مهاجرت سرمایه گذاری در آذربایجان

ثبت شرکت در آذربایجان

ثبت شرکت در آذربایجان

به منظور تسریع جذب سرمایه گذاری در کشور آذربایجان، دولت این کشور تاکید خاصی بر روی آسان سازی رویه ثبت شرکت در آذربایجان دارد. در نتیجه بر اساس شاخص آسانی انجام بیزینس یا Ease of Doing Business Survey منتشر شده از طرف بانک جهانی، آذربایجان در بین 180 کشور جهان جلوتر از کشورهایی نظیر روسیه، لهستان و بلغارستان در رتبه 25 دنیا قرار دارد. بدین ترتیب ثبت شرکت در این کشور سریعترین راه ممکن برای اخذ اقامت موقت این کشور (TRP) محسوب می شود.

در طی 2 دهه گذشته، آذربایجان رشد اقتصادی چشمگیری تجربه کرده است. سرمایه گذاری خارجی در این کشور از طریق روش های مختلفی مورد تشویق قرار گرفته است. بنابرین شهروندان خارجی که به دنبال ثبت شرکت در آذربایجان هستند، خود را در یک محیط بیزینس دوست و مهمانواز خواهند یافت. برای ثبت شرکت در این کشور اطلاع از قوانین و مقررات تجاری این کشور از جمله انواع شرکت، مراحل حقوقی ثبت شرکت، مدارک مورد نیاز و حقوق و مزایای ثبت شرکت در جمهوری آذربایجان الزامی است. به منظور اخذ اقامت از طریق ثبت شرکت می توانید از طریق مشاوره با کارشناسان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت به اطلاعات جامعی دست یابید.

انواع ثبت شرکت در آذربایجان

 انواع شرکت ها برای تشکیل و ثبت در این کشور به شرح ذیل می باشند:

  • تک مالکیتی: در اینگونه شرکت ها فقط 1 نفر مسئول دیون و بدهی های شرکت می باشد. به لحاظ سرمایه ای نیز هیچ گونه سقف حداقلی سرمایه وجود ندارد. مسئولیت افراد مطابق با میزان سرمایه می باشد.
  • شرکت خصوصی با مالکیت محدود: شرکت توسط یک یا چند نفر تشکیل می شود. سقف حداقلی سرمایه نیز توسط هیئت مدیره مربوطه تعیین می شود. مسئولیت افراد مطابق با میزان سرمایه می باشد.
  • شرکت عمومی با مالکیت محدود: شرکت توسط یک یا چند نفر تشکیل می شود. سقف حداقلی سرمایه نیز توسط هیئت مدیره مربوطه تعیین می شود. مسئولیت افراد مطابق با میزان سرمایه می باشد.
  • مشارکت عمومی: در اینگونه شرکت ها، تعداد شرکا می تواند یک یا چند نفر باشد. هیچ گونه حد سرمایه در کار نیست. همچنین مسئولیت سهامداران محدود به سرمایه آنها می باشد.
  • مشارکت محدود: تعداد شرکا یک یا چند نفر بوده و هیچ آستانه سرمایه ای وجود ندارد. مسئولیت سهامداران به سرمایه آنها بستگی دارد.

مدارک و مراحل ثبت شرکت در آذربایجان

شکل رایج ثبت شرکت در این کشور که در بین کارآفرینان خارجی نیز متداول می باشد. تشکیل شرکت با مسئولیت محدود (LLC) می باشد که در قالب این نوع شرکت 100% مالکیت از آن کارآفرین خارجی می باشد. فرآیند ثبت این نوع شرکت در آذربایجان ماکسیمم تا 1 هفته طول می کشد. متقاضیان بایستی شرایط و مدارک زیر را برای ثبت محضری شرکت در جمهوری آذربایجان آماده کنند:

  • تکمیل فرم درخواست
  • تفاهم نامه سهامداران درباره تاسیس LLC و انتصاب نمایندگان قانونی
  • چارتر LLC
  • تهیه اساسنامه شرکت
  • مدارک آدرس قانونی شرکت
  • آماده سازی مهر شرکت
  • پاسپورت موسس شرکت
  • اخذ امضاء الکترونیک ASAN Imza برای نماینده قانونی شرکت
  • اخذ حساب بانکی
  • رسید نشانگر پرداخت حق الزحمه ثبت دولتی شرکت LLC در حدود AZN11 (امانات)

جهت تکمیل اطلاعات خود در باب سرمایه گذاری در آذربایجان مقاله مذکور را بررسی بفرمائید.

مدارک و مراحل ثبت شرکت در آذربایجان

مزایای ثبت شرکت در آذربایجان

اما سوالی که در این میان ممکن است برای هموطنان پیش آید این است که: مزایا و امتیازات ثبت شرکت در آذربایجان چیست؟ اگر چنانچه شما کارآفرین هستید، شما این شانس را دارید که با تشکیل و ثبت شرکت در این کشور به این کشور مهاجرت نموده و از مزیت اقامت کشور آذربایجان برای خود و خانواده خود برخوردار شوید. یکی از امتیازات ثبت شرکت دراین کشور، فرآیند سریع و آسان ثبت شرکت در این کشور می باشد. میانگین مدت زمان جهت ثبت شرکت در این کشور 2 ماه می باشد. در اروپای شرقی و آسیای مرکزی در حدود 4 الی 3 ماه طول می کشد. از دیگر امتیازات ثبت شرکت در جمهوری آذربایجان می توان به اخذ مالیات پایین بر سود سهام شرکت ها اشاره نمود.

بر اساس قوانین ناظر بر عملکرد شرکت ها در این کشور، معمولا 25% از سود سهام شرکت ها به عنوان مالیات اخذ می شود. در مقایسه با برخی کشورهای اروپایی نسبتا پایین است. همچنین متقاضیان بایستی به این نکته هم توجه کنند که دولت این کشور همانند دولت روسیه که به متقاضیان ثبت شرکت در روسیه مشوق های تضمینی می دهد. به متقاضیان ثبت شرکت در حوزه های خاص اقتصادی همانند پارک های علم و فناوری و نیز ثبت شرکت در حوزه IT و گردشگری امتیازات ویژه ای اعطاء می گردد. امتیازاتی مانند همانند کسر معافیتی و وام حمایتی ارائه می دهد.

اخذ اقامت آذربایجان از طریق سرمایه گذاری

کارآفرینان خارجی می توانند از طریق سرمایه گذاری و ثبت شرکت در این کشور بمانند. شرایط ثبت شرکت در آلمان، اقامت خود و خانواده خود را از این کشور دریافت نمایند. اما اشتباه اغلب کارآفرینان خارجی این است که آنها تحت ویزای سفر Travel Visa وارد آذربایجان می شوند. اگر متقاضیان این مسیر مهاجرتی را در پیش گیرند، به سفر دیگری نیز نیاز خواهند داشت. متقاضیان می توانند با ویزای مسافرتی شرکتی را ثبت نمایند، اما پس از تشکیل شرکت مجبور به ترک آذربایجان هستند. پس، شرکت دعوت نامه ای برای اخذ ویزای کار برای متقاضیان ارسال می کند. بدین ترتیب، متقاضی می تواند تحت ویزای کار مجددا وارد این کشور شده و اقامت موقت TRP درخواست نماید.

اما به نظر کارشناسان ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت، بهترین روش ممکن جهت ورود به این کشور و ثبت شرکت در این کشور تحت ویزای سرمایه گذار (شامل E-Visa با هدف تجاری) می باشد. شما با این ویزا به راحتی می توانید کلیه امور مربوط به ثبت شرکت در این کشور و فرآیند درخواست اقامت موقتی TRP را یکجا انجام دهید. تفاوت روش اول (مهاجرت کارآفرین با ویزای مسافرتی) با روش دوم (مهاجرت کارآفرین با ویزای سرمایه گذار) در این است که در روش دوم برعکس روش اول، متقاضی با یک سفر کلیه امور مربوط به ثبت شرکت و اخذ اقامت این کشور را انجام می دهد.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *