ویزای مسافرتی ارمنستان

جاذبه های گردشگری ارمنستان

جاذبه های گردشگری ارمنستان

ارمنستان یکی از همسایه های ایران است و جاذبه های گردشگری ارمنستان چه از نظر طبیعی و چه از نظر تاریخی بسیار شگفت انگیز هستند. هر ساله تعداد بازدیدکنندگان و گردشگران از این کشور کم تر در سر زبان ها، بیشتر می شود. ارمنستان یکی از کشورهای قدیمی در جهان است و دارای بناهای تاریخی بسیار قدیمی است. این کشور به دلیل نزدیکی با ایران می تواند یکی از گزینه های بسیار خوب و با هزینه مقرون به صرفه برای سفر و بازدید از جاذبه های گردشگری ارمنستان باشد. ارمنستان یکی از جذاب ترین و در عین حال ارزان ترین کشورهایی است که می توانید از آن بازدید کنید. این کشور محصور در خشکی است اما جاذبه های گردشگری ارمنستان بسیار زیاد است و همکاران ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در این مطلب برخی از آنها را معرفی کرده اند.

معرفی جاذبه های گردشگری ارمنستان

ارمنستان به طور فزاینده ای به مقصد محبوبی در حال تبدیل شدن است. در سال های اخیر، تعداد گردشگران افزایش یافته است و درک این دلیل بسیار آسان است و میزان مهاجرت به ارمنستان افزایش یافته است. ارمنستان دارای مناظر چشمگیر کوهستانی و پر از تنگه های عمیق، دریاچه های درخشان و رودخانه های پر آب است و این مناظر خیره کننده هستند. به همین ترتیب پیاده روی در این مناظر می تواند بسیار لذت بخش باشد.

به دلیل موقعیت استراتژیک این کشور در قفقاز، از رومی ها گرفته تا پارس ها و مردم شوروی از این منطقه عبور کرده اند. در طول این آشفتگی، ارمنستان به طرز چشمگیری زبان، فرهنگ و میراث غنی خود را حفظ کرده است. از آنجا که این اولین کشوری بود که مسیحیت را پذیرفت، تعداد بی شماری صومعه، کلیسای بزرگ و کلیسای کوچک در این کشور وجود دارد که در مکان های مختلف ارمنستان به چشم می خورند و دارای جذابیت های بصری و تاریخی هستند. در ارمنستان مردم با گردشگران دوستانه رفتار می کنند، غذاهای ارمنی بی نظیر هستند و مناظر آن بسیار دیدنی می باشند.

محدود کردن مکان های دیدنی و جذاب ارمنستان بسیار دشوار است اما در اینجا به برخی از مهم ترین آنها اشاره شده است:

نام فارسینام لاتین
شهر ایروانYerevan
دریاچه سوانSevan Lake
شهر گیومریGyumri
صومعه گغاردGeghard Monastery
صومعه نوارانکNovarank Monastery
شهر جرموکJermuk Town
کاروانسرای سلیمSalim
دیلیجانDilijan
روستای گارنیGarni
صومعه تاتوTatev Monastery
صومعه هاگپاتHaghpat Monastery
صومعه خور ویراپKhor Viral Monastery

آشنایی با ارمنستان

ارمنستان کشوری واقع در میان قاره آسیا و اروپا و منطقه جنوبی قفقاز است که با کشورهای ایران، گرجستان، ترکیه و آذربایجان مرز مشترک دارد. از جمله اطلاعاتی در باب ارمنستان در زیر آورده شده است.

  • جمعیت ارمنستان حدود 3 میلیون نفر است که بیش از یک سوم آن در پایتخت ایروان است.
  • ارمنستان اولین کشوری بود که در سال 301 میلادی مسیحیت را پذیرفت و توسط سنت گرگوری تبلیغ شد.
  • ارمنستان در منطقه قفقاز، بین دریای خزر و سیاه واقع شده است.
  • واحد پول ملی ارمنستان درام است.
  • انگلیسی در صنعت گردشگری و هتل های شهرهای بزرگ اغلب صحبت می شود.
  • خود پردازها در شهرهای بزرگ به راحتی در دسترس هستند.
  • فاصله فرودگاه ایروان تا مرکز شهر 14 کیلومتر و حدود 20 دقیقه است.

میزان گردشگران در ارمنستان همانطور که در نمودار زیر می بینید رو به افزایش است:

میزان گردشگران در ارمنستان

ایروان از جاذبه های گردشگری ارمنستان

پایتخت ارمنستان با حدود 1 میلیون نفر ساکن، مکانی است که می توانید برای مدت نامحدود در آن جا بمانید و یکی از بهترین مکان ها برای بازدید و اقامت ارمنستان است. این شهر با گزینه های عالی حمل و نقل، زندگی شبانه پر جنب و جوش، رستوران های خوب، افراد خونگرم و یک زندگی فرهنگی پر جنب و جوش همراه است. بازدید از شهر ایروان را می توانید از میدان جمهوری که مرکز شهر محسوب می شود، شروع کنید. تمام جاده ها از میدان جمهوری منتهی می شوند. اینجا جایی است که بخش خوبی از نمادهای فرهنگی شهر را می یابید. موزه تاریخ ملی و موزه هنر، به راحتی هر دو در یک ساختمان و ارزش بازدید را دارند.

نماد فرهنگی دیگر Matenadaran، مخزن نسخ خطی، انجیل ها و سایر اسناد باستانی کشور است. یک نماد فرهنگی متفاوت دیگر، Brandy Ararat است. براندی میراث فرهنگی طولانی در ارمنستان دارد. یک مکان سرگرم کننده در ایروان، آبشار، یک پله عظیم است که منظره کوه آرارات و باغ مجسمه مانند بوترو و سایر هنرمندان برجسته را نشان می دهد. مادر ارمنستان، مجسمه زنی که شمشیری در دست دارد و از بالای کوه به بالای شهر می نگرد، یک ساختار زیبا و همچنین یک نماد ملی است. برای تهیه غذاهای محلی و سوغاتی در بازار ورنیساج و در بازار آدامس برای خرید غذاهای لذیذ ارمنی می توانید خرید کنید.

صومعه خور از جاذبه های گردشگری ارمنستان

این صومعه احتمالا بهترین و شناخته شده ترین صومعه ارمنستان است که در دشتی نزدیک مرز بسته با ترکیه و نمایی بسیار زیبا از کوه آرارات واقع شده است. نمای صومعه با کوه آرارات در پس زمینه احتمالا بیشترین عکس گرفته شده در ارمنستان است. خور ویراپ به دلیل این واقعیت که گرگوری روشنگر توسط پادشاه تیریداس سوم ارمنستان در این مکان زندانی شد، یک مکان زیارتی محبوب است. امروز می توانید از نردبان پایین بروید و به زندان هایی بروید که این فرد 14 سال را در آنجا گذرانده است. مسیر پایینی کمی باریک و لغزنده است، بنابراین این نکته را بخاطر بسپارید. علاوه بر این گودال، می توانید در این مکان کلیسای Surp Astvatsatsin را از قرن 17 مشاهده کنید.

دریاچه سوان ارمنستان

دریاچه سوان بزرگترین دریاچه قفقاز، واقع در 1899 متری بالاتر از سطح دریا، یکی از مرتفع ترین دریاچه های جهان است. این دریاچه بخشی از پارک ملی سوان است و یکی از چهار منطقه حفاظت شده در ارمنستان است. دریاچه سوان 3٪ از کشور را اشغال می کند، 28 رودخانه به دریاچه می ریزد اما فقط یک رودخانه به نام هرازدان از آن خارج می شود. این دریاچه به دلیل تنوع گیاهان و جانوران از جمله معروف ترین ماهی قزل آلا سوان شناخته شده است. طبیعت زیبا و چشم اندازها تنها دلیل بازدید از دریاچه سوان نیستند، شما می توانید برخی از بناهای تاریخی شگفت انگیز را نیز در اینجا پیدا کنید.

گورستان نوراتوس را از دوران قرون وسطی از دست ندهید. شما برخی از زیباترین خاچکارها را پیدا خواهید کرد، سنگهای ضربدری ارمنی تراشیده شده، که هر یک داستان شخصی را که در آنجا دفن شده است می گویند. این واقعاً بزرگترین گورستان با خاكچارهای جهان و یك مکان واقعا جذاب است. در اطراف دریاچه سوان نیز می توانید از صومعه های زیبا به ویژه هایراوانک و سواناوانک دیدن کنید. هر دوی آنها به زیبایی در بالای دریاچه واقع شده اند و مناظر شگفت انگیز دریاچه سوان را ارائه می دهند. هایراوانک بین قرن 9 و 12 ساخته شده است و مجموعه سواناوانک در سال 874 تاسیس شده است.

دیلیجان از جاذبه های گردشگری ارمنستان

دیلیجان از جاذبه های گردشگری ارمنستان

دیلیجان واقع در حدود 100 کیلومتری شمال ایروان، در قلب پارک ملی Dilijan ، اغلب “سوئیس ارمنستان” نامیده می شود. این شهر معروف و مهم آبگرم در سال 1544 تاسیس شده است، با این حال، در این منطقه قبلا در عصر آهن زندگی می کرده اند. دیلیجان به جنگل های سرسبز اطراف شهر معروف است، برای استراحت و پیاده روی طولانی بسیار مناسب است، اما چند جاذبه دیگر نیز وجود دارد. می توانید پیاده روی کوتاهی به Jukhtak Vank، صومعه نیمه متروک از قرن 11، مخفی در جنگل های اطراف شهر داشته باشید. در فاصله ای نه چندان دور از آن ویرانه هایی از صومعه دیگری وجود دارد، ماتوساوانک از قرن سیزدهم، اما یافتن این صومعه دشوارتر است. در فاصله کمی از دیلیجان صومعه دیگری وجود دارد به نام هاگارتسین که متعلق به قرن سیزدهم است.

صومعه گغارد ارمنستان

اگر صومعه گغارد در کشوری غیر از ارمنستان بود، یکی از برترین جاذبه های گردشگری این کشور بود. اما در ارمنستان، کشوری که مملو از میراث جهانی یونسکو است، فقط یک ساختار تاریخی شگفت انگیز است که باید از آن دیدن کنید. صومعه گغارد، میراث جهانی یونسکو، در واقع از کوه تراشیده شده است! افسانه آن این است که نیزه ای که بر عیسی مسیح فرو گشته یک بار در گغارد نگهداری می شده است. همین امر آن را به یک مکان بزرگ زیارتی تبدیل کرده است. امروزه از صومعه گغارد به دلیل اهمیت مذهبی و همچنین دستاورد معماری آن بازدید می شود.

این مکان در قرن چهارم میلادی ساخته شده است اگرچه کلیسای اصلی در سال 1215 ساخته شده است. آنچه در گغارد جذاب است و آن را به یکی از جالب ترین مکانها برای بازدید در ارمنستان تبدیل می کند، کلیساهای مجاور است که تقریباً 1400 سال پیش از سنگ با قدرتی فراتر از قدرت انسان و حیوان تراشیده شده است.

شهر گیومری از جاذبه های گردشگری ارمنستان

دومین شهر بزرگ ارمنستان، گیومری در جریان زلزله سال 1988 بسیار ویران شد و حتی امروز نیز می توانید ببینید که در آن زمان شهر به شدت ویران شده است. اما علی رغم فاجعه ای که این شهر هنوز از آن رنج می برد، ارزش بازدید را دارد. در سال 1837 روس ها قلعه ای را در اینجا به نام الکسانروپول (به نام تزار)، بلافاصله پس از ساختن شهر در همان حوالی ساختند. قبل از زلزله، گیومری به عنوان زیباترین شهر ارمنستان شناخته می شد، امروز می توانید بقایای شکوه قبلی را هنگام قدم زدن در میدان اصلی خود میدان Vartanants مشاهده کنید.

در حالی که ایروان به دلیل سنگ آتشفشانی صورتی که شهر از آن ساخته شده است شهرت دارد، در گیموری، بیشتر ساختمان ها به دلیل استفاده از سنگ سیاه، تیره هستند. گیموری همچنین موزه های جالب، کلیساها، بازار و برخی مجسمه های جالب شوروی، مانند آبنمای فلزی برجسته را در خود جای داده است. در این نگارش همکاران ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تلاش کردند جاذبه های مهم گردشگری ارمنستان را معرفی کنند. لازم به ذکر است برای بازدید از این کشور نیاز به ویزای توریستی ارمنستان خواهید داشت.

5/5 - (1 امتیاز)

2 دیدگاه برای “جاذبه های گردشگری ارمنستان

  1. سارا گفت:

    سایت خیلی خوبی دارید
    امیدوارم موفق باشید

    1. صادقی گفت:

      سلام خیلی ممنون دوست عزیز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *