مهاجرت کاری دانمارک

ویزای کاری دانمارک

ویزای کاری دانمارک

شرایط اشتغال در دانمارک برای شهروندان خارج از اتحادیه اروپا مستلزم اخذ ویزای کاری دانمارک می باشد که در سال 2023 نیز این فرصت وجود دارد. دانمارک برای اشتغال یک خارجی در این کشور راهکارهای متفاوتی را بر اساس برنامه های مهاجرتی پیش بینی نموده است. در ابتدا بایستی نسبت به این که آیا می توان واجد شرایط یک کدام از این مسیرها شد تحقیقات خود را شروع نمائید. در این مقاله همچنین بر اساس آخرین قوانین به بررسی اخذ ویزای کار در دانمارک پرداخته ایم.

  • آیا می توان بدون پیشنهاد کاری به این کشور به عنوان یک ایرانی مهاجرت نمود؟
  • چه مشاغلی در این کشور به عنوان مشاغل مورد نیاز معرفی می شوند؟
  • شرایط دریافت انواع ویزای کاری دانمارک چیست؟

در دانمارک توسط دولت این کشور در فهرستی مشاغل مورد نیاز با نام لیست مشاغل مثبت معرفی شده اند. همچنین سایر ویزاهای کاری در این کشور وجود دارد که برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه ویزای کاری دانمارک با موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در ادامه این مقاله همراه باشید. یکی از علل محبوبیت ویزای کاری دانمارک این است که این کشور یک مکان عالی برای انجام کسب و کار است. اعتماد، انعطاف پذیری و فقدان فساد باعث می شود که این کشور محیطی عالی برای تجارت و کار را برای متقاضیان کسب و کار به وجود آورد. انعطاف پذیری در دانمارک بدین معنی است که کارکنان به سادگی استخدام می شوند و اگر شرایط تجارت و کسب و کار تغییر نکند کارشان سخت نیست.

اینفوگرافیک ویزای کار دانمارک

مجوز کار در دانمارک

این کشور بنا به اینکه در اتحادیه اروپا و حوزه شنگن و کشورهای اسکاندیناوی واقع شده است. شرایط متفاوتی را برای برای یک غیر دانمارکی جهت اشتغال در این کشور پیش بینی نموده اند. اگر شما شهروند یکی از کشورهای حوزه نوردیک باشید (فنلاند، نروژ، سوئد و یا ایسلند) می توانید به راحتی بدون اجازه اشتغال و اخذ ویزا و حتی بدون ارائه پاسپورت تنها با ارائه کارت گواهینامه و یا کارت های بانکی خود را اجراز هویت نمایند و در این کشور کار کنند. شرایط کار در دانمارک برای اتباع اتحادیه اروپا نیز نیازمند احذ مجوز اشتغال نیست. تنها باید آنها شرایط ورود و شروع به کار و اقامت در این کشور به اداره مهاجرت اطلاع دهند. اما سایر شهروندان خارجی برای اشتغال نیاز به ویزای کاری دارند. در ادامه به بررسی شرایط اخذ ویزای کار در این کشور می پردازیم.

انواع ویزای کاری دانمارک 2023

چنانچه شما به عنوان یک خارجی مایل به کار هستید، واجد شرایط کدام ویزا هستید؟

  • طرح ورود سریع (Fast-Track Scheme)
  • طرح رعایت محدودیت های پرداخت در حقوق مشخص شده (Pay Limit Scheme)
  • طرح لیست مثبت (Positive List)
  • ویزای محققان یا محققان مهمان (researcher and guest researcher)
  • دانشجویان دکترا (employed PhD)
  • گله داران و یا مزرعه داران (herdsmen and farm managers)
  • کارآموزان (trainee)
  • سایر ویزاهای کار (others)

این دسته بندی به صورت کلی مسیر را برای افراد مشخص می نماید که واجد شرایط دریافت کدام یک از این ویزاها می باشند. به طور کلی شهروندان ایرانی یا می توانند با دریافت یک پیشنهاد کاری شاید موفق به اخذ ویزای کار شوند که خیلی کم رخ می دهد. در هر سال به صورت انگشت شمار و یا با ورود از طرح لیست مثبت. این کشور هم اکنون در برخی مشاغل اعلام نیاز به نیروی کار ماهر داشته است. در ادامه بیشتر به بررسی این ویزا خواهیم پرداخت. همچنین جهت تحصیل در این کشور می باید ابتدا مقاله ویزای تحصیلی دانمارک را مطالعه بفرمائید.

جهت کار در این کشور ابتدا از طریق نمودار زیر با نرخ بیکاری در این کشور آشنا شوید:

نرخ بیکاری در دانمارک

ویزای خوداشتغالی در دانمارک

برای مهاجرانی که علاقه مند به کار برای خود در این کشور هستند، 2 گزینه ویزا وجود دارد که عبارتند از:

  • ویزای خوداشتغالی که می توانید برای کار مستقل درخواست دهید.
  • ویزای استارت آپ این کشور است.

روند درخواست و الزامات ویزای خوداشتغالی با سایر ویزاها کمی متفاوت است. برای شروع، ویزای خوداشتغالی را در SIRI (خدمات مهاجرت این کشور و آژانس بین المللی استخدام و ادغام این کشور) نخواهید کرد. برای این نوع مجوز، باید از طریق یک نمایندگی دیپلماتیک در کشور محل اقامت خود درخواست دهید. مدت زمان این نوع ویزا و اجازه اقامت 1 سال می باشد.

برای درخواست این نوع کار و اجازه اقامت پروسه زیر را باید پشت سر بگذارید:

  • شناسه سفارش پرونده ایجاد کنید.
  • هزینه های ویزا را پرداخت کنید.
  • فرم درخواست ویزای خوداشتغالی AR2 را با پیوست کردن تمام مدارک لازم ارسال کنید.
  • بیومتریک خود را اندازه گیری کنید و عکس خود را بگیرید.

ویزای استارت آپ برای کارآفرینان خارجی است که مایل به راه اندازی کسب و کار در این کشور هستند. برای اینکه درخواست شما تایید شود، ایده کسب و کار شما باید توسط سازمان تجارت این کشور تایید شود. هزینه ویزا برای ویزای استارت آپ کمتر از ویزای کاری معمولی بوده و حدود 280$ (دلار) است.

ویزای کاری دانمارک و ورود سریع (Fast-Track)

ویزای Fast-Track برای کارمندان بسیار ماهر است که از یک کمپانی معتبر در دانمارک قرارداد پیشنهاد کاری دارند. این مسیر به این دلیل Fast-Track نامیده می شود زیرا به کارفرماها این اجازه را می دهد تا به جای کارمند کل روند پیش رود. این مسیر همچنین می تواند شرایطی را ایجاد نماید تا شخص در کشور خود و در این کشور همزمان رفت و آمد و اشتغال داشته باشد. همچنین این ویزا بنا به نوع کار و اشتغال به 4 دسته تقسیم می شود:

  • دریافت حقوق بیش از حد، حداقل دستمزد سالانه 436000DKK (کرون دانمارک) سالانه بر اساس آخرین قوانین 2023
  • مسیر ورود به عنوان محقق
  • ورود به دانمارک جهت آموزش
  • روند ورود کوتاه مدت

برخی از این مسیرهای ویزای کاری ترکیب شده با چند مدل راه اخذ ویزای کاری که در اینجا می بینید که شما از طریق ورود سریع اگر واجد شرایط یک کدام از این 4 عامل باشید نیز خیلی سریع به این کشور برای کار بروید. جهت کار و سرمایه گذاری در این کشور مقاله سرمایه گذاری در دانمارک را مطالعه بفرمائید.

ویزای کاری دانمارک و طرح Pay Limit

این نوع مهاجرت کاری به زمانی قابل درخواست است که یک پیشنهاد شغلی با حقوق بالایی به شما شده است. در این طرح جالب است که الزامی نیست شما مدرک تحصیلی خاصی داشته باشید یا حتما اینکه شغل شما در یک زمینه حرفه ای خیلی خاص قرار دارد. حتی اگر در این کشور درخواست پناهندگی کرده اید. شغل با حقوق بالایی به شما پیشنهاد داده شود، می توانید بر اساس این طرح نیز اقدام کنید. پروسه درخواست این ویزا از زمانی که شما مدارکتان را کامل کرده و درخواست را ثبت کرده اید نهایتا یک ماه زمان خواهد برد.

ویزای کاری دانمارک و طرح لیست مثبت

لیست مثبت در HDK ;A,V دچار کمبود نیروی کار حرفه ای واجد شرایط است. این نکته را باید به خاطر داشته باشید که اگر شغل گنجانده شده در لیست مثبت به شما پیشنهاد شده است. می توانید بر اساس طرح لیست مثبت، درخواست اقامت و مجوز کار در دانمارک بدهید. این بدان معنی است که شما علاوه بر اینکه شغل شما در دانمارک مورد نیاز است باید یک موقعیت کاری آماده در این کشور در این زمینه داشته باشید تا درخواست ویزا نمائید. در این برنامه شما باید مدرک تحصیلی داشته باشید که شما را برای شغل واجد شرایط نماید. جهت آگاهی از مشاغل مورد نیاز لیست مثبت دو بار در سال در اول ژانویه و اول ژوئیه به روز رسانی می گردد. جهت مهاجرت به این کشور ابتدا از قوانین این کشور اطلاع یابید. پیشنهاد می شود ابتدا مقاله مهاجرت به دانمارک را مطالعه بفرمائبد.

مراحل اخذ ویزای کاری دانمارک

در لیست مثبت مشاغل فرصت های بسیار زیادی در شغل هایی که در این کشور کمبود نیرو وجود دارد موجود است. اگر شخصی در یکی از این فرصت های شغلی مهارت یا تخصص داشته باشد می تواند در مدت کوتاهی آن شغل را همراه با مجوز اقامت تحت عنوان فهرست مشاغل مثبت به دست آورد. اگر فردی از کارفرما دانمارکی پیشنهاد شغلی داشته باشد میزان حقوقی که دریافت می کند باید بالای 375000DKK (کرون دانمارک) معادل 55000$ (دلار امریکا) باشد. شما نیز برای واجد شرایط شدن در این فهرست باید میزان حقوقی که دریافت می کنید در همین سطح باشد.

بررسی لیست مشاغل مثبت دانمارک

مهم ترین ویژگی که یک فرد برای واجد شرایط شدن این لیست نیاز دارد داشتن یک پیشنهاد کاری از کارفرمای دانمارکی است. اگر فرصت شغلی مورد نظر شما نیاز به کسب یک مجوز دانمارکی دارد مانند دوره های پزشکی بایستی قبل از ورود به کار و دریافت اجازه اقامت مجوز مربوطه را بدست آورید. به عبارتی الزاما بایستی یک پیشنهاد شغلی کتبی که در آن حقوق مورد نظر شما و شرایط کارفرما ذکر شده است را از کارفرمای دانمارکی دریافت نمایید. میزان درآمد و شرایط کاری شما باید با قوانین و استاندارد های دانمارک مطابقت داشته باشد.

مدت اقامت کاری دانمارک

مدت مجوز اقامت و اشتغال به کار یک فرد تحت فهرست مثبت مشاغل بستگی به مدت زمان قرارداد شما در دانمارک خواهد داشت. برای دریافت اقامت دائم کاری مجوز کاری شما بایستی برای 4 سال تمدید شود. بعد از این 4 سال می توانید مجوز کاری خود را برای مشاغل مشابه نیز گسترش دهید. در مشاغل مشابه به کار مشغول شوید حتی اگر این عنوان شغلی در لیست مثبت مشاغل وجود نداشته باشد. برای مشاغل موقت و دوره ای در صورتی که مدت همکاری شما با کارفرما دانمارکی بیش از 6 ماه باشد با شما قرارداد کار امضاء خواهد شد. در این صورت به شما مجوز اقامت اعطاء می کنند.

لیست مثبت مشاغل دانمارک

این لیست برای اتباع کشورهای خارج از اتحادیه اروپا و کشورهای عضو شنگن که واجد شرایط کار هستند. پیشنهاد شغلی از کارفرما آن کشور را دارند تهیه شده است. برای اینکه بدانیم با تخصص در چه رشته های تحصیلی می توانیم ویزای کاری را بدست آوریم بهتر است تا با این رشته ها آشنا شویم. لذا در ادامه این رشته های تحصیلی و دسته بندی آن را به شما معرفی می نماییم این فهرست شامل:

  • مدیران اداری و تجاری
  • مدیران تولید و خدمات تخصصی
  • مدیران مهمان نوازی، خرده فروشی و سایر خدمات
  • علوم طبیعی و مهندسی
  • مراقبت های بهداشتی
  • کار آموزشی و آموزشی
  • اقتصاد، اداره و فروش
  • فن آوری اطلاعات و ارتباطات
  • حقوق، علوم اجتماعی و فرهنگ
  • تکنسین ها و دستیاران مراقبت های بهداشتی

رشته های گروه پزشکی و وکالت نیاز به دریافت مجوز کاری علاوه بر ویزای کار نیز هستند:

 رشته های مهندسیمدارک مورد نیاز
مهندسی مکانیکمدرک کارشناسی
مهندسی عمرانمدرک کارشناسی
مهندسی محیط زیستمدرک کارشناسی
مهندسی انرژیمدرک کارشناسی
مهندسی برقمدرک کارشناسی
مهندسی ITمدرک کارشناسی

در ابتدا برای اینکه جهت ویزا بتوان اقدام نمود باید مطلع شوید که مدرک تحصیلی شما همسان با مدارک تحصیلی شناخته می شود. سپس اقدام به فرآیند اجرایی ویزا ورود نمائید. چنانچه مدارک شما به اداره ارزیابی مدارک تحصیلی ارسال شود از مورد تائید بودن یا نبودن مدارک مطلع خواهید شد. جهت اطلاع از شرایط اعزام دانشجو به دانمارک از طریق لینک مرتبط مقاله مذکور را مطالعه بفرمائید.

 

ویزای کاری دانمارک در رشته های گروه پزشکی 2023

از جمله رشته های پرتقاضاء برای کار در این کشور رشته های گروه پزشکی است. در اینجا به مشاغل مورد نیاز در گروه پزشکی بر اساس آخرین لیست به روز شده اشاره شده است. این لیست در سال 2023 از سوی اداره مهاجرت دانمارک اعلام شده است.

لیست مشاغل مدارک مورد نیاز 
مشاور پزشکیمدرک کارشناسی ارشد
دکتر پزشکمدرک کارشناسی ارشد
دکتر بیمارستانمدرک کارشناسی ارشد
مشاور پزشکی/ پزشک ارشدمدرک کارشناسی ارشد
دندانپزشکمدرک کارشناسی ارشد
پرستار بخش جراحیکارشناسی
پرستار بیهوشیکارشناسی
پرستار عمومیکارشناسی
رادیوگرافیستکارشناسی
متخصص آزمایشگاه پزشکیکارشناسی

ویزای کاری دانمارک در رشته های گروه پزشکی 2021

کار فناوری اطلاعات و شبکه در دانمارک

در رشته های گروه مهندسی بیشترین درآمد به گروه IT و برنامه نویسان تعلق می گیرد:

عنوان شغلیمدرک مورد نیاز
طراح ITحداقل 3 سال تحصیل در زمینه IT
برنامه نویس و توسعه دهندهحداقل 3 سال تحصیل در زمینه IT
مشاوره فناوری اطلاعاتحداقل 3 سال تحصیل در زمینه IT

این مشاغل از جمله برنامه نویسان فرصت به دست آوردن موقعیت کاری را حتی به زبان انگلیسی دارند.

رشته های آموزشی ویزای کاری دانمارک 2023

برای کار به عنوان یک معلم در این کشور نیز بایستی مجوز کاری را از سوی وزارت آموزش دریافت نمود:

عنوان شغلیمدارک مورد نیاز
معلم ابتدایی و متوسطهکارشناسی
معلمکارشناسی
معلم عمومیکارشناسی

شغل معلمی در دانمارک برای شهروندان خارجی نیاز به دانش بالای زبان دانمارکی دارد.

دیگر مشاغل مورد نیاز دانمارک

دیگر مشاغل مورد نیاز دانمارک با مدرک مورد نیاز عبارتند از:

عنوانمدارک مورد نیاز
نقشه برداری زمینکارشناسی
داروسازکارشناسی
فارماکولوژیستکارشناسی
ممیز حسابداریکارشناسی
مدیر تجاریحداقل 3 سال تحصیل در دانشگاه و یا مدرسه تجاری
مدیر مالیحداقل 3 سال تحصیل در دانشگاه و یا مدرسه تجاری
آنالیزور تجاریحداقل 3 سال تحصیل در دانشگاه و یا مدرسه تجاری
وکالتمدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد از دانمارک
مشاور حقوقیکارشناسی
روانشناسکارشناسی

اگر توانستید در لیست مثبت مشاغل به اشتغال و مجوز اقامت برسید، همسر یا شریک زندگی شما همراه با فرزندانتان نیز واجد شرایط دریافت مجوز اقامت خواهند شد. تمام فرزندانی که به 18 سال تمام نرسیده اند واجد شرایط اقامت همراه با والدین خواهند شد. همچنین همسر و فرزندان نیز می توانند در دانمارک به کار مشغول شوند. در ادامه سایر ویزاهای کار که در ابتدا معرفی شد را معرفی می نمائیم.

ویزای کار برای محققان مهمان در دانمارک

بر اساس قانون شما به عنوان یک محقق مهمان در دانمارک شاغل نیستید، اما تحقیقات خود را در یک موسسه یا شرکت تحقیقاتی دانمارکی انجام می دهید، امکانات تحقیقاتی را در اختیار شما قرار می دهند. البته مقررات جداگانه ای برای محققان شاغل و دکتری اعمال می شود. شما باید دارای حداقل مدرک کارشناسی ارشد باشید. اگر تحصیلات را در سطح مورد نیاز به اتمام رسانده اید. از شما خواسته شده است که به عنوان بخشی از ادامه تحصیل یا شغل خود در یک موسسه تحقیقاتی و یا شرکت تحقیقاتی اقدام نمائید، می توانید به عنوان یک محقق مهمان درخواست اجازه اقامت دهید.

ویزای صلاحیت های ویژه فردی دانمارک

در میان ویزاهای کاری نیز نوعی ویزا برای افراد با مهارت های خاص پیش بینی شده است. اگر بتوانید یکی از این مهارت ها را انجام دهید، می توانید بر اساس این صلاحیت های فردی خاص، درخواست اقامت و اجازه كار دهید. این مهارت ها شامل:

  • نوازندگان یا هنرمندان، از جمله خوانندگان، نوازندگان و مجریان
  • ورزشکاران حرفه ای یا مربیان
  • سرآشپزهای تخصصی

می شود، برای واجد شرایط شدن این مسیر بایستی مدارک آموزشی و سوابق کاری را ارائه نمائید.

ویزای کار دانمارک برای دانشجویان دکتری

شما به عنوان یک دانشجوی خارجی جهت تحصیل دکتری می توانید اقامت دریافت کنید. شما باید در یک دانشگاه دانمارکی ثبت نام کنید. از دانشگاه یا یک شرکت وابسته به برنامه دکترا حقوق دریافت نمائید. شما می توانید حتی اگر بدون دریافت حقوق در یک برنامه دکتری ثبت نام کرده اید واجد شرایط این مسیر می شوید. همچنین می توان برای این ویزا کار در دانمارک درخواست نمائید. اگر بخشی از برنامه دکترای خود را در دانمارک انجام دهید. در صورتی که شما از حقوقی بهره مند نیستید بایستی برای دریافت ویزا برای ورود به دانمارک تمکن مالی برای 1 سال زندگی در دانمارک را ارائه نمائید. این مبلغ تمکن در حدود 74000DKK (کرون دانمارک) می باشد.

ویزای کار بعد از تحصیل در دانمارک

اگر مدرک کارشناسی ارشد دانمارکی و یا مدرک دکترا را در یکی از دانشگاه ها دریافت کرده باشید، می توانید برای کارت استقرار اقدام کنید.به عنوان مثال اگر مدرک کارشناسی ارشد را گذرانده اید و کارت استقرار دریافت کرده اید. پس از آن مدرک دکترا را تکمیل کرده اید، پس از اتمام دوره دکتری می توانید مجدداً برای کارت اقامت اقدام کنید. در این مقاله کوشیده ایم تا تمامی مطالب مربوط به ویزای کار دانمارک را به طور مختصر برای شما دوستان عزیز مطرح نماییم. امید است توانسته باشیم اطلاعات مفیدی به شما دوستان گرامی ارائه داده باشیم. با این امید صمیمانه از شما دعوت می نماییم تا در صورت نیاز به کسب اطلاعات بیشتر در زمینه اقامت دانمارک و همچنین سایر کشورهای برتر دنیا با مشاروین ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تماس حاصل فرمائید.

4.9/5 - (15 امتیاز)

3 دیدگاه برای “ویزای کاری دانمارک

  1. رها گفت:

    مرسی از زحماتتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *