مهاجرت به کشور انگلستان, مهاجرت تحصیلی آلمان

مقایسه تحصیل دکترا در آلمان و انگلیس

مقایسه تحصیل دکترا در آلمان و انگلیس

تحصیل در کشورهای انگلیس و آلمان از رویاهای بسیاری از دانشجویان است. در این مقاله به مقایسه تحصیل دکترا در آلمان و انگلیس پرداخته ایم. از آنجا که دانشگاه های موجود در این 2 کشور از کیفیت آموزشی بالایی برخودار هستند. این دانشگاه ها از جمله 100 دانشگاه های برتر جهان به شمار می­ روند.

از افرادی که قصد تحصیل در این 2 کشور را دارند دعوت می­ نمائیم مقاله را تا پایان مطالعه نمایند. این مقاله به قلم نویسندگان ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت گردآوری شده است. تحصیل در مقطع دکترا در کشور انگلیس به مدت 3 سال طول خواهد کشید و همچنین تحصیل در این دوره رایگان نمی­ باشد. در حالی که این مقطع در کشور آلمان به دلیل تحصیل به زبان آلمانی 4 سال طول می­ کشد، و دانشجویان در این مقطع به صورت رایگان نموده و دولت آلمان به دانشجویان در بعضی رشته ها حقوق نیز پرداخت می­ نماید.

بررسی مقایسه تحصیل دکترا در آلمان و انگلیس

کشور آلمان قلب اتحادیه اروپا است. مرکز تحقیقات علمی و نوآوری در سطح جهانی به شمار می رود. این کشور سالانه پذیرای دانشجویان زیادی در مقاطع مختلف به خصوص در مقطع دکترا می­ باشد. مقطع دکترا در کشور آلمان در صورتی که دانشجویان به زبان انگلیسی تحصیل نمایند به مدت 3 سال طول خواهد کشید. در این صورت دانشجو بایستی دارای مدرک زبان آیلتس و یا تافل باشد. اما در صورتی که دانشجو علاقمند به تحصیل به زبان آلمانی در این مقطع باشد این دوره به مدت 4 سال طول خواهد کشید. از این رو داشتن مدرک زبان آلمانی DSH و یا Test Daf برای دانشجو لازم و ضروری است.

از جمله شرایط پذیرش دانشجو در مقطع دکترا در کشور آلمان داشتن مدرک کارشناسی ارشد با معدل بالا، و پروپوزالی است که به تأیید استاد راهنما در این کشور رسیده باشد. دانشجویان در مقطع دکترا در کشور آلمان پس از سپری نمودن واحدهای درسی و انجام پروژوه های تحقیقاتی بایستی پایان نامه ای را ترتیب دهند. بدین ترتیب با تأیید استاد راهنما از پایان نامه خود دفاع نماید.

به طور خلاصه پیش نیازهای تحصیل در مقطع دکترا در آلمان به این صورت است:

  • ارائه مدرک زبان آلمانی DSH یا TestDaf
  • ارائه موافقت نامه از استاد راهنما
  • توصیه نامه از سوی استاد
  • معدل بالا در مقطع کارشناسی ارشد
  • ارائه پروپوزال مناسب و خوب

تحصیل دکترا در آلمان

تحصیل در مقطع دکترا در کشور آلمان به صورت رایگان می ­باشد. همچنین به دانشجویان در بعضی رشته ها حقوقی نیز پرداخت می ­شود. دانشجویان تنها بایستی ماهانه هزینه ای را بابت کارت دانشجویی به دانشگاه بپردازند. از جمله مزایای کارت دانشجویی، حمل و نقل عمومی رایگان و همچنین استفاده از مکان های فرهنگی همانند سینما، استخر، موزه ها به صورت رایگان خواهد بود. زندگی در آلمان مزایای فراوانی دارد. در کنار این مزایا محدودیت هایی نیز وجود دارد.

بر اساس آمارهای سال 2023 از مهم ترین این مزایا و محدودیت ها را می توان به این صورت متذکر شد:

مزایای زندگی در آلمانمحدودیت های زندگی در آلمان
تحصیل رایگان در آلمان برای همهپر هزینه بودن تحصیل زبان آلمانی در آلمان
بهترین سیستم حمل و نقل جاده ای در اروپا و ارزان در برخی شهرهاسختی پیدا کردن شغل در برخی شهرهای آلمان
صدور ویزای کار برای افراد خارجیهزینه سنگین اجاره منزل در آلمان
همسایگی کشورهای تراز اول اروپاویژگی های رفتار خاص و غیر صمیمی با مهاجرین
بهترین سیستم حمل و نقل جاده ای در اروپا و ارزانوقفه نسبتا طولانی در تطابق پذیری با فرهنگ کلی

با اخذ مدرک دکترا در این کشور میزان دریافتی متقاضیان نیز متفاوت خواهد بود. در نمودار زیر به بررسی میزان دریافتی در این کشور خواهیم پرداخت:

مقایسه میزان دریافتی با توجه به مدرک تحصیلی در آلمان تحصیل دکترا در انگلیس

دانشگاه ها در بریتانیا نیز از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است. دانشگاه های این کشور در تولید تحقیقات و امکانات پژوهشی از بالاترین استاندارها استفاده می ­کنند. همچنین تحصیل در دانشگاه های این کشور فرصت استفاده از دانش بسیاری از متخصصین مشهور در جهان را به وجود می ­آورد.

آموزش کیفیت تدریس در دانشگاه های این کشور توسط دولت قرار می‌ گیرد. این ارزیابی در زمینه های زیر انجام می شود:

  • طراحی برنامه درسی
  • پشتیبانی دانشجو
  • منابع آموزشی
  • سایر موارد

دانشجویان با تحصیل در دانشگاه های بریتانیا به افزایش مهارت زبان انگلیسی دست یابند. در آینده نیز از فرصت های شغلی زیادی برخوردار خواهند شد. مقطع دکترا در کشور انگلیس به مدت 3 سال می ­باشد. دانشجویان برای پذیرش در دانشگاه های انگلیس بایستی دارای مدرک کارشناسی ارشد و مدرک زبان آیلتس 7 باشند. دانشجویان در این مقطع به کمک استاد راهنمای خود به تحقیق در مورد موضوعی پرداخته و بایستی به کشف در رابطه به مجهولی دست یابد.

از برترین دانشگاه های کشور انگلیس می توان به موارد ذیل اشاره کرد:

  • دانشگاه آکسفورد
  • دانشگاه کمبریج
  • دانشگاه ادینبرو
  • دانشگاه بریستول
  • دانشگاه لندن
  • دانشگاه گلاسکو
  • دانشگاه کاردیف
  • دانشگاه منچستر
  • دانشگاه اسیکس
  • دانشگاه کییل

مقایسه هزینه تحصیل دکترا در آلمان و انگلیس

تحصیل در دانشگاه های انگلیس رایگان نمی­ باشد. دانشجویانی که قصد ادامه تحصیل در مقطع دکترا را دارند بایستی شهریه ای حدود 30000£ الی 40000£ (پوند) در سال به دانشگاه های این کشور پرداخت نمایند. ناگفته نماند این دولت به دانشجویان در این مقطع کمک هزینه های تحصیلی زیادی نیز پرداخت می­ کنند. در بعضی موارد دانشجو به صورت کامل بورسیه خواهد شد. برنامه تحصیلی دکترا در انگلیس 2 دوره انجام می شود:

  • آموزش محور
  • پژوهش محور

بودجه تحقیقات در مقطع دکترا در آلمان و انگلیس

یکی دیگر از مواردی که در مقایسه تحصیل دکترا در آلمان و انگلیس بسیار مهم است. هزینه های دانشجویی است. شرایط تحصیل در آلمان به ویژه در مقطع دکترا ویژه است. دانشجویان در مقطع دکترا بایستی بر روی پروژه های خود به تحقیق بپردازند. دانشگاه های کشور آلمان هزینه های پروژه های تحقیقاتی را به دانشجویان پرداخت می­ کند. در اکثر موارد دانشجویان این مقطع بورسیه می­ شوند.

بورسیه های کشور آلمان در مقطع دکترا تمام هزینه های تحصیلی دانشجو را شامل می ­شود. البته دانشجویان توجه داشته باشند، بورسیه های تحصیلی کشور آلمان به دانشجویان با رزومه های قوی تعلق می گیرد. همچنین دانشجویان در مقطع دکترا جهت هزینه های تحصیلی خود می­ توانند همزمان با تحصیل در این کشور کار انجام دهند. دانشجویانی که از اتحادیه اروپا برای تحصیل به این کشور آمده اند. بدون هیچ محدودیت زمانی می­ توانند کار انجام دهند. اما اگر دانشجویان خارج از اتحادیه اروپا باشند مجوز 190 روز کامل در سال برای انجام کار را دارند.

بورسیه های تحصیلی کشور انگلیس در مقطع دکترا

همان طور که گفته شد تحصیل در دانشگاه های بریتانیا رایگان نمی­ باشد. اما این کشور جهت تحصیل دانشجویان بین المللی بورسیه های تحصیلی زیادی را در مقطع دکترا برای این دانشجویان قرار داده است. همچنین مقاله هزینه زندگی در انگلستان 2023 یکی از مقالات مفید در خصوص این کشور می باشد.

از جمله بورسیه های این کشور در مقطع دکترا می­ توان به موارد اشاره شده در جدول زیر اشاره نمود:

انواع بورسیه هاویژگی ها
بورسیه تحصیلی دانشگاه کمبریج انگلستانمخصوص دانشجویان بین المللی
تنها به 95 دانشجوی برتر تعلق می­ گیرد.
(پوشش دادن تمام هزینه های تحصیل و زندگی)
بورسیه تحصیلی دانشگاه آکسفوردمخصوص دانشجویان بین المللی
تنها به 95 دانشجوی برتر تعلق می­ گیرد.
(پوشش دادن هزینه های رفت و امد دانشجو به کشور خود در حین تحصیل)
(پوشش دادن تمام هزینه های تحصیل و زندگی)
 بورسیه تحصیلی دانشگاه ادینبورگتنها به 30 دانشجوی برتر تعلق می­ گیرد.
تعلق به دانشجویان دارای سطح علمی بسیار بالا

همچنین دیگر دانشگاه های این کشور همانند دانشگاه های ساسکس انگلیس، دانشگاه هنر لندن، دانشگاه بریستول، بریتیش انگلستان، دانشگاه شیفلدهالم انگلستان و غیره در این زمینه ممکن است بورسیه به آنها اعطاء گردد.

مقایسه شرایط تحصیل دکترا در آلمان و انگلیس

مقایسه شرایط تحصیل دکترا در آلمان و انگلیس

مقطع دکترا در کشور انگلستان به این گونه است که دانشجو با توجه به علایق خود و نظر استاد راهنما موضوعی را جهت تحقیق در این دوره انتخاب می­ نماید. در این دوره دانشجو به تحقیقات تخصصی در این زمینه می­ پردازد و درآخر بایستی پایان نامه ایی که محتوای آن حاوی 80000 الی 100000 کلمه است را ارائه نماید. بدین ترتیب می توانید مقاله شرایط تحصیل در انگلستان را مطالعه بفرمائید.

به طور کلی دانشجویان بایستی در پایان این دوره به دستاوردهای جدیدی دست یافته باشند. اما تحصیل دکترا در کشور آلمان کمی متفاوت است به گونه ای که تحصیل در این دوره تنها محدود به تحقیق بر روی پروژه نمی­ باشد. در این دوره دانشجو علاوه بر تحقیق در پروژه­ی انتخابی که با نظر استاد راهنما انتخاب گردیده بایستی پروژه صنعتی در یک سازمان غیر تحقیقاتی و یا شرکتی در آلمان را نیز به انجام برساند. به همین دلیل طول دوره دکترا به 3 الی 5 سال طول خواهد کشید. دانشجویان با مقایسه تحصیل دکترا در آلمان و انگلیس به راحتی می­ توانند دانشگاه خود را برای ادامه تحصیل انتخاب نمایند.

شرایط پذیرش در مقطع دکترا در انگلیس

اگر هدف متقاضی پذیرش در مقطع دکترا برای بریتانیا باشد، باید موارد زیر را تشریح کنیم:

  •  دانشجویان برای ورود به این مقطع باید دارای مدرک کارشناسی ارشد باشند. البته در برخی موارد دانشجویان می توانند بعد از دوره کارشناسی وارد مقطع دکترا شوند.
  •  دارا بودن مدرک زبان انگلیسی آیلتس با نمره 7 و مدرک تافل نمره 90 که در دانشگاه های مختلف متفاوت است.
  • دارا بودن معدل بالا و توانایی نوشتن پروپوزال
  •  دانشجویان برای ورود به مقطع دکترا بایستی تجربه مقاله نویسی و پروپوزال نویسی را داشته باشند. در غیر این صورت باید یک دوره 6 ماه پیش دکترا را بگذرانند.

شرایط پذیرش در مقطع دکترا در آلمان

به طور کلی می توان شرایط تحصیلی مقطع دکترا در کشور آلمان در چارچوب موارد زیر جمع بندی کرد:

  •  دارا بودن مدرک کارشناسی ارشد
  •  در صورتی که دانشجویان خارجی از طریق یک برنامه سریع پذیرفته شده باشند بلافاصله پس از دوره­ کارشناسی می­ توانند در مقطع دکترا پس از مصاحبه حضوری ادامه تحصیل دهند.
  •  دارا بودن مدرک زبان انگلیسی آیلتس و یا مدرک زبان آلمانی DSH و یا Test Daf

برنامه دکترا ساختاریافته آلمان

در این برنامه دانشجویان به صورت گروهی بر روی پروژه تحقیقاتی فعالیت انجام می ­دهند. در دانشگاه های آلمان بیش از 700 برنامه دکترا برای دانشجویان که به صورت گروهی تحقیق می­ کنند وجود دارد. در برنامه های دکترا فردی دانشجویان به صورت آزادانه تر می­ توانند عمل نمایند. در صورتی که در این برنامه بایستی دانشجویان به تناسب با برنامه های پژوهشی به فعالیت بپردازند.

اکثراً دانشجویان جهت ادامه تحصیل بین کشورهای انگلیس و آلمان با سولات زیادی مواجه می شوند:

  • مدارک دانشگاه های بریتانیا معتبرترند یا آلمان؟
  • کیفیت آموزشی در دانشگاه های کشور انگلیس بالاتر است یا آلمان؟
  • هزینه های زندگی در کشورهای انگلیس بیشتر است یا آلمان؟

در ضمن هزینه تحصیل و زندگی در آلمان نیز یکی دیگر از مواردی است که باید اطلاعات کاملی در مورد آن داشته باشید. موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت آماده مشاوره و راهنمایی برای همه دانشجویانی هستند که نیاز به اطلاعات جامع تری در رابطه با مقایسه تحصیل دکترا در آلمان و انگلیس دارند. همچنین پیشنهاد می شود مقاله اقامت آلمان را از طریق لینک زیر مطالعه بفرمایید.

4.7/5 - (7 امتیاز)

8 دیدگاه برای “مقایسه تحصیل دکترا در آلمان و انگلیس

  1. امیرحسین گفت:

    مقاله خیلی خوبی بود
    مرسی

  2. amir abbas گفت:

    بابت مطلب جالبتون در رابطه با موضوع مقایسه تحصیل دکترا در آلمان و انگلیس تشکر می کنم اگه امکانش هست در مورد شرایط کار ضمن تحصیل در آلمان هم مطلب بذارید

  3. قراری گفت:

    سپاس از سایت مفید و پربارتون

  4. طلایی پور گفت:

    این اطلاعات تقریبا برای مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد هم صدق میکنند؟

  5. صابری گفت:

    انگلیس هزینه های تحصیلیش گرونه

  6. ستاره گفت:

    با تشکر از سایت خوبتون مقایسه تحصیل دکترا انگلیس و آمریکا هم میشه انجام بدید؟ و تفاوت هاشو بنویسید

  7. بیژن مرتضوی گفت:

    انتخابش راحت نیست

  8. kooshan گفت:

    سلام و تشکر
    با مقایسه تحصیل دکترا در آلمان و انگلیس در مقالتون شما برای کسی که مشکل مالی داره و هزینه براش بسیار اهمیت داره کدام کشور رو توصیه میکنید؟
    ممنونم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *