مهاجرت کاری صربستان

کار در صربستان برای پناهندگان

کار در صربستان برای پناهندگان

کار در صربستان برای پناهندگان بر اساس قوانین و شرایط خاص امکان پذیر است. در این نوشتار به آخرین قوانین مطابق با سال 2023 پرداخته می گردد. در این نوشتار، کارشناسان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت قصد دارند به بررسی قوانین و زندگی، اقامت و شرایط کار در صربستان برای پناهندگان بپردازند و اطلاعات بسیار مفیدی در این زمینه به شما عزیزان ارائه دهند. مهاجرت به کشور اروپایی صربستان علاوه بر روش های امن و قانونی، از طریق پناهندگی نیز امکان پذیر می باشد. اما کارشناسان ما به طور کلی مهاجرت از طریق پناهندگی را توصیه نمی کنند و اگر شما نیز به فکر مهاجرت به بهترین کشورهای دنیا هستید بهتر است به صورت قانونی و از روش های امن اقدام به ورود به خاک کشور مورد نظر کنید. زیرا مهاجرت از طریق پناهندگی با خطرات مختلفی همراه می باشد که ممکن است جبران ناپذیر باشند.

شرایط پناهندگی در صربستان

حق پناهندگی به معنای اعطای حق اقامت و حمایت از یک مهاجر خارجی است که بر اساس تصمیم مقامات دولت صربستان به وی ارائه می شود. شخصی که دولت صربستان تشخیص داده است که وی نیاز به حمایت بین المللی دارد، می تواند از حمایت فرعی یا وضعیت پناهندگی در این کشور برخوردار شود که با حقوق مختلفی (مانند کار در صربستان برای پناهندگان) همراه است. وضعیت حمایت فرعی در ابتدا برای 1 سال و با امکان تمدید معتبر است. وضعیت پناهندگی 1 بار برای مدت نامحدود اعطا می شود. اشخاصی که از وضعیت حمایت فرعی یا پناهندگی در صربستان برخوردار می شوند، طبق قانون پناهندگی و حمایت موقت، می توانند از حقوق و تعهدات خاصی برخوردار شوند.

مراحل پناهندگی و کار در صربستان برای پناهندگان

مراحل درخواست پناهندگی و مهاجرت به صربستان از طریق پناهندگی به شرح زیر است:

  1. یک فرد خارجی می تواند در داخل خاک صربستان یا در گذرگاه های مرزی (از جمله فرودگاه نیکولا تسلا در بلگراد) انجام اقدام به بهره مند شدن از وضعیت پناهندگی کند و تصمیم وی ثبت شود.
  2. مقامات وزارت كشور درخواست متقاضی را دریافت می کنند.
  3. سپس می رود که پناهجو به مرکز پناهندگی خاص برود یا در صورت تمایل به ماندن در محل های خصوصی به اداره پناهندگی اطلاع دهد.
  4. به محض ورود به مرکز یا اقامتگاه خصوصی، پناهجو منتظر می شود تا اداره پناهندگی درخواست وی را بررسی کند.
  5. پس از بررسی درخواست، فرد باید منتظر صدور مدارک شناسایی توسط اداره پناهندگی باشد.

اداره پناهندگی موظف است ظرف 3 ماه پس از درخواست، درباره درخواست متقاضی تصمیم گیری کند. در طی این مدت باید 1 یا چند جلسه دادرسی برگزار شود تا تمام حقایق و شرایط مربوط به تصمیم گیری مشخص شود. این مهلت می تواند تا 9 ماه تمدید شود. هنگامی که به یک پناهجو پناهندگی یا وضعیت پناهندگی داده شد، کمیساریای پناهندگان و مهاجرت صربستان برنامه فردی متقاضی را برای او تهیه می کند. یک مشاور منصوب می شود و وی برای دسترسی به کلیه حقوق ذکر شده در قانون و تسهیل ورود و زندگی در کشور، به پناهنده کمک می کند.

برای اعطای وضعیت پناهندگی، متقاضیان باید تعهدات شخصی را در نظر داشته باشند. این تعهدات عبارتند از:

ردیفتعهدات
1رعایت قوانین صربستان
2گزارش تغییر آدرس یا از بین رفتن مدارک شناسایی ظرف 3 روز به اداره پناهندگی
3گزارش تغییرات مهم مادی به مشاور ادغام ظرف 15 روز (شغل، وضعیت تاهل و غیره)
4تحصیل کودکان زیر 15 سال در مدارس پایه
5کسب مجوز کار برای کار در صربستان برای پناهندگان

اقامت و کار در صربستان برای پناهندگان

اقامت و کار در صربستان برای پناهندگان

بعد از تصمیم گیری اداره پناهندگی و اعطای وضعیت پناهندگی به متقاضیان، افراد می توانند اقدام به کسب مجوز اقامت در کشور صربستان کنند. افرادی که مجوز اقامت صربستان را کسب می کنند، با توجه به مدت زمان اعتبار آن، می توانند در صربستان مشغول به کار شوند، وارد بهترین دانشگاه های صربستان شوند و با خانواده خود در این کشور زندگی کنند. البته به دلایل مختلف، کاریابی در صربستان برای پناهندگان آسان نمی باشد و کارفرمایان شرکت ها و کمپانی های صربی معمولا به فکر جذب نیروی کار صربی می باشند. علاوه بر این، افرادی که از طریق ویزای کاری وارد خاک کشور صربستان می شوند، در مقایسه با پناهندگان، شانس بیشتری برای کار و اقامت بلند مدت در صربستان دارند.

به یاد داشته باشید که بر اساس قوانین و شرایط کار در صربستان، اخذ مجوز کار برای کار در صربستان برای پناهندگان الزامی می باشد. اعتبار مجوز کار با مدت زمان قرارداد کاری فرد با شرکت مربوطه مطابقت دارد. شایان ذکر است که در صورت تغییر شغل یا کارفرما، متقاضیان باید اقدام به کسب مجوز کار جدید کنند. نرخ بیکاری در صربستان بالا است. به همین دلیل، متقاضیان باید در نظر داشته باشند که یافتن شغل مناسب در این کشور سخت است و افرادی که بر زبان صربی و انگلیسی تسلط دارند می توانند از فرصت های شغلی بیشتری بهره مند شوند.

نرخ اشتغال در صربستان به شرح زیر است:

سایر روش های مهاجرت به صربستان

مهاجرت از طریق پناهندگی یک روش پر خطر برای مهاجرت می باشد. به همین دلیل، در این بخش قصد داریم شما را با برخی از روش ها و راه های قانونی مهاجرت به کشورهای خارجی آشنا سازیم. به یاد داشته باشید که این راه ها از راه های اخذ ویزای صربستان نیز می باشند.

رایج ترین روش های مهاجرت به کشورهای خارجی عبارتند از:

  • مهاجرت تحصیلی
  • مهاجرت کاری
  • مهاجرت برای ازدواج
  • مهاجرت برای سرمایه گذاری، کارآفرینی و ثبت شرکت

مهاجرت تحصیلی به کشورهای خارجی در صورتی امکان پذیر می باشد که متقاضیان موفق به کسب نامه پذیرش از دانشگاه مورد نظر خود شوند. هر ساله دانشجویان زیادی با کسب ویزای تحصیلی به بهترین کشورهای دنیا مهاجرت می کنند تا در معتبرترین دانشگاه ها مشغول به تحصیل رشته مورد علاقه خود شوند. علاوه بر این، مهاجرت کاری نیز یکی از روش های رایج مهاجرت می باشد. برای انجام این کار، متقاضیان معمولا باید از طرف کارفرمای معتبر یک شرکت خارجی دعوت نامه کاری دریافت کنند. همچنین مهاجرت برای ازدواج با اتباع خارجی کشورهای خارجی یکی دیگر از روش های کسب اقامت در کشورهای خارجی می باشد که می تواند موجب اخذ شهروندی شوند. این روش یکی از سخت ترین روش های مهاجرت می باشد که نیاز به ارائه مدارک و اسناد زیادی دارد.

علاوه بر موارد ذکر شده، افرادی که دارای سرمایه کافی هستند و قصد دارند کسب و کار جدید خود را در یک کشور خارجی راه اندازی کنند، می توانند از طریق سرمایه گذاری اقدام به مهاجرت به کشورهای خارجی کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه های مختلف حقوقی و مهاجرتی می توانید با کارشناسان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تماس حاصل فرمائید.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *