مهاجرت به کشور بلغارستان

کار در بلغارستان برای پناهندگان

کار در بلغارستان برای پناهندگان

کار در بلغارستان برای پناهندگان ممکن است شرایط سخت و بسیار خاصی داشته باشد اما غیر ممکن نیست، از این رو پیشنهاد موسسه ما جهت مهاجرت به این کشور روش های قانونی می باشد. در این مقاله این موضوع بررسی می شود. افرادی که به فکر مهاجرت از طریق پناهندگی به بلغارستان هستند، بدون شک باید اطلاعات کافی درباره شرایط تحصیل و کار در بلغارستان برای پناهندگان داشته باشند. کار در بلغارستان برای پناهندگان مانند سایر مهاجران در صورتی امکان پذیر می باشد که به صورت قانونی انجام شود. افراد مجوز اقامت و کار مورد نیاز را اخذ کنند. در ادامه این نوشتار کارشناسان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت به طور دقیقتر به بررسی شرایط کار و بازار کار در بلغارستان برای پناهندگان می پردازند.

قوانین کار در بلغارستان برای پناهندگان

در حال حاضر، LAR امکان دسترسی به بازار کار برای پناهجویان را فراهم می کند. در صورتی که مراحل تعیین تصمیم از پناهندگی بیش از 3 ماه طول بکشد. اجازه توسط SAR در 1 روش ساده صادر می شود که فقط مدت زمان تعیین وضعیت و اینکه آیا هنوز در حالت تعلیق است را تایید می کند. در ژانویه 2018، وزارت کار و سیاست اجتماعی تلاش کرد قانون را اصلاح کند. دسترسی پناهجویان به بازار کار را با بسیاری از الزامات اضافی و غیرقابل تحقق شرط بگذارد. اما لابی مشتر SAR ، UNHCR و سازمان های غیر دولتی از رای دادن به اصلاحیه جلوگیری کرد و وضع موجود را حفظ کرد. این مجوز پس از صدور اجازه دسترسی به انواع مشاغل و مزایای اجتماعی، از جمله کمک در زمان بیکاری را می دهد. طبق این قانون، پناهجویان به آموزش های حرفه ای نیز دسترسی دارند.

در سال 2019، SAR پروانه کار 101 را برای پناهجویان را در انتظار تعیین وضعیت صادر کرد. از این رو گزارش داد که 72 پناهجو به دنبال صدور مجوز به کار مشغول شده اند. در عمل، به دلیل مشکلات کلی ناشی از موانع زبان، رکود اقتصادی و نرخ بالای بیکاری در کشور، یافتن شغل و کار در بلغارستان برای پناهندگان و پناهجویان هنوز دشوار است. هیچ آژانس ملی آماری از تعداد پناهجویان شاغل جمع آوری نمی کند. بعد از تایید وضعیت پناهندگی، افراد می توانند مجوز اقامت و کار قانونی در بلغارستان را دریافت کنند. از این رو مانند سایر افراد، در این کشور کار کنند. با این حال، کاریابی در بلغارستان برای پناهندگان ممکن است شرایط خاصی داشته باشد. زیرا اکثر کارفرمایان به دنبال جذب نیروی کار داخلی هستند.

شرایط کار و پناهندگی در بلغارستان

پیوستن بلغارستان به اتحادیه اروپا در سال 2007 منجر به یک سری تغییرات قانونگذاری و سیاست در رابطه با نحوه برخورد این کشور با پناهندگان شد. پناهندگان در بلغارستان اکنون از نظر قانونی همان حقوق شهروندان بلغارستان را در دسترسی به بازار کار، خدمات اجتماعی، مراقبت های بهداشتی و آموزشی بهره مند می شوند. در دوره اولیه پس از تایید وضعیت رسمی پناهجویان، آنها از نظر قانونی حق دسترسی به یک برنامه ادغام ویژه را دارند. در سال 2008، بحران مالی جهانی منجر به کاهش تولید ناخالص داخلی بلغارستان، تورم ارز محلی و بیکاری بیشتر شد.

در نمودار زیر به تولید ناخالص داخلی بلغارستان در سال های مختلف اشاره شده است:

تولید ناخالص داخلی بلغارستان

مشکلات اقتصادی که در بلغارستان وجود داشت. تاثیرات ناگواری بر پناهجویان و پناهندگان به رسمیت شناخته شده که برای زندگی در بلغارستان در شرایط نامشخص مالی بودند، دسترسی کمی به بازار کار داشتند. با تبعیض و یک سری موانع دیگر برای کار در بلغارستان روبرو بودند داشت. اگرچه ممکن است سیاست های صحیحی برای محافظت از این گروه ها وجود داشته باشد، توانایی یا اراده انجام این سیاست ها محدود است. جهت زندگی در این کشور مطالعه مقاله هزینه زندگی در بلغارستان پیشنهاد داده می شود.

تعداد پناهجویان در بلغارستان

در مقایسه با سایر کشورهای اتحادیه اروپا، در 19 سال گذشته حجم پناهجویان و پناهندگان بلغارستان نسبتا کم بوده است. بلغارستان یک کشور ترانزیتی برای پناهجویان در نظر گرفته شده است. تعداد اخیر تغییر چندانی در این گرایش نشان نداده است. پس از پیوستان به اتحادیه اروپا در سال 2007، بلغارستان اجرای آیین نامه دوبلین II را آغاز کرد. به سیاست مشترک امنیتی برای مرزهای خارجی اتحادیه اروپا پیوست. در سال 2002، تقاضاء پناهندگی در بلغارستان نزدیک به 2900 مورد رسیده بود. اما در سال 2012 تعداد به کمتر از نیمی از این مقدار کاهش یافت. اگرچه در طول سال ها نوساناتی وجود داشته است، اما در سال های اخیر تمایل به سمت کاهش پناهجویان در بلغارستان وجود دارد.

از سال 1993 تا کنون، تعداد کل افرادی که در بلغارستان درخواست پناهندگی کرده اند 21267 نفر بوده است. در محدوده پایین کشورهای اتحادیه اروپا قرار دارد. کشورهای اصلی مبدا پناهجویان عراق، افغانستان، ارمنستان و ایران و اخیرا سومالی، رواندا و سوریه هستند. از نظر جنسیتی، پناهجویان و پناهندگان بلغارستان عمدتا مرد هستند 70%. در خاک بلغارستان، حمایت از پناهندگان اکثرا در صوفیه متمرکز شده است. موارد بسیار کمی از افراد ساکن در مناطق دیگر وجود دارد. پناهجویان در 2 مرکز ثبت نام و پذیرش و در صوفیه و در دهکده بانیا در شهرداری نوا زاگورا و یک مرکز ترانزیت، در 2 کیلومتری روستای Pastrogor، نزدیک مرز بلغارستان و ترکیه اسکان داده شده اند. اکثر افرادی که اقدام به مهاجرت به بلغارستان از طریق پناهندگی می کنند، در صوفیه مقیم می شوند.

اشتغال در بلغارستان برای مهاجرین غیر قانونی

بحران اقتصادی جهانی در سال 2009 بلغارستان را تحت تأثیر قرار داد. منجر به کاهش تولید ناخالص داخلی و رکود در بازار کار در بلغارستان شد. به طور قابل توجهی آسیب پذیرترین گروه ها مانند پناهندگان را تحت تأثیر قرار داد. حقوق و دستمزد در بلغارستان کاهش یافته است. امنیت شغلی در بسیاری از بخش ها تضعیف شده است. به تفکیک بخش، بیشترین افت مشاغل در بلغارستان در 4 سال گذشته مربوط به ساخت و ساز بوده است (25% کاهش شغل) و پس از آن صنعت سبک و تجارت و خرده فروشی دیده می شود. گرایش عمومی به سمت کاهش مشاغل کم مهارت، به ویژه در ساخت و ساز و خرده فروشی، پناهندگان را تحت تأثیر قرار داده است. موقعیت آنها را در بازار کار حتی بیش از گذشته در معرض خطر قرار داده است.

با این حال، گرچه نرخ اشتغال در بلغارستان در سال های مختلف متغیر بوده است. اما از سال 2000 تا کنون رو به رشد قابل توجهی دیده می شود. در جدول زیر به نرخ اشتغال در سال های مختلف در کشور بلغارستان اشاره شده است:

سالنرخ اشتغال به % (درصد)
200039%
200544%
201547%
202053%

بازار کار در بلغارستان برای پناهندگان

رتبه بندی 100 کارفرمای برتر در میان 500 شرکت بزرگ فعال در بازار بلغارستان نشان می دهد. تعداد کارگران و شاغلان تنها 0.44% افزایش یافته است. افزایش چشمگیری فقط در بخش های زیر به ثبت رسیده است:

  • تولید
  • فناوری های اطلاعاتی
  • فروشگاه های زنجیره ای خرده فروشی

دلایل افزایش کم اشتغال را می توان ناشی از کمبود نیروی ماهر در بازار کار دانست که به بالاترین سطح رسیده است. تجزیه و تحلیل بخشی نشان می دهد که در سال گذشته بیشتر مشاغل جدید در بخش صنعت ایجاد شده است. تقریبا نیمی از مشاغل جدید در صنعت اسلحه ایجاد شده است.

کاریابی برای پناهندگان در بلغارستان

پناهندگان و دارندگان وضعیت بشردوستانه حق دارند مانند همه شهروندان بلغارستان کار کنند. آنها می توانند بدون مجوز صریح در بلغارستان کار کنند. شما حتی قبل از حمایت، حقوق کامل شغلی دارید. پناهجویان می توانند 3 ماه پس از تسلیم درخواست پناهندگی خود، قرارداد کاری امضا کنند. این مدت زمان از تاریخ ثبت درخواست پناهندگی مندرج در کارت ثبت نام شما محاسبه می شود. برای انجام این کار، آژانس دولتی پناهندگان یک اخطار رسمی برای حق کار شما صادر می کند. می ‌توانید از طریق کانال ‌های مختلف از جمله با کمک دفاتر کار عمومی، پلتفرم‌های آنلاین، آژانس ‌های استخدام خصوصی، سازمان‌ های غیردولتی، کار جستجو کنید. بلغارستان کمبود شدید نیروی کار را تجربه می کند و در نتیجه، بسیاری از شرکت ها علاقه مند به استخدام پناهندگان و دارندگان موقعیت های بشردوستانه هستند.

اکثر کارفرمایان بر حداقل دانش اولیه زبان بلغاری اصرار دارند. آنها از نظر نیاز به مدارک تحصیلی و گواهینامه هایی که صلاحیت های قبلی را ثابت می کند، انعطاف نشان می دهند و اغلب ترجیح می دهند مهارت های خود را در طی مراحل انتخاب آزمایش کنند. بسیاری از کارفرمایان در هفته های اولیه استخدام آموزش می دهند و برخی حتی دوره های زبان بلغاری را نیز ارائه می دهند. در طول دوره ای که در اداره کار ثبت نام می کنید، باید طبق برنامه اقدام فردی خود، به طور مرتب از آن بازدید کنید. اگر یک موقعیت شغلی مناسب که توسط اداره کار تعریف شده است، به شما پیشنهاد می شود، باید ظرف 14 روز پس از پیشنهاد، آماده شروع کار باشید. در غیر این صورت ثبت نام شما متوقف می شود. پس از 6 ماه می توانید دوباره ثبت نام کنید.

در بخش زیر شاهد فرصت های شغلی مناسب برای پناهندگان در بلغارستان هستید:

 

امنیت پناهندگان در بلغارستان

به طور کلی، مهاجرت به بلغارستان از طریق پناهندگی با امنیت تضمین شده همراه نمی باشد. اکثر مشاوران و وکلا مهاجرت از طریق پناهندگی را توصیه نمی کنند. طبق قوانین بلغارستان، مهاجرت به این کشور می توانند از راه های امن تری مانند تحصیل، کار، سرمایه گذاری و کارآفرینی و همچنین ازدواج انجام شود. امنیت پناهندگان قبل و بعد از ورود به خاک بلغارستان تا زمان تعیین و تایید وضعیت آنها به عهده خود افراد می باشد. دولت این کشور هیچگونه مسئولیتی را به عهده نمی گیرد. به همین دلیل، کارشناسان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت نیز مهاجرت از طریق پناهندگی به کشورهای خارجی را توصیه نمی کنند. شما می توانید با تماس با همکاران ما از سایر روش های مهاجرت به بهترین کشورهای دنیا مطلع شوید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *