مهاجرت به کشور بلغارستان

پناهندگی در بلغارستان

پناهندگی در بلغارستان

پناهندگی در بلغارستان روشی پرخطر برای مهاجرت به این کشور می باشد که با خطرات زیادی از قبیل جانی و مالی همراه می باشد. کارشناسان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت توصیه می کنند متقاضیان از روش های قانونی و امن برای مهاجرت به کشور بلغارستان استفاده کنند. اما در کل، مهاجرت از طریق پناهندگی به کشور بلغارستان نیز نیاز به داشتن اطلاعات کافی درباره شرایط درخواست، مراکز پذیرش و همچنین سایر موضوعات مرتبط می باشد که متخصصان ما در این نوشتار آنها را مورد بررسی دقیق قرار می دهند.

درخواست پناهندگی در بلغارستان در سال 2024

درخواست پناهندگی در بلغارستان می تواند یا در اداره تخصصی پناهندگی، SAR یا در برابر هر مقام دولتی دیگر ارائه شود، که موظف است بلافاصله آن را به SAR ارجاع دهد. بنابراین، می توان در خاک بلغارستان، در مرزهای بلغارستان (توسط کارکنان پلیس مرز) یا در مراکز بازداشت اداره مهاجرت وزارت کشور، پناهندگی در بلغارستان درخواست کرد. درخواست پناهندگی باید در یک زمان معقول پس از ورود به کشور انجام شود، مگر در موارد ورود غیرقانونی یا اقامت که باید فوراً انجام شود. عدم ارائه درخواست در یک زمان معقول یا بلافاصله در این موارد می تواند زمینه ای برای رد آن باشد که طبق روش تسریع شده به طور آشکار بی اساس است.

اگر درخواست پناهندگی در بلغارستان نزد مرجعی متفاوت از SAR ارائه شود، مراحل تعیین وضعیت نمی تواند به طور قانونی شروع شود تا زمانی که پناهجو از مرز یا بازداشتگاه منتقل شود و برای ثبت نام در هر یک از محل های SAR اسکان داده شود تا شخصاً درخواست خود را اعلام کند. طبق قانون، این ثبت نام شخصی باید در هر یک از واحدهای پذیرش SAR و ظرف 3 روز کاری پس از ارائه درخواست پناهندگی انجام شود. استثنائات این مهلت تنها در مواردی مجاز است که درخواست پناهندگی در یک مقام یا نهاد دولتی متفاوت ارائه شود، در این صورت مهلت 6 روز کاری تعیین می شود.

مراکز پذیرش پناهندگی در بلغارستان

قبل از مهاجرت به بلغارستان از طریق پناهندگی، مهاجران حتما باید با مراکز پذیرش پناهندگان در این کشور آشنایی کافی داشته باشند. مراکز پذیرش پناهندگان در بلغارستان توسط SAR اداره می شوند. تا پایان سال 2019، 4 مرکز پذیرش پناهندگان در بلغارستان وجود داشت.

ظرفیت کل این مراکز در تاریخ 31 دسامبر 2019 به شرح زیر بود:

مرکز پذیرشمحلظرفیتتعداد پناهندگان در مرکز در پایان سال 2019
SofiaSofia2.030346
Ovcha Kupel shelterSofia860124
Vrazhdebna shelterSofia370164
Voenna Rampa shelterSofia80048
Closed 3rd Block BusmantsiSofia6010
Banyaبلغارستان مرکزی700
Pastrogorجنوب شرقی بلغارستان3200
Harmanliجنوب شرقی بلغارستان2.710115
جمع کل5.130461

بررسی دقیق مراکز پذیرش پناهندگی در بلغارستان

بررسی دقیق مراکز پذیرش پناهندگی در بلغارستان

پناهگاه Vrazhdebna در صوفیه، که از دسامبر 2018 تا می 2019 بسته بود، دوباره افتتاح شد. در بلغارستان، 461 پناهجو از اواخر سال 2019 در مراکز پذیرایی اقامت داشتند و بدین ترتیب میزان حضور آنها در مراکز ذکر شده 9% است. مراکز سعی می کنند اسکان خانواده ها در کنار یکدیگر را مهیا کنند و به آنها اتاق های جداگانه ارائه دهند. پناهجویان مجرد همراه با دیگران اسکان داده می شوند، اگرچه شرایط به طور قابل توجهی از یک مرکز به مرکز دیگر متفاوت است. برخی از پناهگاه ها افراد را براساس ملیت گروه بندی می کنند. به عنوان مثال، پناهگاه Vrazhdebna در صوفیه قبل از تعطیل شدن، بیشتر مردم سوریه و عراق را در خود جای داده است، پناهگاه Voenna Rampa در صوفیه تقریباً به طور انحصاری پناهجویان افغان و پاکستانی را در خود جای داده است.

در حالی که سایر مراکز پذیرایی از ملیت های مختلفی برخوردار هستند، مانند مرکز پذیرش Harmanli، پذیرش Banya و پناهگاهOvcha Kupel در صوفیه. اسکان جایگزین در خارج از مراکز پذیرش طبق قانون مجاز است، اما فقط در صورتی که هزینه آن توسط خود پناهجویان پرداخت شود و اگر آنها رضایت داده باشند که از حق خود در کمک هزینه اجتماعی ماهیانه چشم پوشی کنند. آنها باید طبق حقوقی كه از نظر قانونی صادر شده است، از حق خود در اسكان و كمك های اجتماعی چشم پوشی كنند و اعلام كنند كه هزینه زندگی در بلغارستان و سایر هزینه های مربوطه را با هزینه شخصی خود تأمین می كنند.

تعداد درخواست های پناهندگی در بلغارستان

آژانس دولتی پناهندگان در بلغارستان ماهانه گزارش های آماری مربوط به متقاضیان پناهندگی و ملیت های اصلی و همچنین تصمیمات کلی بدوی را منتشر می کند. اطلاعات بیشتر در چارچوب مکانیسم هماهنگی ملی با سازمان های غیر دولتی به اشتراک گذاشته می شود. وزارت کشور همچنین گزارش های ماهانه درمورد وضعیت مهاجرت را منتشر می کند که شامل ارقام مربوط به موارد زیر می شود:

  • درخواست
  • ظرفیت
  • اشغال مراکز پذیرش پناهندگی در بلغارستان

در جدول زیر به طور دقیقتر به اطلاعات ذکر شده اشاره شده است:

آیتمتعداد متقاضیانپناهندگیحمایت فرعیرد درخواستمیزان پناهندگانمیزان حمایت فرعیمیزان رد درخواست
جمع کل2.1521813001.13411%19%70%

همچنین بیشترین تعداد درخواست پناهندگی در بلغارستان از کشورهای زیر می باشد:

تعداد درخواست پناهندگی در بلغارستان

سایر روش های مهاجرت به بلغارستان

همانطور که می دانید، مهاجرت از طریق پناهندگی در بلغارستان یکی از پرخطرترین روش های مهاجرت به این کشور اروپایی می باشد. براساس قوانین بلغارستان، راه های مختلفی برای مهاجرت به این کشور وجود دارند.

بهترین روش های مهاجرت به کشور بلغارستان عبارتند از:

  • مهاجرت کاری به بلغارستان
  • مهاجرت تحصیلی به بلغارستان
  • مهاجرت از طریق سرمایه گذاری به بلغارستان
  • مهاجرت از طریق کارآفرینی به بلغارستان
  • مهاجرت از طریق ازدواج به بلغارستان

شهروندان کشورهای عضو اتحادیه اروپا و EEA برای ورود به خاک کشور بلغارستان نیازی به اخذ مجوز یا ویزا ندارند. این افراد می توانند با پاسپورت و کارت شناسایی خود به راحتی وارد خاک بلغارستان شوند و در این کشور کار کنند. اما شهروندان سایر کشورهای دنیا مانند شهروندان کشور ایران برای مهاجرت به بلغارستان نیاز به تعیین وقت سفارت و درخواست ویزای این کشور دارند. هزینه های مهاجرت به کشور بلغارستان با توجه به ملیت، روش مهاجرت، هدف از مهاجرت و همچنین مدت زمان اقامت در این کشور متفاوت می باشد.

چالش های پناهندگی در بلغارستان

شرایط در اکثریت قریب به اتفاق مراکز پذیرش به دلیل زیرساخت ‌های ناکافی، محدودیت‌ های بهداشتی و خدمات اولیه و همچنین کمبود ایمنی، به ‌شدت نامرغوب است. برای سال ‌ها، آژانس دولتی برای پناهندگان (SAR) گزارش داد که حداکثر ظرفیت مراکز پذیرش آن 5160 مکان است. با این حال، در دسامبر 2022، مدیریت جدید SAR نشان داد که ظرفیت پذیرش واقعی 3932 نفر است. 1228 مکان باقی مانده برای زندگی نامناسب ارزیابی شد. علاوه بر این، به دلیل پیش ‌بینی نادرست از ورودی ‌های جدید، SAR بودجه کافی برای نوسازی، غذا و حمایت پزشکی در مراکز پذیرش در نظر نگرفت. مانند سال گذشته، بسیاری از کودکان بدون همراه بدون حمایت مناسب و تضمین ایمنی شخصی در مکان های مختلط با بزرگسالان اسکان داده شدند.

در مورد حمایت، هیچ برنامه ریزی و تامین مالی در اختیار ذینفعان قرار نگرفته است، و تنها تعداد کمی از حمایت امناسب بهره مند می شوند. بنابراین، تصمیم گرفته شده در سال 2024 شرایط را بهبود ببخشند و در خصوص اسکان کودکان بی سرپرست و خانواده ها و زوجین دقت بیشتری شود. همچنین در سال 2024-2025 ظرفیت را برای پناهندگان از کشورهای اوکراین و سوریه و عراق و لبنان و ترکیه و یونان افزایش داده اند. با این حال، یک تغییر مثبت در مورد مراقبت و اسکان کودکان بدون همراه، که به دنبال اعطای حمایت بین المللی هستند، به دست آمد. اداره پناهندگی، SAR، هم در حال حاضر مراکز و تدابیری را برای اسکان کودکان بدون همراه در مراکز مجاز کودکان خانواده (ЦНСТ) در نظر گرفته است. تصمیمات بر این است که در طول سال آتی، کودکان بدون همراه در مراکز تخصصی اسکان داده شوند.

در بخش زیر شاهد معایب پناهندگی در بلغارستان هستید:

معایب پناهندگی در بلغارستانشما عزیزان می توانید با متخصصان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تماس بگیرید و با هماهنگی های قبلی به دفتر موسسه مراجعه کنید تا از شرایط و هزینه های مهاجرت به بهترین کشورهای اروپایی مطلع شوید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *