مهاجرت کاری صربستان

شرایط کار در صربستان

شرایط کار در صربستان

اطلاع از شرایط کار در صربستان به دلیل شرایط اخذ سریع و آسان اقامت قانونی این کشور اروپایی از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است. در سال های اخیر اقتصاد صربستان رشد قابل توجهی به خود دیده است. به همین دلیل شرایط کار در صربستان بهبود نسبی یافته است. همین عوامل باعث شده است که بازار کار صربستان به سوی کارگران ماهر خارجی توجه ویژه ای نماید. اگر شما نیز جزء متقاضیان کار در اروپا می باشید، شرایط کار در صربستان نشانگر آن است که صربستان در آینده نزدیک به مقصد شماره یک کارگران خارجی تبدیل خواهد شد.

ما در این مقاله و در قالب موضوع شرایط کار در صربستان علاوه بر ارزیابی وضعیت بازار کار و دستمزدها در صربستان، نرخ بیکاری، نرخ مالیات بر درآمد، شرایط و نحوه اخذ ویزای کار صربستان، انواع ویزای کاری صربستان را بررسی می کنیم. کارشناسان و وکلاء موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت آماده پاسخگویی به سوالات شما در این مورد و ارائه مشاوره های حرفه ای می باشند.

اینفوگرافیک کار در صربستان

وضعیت درآمد و دستمزد در صربستان

اخیرا، صربستان پس از جنگ های داخلی دهه 90 اولین بار وارد فاز رشد اقتصادی قابل ملاحظه ای شده است. رشد اقتصادی صربستان باعث کاهش نرخ بیکاری 14.7% سال 2018 به 9.4% سال 2023 گردیده است. انتظار می رود که این کاهش نرخ بیکاری در سال های آتی ادامه یابد. بخش های اقتصادی با بیشترین تعداد استخدام نیروی انسانی مربوط به بخش های خدامات، صنعت و کشاورزی می باشد.

معمولا قرارداد کاری در صربستان ممکن است در قبال انجام کار پاره وقت یا دوره کاری معینی منعقد شود. هفته کاری در صربستان 40 ساعت می باشد. هر کارمند سالیانه حداقل 20 روز کاری می تواند از مرخصی با حقوق استفاده نماید. کارگران خارجی مجوز دار در صربستان همچنین از پوشش بیمه تامین اجتماعی با پرداخت حق بیمه برخوردار هستند. در حال حاضر، مسئله درآمد پایین در صربستان و میزان حقوق ماهیانه کار در صربستان مسئله اصلی بازار کار صربستان می باشد.

شرایط مالیات بر درآمد در صربستان

در صربستان، مقیم های مالیاتی یا Tax residents بایستی مالیات بر درآمدخود را برطبق شاخص مالیات بین المللی پرداخت نمایند. در حالیکه، غیرمقیم های مالی Fiscal non-residents بایستی مالیات بر درآمد خود را برطبق شاخص مالیاتی صربستان پرداخت نمایند. متقاضیان زمانی مقیم مالیاتی محسوب می شوند که به طور دائمی مقیم صربستان باشند، یا در صربستان به مدت بیش از 183 روز اقامت داشته باشند و یا سود اقتصادی متقاضی حاصل از صربستان باشد.

نرخ های مالیات بر درآمد شخصی در صربستان به شرح زیر می باشد:

  1. 10% اگر درآمد متقاضی بیش از 3 برابر میانگین دستمزد سالیانه باشد
  2. 15% اگر درآمد متقاضی بیش از 9 برابر میانگین دستمزد سالیانه باشد

همه ساله آستانه های مالیات بر درآمد در کشور صربستان بر طبق نوسانات میانگین دستمزدی در این کشور اصلاح و مقرر می شود. درآمد مشمول مالیات شامل درآمد حاصل از کار، بهره سرمایه، درآمد حاصل از املاک غیرمنقول و  Royalty یا حق امتیاز ویژه همانند مالیات بر ارث می باشد.

شرایط مالیات بر درآمد و کار در صربستان

شرایط استخدام شهروندان خارجی در صربستان

مقررات و شرایط استخدام متقاضیان خارجی در صربستان توسط قانون استخدام شهروندان خارجی ( “روزنامه رسمی” به شماره 128/2014 در تاریخ 26/11/2014) تنظیم و مقرر شده است. بر طبق این قانون، استخدام شهروندان خارجی در صربستان زمانی امکانپذیر است. متقاضی دارای ویزای اقامت موقتی و ویزای کار صربستان باشد. مدارک صلاحیتی و مهارتی جهت استخدام متقاضی خارجی در شرکت استخدام کننده ، نگهداری می شود.

بر طبق قانون مذکور، کلیه متقاضیان خارجی کاریابی در صربستان، نیازمند اخذ ویزای کار صربستان می باشند. به جزء افرادی که مایل به اقامت کمتر از 90 روز در صربستان باشند، مالک یا موسس نمایندگی شرکت یا عضو هیئت مدیره شرکت قانونی ثبت شده در صربستان باشند، به منظور راه اندازی شرکتی در صربستان مقیم شوند.

شرایط درخواست ویزای اشتغال در صربستان

متقاضیان انجام کار قانونی در صربستان همزمان نیازمند اخذ ویزای کار و ویزای اقامت موقتی صربستان می باشند. متولی رسیدگی و صدور ویزای کار صربستان اداره کار صربستان (NES) می باشد. بنابراین، درخواست ویزای مذکور صرفا از طریق ارسال ایمیل به اداره کار بلگراد امکانپذیر می باشد. مدت اعتبار ویزای کار صربستان 3 الی 12 ماه می باشد. میانگین زمان اخذ ویزای کار صربستان حداکثر تا 2 روز می باشد. این نوع ویزا قابل تمدید بوده و اخذ آن با توجه به نوع ویزای کار درخواستی، شامل طی مراحل زیر می باشد:

مرحله 1مرحله 2مرحله 3مرحله 4
اخذ ویزای اقامت صادره توسط وزارت امورخارجهدرخواست از طرف کارفرما ( ویژه ویزای کار شخصی)درخواست به عنوان کارآفرین (ویژه ویزای کار خود اشتغالی) 

صدور ویزای کار از طرف اداره بازار کار صربستان

لازم به یادآوری است که هزینه رسیدگی و صدور ویزای کار صربستان تقریبا 100€ (یورو) می باشد. مدارک لازم جهت صدور ویزای کار صربستان به شرح زیر می باشد:

  • قرارداد استخدام از طرف کارفرمای صربستانی
  • مدرک ثبت نام به عنوان شخص کارآفرین از کشور مبدا
  • کپی پاسپورت معتبر
  • ویزای اقامت موقت (کارت سفید)
  • قرارداد با کارفرمای صرب شامل قید دستمرد و مدت استخدام
  • مدارک تحصیلی معتبر
  • مدرک فنی و حرفه ای معتبر
  • رسید پرداخت هزینه صدور ویزای کار €100 (یورو)

انواع ویزای کار صربستان

درست همانند شرایط ویزای کاری آلمان، شرط کاریابی در صربستان و اخذ ویزای کار برخورداری از ویزای اقامت صربستان می باشد. بنابراین در صورتی که متقاضی ویزای اقامت موقتی صربستان را در اختیار داشته باشید، متقاضی می تواند با توجه به شرایط خود متقاضی یکی از ویزاهای کار شخصی یا خود اشتغال صربستان باشد. برای بررسی شرح جزئیات این 2 نوع ویزا جدول زیر را ملاحظه نمائید:

ویزای کار شخصیویزای کار خود اشتغال
استخدام در شرکت صربستانیراه اندازی کسب و کار و بیزینس در صربستان
کارفرما از طرف متقاضیخود متقاضی یا کارآفرین
اطمینان از عدم وجود شهروند صرب برای تصاحب پست شغلیاحراز صلاحیت به عنوان صاحب شغل مستقل یا Independent Professional
مدت اعتبار تا 1 سالمدت اعتبار تا 1 سال

در پایان، آنچه که از نظر عزیزان گذشت خلاصه ای از بررسی شرایط کار در صربستان بود. آگاهی از شرایط کار در صربستان بخاطر پیشرفت های اخیر این کشور اروپایی در بخش اقتصادی و بازار کار از اهمیت فوق العاده ای برای کارجویان ایرانی برخوردار است. کارشناسان خبره موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت آماده اند تا با ارائه مشاوره های تخصصی درباره کار در صربستان و اخذ ویزای کار صربستان شما عزیزان را در این مسیر یاری نمایند.

4.7/5 - (4 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *