مهاجرت تحصیلی آلمان

کار دانشجویی در آلمان

کار دانشجویی در آلمان

کار دانشجویی در آلمان به منظور پوشش هزینه های زندگی در این کشور صنعتی میتواند کمک شایانی به دانشجویان بین المللی در باب هزینه ها نماید. اکثر دانشجویان که برای ادامه تحصیل کشور آلمان را انتخاب نموده اند. آنها حین تحصیل برای برطرف نمودن هزینه های تحصیل خود در این کشور بدنبال کار هستند. برای انجام کار در حین تحصیل در این کشور احتیاجی به اجازه کار در آلمان نمی­ باشد. البته به تازگی که کشور آلمان به عضویت اتحادیه اروپا درآمده است. مقاله کار دانشجویی در آلمان از سوی تحریریه موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تدوین شده است.

قوانین کار دانشجویی در آلمان

کار دانشجویی در کشور آلمان دارای شرایطی است. قوانین مربوط به کار دانشجویی در آلمان به شرح ذیل است:

  • کار حین تحصیل به مدت 8 ساعت در روز و 120 روز کاری در سال
  • حقوق افراد 450€ (یورو) در ماه
  • معاف از پرداخت مالیات
  • پرداخت مالیات در صورت حقوق بیشتر ار 450€ (یورو)
  • عودت مالیات سالانه به دانشجویان در پایان سال
  • امکان کار در روزهای تعطیل سال
  • سهولت در پیدا کردن کار
  • work student یا کار در فروشگاه، رستوران، هتل و کارخانه ها

کار کردن در روزهای تعطیل آخر هفته و همچنین تعطیلات سال نو میلادی جزء 120 روز کاری افراد قرار نمی­ گیرند. تقریبا اکثر دانشجویان از ترم سوم دانشگاه به دنبال کار هستند. ناگفته نماند کار برای دانشجویان فنی مهندسی بیشتر فراهم است.

شرایط کار دانشجویی در آلمان

کارفرمایان سعی می ­کنند نیروهای خود را از بین دانشجویان انتخاب کنند. زیرا حقوق دانشجویان نسبت به غیر دانشجو ارزان تر و به صرفه تر است. از طرفی این کارفرمایان حقوقی بابت هزینه حمل و نقل به کارکنانشان (دانشجو) هستند پرداخت نمی کنند، چون هزینه رفت و آمد دانشجویان به صورت رایگان است.

از این رو تعداد دانشجویانی که در این کشور به تحصیل مشغول می باشند در نمودار زیر بیان گردیده است:

تعداد مهاجرین تحصیلی در آلماندر نتیجه پیدا کردن کار دانشجویی در آلمان موضوع نگران کننده ای نیست. از این رو همه دانشجویان می­ توانند از طریق کار در حین تحصیل مخارج زندگی خود در آلمان را بدست آورند. حداقل دستمزد و حقوق بر اساس قانون، برای دانشجویانی که در حین تحصیل کار می­ کنند برابر است با ساعتی 8.5€ (یورو) می­ باشد. با این تفاسیر در صورتی که دانشجو تنها 2 ساعت در هفته کار کند می ­تواند تمام هزینه های تحصیلی خود را برآورده نماید. برخی از شرکت ها در کشور آلمان وجود دارد که به دانشجویان دستمزدی بالاتر و حدودا ساعتی 20€ (یورو) می­ پردازند.

سطح زبان آلمانی برای کار دانشجویی در آلمان

دانشجویان در صورتی که به زبان آلمانی تسلط کافی داشته باشند، شانس بیشتری برای یافتن کار در کشور آلمان دارند. در صورتی که دانشجو در زمینه هایی همچون نرم افزار های کامپیوتری، یا کارهای هنری دیگری مانند آرایشگری یا حسابداری و مشاغلی از این دست تخصص داشته باشند. با سرعت بیشتری می­توانند کار پیدا کنند.

همچنین دارا بودن گواهینامه نیز از امتیازاتی محسوب می ­شود. فرد می­ تواند به راحتی کار پیدا نماید. نداشتن گواهینامه برای فرد امتیاز منفی به حساب نمی ­آید. زیرا برای گرفتن گواهینامه فرد بایستی مبلغی حدود 1000€ الی 1500€ (یورو) پرداخت نماید. از طرفی اگر حقوق دانشجو بیشتر از 4500€ (یورو) در ماه باشد باید به دولت مالیات پرداخت نماید. هر چند در صورت درخواست به وی برگردانده شود.

حقوق کار دانشجویی در آلمان

مبلغی که ماهانه به دست می آورید به موقعیت شغلی، منطقه ای که در آن کار می کنید، بخش و همچنین به تخصص شما بستگی دارد. باید در نظر داشته باشید که با پولی که از مشاغل پاره وقت غیر آکادمیک دریافت می کنید، نمی توانید تمام هزینه های زندگی خود را تامین کنید. همچنین محدودیت درآمد ماهانه 450€ (یورو) در ماه وجود دارد، به این معنی که اگر بیش از این مقدار درآمد داشته باشید، باید مالیات استاندارد این کشور را بپردازید. یعنی هر ماه مبلغ خاصی از حقوق شما کسر می شود که در صورت ارائه اظهارنامه مالیاتی در پایان سال به اداره مالیات می توانید آن را پس بگیرید.

درآمد بیش از حد مجاز ماهانه ممکن است بر بیمه درمانی دانشجویی شما نیز تأثیر بگذارد. دانشجویان معمولا به عنوان دانشجو بیمه خواهند شد. حتی اگر شغل پاره وقت داشته باشند. بنابراین در صورت کسب درآمد بیش از حد مجاز، ملزم به پرداخت حق بیمه تامین اجتماعی خواهید بود. این ها شامل بیمه درمانی، بیمه مراقبت پرستاری، بیمه بازنشستگی و بیمه بیکاری است. ممکن است با ارسال درخواست به اداره اتباع خارجی و آژانس کار فدرال، ساعات کار دانشجویی خود را افزایش دهید. با این حال، این فقط برای مشاغل دانشگاهی صدق می کند. این به این معنی است که اگر نقش دستیار دانشجو داشته باشید، ساعات کاری شما در دانشگاه به عنوان محدودیت 120 روزه شما محاسبه نمی شود.

شرایط اجازه کار همراه در آلمان

افرادی که به صورت همراه با متقاضی اصلی در کشور آلمان حاضر می شوند. از این رو تحت شرایطی می توانند به کار برسند. از جمله این شرایط می توان به این موارد اشاره کرد:

  • دانشجویان در هنگام دریافت ویزای تحصیلی آلمان می­ توانند همسر خود را نیز به این کشور ببرند.
  • البته باید همسر نیز فرم ویزا را به طور جداگانه پر نماید. همچنان وقت مصاحبه برای ویزا دریافت کند.
  • در این صورت سفارت آلمان برای همسر دانشجو ویزای پیوست صادر می ­کند.
  • اگرچه ممکن است همسر دانشجو همزمان نتواند به این کشور سفر نماید.
  • ولی در نهایت پس از دریافت ویزا به این کشور مراجعت خواهد نمود.
  • در صورت موفق شدن دانشجو به دریافت ویزای پیوست.
  • اجازه­ کار برای همسر دانشجو (همراه) آزاد است. همراه دانشجو­ می­ تواند به صورت تمام وقت در این کشور کار نماید.

ویزای جستجوی کار دانشجویی در آلمان

افرادی زیادی هستند که با هدف کاری به کشور آلمان مهاجرت می­ کنند. شرایط کلی برای این دسته از افراد به اینگونه است که فرد بایستی حداقل مدرک کارشناسی از دانشگاه های ایران را داشته باشد. همچنان به زبان آلمانی تسلط داشته و شغل مورد نظر وی از جمله مشاغل مورد نیاز کشور آلمان باشد. در این صورت کشور آلمان به این گونه افراد ویزای جستجوی کار اعطاء خواهد نمود. اگر فرد در این مدت بتواند شغل مورد نظر خود را بیابد. سپس فرد برای اخذ ویزای کاری با ارائه قرارداد کاری با شرکت مورد نظر بایستی اقدام نماید. بدین ترتیب می توانید مقاله اقامت آلمان را از طریق لینک زیر مطالعه بفرمائید.

ویزای جستجوی کار دانشجویی در آلمان

 دوران کارآموزی در آلمان

در آلمان کارآموزی برای دانشجویانی که از دانشگاه های علمی کاربردی فارغ التحصیل شده اند. همچنان دانشجویانی که ترم چهارم دانشگاه خود را بپایان رسانده اند می ­باشد. کارآموزی برای دانش آموزان و کسانی که دوره های کالج را گذرانده اند معنا و مفهومی در این کشور ندارد. کارآموزی در کشور آلمان به مدت 12 ماه طول می­ کشد. از این رو ممکن است آموزش تنها در یک بخش نباشد و دانشجو بایستی بخش های مختلف را بگذراند. ناگفته نماند دانشجویان در دوره­ی کارآموزی طبق قانون فدرال آلمان دارای حقوق می­ باشند و به آنان دستمزد تعلق می ­گیرد.

انواع کار در کشور آلمان

در کشور آلمان 4 نوع کار وجود دارد:

  • کار دانشجویی که به اصطلاح hiwi گفته می شود.
  • کار عادی
  • کار تخصصی
  • کار آزاد

برای انجام کار دانشجویی و کار در آلمان بایستی دانشجو حداقل یک ترم از زمان تحصیل وی گذشته باشد. کارهای عادی معمولا کارهایی هستند که احتیاج به تخصص خاصی ندارد مانند کار در فروشگاها و یا کار در رستوران ها. اینگونه کارها نسبت به کاارهای تخصصی دارای زمان بیشتر و حقوقی دریافتی کمتر هستند. در صورتی که افراد در زمینه خاصی تخصص داشته باشد بایستی مدتی به جستجوی شغل مورد نظر باشد. حقوق و دستمزد افراد در کارهای تخصصی بیشتر می ­باشد. اگرچه زمان بیشتری برای یافتن شغل باید گذاشت. به صورت کلی در کشور آلمان آزاد کاری به دلیل نامحدود بودن و موضوع مالیات برای افرادی که خارج از اتحادیه اروپا می­ آیند ممنوع است. اما افراد می ­توانند با مراجعه به اداره­ خارجی ها از شرایط آزاد کاری مطلع شوند.

سوالات متداول از سوی دانشجویان مقیم آلمان

مهم ترین سوالات متداول از سوی دانشجویان به شرح زیر می باشد:

سوالجواب
آیا امکان 2 کار بصورت همزمان در زمان دانشجویی وجود دارد؟طبیعتا به دلیل اینکه دانشجو هم باید درس بخواند هم کار کند. امکان 2 کار به صورت همزمان وجود نخواهد داشت
 آیا برای انجام کار در حین تحصیل بایستی مجوز از سوی دانشگاه دریافت نمود؟دانشجو می تواند با مجوز از اداره مهاجرت و دانشگاه 10 الی 20 ساعت در هفته به صورت قانونی کار کند.
 آیا همراه برای انجام کار احتیاج به ویزای کار یا بلو کارت دارد؟همراه برای انجام کار در ابتدا نیازمند جاب آفر خواهد بود

موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت علاقمند به مشاوره و پاسخگویی به سوالات دانشجویانی هستند که قصد ادامه تحصیل به کشور آلمان را دارند. به منظور اطلاع از هزینه تحصیل و زندگی در آلمان نیز می توانید از سایر مقاله های سایت استفاده کنید.

4.9/5 - (14 امتیاز)

11 دیدگاه برای “کار دانشجویی در آلمان

  1. طلایی پور گفت:

    پیدا کردن کار برای دانشجویان ایرانی کار آسانی است؟

  2. leila گفت:

    کار دانشجویی چه قدر میتونه به تامین هزینه زندگی ما کمک کنه؟

  3. Hasti گفت:

    کار در آلمان برای دانشجویان در مقاطع مختلف محدودیت زمانی خاصی دارد؟ سطح درآمدی این کارها به چه صورت می باشد؟
    سپاس

  4. ارشاد گفت:

    نرخ درآمد که بیشتر میشه متناسب با اون مالیات هم افزایش پیدا می کنه؟

  5. قراری گفت:

    با سپاس .

  6. شجاعی گفت:

    احتمالا دانشجویان فنی راحت تر به کار می رسند

  7. ali ram گفت:

    بابت مطلب جالبتون با موضوع کار دانشجویی در آلمان تشکر می کنم اگه امکتانش هست در مورد اخذ اقامت کشور آلمان پس از تحصیل هم مطلب بذارید

  8. ترنم گفت:

    چن ساعت در هفته اجازه کار دانشجویی هست؟

  9. سحر گفت:

    سلام

    آیا برای ویزای تحصیلی در المان حتما باید مدرک زبان آلمانی داشته باشیم؟
    ممنون از مطالب خوبتون

  10. امیرحسین گفت:

    با سلام
    مقاله خوب و سودمندی بود.
    با تشکر

  11. سهیل پورواسقی گفت:

    کار دانشجویی در آلمان چقدر درآمد داره؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *