مهاجرت کاری بلژیک

بازار کار مهندسی برق در بلژیک

بازار کار مهندسی برق در بلژیک

بازار کار مهندسی برق در بلژیک در سال 2023 موضوعی است که مورد توجه بسیاری از مهندسان و متخصصین در خصوص مهاجرت کاری در این حوزه قرار گرفته است. مهندسی یکی از مشاغل مورد نیاز و پر درآمد در این کشور به شمار می رود. از همین رو متقاضیان انجام  کار در این حوزه زیاد است. اگر چه پروسه دریافت ویزای کاری این کشور نسبتاً زمانبر و دشوار است. اما در صورتی که مهارت و شغل متقاضیان در لیست مشاغل مورد نیاز این کشور قرار داشته باشد، اخذ ویزای کاری این کشور در مدت زمان کمتری امکان پذیر است. بسیاری از دانشجویان بین المللی که تحصیل در رشته برق در این کشور را انتخاب نموده اند، پس از اتمام تحصیلات خود با تبدیل ویزای تحصیلی به ویزای کاری وارد بازار کار مهندسی برق در این کشور شده است. از این طریق اقامت این کشور را دریافت می نمایند.

این کشور یکی از کشورهای اصلی در اتحادیه اروپا بشمار می رود که مردم این کشور به 3 زبان فرانسوی، آلمانی و هلندی صحبت می نمایند. یکی از ملزومات ورود به بازار کار مهندسی برق در این کشور برخورداری از مهارت زبان می باشد. ناگفته نماند نرخ مالیات در این کشور در مقایسه با دیگر کشورهای اروپایی بالاست. معمولاً افرادی که دارای درآمدهای بالاتری هستند، بیشترین مالیات را پرداخت می نمایند. کارشناسان خبره موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت با شناسائی بازارهای کاری کشورهای مختلف سعی بر این دارند. بهترین گزینه های کاری را به متخصصان در مشاغل مختلف معرفی نمایند.

شرایط بازار کار مهندسی برق در بلژیک

همانطور که در مقدمه بیان شد، مهندسان برق که قصد انجام کار در این کشور را دارند، ملزم به دریافت ویزای کاری این کشور هستند. لازمه اخذ این ویزا دریافت پیشنهاد کاری (Job Offer) از سوی کارفرمایان در این کشور می باشد. ویزاهای کاری این کشور  در 3 نوع صادر می شوند. ویزای نوع A  امکان انجام کار بصورت نامحدود در این کشور را برای فرد امکان پذیر می سازد. مهندسین در حوزه های برق و الکترونیک می توانند پس از چند سال کار و زندگی در این کشور ابتدا اقامت دائم و پس از آن نسبت به دریافت تابعیت و پاسپورت اقدام نمایند.

اگر چه نرخ بیکاری در  بلژیک در سال های اخیر بصورت قابل توجهی کاهش یافته است، اما همچنان مهاجرت کاری به کشورهای آلمان و اتریش متقاضیان بسیاری دارد. اگر چه نرخ مالیات بالا است. اما دولت این کشور به علاوه بر ارائه خدمات درمانی و بهداشتی مناسب هنگام بیکاری به کارکنان حقوق نیز پرداخت می نماید. میزان حقوق و درآمد در بازار کار مهندسی برق در این کشور بستگی به مدرک تحصیلی، سابقه کاری متخصصین این حوزه دارد. به طور متوسط حقوق مهندسین در بلژیک 4607€ (یورو) در ماه تخمین زده شده است.

بازار کار مهندسی برق در بلژیک و ویزای کاری

دولت این کشور ویزاهای مختلفی برای آن دسته از افرادی که قصد ورود به بازار کار مهندسی برق در این کشور را دارند، صادر می نماید. متقاضیان انجام کار در این کشور نیز بسته به شرایط خود می توانند یکی از این ویزاها را اخذ و به همراه همسر و فرزندان کمتر از 18 سال خود به بلژیک مهاجرت نمایند.

نمودار نرخ بیکاری در این کشور بدین صورت می باشد:

نرخ بیکاری در بلژیک

ویزای کاری بلژیک در این قالب های صادر می شود:

انواع ویزای کاری بلژیکتوضیحات
ویزای کاری نوع A بلژیکاخذ این ویزا نسبتاً دشوار و پیچیده است. اما دارندگان این ویزا امکان انجام کار به صورت نامحدود در این کشور را خواهند داشت.
ویزای کاری نوع B بلژیکدارندگان این ویزا تنها امکان انجام کار برای یک کارفرما را خواهند داشت. در صورت تغییر کارما ملزم به اخذ ویزای دیگری هستند.
ویزای کاری نوع C بلژیکاین ویزا مختص افرادی است که قصد انجام کار به صورت موقتی در بلژیک را دارند. معمولاً افراد برای انجام کارهای فصلی همانند کشاورزی این ویزا را دریافت می نمایند.

جهت اخذ هر یک از ویزاهای فوق متقاضیان می باید با تکمیل فرم درخواست ویزای کاری بلژیک نوع ویزای درخواستی خود را مشخص نموده و مدارک زیر را نیز ارائه نمایند:

  • پاسپورت معتبر با حداقل 12 ماه اعتبار
  • عکس
  • پیشنهاد و قراردادکاری با کارفرمایان در بلژیک
  • گواهی عدم سوء سابقه کیفری
  • گواهی سلامت
  • تکمیل فرم درخواست ویزا
  • ارائه مدارکی که دال بر تمکن مالی متقاضی برای تأمین هزینه های زندگی در این کشور است.

بازار کار مهندسی برق در بلژیک و ویزای کاری

تحصیل مهندسی برق در بلژیک

با توجه به شرایط مناسب بازار کار مهندسی برق در بلژیک بسیاری از افراد با تحصیل در دانشگاه های معتبر این کشور سعی در اخذ ویزای کاری این کشور را دارند. دانشگاه های بلژیک از اعتبار بالایی در میان کشورهای جهان برخوردارند. از همین رو دانشجویان پس از اتمام تحصیلات در این کشور براحتی می توانند به بازارهای کاری جهانی راه یابند. بسیاری از دانشجویان تحصیل در دانشگاه های این کشور را به عنوان پلی برای ورود به کشورهای توسعه یافته و پیشرفته اروپایی همچون آلمان و فرانسه می دانند. پذیرش در دانشگاه های مهندسی این کشور با اخذ آزمون ورودی همراه است. دانشجویان می باید در آزمون مورد نظر نمره قبولی را کسب نمایند.

رشته مهندسی برق شباهت بسیار زیادی با مهندسی الکترونیک داشته از همین رو بسیاری این 2 را یکی می دانند. اما در حقیقت دانشجویان در رشته مهندسی برق به چگونگی تولید و توزیع برق در مقیاس های بزرگ می پردازند. حال آنکه در رشته مهندسی الکترونیک دانشجویان با مدارهای الکتریکی کوچک سروکار دارند. تحصیل در این کشور به صورت رایگان نیست. اما هزینه های تحصیل در دانشگاه های این کشور بسیار مناسب تر از برخی از کشورها همانند انگلستان می باشد. به طور میانگین هزینه های تحصیل در این کشور 1000€ تا 4000€ (یورو) در سال تخمین زده شده است. این میزان شهریه با توجه به رشته و مقطع تحصیلی دانشجویان متغیر است.

متوسط حقوق ماهانه در بلژیک

همانطور که در بخش های قبل بیان نمودیم، مدرک تحصیلی، سابقه کار و برخورداری از مهارت زبان تأثیر زیادی بر میزان حقوق دریافتی افراد در این کشور خواهد داشت. طبق بررسی های انجام گرفته متوسط حقوق ماهیانه کار در بلژیک در مشاغل مختلف 3400€ (یورو) در ماه است. این رقم در مشاغل و رشته های مختلف ممکن است تا 1500€ (یورو) کاهش و با 5500€ (یورو) با افزایش حقوق همراه باشد. معمولاً مهندسین در این کشور از درآمدهای بسیار مناسبی برخوردار هستند.

از جمله رشته های تخصصی مهندسی که این کشور در حوزه های فوق در سال 2023 با کمبود نیرو مواجه است به این شرح است:

  • مهندسی برق
  • مهندسی کامپیوتر
  • مهندسی IT
  • مهندسی مکانیک

امکان اخذ ویزای کاری بلژیک برای آن دسته از متخصصین در حوزه های ذکر شده در مدت زمان کمی امکان پذیر است. این افراد با انجام کار به مدت 5 سال در این کشور می توانند اقامت دائم این کشور را برای خود و اعضاء خانواده خویش دریافت نمایند. در این زمینه می توانید با کارشناسان خبره موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت مشاوره فرمائید. از دیگر نظرات و پیشنهادات مفید این مجموعه نیز آگاهی یابید. این مجموعه اطلاعات مفیدی در زمینه بازار کار رشته کامپیوتر در بلژیک در اختیار متقاضیان عزیز قرار می دهد.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *