مهاجرت تحصیلی ارمنستان

ویزای دانشجویی ارمنستان

ویزای دانشجویی ارمنستان

با استفاده از ویزای دانشجویی ارمنستان علاقه مندان مهاجرت تحصیلی به ارمنستان می توانند در این کشور اقامت تحصیلی داشته باشند. ارمنستان در سال های اخیر نظام آموزشی خود را دچار تغییر و تحول کرده و امروز این کشور پذیرای دانشجویان بین المللی بیشتری است. برنامه های آموزشی انگلیسی زبان همچنین در دانشگاه های ارمنستان در حال افزایش است و دانشجویان خارجی با دریافت ویزای دانشجویی ارمنستان می توانند در این برنامه ها شرکت کنند. به طور کلی دریافت ویزای دانشجویی ارمنستان روند ساده ای دارد و دانشجویان با رعایت شرایط دانشگاهی و اداری می توانند به ارمنستان مهاجرت کنند. مشاورین ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در حال حاضر آماده مشاوره به دانشجویان علاقه مند به تحصیل در کشورهای مختلف جهان هستند.

تحصیل با ویزای دانشجویی ارمنستان

طبق قوانین ارمنستان افراد خارجی حق تحصیل در دانشگاه های معتبر ارمنستان را دارند و این افراد برای ورود به خاک ارمنستان جهت تحصیل نیاز به دریافت ویزای تحصیلی ارمنستان دارند. ویزای دانشجویی ارمنستان در صورت پذیرش دانشجویان خارجی در دانشگاهی در ارمنستان توسط مقامات دولتی ارمنستان صادر می شود و امکان مهاجرت تحصیلی به ارمنستان را برای متقاضیان فراهم می کند. در قوانین ارمنستان آمده است برخی از شهروندان خارجی از دریافت ویزای دانشجویی ارمنستان برای تحصیل معاف هستند این افراد شامل:

  • دارندگان اقامت ویژه ارمنستان
  • افرادی که در ارمنستان پناهنده شده اند
  • افراد خارجی که تحت حمایت سازمان های بین المللی هستند
  • شهروندان خارجی که در ارمنستان اقامت دائم را دریافت کرده اند.
  • افراد خارجی که با شهروند ارمنی ازدواج کرده اند.
  • دارندگان تابعیت ارمنستان
  • افرادی که برای اتحاد خانواده به ارمنستان مهاجرت کرده اند.

آموزش عالی در ارمنستان

دو قانون اصلی، قانون آموزش (1999) و قانون آموزش عالی و تحصیلات تکمیلی حرفه ای (2004) آموزش عالی ارمنستان را تنظیم می کنند. مورد دوم ساختار، اصول اصلی سازمان، سازوکارهای بودجه و مبانی اصلاح سیستماتیک و بهبود آموزش عالی را بیان می کند. این قوانین توسط طیف وسیعی از آیین نامه ها پشتیبانی می شوند که شامل مواردی مانند سیستم درجه، تضمین کیفیت، چارچوب ملی صلاحیت ها، اعتبارات آکادمیک و انتقال آنها، تحرک دانشجویی، بعد اجتماعی و غیره است. حضور ارمنستان در کنوانسیون لیسبون در مورد شناسایی صلاحیت ها در سال 2004 و پیوستن به روند بولونیا در سال 2005 انگیزه بیشتری در اصلاحات آموزش عالی ایجاد کرده است.

در حال حاضر آموزش عالی در ارمنستان تطابق زیاد با آموزش و روند بولونیا دارد لذا سطح آموزش عالی در این کشور نیز به سه سطح کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری تقسیم می شود. سیستم اعتبار بندی نیز بر اساس ECTS می باشد و یکی از ملاک های تحصیل در مقاطع بعدی و دریافت ویزای دانشجویی ارمنستان، گذراندن تعداد لازم ECTS است.

اقامت تحصیلی با ویزای دانشجویی ارمنستان

اقامت تحصیلی در کشور ارمنستان با استفاده از ویزای دانشجویی ارمنستان امکان پذیر است که مدت اعتبار آن تا اتمام مقطع تحصیلی فرد بستگی دارد. یعنی دانشجویان در هر مقطع تحصیلی با توجه به مدت زمان تحصیل می توانند ویزای دانشجویی خود را هر سال تمدید کنند. مقطع کارشناسی در ارمنستان طولانی ترین مقطع تحصیل عالی است که حدود 4 سال به طول می انجامد. البته تحصیل پزشکی در ارمنستان نیز به دلیل پیوستگی کارشناسی با کارشناسی ارشد حدود 6 سال زمان بر می باشد. در هر حال دانشجویان با دریافت ویزای دانشجویی می توانند در مدت زمان پیش تعیین شده برای تحصیل در هر مقطع در ارمنستان اقامت داشته باشند. در نمودار زیر به خوبی مدت زمان تحصیل در مقاطع مختلف در کشور ارمنستان مشخص شده است.

اقامت تحصیلی ارمنستان در مقاطع مختلف

ادامه تحصیل در ارمنستان

برنامه های اصلی آموزش عالی حرفه ای در ارمنستان مبتنی بر سه دوره، لیسانس یا کارشناسی، فوق لیسانس یا کارشناسی ارشد و دکتری می باشد. میزان اعتبار دریافت شده در هر ترم 60 ECTS می باشد. مقاطع تحصیلی در ارمنستان می توانند به دو صورت نیمه وقت و تمام وقت برگزار شوند. برنامه های دکترا ، بسته به حالت آنها (تمام وقت یا نیمه وقت) و نوع آنها از 3 تا 4 سال طول می کشد و برای تکمیل به 180 اعتبار ECTS نیاز دارند. در حال حاضر، اکثر دانشگاههای ارمنستان برنامه های علمی آموزشی ساختاری را برای صلاحیت محقق، با 180 اعتبار ارائه می دهند.

در ارمنستان، داوطلبان تحصیلات تکمیلی (دکترا) به صورت آزمون رقابتی پذیرفته می شوند. پایان نامه های دکترا توسط شوراهای حرفه ای دانشگاه ها یا موسسات تحقیق و توسعه انجام می شود و توسط کمیسیون عالی تأیید ارمنستان (SAC) نظارت و تصویب می شود. در نمودار زیر می توانید میزان اعتبار ECTS را در هر مقطع ببینید. لازم به ذکر است گذراندن حداقلی آنها برای ادامه تحصیل در ارمنستان و هر کشور دیگری الزامی است.

میزان ETSC در مقاطع مختلف

تحصیل در دانشگاه های ارمنستان

در حال حاضر 27 موسسه آموزش عالی دولتی و 31 موسسه خصوصی تحت هماهنگی وزارت آموزش و علوم، 6 دانشگاه تحت نظارت سایر سازمان های معتبر و همچنین 5 دانشگاه ایجاد شده در نتیجه توافق بین دولتی بین جمهوری ارمنستان و کشورهای خاص در حال فعالیت هستند. دانشجویان با دریافت ویزای تحصیلی ارمنستان و نامه پذیرش از این دانشگاه ها می توانند در این موسسات مشغول به تحصیل شوند. از سال 2004 دانشگاه های ارمنستان و دانشجویان نیز در برنامه های تحرک اراسموس موندوس اتحادیه اروپا و از سال 2015 در پروژه های بین المللی تحرک اعتباری اراسموس + مشارکت داشته اند.

اکثر دانشگاه های ارمنستان دوره های تکمیلی را به زبانهای ارمنی و انگلیسی به صورت رایگان در اختیار فارغ التحصیلان قرار می دهند. برنامه های آموزشی ارائه شده به زبان های خارجی و به طور مشترک با دانشگاه های خارجی اجرا می شود نقش مهمی در تحرک ورودی دارد. دانشجویان بین المللی می توانند 35 دوره کارشناسی و 50 دوره کارشناسی ارشد را به زبانهای خارجی در دانشگاه های ارمنستان دنبال کنند. همچنین برنامه های مدرک مشترک و دوگانه وجود دارد. در جدول زیر می توانید دانشگاه های معتبر ارمنستان را مشاهده کنید:

#نام دانشگاه
1دانشگاه دولتی ایروان
2دانشگاه امریکایی ارمنستان
3دانشگاه ارمنی روسی ارمنستان
4دانشگاه اقتصاد ارمنستان
5دانشگاه علوم پزشکی ارمنستان
6دانشگاه ملی پلی تکنیک ارمنستان
7دانشگاه دولتی زبان و علوم اجتماعی بروسوف ایروان
8دانشگاه کشاورزی ارمنستان
9دانشگاه گالیک ایروان
10آکادمی علوم ملی ارمنستان

شرایط تحصیل با ویزای دانشجویی در ارمنستان

وزارت آموزش و علوم ارمنستان مسئولیت تدوین و اجرای سیاست استراتژی دولتی و همچنین انطباق و بهبود قوانین در آموزش عالی را دارد. این همچنین یک منبع بودجه است و وظیفه نظارت و حسابرسی را انجام می دهد. وزارتخانه استانداردهای آموزشی دولت را تعریف می کند، مجوزها و مدارک دولتی را صادر می کند. لیست تخصص ها را تهیه می کند. سفارش دولتی برای کالج ها و دانشگاه ها را توسعه می دهد. قوانین پذیرش موسسات آموزش عالی دولتی و خصوصی را تصویب می کند و همچنین بر اجرای آنها نظارت می کند. در حال حاضر این قوانین برای تحصیل در ارمنستان به شرح زیر است:

  • گذراندن اعتبار لازم برای تحصیل در هر مقطع
  • داشتن رزومه تحصیلی
  • موافقت با دریافت ویزای دانشجویی ارمنستان
  • شرکت در آزمون ورودی در برخی مقاطع و رشته های خاص
  • پرداخت هزینه ها

مدارک لازم برای اخذ ویزای دانشجویی ارمنستان

مدارک لازم برای اخذ ویزای دانشجویی ارمنستان

جهت دریافت ویزای تحصیلی ارمنستان دانشجویان خارجی در ابتدا باید با دانشگاه مورد نظر در ارمنستان مکاتبه کنند و شرایط ورود را بررسی کنند سپس برای دریافت ویزای دانشجویی در ارمنستان باید به کنسولگری این کشور در محل زندگی خود مراجعه کنید و فرم درخواست ویزای تحصیلی ارمنستان را تکمیل و ارسال کنید. از جمله مدارک لازم برای دریافت ویزای تحصیلی ارمنستان شامل:

  • تکمیل و ارائه فرم ویزای دانشجویی ارمنستان
  • ارائه گذرنامه معتبر
  • 3 قطعه عکس اخیرا گرفته شده
  • دعوتنامه
  • ارائه نامه دانشگاه
  • ارائه گواهی تحصیلی و ریز نمرات
  • گواهی سلامت
  • مدارک اثبات کننده تمکن مالی
  • پرداخت هزینه ها

لازم به ذکر است دانشجویان برای زندگی در ارمنستان نیاز به بررسی خوابگاه دانشجویی در ارمنستان و یا نوع اقامت در این کشور را دارند. همچنین بررسی هزینه زندگی دانشجویی در ارمنستان نیز امری ضروری است. برای دریافت مشاوره ویژه و بررسی شرایط و ضوابط لازم جهت مهاجرت تحصیلی می توانید به  موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت مراجعه کنید و موارد خود را جویا شوید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *