مهاجرت به کشور مونته نگرو

پناهندگی در مونته نگرو

پناهندگی در مونته نگرو

موضوع این نوشتار درباره شرایط پناهندگی در مونته نگرو، طرح پرسش ها و مسائلی که مرتبط با چگونگی فرآیند دریافت پناهندگی در این کشور خواهد بود. از جمله پرسش های رایج این است که مهلت تصمیم گیری چقدر است؟ در پاسخ باید گفت که وزارت کشور مونته نگرو ظرف مدت 6 ماه از روز ارائه درخواست حمایت بین المللی در مورد درخواست شما تصمیم خواهد گرفت. این مهلت به دلایلی که در قانون قید شده است 9 ماه و یا برای بررسی کامل درخواست شما تا 3 ماه دیگر قابل تمدید است. این تصمیم باید حداکثر 21 ماه از روزی که درخواست شما برای حمایت بین المللی ارائه شده است، اتخاذ شود.

کمک حقوقی یا مشاوره از لحظه ای که قصد خود را برای درخواست حمایت بین المللی در مونته نگرو تا تصمیم نهایی در مورد درخواست خود اعلام می کنید، از کمک حقوقی رایگان، از جمله در طول آماده سازی برای مصاحبه و در طول مصاحبه، برخوردار هستید. در صورتی که تصمیم منفی گرفته شود و دلایلی برای شکایت وجود داشته باشد، در مرحله دوم از کمک حقوقی رایگان برخوردار هستید. اگر سرمایه کافی برای خود دارید، می توانید از یک وکیل/وکیل استفاده کنید. با توجه به گفته های فوق برای آگاهی از پرسش های دیگر، ضمن خواندن این مقاله با کارشناسان ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در تماس باشید تا تصمیمی عاقلانه در این زمینه بگیرید.

تاریخچه پناهندگی در مونته نگرو

در سال 2009، مونته ‌نگرو پیش ‌شرط قانونی را برای ادغام محلی پناهندگان یوگسلاوی سابق که مایل به ماندن در کشور بودند، با امکان دسترسی به وضعیت یک خارجی با اقامت دائم ایجاد کرد. علاوه بر این، دولت یک همکاری نمونه با کوزوو در ارائه اسناد شخصی ضروری مورد نیاز برای تکمیل درخواست های وضعیت دائمی در مونته نگرو ایجاد کرد. در قانون خود در مورد حمایت بین المللی از اتباع خارجی، که از سال 2018 لازم الاجرا شده است، هر خانواده ای که پناهندگی دریافت می کند، مستحق یک طرح ادغام فردی است که توسط اداره جدید ادغام ایجاد شده است.

پشتیبانی فنی و مالی قانون جدید، که مطابق با استانداردهای بین‌المللی است، اصطلاح جدیدی را از نظر افرادی که تحت پوشش خود قرار می‌دهد معرفی کرده است («پناهندگان» به جای «پناهندگان»). با توجه به این تغییر، افراد دارای مدارک هویتی که نشان دهنده وضعیت پناهندگی آنها باشد، نمی توانند به طور کامل از حق مراقبت های بهداشتی برخوردار شوند.

در شکل زیر به برخی مشکلات پناهندگی در مونته نگرو پرداخته شده است:

مشکلات پناهندگی در مونته نگرو

قوانین پناهندگی در مونته نگرو

در مونته نگرو پناهندگی به یک تبعه خارجی اعطاء می شود که به دنبال حمایت بین المللی است که خارج از کشور مبدأ خود است و ترس موجهی از آزار و اذیت به دلایل نژادی، مذهبی، ملیت، عضویت در یک گروه اجتماعی خاص، یا عقاید سیاسی دارد. بنابراین نمی تواند یا نمی خواهد حمایت اعطا شده توسط کشور خود را بپذیرد. این شخص در حقوق بین الملل پناهنده نامیده می شود، در حالی که در مونته نگرو چنین شخصی دارای وضعیت پناهندگی است. حمایت فرعی به خارجی متقاضی حمایت بین المللی اعطاء می شود که واجد شرایط پناهندگی نیست، مشروط بر اینکه دلایل قابل توجهی نشان داده شده باشد که در صورت بازگشت به کشور مبدا، با خطر واقعی آسیب جدی مواجه می شود.

اگر در قلمرو مونته نگرو هستید، می توانید در موارد زیر درخواست پناهندگی کنید (که در مونته نگرو به طور رسمی به عنوان حمایت بین المللی شناخته می شود):

  • شما از بازگشت به کشور خود می ترسید زیرا در کشور خود تحت آزار و اذیت قرار می گیرید.
  • شما می ترسید که به دلیل تعلق به نژاد، مذهب، ملیت یا گروه اجتماعی خاص مورد آزار و اذیت قرار بگیرید.
  • شما دارای عقاید سیاسی هستید که به خاطر آنها مورد آزار و اذیت قرار گرفته اید.
  • شما اعتقادات سیاسی دارید که به خاطر آنها می ترسید مورد آزار و اذیت قرار بگیرید.
  • شما نمی توانید به دلیل تهدید به مجازات اعدام یا اعدام، شکنجه، رفتار یا مجازات غیرانسانی یا تحقیرآمیز به کشور خود بازگردید.
  • شما نمی توانید به کشور مبدأ خود بازگردید زیرا به دلیل خشونت گسترده، خطر جدی و فردی برای زندگی شما به عنوان یک غیرنظامی وجود دارد.

قوانین پناهندگی در مونته نگرو

مراحل پناهندگی در مونته نگرو

ابتدا باید قصد خود را برای درخواست پناهندگی بیان کنید. قصد درخواست حمایت بین المللی بیانیه شفاهی یا کتبی قصد درخواست حمایت بین المللی در مونته نگرو است. قصد را می توان در یک نقطه عبور مرزی، در یک ایستگاه پلیس واقع در محلی که شما در آن هستید، یا در مرکز پذیرش در بوزج بیان کرد. هنگامی که قصد خود را اعلام کردید، اطلاعات شخصی شما که هویت شما را تأیید می کند، از جمله بیومتریک شما، یعنی اثر انگشت (هر اثر انگشت) و یک عکس، جمع آوری می شود. همچنین گواهینامه ای برای شما صادر می شود که ثابت می کند قصد خود را برای درخواست حمایت بین المللی ابراز کرده اید. این گواهی به شما این حق را می دهد که به طور قانونی در مونته نگرو اقامت داشته باشید و در 15 روز آینده از حق اقامت در تأسیسات دولتی پذیرش اتباع خارجی استفاده کنید.

در طول مدت اعتبار گواهینامه 15 روزه، شما حق دارید درخواستی برای حمایت بین المللی در مونته نگرو ارائه دهید. اگر در مدت 15 روز این کار را انجام ندهید، حق اقامت قانونی در کشور را از دست خواهید داد و بنابراین دیگر نمی توانید درخواست حمایت بین المللی را ارسال کنید. ثانیاً، شما باید درخواست پناهندگی بدهید. درخواست حمایت بین المللی حداکثر ظرف 15 روز از روز اعلام قصد به اداره پناهندگی ارسال می شود. اداره پناهندگی از دوشنبه تا جمعه، از ساعت 7:00 صبح تا 3:00 بعد از ظهر باز است. اگر در یک موسسه مراقبت های بهداشتی قرار بگیرید، به شما این فرصت داده می شود که برای حمایت بین المللی در موسسه مراقبت های بهداشتی که در آن بیمار هستید درخواست دهید. پس از ارائه درخواست برای حمایت بین المللی، شما وضعیت یک خارجی را خواهید داشت و گواهینامه ای برای شما صادر می شود

اتفاقات ناگوار پناهندگی در مونته نگرو

یکی از پرسش های مهم مهاجران پناهنده به مونته نگرو این است که اگر در گذرگاه مرزی ایالتی بازداشت شوم چه اتفاقی می افتد؟ اگر خود را در گذرگاه مرزی یا در منطقه ترانزیت فرودگاه یا بندر دریایی یافتید و شرایط لازم برای ورود قانونی به مونته نگرو را ندارید، ممکن است در گذرگاه مرزی بازداشت شوید که در آن مجاز به اقامت خواهید بود. درخواست حمایت بین المللی در این صورت، تصمیم نهایی در مورد درخواست شما ظرف 28 روز از روز ارسال درخواست صادر خواهد شد. در صورتی که ارزیابی شود که شما واجد شرایط اعطای حمایت بین المللی هستید یا اگر در عرض 28 روز تصمیمی اتخاذ نشود، اجازه ورود به مونته نگرو را خواهید داشت. پس از درخواست حمایت بین المللی، وزارتخانه در اسرع وقت مصاحبه با شما را برنامه ریزی می کند که در آن شما می توانید تمام حقایق، را توضیح دهید.

به زبانی که شما می فهمید و با کمک مترجم برگزار می شود. اگر این امر امکان پذیر و موجه باشد، روند درخواست شما برای حمایت بین المللی توسط یک شخص رسمی مجاز از همان جنس انجام می شود. در جدول زیر سایر مسائل مرتبط با مشکلات پناهندگی در مونته نگرو مورد اشاره قرار گرفته است:

مسائل پناهندگان به مونته نگرو
اداره پناهندگی ممکن است درخواست شما را بپذیرد و به شما پناهندگی یا حمایت فرعی بدهد.اداره پناهندگی ممکن است درخواست شما را رد کند.
اگر درخواست خود را برای حمایت بین المللی پس گرفتید، از دعوت به مصاحبه خودداری کنید.به دلایل غیرموجه در مصاحبه حاضر نشوید یا محل اقامت خود را برای بیش از 3 روز بدون اطلاع قبلی اداره پناهندگی تغییر ندهید.

برای انجام امور مربوط به پناهندگی و آشنایی از پیشامدهای ناگوار آن با کارشناسان ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت گفتگو کنید.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *