مهاجرت به کشور پرتغال

پناهندگی در پرتغال

پناهندگی در پرتغال

پناهندگی در پرتغال موضوعی است که در سال 2023 حایز اهمیت می باشد. کشورهای اروپایی به علت برخورداری از شرایط ممتاز در زمینه قوانین، حقوق شهروندی، اشتغال، اقتصاد، طبیعت زیبا و غیره همواره از مقاصد مهاجرت از طریق پناهندگی، بر شمرده می­ شوند. پناهندگی در این کشور نیز به عنوان یکی از روش های مهاجرت به این کشور، مورد توجه مهاجران غیر قانونی قرار دارد. اگرچه در این نوشتار، هدف پرداختن به مقوله پناهندگی در پرتغال است. اما به هیچ وجه، رویکرد آن توصیه به این روش نیست. پناهندگی یکی از پر خطرترین انواع مهاجرت به این کشور است. عده ای به دلیل عدم آگاهی کافی از شرایط، با انتخاب این روش دچار مشکلات عدیده ای می ­شوند.

پناهندگی در این کشور مورد توجه مهاجران ایرانی نیز هست اما باید توجه داشت که شرایط این نوع مهاجرت همواره پر دردسر و خطر آفرین است. اعتقاد این نوشتار بر این است که مهاجران با آشنایی کافی از شرایط پناهندگی البته سایر روش های مهاجرت به این کشور، توانایی بیشتری در انتخاب مسیر درست، خواهند داشت. شاید جزء در شرایط خاص از انتخاب این روش پرهیز نمایند. کارشناسان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در مقاله مذکور شما را با این روش آشنا می سازند.

انواع طرق پناهندگی در پرتغال

در خصوص پناهندگی به این کشور روش های متفاوتی وجود دارد که بدین شرح می باشند:

  • پناهندگی سیاسی شامل افرادی می­ شود که با دولت یا قدرت سیاسی حاکم بر کشور خود، اختلاف دیدگاه دارند. به همین دلیل تحت تعقیب یا پیگرد هستند.
  • پناهندگی اجتماعی افرادی که از حقوق اجتماعی در کشور خود برخوردار نیستند. بر خلاف قوانین حقوق بشری، مورد اذیت و آزار قرار گرفته اند، در این زمره هستند.
  • پناهندگی مذهبی این نوع پناهندگی در مورد افرادی است که در کشور خود جزء اقلیت های مذهبی محسوب می شوند. از حقوق اولیه در مورد مذهب خود برخوردار نیستند.
  • پناهندگی جنسی این پناهندگی مربوط به افرادی است که به علت گرایش های جنسی خود از حقوق طبیعی محرومند یا مورد اذیت و آزار قرار دارند.

روند درخواست پناهندگی در پرتغال

روند درخواست پناهندگی در پرتغال

متقاضی 8 روز پس از ورود به خاک این کشور باید در خواست پناهندگی خود را به سازمان SEF تقدیم کند. مهلت بررسی این تقاضا حدود 20 روز است. در صورت عدم پذیرش درخواست پناهندگی، می­ توان درخواست را مجدد برای کمیساریای ملی پناهندگان ارسال کرد. همچنین 48 ساعت نیز طول خواهد کشید تا در این مرحله درخواست بررسی شود. در صورت عدم پذیرش یک فرصت 8 روزه برای اعتراض به دادگاه پرتغال وجود دارد که اگر این اعتراض نیز مورد قبول نباشد. متقاضی باید خاک پرتغال را ترک نماید. در صورت پذیرش درخواست در هریک از مراحل به متقاضی پناهندگی، اجازه اقامت موقت 2 ماهه اعطاء می شود. ممکن است این مهلت تا 30 روز دیگر نیز تمدید شود.

این پذیرش به معنای پذیرش نهایی درخواست پناهندگی نیست. در مدت اقامت موقت، درخواست، دقیق تر بررسی خواهد شد تا نتیجه نهایی اعلام شود. طی مراحل بررسی درخواست پناهندگی از متقاضی عکس و اثر انگشت تهیه می­ شود. همچنین کودکان زیر 6 سال از این کار معاف هستند. اگر سابقه شخص متقاضی در یک کشور اروپایی دیگر ثبت شده باشد و یا اینکه سابقه درخواست پناهندگی در یک کشور اروپایی دیگر را داشته باشد. یا حتی از اعضاء خانواده او در یک کشور دیگر اروپایی ساکن باشند، درخواست پناهندگی بررسی نخواهد شد. شخص به آن کشور بازگردانده خواهد شد. علاوه بر این فرد متقاضی پناهندگی در پرتغال باید در یک مصاحبه شرکت کند. همچنین در خصوص زندگی در این کشور می توانید مقاله هزینه زندگی در پرتغال را مطالعه بفرمائید.

در نمودار زیر درصد تعداد مهاجرین به کشور پرتغال بدین شرح می باشد:

تعداد مهاجرین به کشور پرتغال

 

مزایا و امکانات دوره اقامت موقت پناهندگی در پرتغال

پناهندگی در این کشور مزایا و امکانات متفاوتی خواهد داشت که در لیست زیر بیان شده است:

  • اشتغال: فرد می ­تواند طی این دوره به جستجوی کار بپردازد. همچنین با امضاء قرارداد رسمی با یک کارفرما از حقوق و مزایا برخوردار شود. یک رونوشت از قراردادکاری باید برای سازمان نظارات بر توسعه کار ارسال شود. کارفرما نیز باید ظرف 15 روز، شروع کار و مشخصات فردی نیروی کار خود را به این سازمان اعلام نماید.
  • شرکت در دوره های آموزشی
  • دریافت کمک های اضطراری: مقامات مرزی پس از تایید درخواست پناهندگی اسم پناهنده را به شورای پناهندگان پرتغال (CPR) اعلام می­ کنند. در صورت تایید این شورا، پناهنده طی دوران اقامت موقت و تا زمان یافتن شغل، تحت حمایت های بشردوستانه این مرکز قرار می ­گیرد.
  • اخذ کارت کمک مالیاتی
  • دریافت غذا و محل اقامت در کمپ
  • مطالعه و ادامه تحصیل
  • دریافت مشاوره های رایگان حقوقی

در این مقاله، به صورت اجمالی شرایط پناهندگی در کشور پرتغال بررسی شد. همانطور که ملاحظه شد مهاجرت از این طریق حتی در صورت احراز شرایط، با دشواری بسیار همراه است. متقاضی باید طی مدت اخذ اقامت، سختی های بسیاری را تحمل کند. چنانچه با درخواست پناهندگی شخص موافقت نشود. مشکلات متقاضی صد چندان نیز خواهد شد. این مشکلات افزون بر تمام خطراتی است که در طول مدت سفر ممکن است پیش بیاید. همچنین سلامتی یا جان متقاضی پناهندگی را تهدید کند.

شایان ذکر است موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت، یکی از بهترین موسسات حقوقی کشور است. همچنین آمادگی پاسخگویی و مشاوره تلفنی (رایگان) و حضوری به هموطنان عزیز و انجام تمامی موارد مربوط به پذیرش و اخذ ویزا و همراهی در تمامی مراحل اخذ ویزا و اقامت با گارانتی و تضمین کامل و مشاوره در هر یک از حوزه های مرتبط که مورد نیاز علاقه مندان باشد را دارد. همچنین می توانید مقاله کار در پرتغال را مطالعه بفرمائید.

5/5 - (2 امتیاز)

2 دیدگاه برای “پناهندگی در پرتغال

  1. صلاح الدین گفت:

    سلام صلاح الدین هستم از قوم هزاه مذهب اسماعیله می خواهم به پرتغال مهاجرت کنم

    1. صادقی گفت:

      با سلام طرق مهاجرت به این کشور با توجه به شرایط هر فرد متغیر است. در خصوص بررسی شرایط با شماره 02191003232 تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *