مهاجرت کاری مونته نگرو

کار در مونته نگرو

کار در مونته نگرو

کار در مونته نگرو به دلیل سیستم مالیاتی خوبی که دارد مورد توجه بسیاری از مردم برای مهاجرت به مونته نگرو قرار گرفته است. مونته نگرو کشوری است در جنوب اروپا و پایتخت آن پودگوریتسا است و واحد پول این کشور یورو است. مونته نگرو با کشورهای صربستان، کرواسی و آلبانی همسایه است و در سال 2006 عضو سازمان ملل متحد شده است. زبان رسمی مونته نگرو، مونته نگرویی است اما مردم این کشور به زبان های صربی و آلبانی هم صحبت می کنند ولی با توجه به تحقیقات انجام شده بیشتر مردم زبان مادری خود را صربی می دانند. برای ویزای کاری مونته نگرو بایستی از کارفرما پیشنهاد کاری داشته باشید.

سوالات رایج کار در مونته نگرو

  • مشاغل مورد نیاز در مونته نگرو کدام مشاغل هستند؟ مهندس برق، تکنسین، مهندس برق، اپراتور ماشین، مهندس فرآیند، طراح، خدمتکار، تکنسین. مشاور املاک، معمار، طراح داخلی، نقشه بردار، مهندس عمران، کارگر ساختمانی، تکنسین، سازنده، مدیر تولید، نقاش/گچکار، ارزیاب املاک، مدیر ماشین آلات ساختمانی، لوله کش، جوشکار، ناظر و مدیر سایت ساخت و ساز
  • آیا می توان مجوز کاری مونته نگرو را تمدید کرد؟ مجوز اقامت موقت 1 سال اعتبار دارد و شما می توانید آن را سال به سال تمدید کنید. مهم است که حداکثر 30 روز قبل از انقضای مجوز برای تمدید مجوز اقدام کنید.

37% هم مونته نگرویی را زبان مادری خود می دانند البته این 2 زبان از خیلی جهات شبیه به هم هستند. مونته نگرو به دلیل سیستم اقتصادی متمرکزی که بر تجارت دارد تبدیل به کشوری برای سرمایه گذاری شده است و از نظر اقتصاد و ثبات پولی بسیار خوب است و طبق گزارش بانک جهانی مونته نگرو از نظر کاری بین 190 اقتصاد در رتبه 42 قرار گرفته است. در این مقاله کارشناسان ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت اطلاعاتی در خصوص مهاجرت و کار در مونته نگرو در اختیار شما عزیزان قرار داده ایم و مهاجرت به این کشور را از طریق کار بررسی می کنیم.

اینفوگرافیک کار در مونته نگرو

کار در مونته نگرو

مشاغل در مونته نگرو هم برای افراد کار ذهنی (معلمان، متخصصان فناوری اطلاعات، کارمندان بانک) و هم برای افراد فیزیکی (برق، دستفروش، نصاب) مناسب است. برای خارجی ها امکان کار در ایالت وجود دارد. در تابستان، تقاضای زیادی برای کارگران در صنعت خدمات وجود دارد. خدمتکار، پیشخدمت، آشپز، و غیره. کارهای ساختمانی از پاییز تا بهار در کشور فعال است و استخدام به عنوان اپراتور جرثقیل، سنگفرش یا سایر کارگران بسیار آسان است.  صرف نظر از فصل در مونته نگرو، پرستاران، فرمانداران، پزشکان مورد تقاضا هستند. سطح بیکاری در این کشور نسبتاً بالا است. طبق آمار سرویس اشتغال دولتی، بیش از 55000 نفر از ساکنان (حدود 24٪ از جمعیت) بیکار هستند. در عین حال، از ابتدای سال 2021، در پایگاه داده مرکز اشتغال، بیش از 18 هزار شغل خالی وجود دارد که مونته نگرویی ها برای پر کردن آنها عجله ندارند.

بنابراین، کارفرمایان داخلی به طور فعال کارگران خارجی، به ویژه متخصصان با تحصیلات عالی را جذب می کنند. رایج ترین راه برای یافتن شغل از طریق اینترنت است. اولین کاری که باید انجام دهید این است که به وب سایت خدمات استخدامی و همچنین وب سایت های تخصصی بین المللی و محلی مراجعه کنید. انجمن ها و شبکه های اجتماعی نیز مفید خواهند بود، دومی بیشتر برای ارسال تبلیغات برای استخدام فصلی استفاده می شود. برخی از شرکت ها پست های خالی را در حوزه عمومی منتشر نمی کنند. بنابراین، می توانید نامه ای به سازمانی که دوست دارید برای یک موقعیت خاص درخواست دهید ارسال کنید. حتی اگر در زمان درخواست هیچ جای خالی در شرکت وجود نداشته باشد، می توان رزومه را کنار گذاشت تا بعداً با نامزد تماس بگیرید. گزینه دیگر برای یافتن کار، بازدید اولیه از مونته نگرو به عنوان یک توریست است.

معرفی مونته نگرو

میراث فرهنگی مونته نگرو در قالب دژها، بناهای تاریخی، قلعه ها و شهرهای مستحکم، نمایانگر منحصر به فرد تاریخ غنی آن است که تحت تأثیر تمدن های غربی و شرقی توسعه یافته است. تنوع سبک ‌های معماری سنت ‌های مختلف را مواد آرشیوی، صندوق ‌های کتابخانه، بناهای ادبی و نمایشگاه‌ های باستان‌ شناسی نشان می‌ دهد. به هر کجای مونته نگرو که بروید، قلعه‌های قدیمی، شهرها و بسیاری از بناهای فرهنگی دیگر را خواهید دید. میراث فرهنگی برخی از آنها را محافظت می کند، اما متأسفانه برخی دیگر قابل ارائه نیستند یا در روند توسعه برای ساخت اشیاء جدید گردشگری مورد استفاده قرار می گیرند. خلیج بوکا دارای بیشترین تعداد آثار فرهنگی و تاریخی حفاظت شده در مونته نگرو است. برخی از بناها و شهرها بخشی از میراث فرهنگی جهان هستند و تحت حفاظت یونسکو هستند.

شهرهای قدیمی در سراسر مونته نگرو با خیابان ‌ها و میدان ‌های باریک زیادی که قدمت آن به قرن‌ها پیش می‌ رسد، مشخص می ‌شود. برخی از آنها نمایانگر خاص ترین ساختمان ها هستند که در تعداد زیادی کلیسا و صومعه در یک منطقه نسبتاً کوچک وجود دارند. صومعه ها در داخل مونته نگرو همچنین نشان دهنده بناهای فرهنگی و تاریخی ضروری هستند که گواه تاریخ پرتلاطم مونته نگرو هستند، تحت تأثیر سنت های متنوعی که در معماری و نقاشی و همچنین نقاشی های دیواری قابل تشخیص هستند.

در لیست زیر شاهد برخی از شهرهای مونته نگرو می باشید:

  • پودگوریتسا، مونته نگرو
  • نیکسیچ، مونته نگرو
  • Pljevlja، مونته نگرو
  • بار، مونته نگرو
  • بیجلو پولیه، مونته نگرو
  • Cetinje، مونته نگرو
  • تیوات، مونته نگرو
  • کوتور، مونته نگرو
  • هرتسگ نووی، مونته نگرو
  • برانه، مونته نگرو
  • بودوا، مونته نگرو
  • اولسینج، مونته نگرو
  • روزاجه، مونته نگرو
  • دوبروتا، مونته نگرو
  • دانیلوفگراد، مونته نگرو

ایرانیان مقیم مونته نگرو

ایرانیان مقیم مونته نگرو توانسته اند از طریق سرمایه گذاری در بخش املاک  مستغلات نسبت به اخذ اقامت دوم اروپا اقدام کنند. نقل شده از ایرانیان مقیم مونته نگرو که اخذ اقامت این کشور با توجه به استقبال دولت این کشور از سرمایه گذاری خارجی، پروسه ای راحت است. در این خصوص پیشنهاد میشه مقاله خرید ملک در مونته نگرو را مطالعه فرمائید. اخذ پاسپورت از دیگر جذابیت های این کشور برای است.

درباره اقتصاد مونته نگرو

اطلاعات مربوط به عملکرد اقتصادی یک کشور معین می تواند در انتخاب کشوری که برای یک ترم تحصیلی خارج از کشور انتخاب شود بسیار مفید است! برای این کمک، ما اطمینان حاصل کرده‌ایم که از طریق راهنمای اقتصاد مونته‌نگرو ما به خوبی از درآمد داخلی و خارجی در اینجا مطلع هستید. اطلاعات کلی است، اما ممکن است لازم باشد در مورد بررسی های منابع معتبر بیشتر بخوانید تا درک عمیق تری از عملکرد اقتصادی به دست آورید. به دلیل اندازه آن، هزینه های بالای رشد و اداره موسسات ملی با ظرفیت کم برای بهره برداری از صرفه های مقیاس در ارائه کالاها و خدمات عمومی ترکیب می شود. یک چارچوب قانونی و نهادهای نظارتی سازگار با اتحادیه اروپا، و همچنین توانایی جذب بودجه اتحادیه اروپا، همگی نیازمند ظرفیت سازی قابل توجهی هستند. این کشور یک اقتصاد کوچک و باز است که می خواهد تا سال 2025 به اتحادیه اروپا بپیوندد.

این کشور همچنین اقتصادی در معرض شوک های خارجی است، زیرا برای تسریع رشد خود به شدت به جریان سرمایه از خارج متکی است. در عین حال، گذار به اقتصاد بازار مستلزم کاهش ردپای کشور در اقتصاد است. ایجاد یک محیط مساعد برای توسعه بخش خصوصی مستلزم تجدید ساختار شرکت های دولتی و منطقی کردن هزینه های عمومی برای کسر هزینه های دولت است. مونته نگرو مذاکرات با اتحادیه اروپا را در ژوئن 2012 آغاز کرد و تلاش می کند تا سال 2025 پیش از سایر کشورهای بالکان غربی به آن بپیوندد. از سی و پنج فصل مذاکرات، دو فصل به طور موقت بسته شده و بیست و دو فصل باز شده است. در آخرین گزارش پیشرفت کمیسیون اروپا در مورد مونته‌نگرو، بر اهمیت حفظ ثبات اقتصاد کلان تاکید شد.

زندگی شبانه در مونته نگرو

پودگوریتسا، پایتخت، یک استثنا است، اگرچه زندگی شبانه آن فصلی نیست، اما سایر شهرهای کوچکتر نیز نمی ‌توانند چنین ادعایی داشته باشند. از آن زمان آب و هوای کشور بسیار ملایم است و معمولاً تابستان‌های گرم با شب‌های به همان اندازه گرم را می‌طلبد، جایی که داشتن اوقاتی عالی نه تنها یک گزینه بلکه یک ضرورت است. به غیر از خارجی ها، بسیاری از مردم محلی، به ویژه آنهایی که در بخش ساحلی کشور زندگی می کنند، از گذراندن تعطیلات تابستانی در ساحل لذت می برند، و گرم ترین فصل سال را به گزیده ای ترین روش برای کشف زندگی شبانه مونته نگرو تجربه می کنند. با صحبت از زندگی شبانه مونته نگرو، پایتخت مونته نگرو، پودگوریتسا، بیشتر به عنوان یکی از بهترین صحنه های باشگاه در این قسمت از قاره در نظر گرفته می شود.

زندگی شبانه پودگوریتسا  کلوپ های شبانه، کافه ها و میخانه ها شهر را به زندگی تبدیل می کنند. کلوپ ها در روزهای جمعه و شنبه شلوغ ترین هستند و یکی از مهم ترین چیزهایی که قبل از تصمیم گیری برای ورود به آن باید تعیین کنید موسیقی است. اگر شما یک بازدیدکننده هستید، ممکن است لذت بردن از این کار برای شما دشوار باشد، به همین دلیل است که باید نقاط رقص یا موسیقی EDM را انتخاب کنید. بیشتر مد روزترین و محبوب ترین کافه ها در و اطراف منطقه Vectra، جدیدترین و مدرن ترین بخش کشور، یافت می شوند. در ماه ‌های خنک ‌تر، بهترین گزینه ‌های شما میخانه ‌ها و بارها هستند، اما در تابستان، بارها و کلوب ‌های روباز مکان ‌هایی هستند که می ‌توانید امتحان کنید.

شرایط کار در مونته نگرو

متقاضیان می توانند به مدت 40 ساعت در هفته در مونته نگرو کار کنند و یک کارمند در مونته نگرو 18 روز در سال و کارمندان زیر سن قانونی 24 روز در سال تعطیل هستند. حداقل دستمزد ماهیانه در مونته نگرو در ماه 550€ (یورو) است و میانگین درآمد ماهانه در این کشور 400€ تا 480€ (یورو) است. کارفرما بسته به اندازه حقوق موظف است مبلغ مشخصی برای مالیات و کمک های تامین اجتماعی به کارمندان خود پرداخت کند بنابراین، حقوق ناخالص در مونته نگرو در حدود 780€ (یورو) است.

میزان حقوق در رده های شغلی مختلف متفاوت است که در جدول زیر می توانید دستمزد مشاغل مختلف را مشاهده کنید:

میزان دستمز به یورومشاغل
330€ الی 640€اپراتور تلفن
621€کد نویس زبان کامپیوتر
46€برنامه نویس

شرایط کار در مونته نگرو

نرخ بیکاری در مونته نگرو

اقتصاد مونته نگرو بر پایه کشاورزی بوده اما از اواخر قرن بیستم شروع به توسعه یک اقتصاد صنعتی کرده است اما به دلیل جمعیت اندک، کمبود مواد اولیه و شبکه حمل و نقل توسعه نیافته و نرخ نسبتا پایین سرمایه گذاری داخلی و بین المللی با مشکل مواجه شد. اولین شرکت های صنعتی ساخته شده در مونته نگرو شرکت آسیاب های چوبی، شرکت پالایشگاه نفت و نیروگاه های برقی بودند. توسعه اقتصادی مونته نگرو با چندین جنگ از جمله جنگ جهانی اول آسیب دید و نرخ بیکاری در این کشور افزایش یافت.

در سال 2009 بسیاری از روس ها و انگلیسی ها شروع به خرید برخی زمین ها و ملک های مونته نگرو کردند و در سال 2010 مونته نگرو بیش از هر کشور دیگری در اروپا سرانه سرمایه گذاری خارجی را دریافت کرد و همچنین کارخانه آلمینیوم در این کشور راه اندازی شد و بزرگترین کمک کننده به اقتصاد مونته نگرو بود و در سال 2014 به سرمایه گذاران خارجی فروخته شد. نرخ بیکاری در مونته نگرو در سال 2021 برابر با 18.40% بوده و در سال 2022 با افزایش 0.60% رو به رو شده است به همین دلیل با وجود مشاغل زیادی که در این کشور وجود دارد اما ورود به مشاغل مختلف اصلا کار آسانی نیست.

در نمودار زیر به بررسی نرخ بیکاری در مونته نگرو پرداخته ایم:

نرخ بیکاری در مونته نگرو

انواع شغل در کشور مونته نگرو عبارتست از:

  • کار دائم
  • کار فصلی
  • کار موقت
  • کار آزاد

مشاغل برتر در مونته نگرو 2023

مشاغل محبوب در مونته نگرو در فصل تابستان عبارتند از:

  • فروشنده تورهای دیدنی
  • گارسون/پیشخدمت
  • متصدی بار
  • خدمتکار هتل
  • فروشنده
  • ماساژور

مشاغل ساخت و ساز در فصل ساخت و ساز در این کشور عبارتند از:

  • مهندس
  • نصاب
  • نجار
  • لوله کش
  • دست ساز

در اینترنت، سایت ها و منابع بسیار زیادی برای جستجوی شغل به عنوان فریلنسر وجود دارد. در اینجا فقط به برخی از آنها اشاره می کنیم:

  • www.freelansim.ru
  • www.freelancehunt.com
  • www.weblancer.net
  • www.fl.ru
  • www.24freelance.net
  • www.freelancejob.ru و بسیاری دیگر.

ویزای کاری مونته نگرو

برای اخذ اقامت کاری و ویزای کاری در مونته نگرو باید به این نکته توجه داشته باشید که متقاضیان با پیدا کردن کار در این کشور می توانند به راحتی ساکن کشور زیبای اروپایی شوند. نکته مهم این است که پیدا کردن شغل در مونته نگرو نیاز به مهارت بالای دارد و فرصت های شغلی برای افراد خارجی محدود است و نیاز به مهارت های بالایی دارد و شما برای شغل مورد نظر بهتر است مهارت های خود تقویت کنید تا بتوانید در کار مد نظر پیشرفت چشمگیری داشته باشید.

دولت مونته نگرو برای افرادی که به دنبال کار در مونته نگرو هستند عموما ویزا یا اقامت 6 الی 1 ساله می دهد و بعد از پیدا کردن کار برای الحاق خانواده خود باید گردش مالی 1 ساله خود را به دولت ارائه دهید و قادر خواهید بود تا اقدام به درخواست ویزای برای خانواده باشید و اقامت خانواده خود را در کشور مونته نگرو دریافت کنید. افرادی هم که به دنبال ویزای جست و جوی کار هستند می توانند ویزای جست و جوی کار اتریش یا آفریقای جنوبی را انتخاب کنند.

شرایط اخذ ویزای مونته نگرو

برای گرفتن ویزای مونته نگرو می توانید ویزا را صرفا از سفارت صربستان هم دریافت کنید اما ممکن است تا 10 روز طول بکشد. برای گرفتن ویزا متقاضیان باید یکسری مدارک ارائه دهند که این مدارک شامل:

  • داشتن گذرنامه با حداقل 6 ماه اعتبار
  • یک عکس رنگی با پس زمینه سفید
  • رزور هتل یا ارائه دعوتنامه ( دعوتنامه حتما باید از جانب فردی باشد که مقیم مونته نگرو است)
  • تمکن مالی
  • بیمه مسافرتی

هزینه صدور ویزا مونته نگرو 35$ (دلار) است و مدت زمان صدور ویزا بین 2 تا 3 هفته می باشد. متقاضیان برای اخذ ویزا مونته نگرو باید به ترکیه بروند زیرا سفارت این کشور در ایران وجود ندارد و قبل از اینکه فرد به ترکیه سفر کند باید مدارک و اطلاعات خواسته شده را از طریق ایمیل به سفارت مونته نگرو در آنکارا ارسال کنند و در صورت تایید مدارک می توانید به سفارت بروید.

اگر متقاضیان قصد داشته باشند بیشتر از 6 ماه در مونته نگرو اقامت داشته باشند باید برای اجازه اقامت موقت اقدام کنند اقامت موقت این اجازه را می دهد که فرد حداکثر 1 سال در مونته نگرو بماند و همچنین می توانند بعد از اخذ اقامت در کشورهای اروپایی نیز مشغول به کار و حتی مشغول به تحصیل در کشورهای اروپایی هم شوند.

سفارت مونته نگرو در تهران

آدرس سفارت مونته نگرو در تهران به شرح زیر است: مونته نگرو (یوگسلاوی)، منطقه 1، ولنجک، خیابان 9، پلاک 12 

اگر شما عزیزان قصد اقامت و یا دریافت مجوز کار در مونته نگرو را دارید می توانید با کارشناسان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تماس بگیرید و از مشاوره با مشاورین تخصصی ما بهره مند شوید و بهترین راه مهاجرت خود را انتخاب کنید.

سوالات متداول در باب کار در مونته نگرو

در این بخش مفتخر به پاسخگویی سوالات متداول در باب کار در مونته نگرو می باشیم:

  • شرایط کار در مونته نگرو برای ایرانیان چگونه است؟ داشتن پیشنهاد کاری یا Job Offer از شرایط اصلی کار در این کشور برای متقاضیان خارجی می باشد.
  • مدارک اخذ ویزای کار در مونته نگرو چیست؟ داشتن گذرنامه با حداقل 6 ماه اعتبار، یک عکس رنگی با پس زمینه سفید، رزور هتل یا ارائه دعوتنامه ( دعوتنامه حتما باید از جانب فردی باشد که مقیم مونته نگرو است)، تمکن مالی، بیمه مسافرتی، پیشنهاد کاری
5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *