مهاجرت تحصیلی ایسلند

کار دانشجویی در ایسلند

کار دانشجویی در ایسلند

دانشجویان در حال تحصیل در ایسلند می توانند با استفاده از کار دانشجویی در ایسلند همراه با تحصیل کار کنند و از درآمد برخوردار باشند. البته دانشجویان خارجی غیر از منطقه اقتصادی اروپا و اتحادیه اروپا برای کار دانشجویی در ایسلند نیاز به اخذ مجوز کار دارند. ایسلند یکی از کشورهای پیشرفته در اروپا است و دانشگاه های این کشور از اعتبار بسیار خوبی برخوردارند. با اعلام هزینه های پایین دانشگاه های دولتی ایسلند این کشور شاهد میزان بیشتری از دانشجویان بین المللی است. این دانشجویان می توانند با تحصیل در ایسلند از مدرک معتبر برخوردار شده و مهیا برای ورود به بازار کار این کشور شوند. در ادامه این مطالب درباره کار دانشجویی و نحوه اخذ مجوز آن را در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت شرح داده ایم.

تحصیل در ایسلند

ایسلند یکی از کشورهای پیشرفته و توسعه یافته به خصوص در بخش آموزش و فناوری است. این کشور دارای 4 دانشگاه دولتی و 3 دانشگاه خصوصی شناخته شده است که همه آنها تحصیلات عالی در مقاطع مختلف تحصیلی را برای دانشجویان خارجی فراهم کرده اند در این کشور دوره های مختلفی از جمله:

  • علوم انسانی
  • علوم فناوری و کامپیوتر
  • شیلات و کشاورزی
  • علو بهداشتی و پزشکی
  • هنر
  • علوم تجارت و بازرگانی
  • قانون
  • علوم ورزشی

و مهندسی ارائه می شود. این دوره ها در دوره کارشناسی اغلب به زبان ایسلند و در مقاطع بالاتر به زبان های انگلیسی و ایسلندی ارائه می شوند. این کشور زیر نظر روند بولونیا واحد دهی می کند و کیفیت آموزش در ایسلند مطابق با کشورهای پیشرفته اروپایی است. ایسلند می تواند فرصت خوبی را برای دانشجویان خارجی جهت ورود به بازار کار ایسلند فراهم کند.

شرایط کار دانشجویی در ایسلند

مطابق مقررات کشور ایسلند دانشجویان غیر عضو اتحادیه اروپا و منطقه اقتصادی اروپا برای کار حین تحصیل در ایسلند نیاز به اخذ مجوز کار دارند. لذا اجازه کار موقت در مورد یک تبعه خارجی که مشغول تحصیل در ایسلند است (اجازه کار دانشجویی) ممکن است داده شود. ماده 13 قانون شماره 97/2002 در مورد حق کار اتباع خارجی می باشد. شرایط اعطای اجازه کار طبق این ماده عبارت است از:

  • اینکه تبعه خارجی با کارفرما قرارداد کار منعقد کرده باشد.
  • اینکه نسبت کار تمام وقت اتباع خارجی بیش از 40% نیست، به استثنای کارهایی که در تعطیلات مدرسه یا در دوره آموزش حرفه ای انجام می شود
  • اینکه طبق قانون بیگانگان به شهروند خارجی اجازه اقامت دانشجویی داده شده باشد.
نوع کارنیاز به مجوز
کار حین تحصیلدارد
کار پس از تحصیلدارد

مدارک لازم برای کار دانشجویی در ایسلند

همانطور که گفته شد دانشجویان خارجی برای کار در ایسلند حین تحصیل نیاز به مجوز موقت کار دانشجویی دارند. لذا باید برای این مجوز درخواست دهند و مدارک زیر را به اداره کار ایسلند و مهاجرت ارائه کنند:

پارامترشرح
نسخه اصلی فرم درخواستمربوط به مجوز کار موقت برای دانشجویان
قرارداد استخدام بین تبعه خارجی و کارفرمااطلاعات مربوط به شغل مورد انتظار اتباع خارجی برای کارفرما
اطلاعات مربوط به صندوق بازنشستگی که باید با توجه به کار فرد خارجی پرداخت شود.
شرایط استخدام تبعه خارجی باید با توافق نامه های دستمزد فعلی مطابقت داشته باشد.
فرم درخواست تمدید مجوز کار دانشجویی باید با همان اسناد درخواست جدید همراه باشد.

انتظار می رود اگر که تبعه خارجی به کارهایی مشغول شود که شامل یک عنوان حرفه ای تنظیم شده یا تجارت قانونی محافظت شده باشد، فرم درخواست باید همراه با تایید مقامات ذیصلاح ایسلند باشد که تبعه خارجی دارای گواهینامه لازم برای توانایی انجام کار است که او برای انجام آن استخدام شده است. ارائه مستندات نشان داده شده در لیست به عهده متقاضی است. اگر تمام اسناد و مدارک به همراه برنامه ارسال نشود، منجر به تاخیر در پردازش برنامه یا رد درخواست می شود. اگر آژانس این امر را ضروری بداند، اداره کار ممکن است مستندات اضافی را درخواست کند.

مدارک لازم برای کار دانشجویی در ایسلند

کار دانشجویی در ایسلند و کاریابی

برای جستجوی کار در ایسلند چندین روش وجود دارد. بازدید از پورتال های کاریابی مانند EURES می توانید قدمی مناسب باشد. این پورتال ها شامل فرصت های شغلی متنوعی است. این وب سایت همچنین حاوی اطلاعات کلی در مورد زندگی و کار در ایسلند و اطلاعاتی در مورد وضعیت فعلی بازار کار است. اطلاعات تکمیلی و اختصاصی را می توانید در وب سایت ایسلندی EURES پیدا کنید: برای کلیه سمت های شغلی در ایسلند، از شما درخواست می شود که فرم درخواست آنلاین را پر کنید. مطمئن شوید که فرم را به طور کامل پر می کنید تا دقیق ترین توصیف شما و شرایط شما را ارائه دهد. مهم است که شما همه تجربیات قبلی کاری و تحصیلات خود را در کشور خود و یا خارج از کشور ذکر کنید. بسیار مهم است که اطلاعات تماس شما دقیق باشد و شماره تلفن ها و آدرس های ایمیل فعال باشند.

در صورت تهیه CV می توانید آن را به فرم خود ضمیمه کنید. هنوز هم باید همه قسمت های فرم را پر کنید زیرا در صورت امکان یافتن شغلی که شرایط شما را داشته باشد، آنها را قادر می سازد تا درخواست شما را پیدا کند. فرم باید به زبان انگلیسی پر شود. موسسات معتبر کاریابی در ایسلند نیز که به صورت خصوصی کار می کنند می تواند مفید باشد. آنها به شما خواهند گفت که چه اطلاعاتی را باید در دسترس داشته باشید. از جمله موسسات کاریابی:

  • Visir.is
  • Mbl.is
  • Atvinna.is
  • Avinna.is

کارآموزی حین تحصیل در ایسلند

یکی دیگر از روش های کار حین تحصیل در ایسلند کارآموزی است. البته در کارآموزی معمولا حقوق ارائه نمی شود ولی دانشجو می تواند ز تجربه مناسبی بهره مند شود و برا کار پس از تحصیل خود را آماده کندو در ایسلند معمولا برای کارآموزی نیاز به مجوز نیست مگر اینکه شغل و کار در بخشی خاص باشد. البته بسیار از دوره های تحصیل در ایسلند مانند تحصیل پزشکی در ایسلند شامل دوره های اجباری کارآموزی است. دانشجویان با شرکت در این دوره ها تجربه مناسب و مهارت کاری را بدست می آورند. البته شایان ذکر است برخی از شرکت ها در ایسلند فرصت کارآموزی با ارائه دستمزد را فراهم می کنند که معمولا برای ثبت قرار داد در این نوع کارآموزی ها نیاز به اخذ مجوز کار دانشجویی به صورت پاره وقت دارید.

بازار کار ایسلند

به دلیل متنوع سازی و جهانی سازی اقتصاد ایسلند طی دهه گذشته، تقاضا برای متخصصان بسیار ماهر بیشتر شده است. تقاضای بیش از حد برای مهندسان ماهر وجود دارد. شرکت های مهندسی ایسلند نیاز به چند صد مهندس در چند سال آینده را پیش بینی می کنند. همچنین تقاضای برنامه نویسان ماهر، مدیران سیستم و پرسنل بهداشتی ماهر وجود دارد. اگر روند پیشرفت پیش بینی شده ادامه داشته باشد، در سال های آینده ، ما فقط شاهد افزایش تقاضای مازاد در بخش های رشد هستیم و تنها راه برای تأمین این تقاضا، افزایش تعداد استخدام های متخصص از خارج از ایسلند است. در مجموع، انتظار می رود تقاضای مداوم کارگران در بازار کار ایسلند ادامه یابد. عناصر اصلی اطمینان عبارتند از:

  • پروژه های بزرگ سرمایه گذاری و زیرساختی
  • شرایط بازارهای مالی بین المللی
  • نرخ ارز

برخی از جای خالی های موجود در ایسلند را همیشه می توانید در سایت های کاریابی ببینید. همچنین دانشجویان می توانند در مشاغل مربوط به گردشگری و توریسم که در سال های اخیر به شدت رونق یافته کار دانشجویی پیدا کنند. در نمودار زیر میزان نرخ بیکاری در ایسلند ارائه شده است.

نرخ بیکاری در ایسلند

مزایای کار دانشجویی در ایسلند

لازم به ذکر است هزینه زندگی در ایسلند بالا است و با کار دانشجویی نمی توان انتظار داشت بتوان از پس هزینه های زندگی برآیید اما کار دانشجویی در ایسلند دارا ی مزایای زیر از جمله:

  • برنامه ریزی بهتر برای میزان بودجه
  • افزایش تجربه کاری در ایسلند
  • آشنایی با محیط و زبان کار در ایسلند
  • آماده سازی و شرایط بهتر برای ورود به بازار کار در ایسلند
  • افزایش مهارت تحصیلی و تجربه مربوط به تحصیل در حین تحصیل
  • برقراری روابط سازنده و مثبت برای کار پس از تحصیل در ایسلند
  • کسب درآمد هرچند کم

کار پس از تحصیل در ایسلند

یکی از موارد مورد نیاز دانشجویان در ایسلند برای کسب اقامت ایسلند یافتن کار و اقامت پس از تحصیل در ایسلند است که همانطور گفتیم با انجام کار دانشجویی در ایسلند دانشجویان می توانند فرصت های مناسبی برای دریافت پیشنهاد کاری برای خود بسازند. دانشجویان پس از کسب مدرک تحصیلی در ایسلند می توانند با دریافت پیشنهاد کار مجوز کار موقت و یا دائمی بگیرند و ویزای دانشجویی خود را به ویزای کاری ایسلند تبدیل کنند. توجه داشته باشید که با دریافت مدرک تحصیلی در ایسلند شانس یافتن کار در این کشور نزد کارفرمایان بسیار افزایش می یابد.

برای بررسی مهاجرت تحصیلی به ایسلند می توانید به سایر مقالات ما درباره تحصیل در ایسلند در مقاطع مختلف و سایر موارد در سایت ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت مراجعه کنید و یا با تماس و مراجعه حضوری به موسسه به صورت رو در رو با مشاورین ما موارد خود جویا شوید.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *