مهاجرت کاری اسپانیا

بازار کار در اسپانیا

بازار کار در اسپانیا

بازار کار در اسپانیا در سال 2024 با وجود نرخ بیکاری بالا که از هر 6 نفر 1 نفر بیکار است که این موضوع مورد توجه متقاضیان بین المللی بوده است. با این حال خروج از رکود اقتصادی بازار کار این کشور را رشد داده است. موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در ادامه این مقاله با ما همراه باشید. این کشور که در جنوب غربی قاره اروپا قرار دارد. مساحتی بیش از نیم میلیون کیلومتر مربع و جمعیت تقریبی 46.7 میلیون نفر در سال 2024 دارد. علاوه بر این، این کشور سالانه بالغ بر 80 میلیون گردشگر را جذب می کند که بسیاری از آنها اروپایی ها هستند. برای مدت طولانی در آنجا ساکن می شوند. در واقع، این کشور یکی از توریستی ترین کشورهای اتحادیه اروپا می باشد. در سال های اخیر، جمعیت اسپانیا به دلیل افزایش مهاجرت، علی رغم کاهش تعداد اتباع اسپانیایی، کمی رشد داشته است.

  • برترین مشاغل اسپانیا کدامند؟
  • دستمزد در اسپانیا چگونه محاسبه می شود؟
  • آیا کار در اسپانیا منجر به اخذ اقامت می شود؟
  • آیا مهاجران می توانند به بازار کار در اسپانیا دسترسی داشته باشند؟
  • قوانین کلی در بازار کار اسپانیا چیست؟
  • نرخ بیکاری در اسپانیا چند درصد است؟

اینفوگرافی کار در اسپانیا

اخذ اقامت در اسپانیا از طریق ویزای کار

برای ویزای کاری در این کشور این را باید بدانید که تعداد کمی کسب و کار وجود دارد و برای کسانی می باشد که با تجربه و مهارت لازم را برای کار دارند. در این کشور اکثرا از طریق راه های غیر مستقیم برای پیدا کردن کار روی می آورند، مانند: شبکه، برنامه های کاربردی و غیره استفاده می کنند. اگر برای پیدا کردن کار در سازمان ها و شبکه ها بررسی کنید می توانید راحت تر به کار مورد نظر خود برسید. اسپانیا و کشور های اروپایی دیگر و کشور آمریکا برای یافتن شغل سخت می باشد. کارهای حسابداری و IT جزء شغل هایی می باشد. نسبت به شغل های دیگر پر مخاطب می باشد. اصول و شرایط شغل مهندسی در کشور اسپانیا نسبت به شغل های دیگر شرایط بهتری دارد.

به طور کلی متقاضیان پس از 5 سال کار و زندگی در این کشور می توانند اقامت این کشور را اخذ نمایند. شرایط اخذ تابعیت این کشور متفاوت می باشد. جهت اخذ تابعیت این کشور متقاضی می باید حداقل به مدت 5 سال دیگر، جمعا 10 سال در این کشور زندگی کرده باشند. همچنین می باید در طول این مدت از حقوق دریافتی خود بیمه و مالیات پرداخت کرده باشند. بدین ترتیب متقاضيان پس از آزمون های مربوط به اخذ شهروندی این کشور، مانند آزمون زبان رسمی این کشور و ارائه عدم سوء پیشینه می توانند از تابعیت این کشور بهره مند گردند.

درباره بازار کار در اسپانیا 2024

اسپانیا در حال خروج از رکود اقتصادی است. نرخ بیکاری از مقدار 26% در سال 2013 به مقدار 14% در سال 2024 رسیده است. همچنین میزان آمار اشتغال و استخدام در سال های اخیر رشد داشته است. از نظر بازار کار و اشتغال، ساختار تجاری اسپانیا کاملا پراکنده است. از واحدهای تجاری کوچک تشکیل شده است. در حقیقت از هر 10 شرکت 8 شرکت تعداد کارمند بسیار کمی را دارند. بیشترین درصد شرکت های کوچک در بخش خدمات به ویژه تجارت است. در مقابل، بخش عمده شرکتهای بزرگ در بخش صنعت متمرکز شده اند. علاوه بر این، تعداد قابل توجهی از شرکت های بزرگ در بخش های مربوط به توسعه زیرساخت ها، انرژی های تجدید پذیر، گردشگری، بانکداری، بیمه، صنعت نساجی، فناوری بهداشت، هوانوردی، بخش کشاورزی و صنایع خودرو فعالیت دارند.

میانگین متقاضیانی که این کشور را برای کار و زندگی انتخاب کرده اند در نمودار زیر شرح داده شده است:

میانگین اشتغال زایی و بازار کار اسپانیادر نظر داشته باشید که بهترین بازار کار در این کشور مربوط به بخش پزشکی و پیراپزشکی، مهندسی، فروش، خدمات، داروسازی، کامپیوتر و ارتباطات می باشد. میزان درآمد در هر یک از مشاغل زیر متفاوت می باشد که در پاراگراف های دیگر این مقاله به شرح این مشاغل خواهیم پرداخت.

نرخ بیکاری در اسپانیا

در هر حال با وجود کاهش نرخ بیکاری و رشد بازار کاری کماکان مشکل بیکاری جوانان همچنان مسئله ای در اسپانیا است. فارغ التحصیلان در یافتن کار دائمی با کیفیت مشکلاتی را مواجه شده اند. بالاترین سطح بیکاری در بین کارگران فاقد مهارت بوده است، بنابراین افراد با تحصیلات و تجربه در هنگام جستجوی شغل از شانس بیشتری برای پیدا کردن کار برخوردار خواهند بود. همچنین اگر به دنبال کار پس از فارغ التحصیلی هستید، همچنان در مقابل تعداد زیادی از فارغ التحصیلان اسپانیایی رقابت خواهید کرد. اما بهترین فرصت را در بخش های مشاوره، صنعت و فناوری اطلاعات، که همه در سال های گذشته رشد کرده اند را خواهید داشت.

بازار کار در اسپانیا برای مهاجرین

با وجود اینکه نرخ بیکاری در اسپانیا بالا است. یافتن کار امری دشوار است اما همچنان بازار کار برای مهاجرینی که دارای مهارت و تخصص هستند، پیشنهادات خوبی را ارائه می کند. در لیست زیر برخی از این مشاغل که بازار کار خوبی در این کشور دارند برای مهاجرین و جویندگان کار در اسپانیا آورده شده است.

مشاغلشرح
مشاورین تجاریاستخدام در بخش مالی به عنوان مشاور، به عنوان مدیر مجموعه یا به عنوان مدیر مالی بین المللی
 کار کامپیوترمشاغلی مانند توسعه دهنده وب، متخصصین IT، برنامه نویسی کامپیوتر و شغل های دیگر مرتبط با رشته های کامپیوتری
مهندسی مکانیک و صنعتیتسلط به زبان اسپانیایی در صورت داشتن تجربه کاری و مدرک تحصیلی عالی
گردشگری و توریسممهارت در بخش های خدماتی گردشگری و شغل هایی مانند آشپزی، هتلداری، کار در رستوران و هتل ها و غیره
تدریس در اسپانیابه عنوان مدرس خصوصی و معلمان انگلیسی در سطوح مختلف
مراقبت های بهداشتیدستیاران بهداشتی، متخصصان مراقبت از کودک و متخصصان مراقبت از سالمندان در اسپانیا بیشترین تقاضا را دارند.
کارگران ماهرشغل های مختلف مانند جوشکاری، لوله کشی، برقکار و از این دست مشاغل

نرخ بیکاری در این کشور به نسبت بسیاری از کشورهای اروپایی بیشتر است. بدیهی است که این مسئله باعث می شود که کاریابی برای شهروندان خارجی دشوارتر شود.

در نمودار زیر به بررسی نرخ بیکاری در اسپانیا در طول قرن 21 پرداخته ایم:

نرخ بیکاری در اسپانیا

ساعات کار در اسپانیا

ساعات کاری از 9 صبح تا 20 است که وقت وعده ناهار بین ساعت های 14 تا 16 در بسیاری از شرکت ها و میزان ساعات کار میانگین در هفته 40 ساعت است. از گذشته یک استراحت طولانی مدت 2 الی 3 ساعته در تایم ناهار، به نام siesta معروف است انجام می گیرد که باعث می گردد کارمندان در هنگام گرمای شدید ظهر استراحت کنند. در حالی که بیشتر افراد تمایل دارند برای صرف ناهار به خانه بروند. این مدت را با خانواده خود بگذرانند یا استراحت کنند. سنت ناهارهای طولانی و استراحت های بعد از ظهر در سال های اخیر به چالش کشیده شده است. افزایش رقابت از سایر بازارهای اروپایی و جهانی باعث شده است که بسیاری از کارفرمایان این تایم را لغو و کارمندان یک ناهار کوتاه داشته باشند.

بسیاری از کارمندان دفاتر در شهرها بعد از ظهر در محل کار خود باقی می مانند. فقط مناطق روستایی تا حد زیادی پایبندی جدی به سیستم را حفظ می کنند. همچنین قوانین کاری تضمین می کند که بین روزهای کاری باید 12 ساعت استراحت وجود داشته باشد. کارمندان نتوانند بیش از 80 ساعت در سال اضافه کاری کنند مگر آنکه توافق دسته جمعی در این صورت حاصل شود. توجه داشته باشید که ساعات کار در بانک ها در روزهای دوشنبه تا جمعه 8:30 الی 2 بعد از ظهر است. در روزهای شنبه 8:30 تا 1 بعد از ظهر است. ساعات کاری دفاتر عمومی نیز از 8 تا 3 بعد از ظهر می باشد.

ورود به بازار کار اسپانیا

همانطور که می دانید این کشور عضو اتحادیه اروپاست. شهروندان عضو اتحادیه اروپا و کشورهایی نظیر سوئیس، نروژ، لیختن اشتاین و ایسلند نیز بدون نیاز به مجوزی می توانند به بازار کار این کشور ورود پیدا کنند. این در حالی است که افراد دیگر کشورها برای ورود به بازار کار اسپانیا بایستی مجوز کار از سوی پلیس و اداره امور مهاجرت اسپانیا می باشید. پس از یافتن شغل مورد نظر و ارسال رزومه و انجام توافقات لازم با کارفرما خود مراحل انجام اخذ مجوز کار از سوی کارفرما پیگیری می شود. در صورت دریافت پیشنهاد کاری و اخذ مجوز، افراد می توانند برای اخذ ویزای کاری این کشور به کنسولگری این کشور مراجعه کرده و مدارک لازم را تحویل مقامات سفارت دهند. موسسات کاریابی در اسپانیا جهت یافتن کار در این کشور متقاضیان بین المللی را راهنمایی خواهند نمود.

چند نمونه از لیست موسسات کاریابی در این کشور در لیست زیر بیان شده است:

  • Amrop
  • Edelman
  • Global voice group
  •  Sellbytel Group
  • Hublance

6 طرق رسیدن به کار در اسپانیا

برای کار در این کشور همانند سایر کشورها 6 طرق اصلی رسیدن به کار وجود دارد  که عبارتند از:

  1. ارائه روزمه
  2. مشاغل فصلی
  3. آموزش
  4. موسسات کاریابی
  5. کار داوطلبانه کوتاه مدت
  6. فضای مجازی

مدارک لازم ویزای کار اسپانیا

جهت کاریابی در این کشور یکی از شروط اصلی اخذ پیشنهاد کاری معتبر از کارفرما این کشور می باشد. پیشنهاد کاری می باید بر روی سربرگ رسمی، با مهر و امضاء کارفرما باشد. از جمله مدارک لازم جهت اخذ ویزای کار اسپانیا و ورود به بازار کار در اسپانیا عبارتند از:

  • ارائه مدارک دال بر اثبات مهارت و تخصص فرد
  • ارائه گذرنامه دارای اعتبار
  • ارائه پیشنهاد کاری ارسال شده از سوی کارفرما
  • ارائه مدارک تحصیلی ترجمه شده
  • ارائه رزومه شخصی
  • فرم تکمیل شده درخواست ویزای کاری
  • مدارک شناسایی
  • 2 قطعه عکس
  • رزومه تحصیلی
  • رزومه شغلی
  • مدارک مربوط به ازدواج و همچنین فرزندان (در صورت وجود)
  • گواهی تمکن مالی
  • ارائه گواهی سلامت
  • ارائه گواهی عدم سوء پیشینه
  • ارائه ضمانت نامه کارفرما
  • گواهی پرداخت هزینه ویزا

توجه داشته باشید شهرهای بزرگ مانند مادرید و بارسلونا که از بهترین شهرهای اسپانیا از بازار کاری بهتری برخوردار هستند. فرصت های شغلی در این شهرها بیشتر می باشند. در صورت اخذ ویزا و یافتن شغل و اقامت به  مدت 5 سال، اخذ اقامت دائم اسپانیا امکان پذیر خواهد بود.

ورود به بازار کار اسپانیا

مشاغل برتر برای کار در اسپانیا

برای بسیاری از افرادی که خواهان کار در اسپانیا هستند. دانستن اینکه چه شغلی در این کشور محبوب است جذاب خواهد بود. در اینجا می خواهیم بخشی از این مشاغل را معرفی نماییم. همراه با میزان حقوقی که دریافت می نمایند. میزان حقوق این مشاغل در بازار کار در اسپانیا در هر ساعت و هر سال بررسی خواهد شد. همچنین به ازای هر ساعت کار قانونی در این کشور حدود 16€ (یورو) به متقاضیان تعلق خواهد گرفت.

همچنین طبق آخرین برآورد به دست آمده در خصوص میزان دریافتی در این کشور، حداقل و حداکثری در نظر گرفته شده است. بدین صورت می باشد:

حداقل و حداکثر درآمد در اسپانیا

لذا دیدن لیستی که در ادامه می آید بسیار مفید خواهد بود. این مشاغل به شرح ذیل هستند:

نام مشاغل متوسط حقوق در ساعت به یورو متوسط حقوق در سال به یورو
مهندسی نرم افزار19€34718€
توسعه دهنده نرم افزار16€21973€
مدیر پروژه22€40000€
برنامه نویس22€27980€
مهندسین توسعه دهنده17€32323€
مهندس ارشد نرم افزار30€67000€
توسعه دهنده وب12€38000€
معلم زبان انگلیسی9.95€ الی 24€27960€
پیشخدمت4.86€ الی 10.15€12360€

 

حقوق و مزایای کار در اسپانیا

در مورد حقوق و مزایا بستگی به قرارداد شخص دارد که با کارفرمای خود به توافق رسیده است. وزارت استخدام و امنیت اجتماعی در سال 2024 حقوق و دستمزد را زیاد کرد. دستمزد یک شخص برای یک روز معادل 34€ (یورو) و برای یک ماه 1050€ (یورو) می باشد. در مقاله دستمزد کار در اسپانیا به طور کامل شرح داده شده است. با توجه به مواردی مانند سن، موقعیت مکانی، میزان تحصیلات و تجربه کاری حقوق متقاضیان متفاوت خواهد بود. مشاغلی مانند مهندسی، پزشکی، فناوری و اطلاعات، گردشگری و آموزش مورد پذیرش بسیاری از متقاضیان در این کشور می باشند.

مشاغل ذیل در سال های گذشته در کشور اسپانیا رشد داشته اند. نرخ رشد این مشاغل در جدول ذیل آمده است:

مشاغل درصد نرخ رشد در سال 2024
بانکداری4%
انرژی0.8%
فناوری اطلاعات4.7%
مراقبت های بهداشتی4%
صنعت گردشگری7%
ساخت و ساز3%
تحصیلات و آموزش8%

کسانی که اقامت کشورهای اروپایی را دارند می توانند بدون دریافت مجوز کار در اسپانیا به کار مشغول شوند. این در حالی می باشد که اقامت کشور های اروپایی را داشته باشند. اگر شما تمایل دارید که کار آفرینی انجام دهید باید درخواست برای دریافت مجوز کار در سفارت بدهید. مقامات دولتی شرایط شما را بررسی می کنند اگر مورد تایید مقامات دولتی قرار گرفت می توانند کسب و کار خود را راه اندازی کنند.

حقوق و مزایای کار در اسپانیا

بازار اسپانیا در مشاغل انگلیسی زبان

چندین صنعت و بخش وجود دارد که در آنها احتمال بیشتری برای یافتن شغل به عنوان یک خارجی یا به عنوان یک انگلیسی زبان وجود دارد. در این بخش، مروری کوتاه بر برخی از مشاغل پرتقاضا در کشور آورده ایم، زیرا اگر به یک زبان خارجی صحبت کنید، احتمالاً شانس بیشتری برای یافتن شغل در اینجا خواهید داشت. اول از همه  آموزش زبان. این گزینه در میان شهروندان بریتانیایی که به اسپانیا مهاجرت می کنند محبوب است. از این رو مدارس زبان انگلیسی در کشور محبوبیت پیدا کرده است. این می تواند گزینه بسیار خوبی برای شما باشد، به شرطی که از کمک به مردم لذت ببرید و زبان ها را با هم آشنا کنید. همچنین برای سایر زبان ها مانند چینی، فرانسوی یا آلمانی کاملاً معتبر است.

دوم صنعت گردشگری و کار در هتل است. اسپانیا عمدتاً خارج از گردشگری زندگی می کند و ما در مورد بخشی صحبت می کنیم که سال به سال به رشد خود ادامه می دهد. بنابراین، اگر به دنبال شغلی مرتبط با گردشگری باشید، مهم نیست که کدام، آن را آسان خواهید داشت. زیرا شما یک مزیت دارید. شما به یک زبان خارجی صحبت می کنید. این یکی از دارایی های اصلی شما در هر شرکتی خواهد بود که با مشتریان بین المللی سروکار دارد. حتی می توانید در صورتی که تحصیلات مرتبطی در حوزه گردشگری و هتلداری داشته باشید، موفق تر عمل کنید.

در این بخش شاهد مشاغل انگلیسی زبان در بازار کار اسپانیا هستید:

بازار اسپانیا در مشاغل انگلیسی زبان

ویزای کار در اسپانیا برای ایرانیان

اخذ ویزای در اسپانیا برای ایرانیان جهت کار در اسپانیا یک الزام جدی است. هر یک از ویزاها به شما حق قانونی کار در اسپانیا برای مدت 1 سال را می دهد. تا زمانی که شرایط لازم را داشته باشید، می توانید هر سال ویزا را تمدید کنید. هنگامی که ویزای کاری خود را برای 5 سال متوالی نگه دارید، واجد شرایط درخواست اقامت طولانی مدت در اسپانیا هستید. توجه داشته باشید همیشه نیاز به ویزای کاری ندارید، گاهی یک ویزای توریستی ساده کافی است. با ویزای توریستی شهروندان ایرانی می توانند تا 90 روز را در اسپانیا در یک دوره 180 روزه بگذرانند.  تجاوز از 90 روز دوره ورود رایگان منجر به عواقب قانونی می شود، بنابراین باید مراقب باشید!

به خاطر داشته باشید: مجوز اقامت کوتاه مدت برای گردشگران است و به شما اجازه نمی دهد یک شغل قانونی شروع کنید یا با آدرسی در اسپانیا ثبت نام کنید. برای آن، باید درخواست دهید و شرایط لازم برای ویزای کار را داشته باشید. 5 راه وجود دارد که می توانید برای دریافت ویزای کار در اسپانیا از آن استفاده کنید:

  • ویزای کارمندی
  • ویزای کار فصلی
  • کارت آبی اتحادیه اروپا
  • ویزای خوداشتغالی و آزاد
  • ویزای Au Pair

مراحل کلی دریافت ویزای کار اسپانیا برای ایرانیان به شرح زیر است:

دریافت ویزای کار اسپانیا برای ایرانیان همچنین مقاله مهاجرت به اسپانیا نیز اطلاعات مفیدی در اختیار شما قرار می دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر مهاجرتی مخصوصا در مورد کار در اسپانیا شما می توانید با موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تماس حاصل کرده و اخذ اطلاعات بفرمایید.

سوالات پرتکرار در باب وضعیت کار در اسپانیا

در این بخش از مقاله به بررسی سوالات پرتکرار در باب وضعیت کار در اسپانیا برای ایرانیان در سال 2024 می پردازیم:

  • شرایط کار در اسپانیا در سال 2024 چگونه است؟ اسپانیا در سال 2024 در حال خروج از رکود اقتصادی است. نرخ بیکاری رو به کاهش و حدود 14% است.
  • چه مشاغلی در اسپانیا بازار کار بهتری دارند؟ نیروهای متخصص از جمله در بخش های گردشگری، فناوری اطلاعات و برنامه نویسی، امور مالی و حسابداری و همچنین کشاورزی بازار کار خوبی در این کشور دارند.
  • برای کار در اسپانیا چه شرایطی لازم است؟ مهمترین مسئله ایی که برای کار در کشور اسپانیا باید در نظر گرفت این است که بدون داشتن پیشنهاد شغلی از سوی کارفرمای اسپانیایی کار در این کشور امکان پذیر نیست. برای کار در این کشور باید تا حد متوسط به زبان اسپانیایی تسلط داشت. به بیان دیگر می توان گفت مشاغل انگلیسی زبان بازار کار محدودتری خواهند داشت.
  • آیا می توان از طریق کار در اسپانیا به اقامت دائم دست یافت؟ اگر متقاضیان بتوانند در اسپانیا به کار برسند، با 5 سال کار و اقامت در این کشور و پرداخت بیمه و مالیات به طور منظم، به اقامت دائم اسپانیا دست یابند. علاوه بر این می توانند جهت اخذ اقامت دائم برای اعضای خانواده نیز اقدام کنند.
5/5 - (1 امتیاز)

4 دیدگاه برای “بازار کار در اسپانیا

  1. مجتبی گفت:

    سلام و احترام
    مهندس عمران دارای مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد سازه از دانشگاه آزاد رودهن. دارای تجربه کاری ۱۶ سال . متاهل دارای دو فرزند . مدیر پروژه اجرای ساختمان بلند مرتبه. ر حد کم با زبان اسپانیایی آشنا هستم.

    1. صادقی گفت:

      سلام برای کار در اسپانیا باید از کارفرما پیشنهاد کاری داشته باشید. در خصوص مشاوره با شماره 02191003232 تماس بگیرید.

  2. علی محمدی گفت:

    سلام من ٨ سال سابقه كار IT دارم و برنامه نویسی هم میکنم برای بررسی بازار کار اسپانیا مقاله شما توجهمو جلب کرد چون میدونم بازار کار اسپانیا برای شغل من پر طرفداره،شما می تونین برای کاریابی هم اقدام کنین؟

    1. صادقی گفت:

      سلام در خصوص ویزای کاری اسپانیا باید پیشنهاد کاری داشته باشید. با مهارت شما می توان برای ویزای جستجوی کاری آلمان اقدام نمود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *