مهاجرت تحصیلی آلمان

شرایط تحصیل در رشته پزشکی در آلمان

شرایط تحصیل در رشته پزشکی در آلمان

شرایط تحصیل در رشته پزشکی در آلمان به گونه ای می باشد که میزان درخواست بالایی در خصوص مهاجرت تحصیلی به خود اختصاص داده است. دانشگاه های آلمان در رشته های پزشکی آموزش هایی با کیفیت بسیار بالا ارائه می دهند. هزینه های تحصیل در رشته های پزشکی و سایر رشته ها در این کشور بسیار مقرون به صرفه است. از دانشگاه های مورد علاقه دانشجویان که انگلیسی زبان هم نیست، می توان به دانشگاه های کشور آلمان اشاره کرد. در این مقاله که از سوی موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت گردآوری شده است، اطلاعات کافی در این خصوص ذکر می شود.

بررسی شرایط تحصیل در رشته پزشکی در آلمان

در کشور آلمان گزینه های زیادی برای تحصیل وجود دارد. دانشجویان می توانند با توجه به علایق خود در رشته های مختلف در دانشگاه های کشور آلمان تحصیل کنند. در تازه ترین لیست ارائه شده برای رتبه بندی موضوعی دانشگاه ها توسط سازمان Qs، 32 دانشگاه از آلمان در این رتبه قرار دارند. دوره های پزشکی در دانشگاه های آلمان مانند برخی کشورها به کارشناسی و کارشناسی ارشد تقسیم نمی شوند. دوره های پزشکی طی 6 سال تحصیل به طور پیوسته و مداوم طول می کشد. دانشجو برای شرکت در این دوره ها باید به زبان آلمانی تسلط کامل داشته باشد. ولی برنامه های جایگزینی در حوزه پزشکی برگزار می شود که بعضی از دروس به زبان انگلیسی تدریس می شود.

مراحل و شرایط تحصیل در رشته پزشکی در آلمان

برای تحصیل در رشته پزشکی متقاضیان باید شرایطی را داشته باشند که به صورت خلاصه آن را ذکر می کنیم. بر مبنای این فهرست می توان در مورد شرایط تحصیل در رشته پزشکی و مهاجرت به آلمان اطلاعات دقیقی کسب کرد:

  • طول دوره تحصیل پزشکی در آلمان 6 ساله است.
  • در انتها با برگزاری آزمونی که دولتی است به نام Ärztliche Prüfung تمام می شود.
  • در صورت قبولی در این آزمون مجوز رسمی برای فعالیت پزشکی صادر می شود.

 خلاصه این مراحل را می توان به این شکل بررسی کرد:

آیتمشرح
دوره تحصیلی6 سال
برگزاری آزمونÄrztliche Prüfung
امکان صدور مجوز رسمیوجود دارد

دوره های پزشکی در آلمان

به طور کلی دوره های پزشکی در 4 مرحله قابل انجام است. ذیلا موارد مربوط به آن را بررسی خواهیم کرد:

  • فاز پیش بالینی
  • فاز بالینی
  •  فاز عملی
  • برگزاری آزمون کشوری

دوره پیش بالینی در 4 ترم که حدودا 2 سال طول می کشد برگزار می شود. اولین آزمون برای دریافت مجوز پزشکی در دوره شفاهی برگزار می شود. دوره بالینی در 6 ترم که به مدت 3 سال طول می کشد برگزار می شود. دروس اصلی به صورت کارورزی، درس های عملی، سخنرانی و سمینارها تدریس می شود. دوره عملی یکساله است. طی این یک سال دانشجو با جنبه های عملی جراحی درس های اختیاری و پزشکی داخلی آشنا می شود. دانشحویان با انجام کارهای عملی تجربه های مفیدی را برای شغل خود در آینده کسب می کنند. بعد از طی این دوره های آزمون گرفته می شود. این آزمون برای دانشجویان سرنوشت ساز است. زیرا با شرکت در این آزمون و قبول شدن در آن می توانند برای کسب مجوز پزشکی (Approbation) درخواست دهند. پس از دریافت پروانه کار به عنوان پزشک مشغول به کار شوند.

اگر دانشجویی بخواهد در یکی از رشته های تخصصی پزشکی تحصیل کند، می تواند با توجه به علاقه خود رشته مورد نظر را انتخاب کند. بسته به انتخاب دانشجو ممکن است دوره تحصیلی 5 تا 6 سال دیگر طول بکشد. در آخر هم باید در یک آزمون تخصصی شرکت کنند. البته برای تبدیل شدن به یک پزشک ابتدا باید از شرایط تحصیل در رشته پزشکی در آلمان آگاه بود.

مراحل و دوره های پزشکی به این شرح است:

آیتمشرح
پیش بالینی4 ترم
بالینی6 ترم
عملی2 ترم
آزمون کشوریتک مرحله ای

شرایط تحصیل در رشته پزشکی در کشور آلمان

دانشجویان باید به زبان آلمانی کاملا مسلط باشد و بتوانند در تست داف (Test Daf) یا DSH نمرات بالایی کسب کند. اگر دانشجویی فکر می کند هنوز به زبان آلمانی تسلط کافی ندارد می تواند در دوره پیش مطالعه زبان آلمانی شرکت کند. مهارت های خود را در زبان آلمانی ارتقاء دهد. دانشجویانی که خارج از اتحادیه اروپا هستند و می خواهند در دانشگاه ثبت نام کنند باید گواهی دیپلم آنها با گواهی دیپلم در آلمان معادل سازی شود. اگر گواهی واجد شرایط نباشد باید در یک دوره که حدودا یک سال است. در انتها دوره آزمون (Feststellungsprüfung) برگزار می شود، شرکت نماید. مدرک دیپلم دانشجویان اتحادیه اروپا معادل گواهی دیپلم کشور آلمان است.

جهت کسب اطلاعات بیشتر به لیست زیر مراجعه کنید:

  • تسلط روی زبان انگلیسی
  • تسلط به علوم شیمی، فیزیک و بیولوژی
  • شرکت در در کلاس های اجباری حدودا 30 ساعت در یک هفته
  • دریافت اقامت در آلمان برای دانشجویان اتحادیه اروپا
  • آزمون تست اکسم برای بعضی دانشگاه ها

اشتغال و مجوز پزشکی پس از تحصیل پزشکی در آلمان

دانشجو بعد از گذراندن دوره تحصیلی و قبولی در آزمون نهایی پروانه پزشکی دریافت می کند. برای دریافت مجوز موارد زیر الزامی است:

  • این مجوز در همه جای آلمان اعتبار دارد و به صورت دائمی است.
  • اگر دانشجو اتحادیه اروپا باشید بدون نیاز به مجوز می توانید شروع به کار کنید.
  • اگر دانشجو خارج از اتحادیه اروپا باشید می توانید تا یافتن کار اقامت خود را تا 18 ماه تمدید کنید.
  • در نواحی روستایی آلمان تقاضا کار پزشکی بالا است.
  • حداقل حقوق پزشکان 48000€ (یورو) در سال می باشد.

شرایط و هزینه زندگی در آلمان به طور کامل در مقاله مذکور شرح داده شده است.

اشتغال و مجوز پزشکی پس از تحصیل پزشکی در آلمان 

درخواست رشته های پزشکی آلمان

بهتر است حدود یکسال قبل یا بیشتر بنا به شرایط روز اقدامات اولیه را شروع نمائید. از روال کار و مدارکی که باید برای ثبت نام آماده کنید اطلاعات لازم را به دست آورید. متقاضیان رشته پزشکی بیشتر از ظرفیت موجود در دانشگاه ها می باشد. پذیرش در دانشگاه ها به صورت یک سیاست محدود (که numerous clauses نامیده می شود) و کاملا منتخبانه است.

umerous clauses شامل 2 نوع پذیرش می باشد:

  • پذیرش محلی
  • پذیرش در سطح ملی

اگر شهروند کشور های اتحادیه اروپایی می باشید یا مدرک تحصیلی خود را از آلمان یا مدرسه ای آلمانی خارج از کشور آلمان دریافت کرده اید. برای پذیرش در آموزش های عالی (Stiftung für Hochschulzulassung) باید از طریق بنیاد Trust اقدام کنید. برای ارائه درخواست باید از طریق وب سایت بنیاد ثبت نام کنید.

بعد از ثبت نام می توانید چگونگی روند درخواست خود را مشاهده کنید. شاید نیاز باشد از طریق وب سایت دانشگاه هم ثبت نام انجام دهید. دانشجویان خارج از اتحادیه اروپا باید توجه داشته باشند که دانشگاه مورد نظر آنها عضوی از (uni-assist) باشد. بعد از آن باید با توجه به فرآیند پذیرش (uni-assist) اقدامات لازم را انجام دهند. اگر دانشگاه عضو (uni-assist) نباشد باید از طریق وب سایت دانشگاه مورد نظر اقدام کنند و مدارک مورد نیاز را ارسال نمایند.

هزینه تحصیل در رشته پزشکی در آلمان

هزینه های دانشگاه های خصوصی بسیار بالا است. هزینه شهریه در دانشگاه های دولتی برای دانشجویان بین المللی در سال های اخیر تفاوت داشته است. همه ایالت های آلمان به جز ایالت (Baden-Württemberg) حدودا 300€ (یورو) در هر ترم می باشد. این هزینه ها در هر ترم شامل هزینه های ثبت نام و هزینه اجرایی می باشند. در ایالت (Baden-Württemberg) دانشجویان خارج از اتحادیه اروپا حتی اگر در دانشگاه دولتی تحصیل کنند باید هزینه تحصیل را که معال 3000€ (یورو) در هر ترم می باشد بپردازد. هزینه های زندگی در شهر های مختلف آلمان متفاوت است. ولی دانشجویان برای هزینه زندگی در آلمان مبلغی حدود 9500€ (یورو) نیاز دارند.

برترین دانشگاه های پزشکی در آلمان

پس از کشور انگلستان، آلمان یکی از موفق ترین کشورهای جهان در بخش آموزش علوم پزشکی است. در سال 2023، این کشور همچنان یکی از محبوب ترین مقاصد تحصیلی در جهان است. دانشگاه های این کشور به طور مداوم در بین موسسات آکادمیک برتر اروپا هستند و امکانات پیشرفته و خوابگاه در محوطه دانشگاه ارائه می دهند. و تقریبا همه دانشگاه های دولتی مدارک رایگان را به همه دانشجویان بین المللی، از جمله کسانی که علاقه مند به مدرک کارشناسی یا کارشناسی ارشد پزشکی هستند، ارائه می دهند.

هر ساله برترین دانشگاه های جهان بر اساس خروجی علمی رتبه بندی می شوند. در جدول زیر برترین دانشگاه های علوم پزشکی آلمان و رتبه جهانی آنها ارائه شده است:

رتبه کشورینام دانشگاهرتبه جهانی
1دانشگاه هایدلبرگ35
2دانشگاه مونیخ50
3دانشگاه هومبولت برلین78
4دانشگاه آزاد برلین83
5دانشگاه تغذیه دویسبورگ98
6دانشگاه هامبورگ100
7دانشگاه تکنیکال مونیخ105
8مدرسه پزشکی هانوفر121
9دانشگاه کیل123
10دانشگاه جان وولفگنگ گوته فرانکفورت130

لیست دانشگاه های برتر آلمان در رشته های پزشکی بسیار پربار است به گونه ای که در جمع 200 دانشگاه برتر جهان در این رشته، دانشگاه های آلمان 20 رتبه را به خود اختصاص داده اند. این برتری در رده بندی جهانی سبب شده است که مدرک پزشکی کشور آلمان دارای اعتبار بسیار بالایی در سطح اروپا باشد و فارغ التحصیلان پزشکی در آلمان توانایی کار در همه کشور های اروپایی را داشته باشند. این فارغ التحصیلان این امکان را دارند که تنها با گذراندن یک دوره زمانی کوتاه مدت آموزشی، در سایر کشورهای جهان نیز مجوز فعالیت دریافت کنند.

تحصیل در رشته پزشکی در آلمان به زبان انگلیسی

اگر می خواهید در کشور آلمان در دوره کارشناسی یا ارشد پزشکی تحصیل کنید، تعدادی دوره به زبان انگلیسی برگزار می شود. مدرک تحصیلی در این دوره ها به عنوان مدرک پزشکی پذیرفته نمی شود. بیشتر این موارد در دوره ارشد برگزار می شود که شامل هفده مدرک انگلیسی است. همچنین می توانید مقاله تحصیل در آلمان را جهت آشنایی با شرایط آموزشی این کشور مطالعه بفرمایید.

البته بعضی از این دوره ها به صورت رایگان می باشد. در دوره لیسانس فقط دو مورد مدرک انگلیسی برگزار می شود که این دو دوره در دانشگاه خصوصی (Jacobs) برگزار می شود. دانشجو باید بابت این دوره ها هزینه پرداخت کند. در کشور آلمان تقاضا برای دوره های تحصیل در رشته پزشکی بالا می باشد. دانشگاه های کشور آلمان از سطح علمی بالایی در زمینه پزشکی برخوردار هستند. چنانچه بعد از مطالعه این مقاله احتیاج به مشاوره بیشتر در رابطه با شرایط تحصیل در رشته پزشکی و شرایط اقامت آلمان را دارید، با مشاوران ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تماس حاصل فرمایید.

5/5 - (6 امتیاز)

5 دیدگاه برای “شرایط تحصیل در رشته پزشکی در آلمان

  1. ارشاد گفت:

    باید در کنکور دولتی ایران صرفا قبول شد یا دانشگاه ملی هر کشوری که توش اقامت داریم هم قبوله؟

  2. amir abbas گفت:

    در موردمطلب خوبتونن در مورد شرایط تحصیل در رشته پزشکی در آلمان تشکر می کنم اگه امکانش هست در مورد موسسات کاریابی آلمان هم مطلب بذارید

  3. قراری گفت:

    لطفا درمورد تحصیل رشته حقوق در آلمان و دانشگاه های مناسب این رشته بنویسید.

  4. امیرحسین گفت:

    سلام
    مقاله و مطالب سودمندی بود.

  5. یاسین رادوین گفت:

    سلام عذرخواهی میکنم من شنیدم میگن باید مدرک زبان C1 داشته باشیم برای پزشکی درسته؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *