مهاجرت تحصیلی آلمان

تحصیل دکترا در آلمان

تحصیل دکترا در آلمان

امروزه تحصیل دکترا در آلمان فرصتی ایده آل برای دانشجویان خارجی محسوب می گردد که هر ساله با استقبال سیل عظیمی از افراد مواجه شده است. بورسیه های تحصیلی و امکانات این کشور تحصیل دکترا در آلمان را بسیار آسان و مقرون به صرفه نموده است. کشور آلمان سالانه 4000 فارغ التحصیل دکترا دارد. همین امر نشان دهنده شرایط مناسب و عالی این کشور از لحاظ کیفیت تحصیلی و زندگی می باشد.

کشور آلمان دارای اقتصاد قوی است و فرصت خوبی برای سرمایه گذاری فراهم می نماید این در حالی است که هزینه های تحصیل درآن کم می باشد. بیش از 25% دانشجویان مشغول به تحصیل دکترا در آلمان از بورسیه تحصیلی بهره مند هستند. تعداد زیادی از دانشگاه های آلمان شهرت جهانی دارند. حدود 43 دانشگاه آلمان در رتبه بندی جهانی QS در سال 2024-2023 حضور داشتند. دانشگاه تراز اول آلمان مونیخ رتبه 60 را در جهان به خود اختصاص داده است. دومین دانشگاه آلمان یعنی هایدلبرگ رتبه جهانی 66 را کسب نموده است. دانشگاه هایی که در آنها امکان تحصیل دکترا در آلمان وجود دارد. از این رو تعدد بسیار زیادی دارند. موضوع تحصیل دکترا در آلمان را می توانید از طریق مقاله تدوین شده از سوی تحریریه موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت دنبال کنید.

مدارک دکترا در آلمان

مدارک دکترا در آلمان به طور عمده در 2 قالب شکل می گیرد. در این جا به طور مختصر هر کدام از این 2 روش را بررسی می کنیم:

  • دکترای فردی
  • دکترای گروهی

شیوه فردی که از گذشته در اخذ دکترا رایج بوده است. در طول مدت تحصیل دکترا در آلمان دانشجو طرح یا تز خود را زیر نظر استاد راهنما به طور مستقل تهیه می نماید. با توجه به زمان ارائه آن مدت تحصیل در مقطع دکترا قابل تغییر است. عموما بین 3 الی 5 سال زمان می برد. لازمه این روش سطح بالای خلاقیت و همچنین مسئولیت پذیری می باشد. از ویژگی های روش انفرادی برای تحقیق شخصی می توان به ساختار آزادانه و منعطف اشاره نمود. برای انجام پروژه پژوهشی خود می توانید از بخش های غیر دانشگاهی و صنعتی و شرکتی استفاده نمایید.

در روش گروهی نیز از دانشجویان دکترا با راهنمایی گروهی از اساتید راهنما، پروپوزال های تحقیقی خود را در چارچوب یک طرح مسنجم، که با هم متناسب و مرتبط هستند، ارائه می نمایند. در آلمان بیشتر از 700 تز گروهی وجود دارد. اغلب آنها به زبان انگلیسی می باشند.

هزینه تحصیل دکترا در آلمان

هزینه تحصیل دکترا در آلمان حداقل تا 6 ترم نخست در همه دانشگاه ها رایگان می باشد. این در صورتی است که تحصیل به صورت رایگان در دوره کارشناسی ارشد تنها به شرط اخذ کارشناسی در آلمان امکان پذیر است. البته تمام دانشجویان آلمان در تمام مقاطع ملزم به پرداخت هزینه نام نویسی و سایر هزینه ها هستند که مبلغ آن بین 150€ الی 200€ (یورو) خواهد بود. در این صورت مخارج شما به هزینه های زندگی در آلمان منحصر می گردد. برای اخذ ویزای دانشجویی لازم است شما تمکن مالی خود را برای دارا بودن سالانه حداقل 8000€ (یورو) ثابت نمایید. البته اداره امور دانشجویی این مبلغ را مکفی نمی داند. چون معتقد است. هزینه های زندگی برای دانشجو، ماهانه بطور متوسط به 850€ (یورو) می باشد.

همچنین هزینه زندگی در آلمان در مقاله مذکور در سایت رسمی ما به طور کامل شرح داده شده است:

هزینه های اصلی زندگی در آلمان

کمک هزینه تحصیل دکترا در آلمان

اکثر دانشجویان دکترا یا دارای بورسیه تحصیلی هستند و یا اینکه با شرکت در پروژه هایی پول به دست می آورند. برای کمک هزینه تحصیل و زندگی دانشجویان می توانند کار پاره وقت اتخاذ نمایند البته با آگاهی های لازم از محدودیت های وضع شده است. دانشجویان کشورهای عضو اتحادیه اروپا (جزء: بلغارستان و رومانی) محدودیتی در اشتغال ندارند ولی دانشجویان سایر کشورها بیشتر از 190 روز (240 نیم روز) مجاز به فعالیت شغلی نخواهند بود. (مگر با ارائه درخواست مجوز کار). بورسیه تحصیلی در آلمان شرایط دیگری نیز دارد که با بررسی سایر مقالات این موسسه می توان در مورد آن کسب اطلاع کرد.

ویزای متقاضی در کشور آلمان به شما اجازه می دهد تا برای تکمیل پذیرش خود به مدت 3 ماه وارد این کشور شوید، شما از این برای درخواست ویزای دانشجویی کامل خود استفاده می کنید. ویزای دانشجویی به شما این امکان را می دهد که پس از پذیرش برای تحصیل در مقطع دکترا به مدت حداکثر 3 ماه وارد این کشور شوید و سپس می توانید برای اجازه اقامت آلمان اقدام کنید. صرف نظر از شرایط ویزای خود، پس از ورود نیز باید حضور خود را در این کشور ثبت کنید.

کمک هزینه تحصیل دکترا در آلمان

شرایط پذیرش در مقطع دکترا آلمان

با توجه به نوع تز دکترا (انفرادی – گروهی) و دانشگاه انتخابی شرایط ورود متفاوت است. ولی بطور کلی مدرکی که ارائه می نمایید باید معادل مدرک کارشناسی ارشد در آلمان باشد. دانشجویانی که سابقه تحصیلی درخشان دارند می توانند با کمک طرح سریع تحصیلی (Fast-track) به صورت مستقیم از دوره کارشناسی برای تحصیل دکترا در آلمان اخذ پذیرش نمایند که لازمه آن شرکت در یک مصاحبه و آزمون ورودی می باشد.

الزامی به دانش زبانی آلمانی برای تحصیل دکترا در آلمان وجود ندارد. امکان ارائه تز به 2 صورت گروهی و یا انفرادی به زبان انگلیسی وجود دارد. اما اگر زبان انتخابی شما برای تحصیل دکترا در آلمان انگلیسی باشد. دانش زبان آلمانی داشته باشید. این برای شما به عنوان یک حسن محسوب می شود. اگر قصد تحصیل دکترا در آلمان به زبان انگلیسی دارید. در این زبان اصلی شما نیست شما ملزم به ارائه مدرک آیلتس و یا تافل هستید. در صورتی که قصد تحصیل دکترا در آلمان را به زبان آلمانی دارید نیز باید دانش زبانی خود را با شرکت در آزمون هایی چون: DSH و یا Test Daf اثبات نمایید.

مراحل اخذ پذیرش تحصیل دکترا در آلمان

هیچ سیستم خاصی برای گزینش تحصیل دکترا در آلمان وجود ندارد. نخست باید استاد راهنمایی که مایل به همراهی شما در زمینه مورد علاقه تان باشد را از راه جستجو در تیم های پژوهشی و یا اقدام به تماس از سوی دانشگاه خود بیابید. در مرحله بعدی باید منتظر باشید تا از سوی کمیته به عنوان متقاضی تحصیل دکتری در این کشور دارای صلاحیت شناخته شوید. از این رو در مقاله تحصیل در آلمان می توانید به اطلاعات دقیق در خصوص این کشور دست یابید.

لازمه این کار ارسال مدارک زیر است:

  • تقاضانامه تکمیل شده
  • توصیه نامه استاد راهنما
  • رونوشت تایید مدارک تحصیلی

نتیجه آزمون زبان آلمانی یا انگلیسی در تقاضانامه موجود باشد تا در صورت لزوم بررسی گردد. اداره امور دانشجویی پس از بررسی مدارک اجازه شروع تحصیل دکتری در این کشور را به شما اعطاء می نماید. گام بعدی نام نویسی در دانشگاه مورد نظر می باشد. در این قسمت لازم است دانشگاه تقاضا نامه پذیرش شما را تایید نماید. برای آگاهی از شرایط و لزومات ثبت نام به وب سایت دانشگاه مراجعه نمایید.

حتما از مورد تایید بودن مدارک مطمئن گردید. همچنین برای اخذ ویزا (دانشجویی) و یا اجازه اقامت اقدام نمایید. به این نکته که باید تمکن مالی برای اقامت داشته باشید. توجه نمایید. برخی از دانشجویان بین المللی نیازمند اخذ ویزای دانشجویی هستند. این درحالی است که عده ای نیازمند اخذ مجوز اقامت هستند. کشور دانشجو نقش اساسی در تعیین نوع این نیازمندی دارد. به طور مثال دانشجوی ایرانی متقاضی تحصیل دکتری در این کشور به ویزای دانشجویی آلمان نیازمند می باشد. همکاران ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت راهنمایی های لازم را در این مورد در اختیار شما خواهند گذاشت.

5/5 - (12 امتیاز)

7 دیدگاه برای “تحصیل دکترا در آلمان

  1. sohrab گفت:

    تحصیل دکترا تو آلمان مثل ایران تعهد هم داره به اون کشور ؟

  2. مونا همدانی گفت:

    برای تحصیل در مقطع دکترا محدودیت سنی وجود دارد؟

  3. عادل گفت:

    سلام.برای ویرای کار المان هم قرار داد میبندین؟؟

  4. صبا صابری گفت:

    سلام

    برای ویزای کاری آلمان چه شرایطی نیاز است؟
    تشکر میکنم بابت اطلاعات به روز تون

  5. تبسم گفت:

    به نظر من چون پیدا کردم سوپروایزر سخت می باشد من ارشد مجدد ترجیح میدم همانطور که وکلای خودتون بهمون مشاوره دادن و بسیار راه حل خوبی بود

  6. امیر عباس گفت:

    میشه در مورد مقاطع دیگه هم توضیه بدید؟

  7. hiva گفت:

    besiar az maqalehaaye khooobetoon ,mamnoonam aya baraye tehsil dar levele phd mitaavan vaame daneshjoooi ham gereft?mamnoonam

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *