد بود. همچنین در راستای تحصیل رایگان در هلند کمک هزینه های دیگری مانند اجاره بهای مسکن (Huurtoeslag) و نیز کمک هزینه های مربوط به خدمات بهداشتی و درمانی تحت عنوان (Zorgtoeslag) برای دانشجویان وجود دارد که می تواند درصد زیادی از هزینه های آنان را پوشش دهد.

واجدین شرایط کمک هزینه‌ تحصیلی در هلند

کمک هزینه های تحصیلی در صورتی که به دانشجویان تعلق می گیرد که واجد شرایط ذیل باشند:

آیتمشرح
سنبالاتر از 30 سال
اقامتدانشجویان اتحادیه اروپا با 5 سال اقامت اخیر در هلند یا حداقل به مدت 56 ساعت را به طور ماهیانه مشغول کار باشد.
حقوق و دستمزدکمتر از 1300€ (یورو) در ماه

واجدین شرایط وام های دانشجویی هلند

ممکن است برخی دانشجویان اروپایی قادر به پرداخت شهریه های تحصیلی خود نباشند. در این صورت چنانچه واجد شرایط باشند می توانند از وام های دانشجویی استفاده کنند. از جمله این شرایط:

  • سن فرد متقاضی حداکثر 30 سال باشد.
  • در بانک یا بانک های کشور هلند حساب بانکی داشته باشد.
  • به عنوان شهروند اروپایی، دارای کد شناسایی در هلند باشد.

دانشجویان موظف هستند همان مبلغی را که به عنوان وام دانشجویی دریافت نموده اند، بازپرداخت کنند. حداکثر زمانی که هر دانشجو در مقطع کارشناسی می تواند از کمک های مالی بهره مند گردد، به مدت 7 سال می باشد. همچنین طرحی به عنوان طرح تشویقی برای جذب دانشجویان بین المللی از سوی دولت این کشور برنامه ریزی شده است. در راستای اعطاء کمک هزینه های دیگری به دانشجویان متقاضی تحصیل رایگان در این کشور است. این نوع بورسیه و کمک هزینه ها از سوی وزارت آموزش و پروش، چندین دانشگاه از دانشگاه های هلند و همچنین وزارت علوم طراحی شده است. برای سال اول تحصیلی به مبلغ 5000€ (یورو) تخصیص یافته است. توجه فرمایید که هر دانشجو در صورت دارا بودن شرایط، صرفا یک بار حق استفاده از این کمک هزینه تشویقی را دارد.

دانشگاه ها برای تحصیل رایگان در هلند

در تجزیه و تحلیل تحصیل رایگان در این کشور لازم با دانشگاه های این کشور آشنایی داشته باشید. جهت تحصیل در این کشور مقاله تحصیل پزشکی در هلند را مطالعه بفرمائید.

فهرست دانشگاه های هلند به شرح ذیل است:

  • دانشگاه آمستردام
  • دانشگاه صنعتی دلف
  • دانشگاه اوتراخت
  • دانشگاه گرونینگن
  • دانشگاه فناوری آیندهوون

اقامت پس از تحصیل در هلند

یک فرد خارجی که در دانشگاه های این کشور مشغول تحصیل است، به عنوان دانشجوی بین المللی در این کشور حق کار ضمن تحصیل را خواهد داشت. در نتیجه از این روش درصد زیادی از هزینه های زندگی و تحصیلی او تحت پوشش قرار می گیرد. دانشجویان این امکان را دارند که اقامت در این کشور را داشته باشند. مشروط بر این که پس از فارغ التحصیلی به دنبال کار در هلند بروند. سپس با یافتن شغل مورد نظر و انجام فعالیت شغلی که با رشته تحصیلی او مرتبط است. از این رو می تواند پس از چند سال اقامت کاری و دائم هلند را اخذ کند. ناگفته نماند که پرداخت مالیات در زمان فعالیت شغلی او الزامی است. دریافت مشاوره های حرفه ای و راهنمایی درخصوص تحصیل رایگان در هلند و همچنین مهاجرت به اروپا از موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت به صورت تماس تلفنی رایگان و یا مراجعه حضوری میسر خواهد بود.

4.5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *