مهاجرت سرمایه گذاری در آذربایجان

خرید ملک در آذربایجان

خرید ملک در آذربایجان

طبق قوانین آذربایجان افراد خارجی می توانند با خرید ملک در آذربایجان در این کشور سرمایه گذاری کنند و اقامت را بدست آورند. برای خرید ملک در آذربایجان نیاز به اقامت در آذربایجان و یا اخذ مجوز نیست. البته برای خرید ملک در این کشور باید به خوبی شرایط و قوانین را بررسی کنید. برای مثال شهروندان خارجی در کشور آذربایجان حق خرید زمین را ندارند و فقط املاک دارای سند را می توانند بخرند. در هر صورت آذربایجان کشور همسایه ایران می تواند به گزینه مناسبی برای سرمایه گذاری در بخش املاک تبدیل شود. از جمله اینکه با سرمایه گذاری از طریق خرید ملک در آذربایجان می شود اقامت این کشور را نیز بدست آورد. برای بررسی بیشتر این موضوع همراه با کارشناسان ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت باشید.

قوانین خرید ملک در آذربایجان

طبق قوانین جمهوری آذربایجان، املاک به 2 دسته تقسیم می شوند:

  • اموال منقول (اموال شخصی)
  • املاک غیر منقول (املاک و مستغلات)

طبق قوانین این کشور خارجی ها می توانند در آذربایجان ملک خریداری کنند. لازم به ذکر است که اقامت محلی برای چنین اهدافی مورد نیاز نیست. اما جزئیات و استثنا دارد. هر فرد خارجی به عنوان شهروند محلی در خرید ملک شخصی در آذربایجان از حقوق برابر برخوردار است. یک فرد خارجی می تواند به غیر از زمین، در آذربایجان املاک و مستغلات (ملک غیر منقول) را خریداری کند. به عبارت دیگر، اگر شما یک شهروند خارجی یا فرد بدون تابعیت هستید، می توانید خانه، ویلا، آپارتمان، ملک تجاری و سایر املاک را خریداری کنید اما نه زمین آن را. بنابراین، اگر قصد خرید زمین به عنوان یک خارجی را ندارید، از حقوق مشابه شهروندان محلی برخوردار هستید.

 مراحل خرید ملک در آذربایجان

خرید ملک در آذربایجان معمولا مراحل زیر را شامل می شود:

مراحلشرح
مرحله اولیافتن ملک مناسب، بازدید حضوری و توافق بر سر قیمت و شرایط
مرحله دومامضای قرارداد خرید قبل از دفاتر اسناد رسمی (توجه داشته باشید، نمایندگی از طریق وکالت نامه تأیید شده توسط دفتر اسناد رسمی امکان پذیر است، بنابراین نیازی به حضور شخصی و فیزیکی در آذربایجان نیست.)
مرحله سوممعامله و ثبت اسناد رسمی ملک
مرحله چهارمخرید ملک و دریافت کلید

خرید املاک و مستغلات که فقط دارای ساختمان هستند و زمینی به آن متصل نیست کار آسانی است و بیشتر مراحل آن در دفتر اسناد رسمی انجام می شود.

یافتن ملک در آذربایجان برای خرید

املاک در آذربایجان را می توان از طریق آژانسهای املاک و مستغلات یافت که غالبا در وب سایت های خود به تبلیغ ملک می پردازند و یا از طریق طبقه بندی در روزنامه ها و وب سایت های محلی آنها را می توان پیدا کرد. نقش بنگاه املاک کمک به خریدار در جستجوی ملک و محافظت از منافع خریدار و فروشنده در هنگام معامله ملک است. یک بنگاه املاک همچنین می تواند از صحت همه اسناد و اطمینان از فروشنده مالک قانونی مال مورد فروش اطمینان حاصل کند. نماینده معمولا براساس کارمزد کار می کند، بنابراین اگر معامله ای انجام نشود، هیچ مبلغی برای پرداخت وجود ندارد. به عنوان یک قاعده، نماینده تقریبا 2% از قیمت ملک را از فروشنده و خریدار دریافت می کند. طبق قوانین جمهوری آذربایجان، فقط شهروندان آذربایجان حق خرید ملک از طریق وام یا رهن را دارند.

قیمت ملک در آذربایجان

بازار املاک و مستغلات در کشور آذربایجان به خصوص در شهرهای این کشور به ویژه باکو رشد زیادی داشته و این شهر گران ترین شهر آذربایجان برای خرید ملک است. تعدادی از عوامل تأثیرگذار بر ارزش یک ملک در آذربایجان وجود دارد. به عنوان مثال، وضعیت آن و اینکه آیا آن مسکن تازه ساخت است و یا مسکن دست دو و ساخت و سازهای قدیمی دارد بر قیمت ملک تاثیر می گذارد. ملک در پایتخت باکو گرانتر از ملک در حومه شهر است. مناطق محبوب خارجی ها در باکو شامل سبیل، نسیمی، نریمانوف و یاسامال است.

در نمودار زیر همچنین می توانید میزان نرخ خرید هر متر مربع ملک آپارتمان تک خوابه در مرکز شهرهای آذربایجان را مشاهده کنید:

نرخ خرید هر متر مربع ملک آپارتمان

ثبت ملک در آذربایجان

ثبت قرارداد خرید و فروش باید توسط دفاتر اسناد رسمی تأیید شود. فرد خارجی باید ثبت نام موقت در آذربایجان داشته باشد. به عبارت دیگر، آنها باید به دلایل قانونی در آذربایجان واقع شوند. هم خریدار و هم فروشنده باید گذرنامه و شناسنامه خود را ارائه دهند. قرارداد خرید در صورت کتبی اجرا شدن و محضری بودن معتبر شناخته می شود. مالکیت املاک و مستغلات از لحظه ثبت نام در ثبت نام املاک و مستغلات به خریدار می رسد.

تمام مدارک مربوط به روش خرید به زبان آذربایجانی است. اسنادی که به زبان آذربایجانی نباشند باید توسط دفتر اسناد رسمی ترجمه و تأیید شوند. دفاتر اسناد رسمی می توانند خدمات ترجمه اسناد را ارائه دهند و در صورت درخواست می توانند نسخه ای از اسناد را به زبان خارجی ارائه دهند.

مدارک لازم برای خرید ملک در آذربایجان

خریدار برای خرید ملک در آذربایجان باید اسناد زیر را ارائه دهد:

  • گذرنامه و اثبات اقامت آذربایجان به صورت موقت در اداره مهاجرت دولتی در آذربایجان
  • مدارک شناسایی

فروشنده باید موارد زیر را ارائه دهد:

  • اصل سند مالکیت املاک (سند حمل و نقل)
  • سند ازدواج (در صورت وجود)
  • رضایت همسر برای فروش ملک (محضری)
  • رضایت نامه امضا شده کلیه اعضای خانواده بزرگسال برای فروش ملک
  • گذرنامه و اثبات ثبت نام موقت در اداره مهاجرت آذربایجان

به محض انتقال خریدار اموال به اسناد رسمی، قرارداد خرید توسط سردفتر تنظیم می شود و می تواند توسط خریدار و فروشنده امضا شود. هزینه ها باید برای همه خدمات مربوط به اعمال اسناد رسمی پرداخت شود.

مواردی درباره خرید ملک در آذربایجان

از جمله موارد و توصیه های برای خرید ملک در آذربایجان در زیر آورده شده است:

  • هنگام مذاکره در مورد معامله املاک، در ابتدا وضعیت اسناد و مدارک مورد بررسی قرار گیرد و حقوق مالکیت فروشنده باید به درستی ثبت شده باشد.
  • مالیات معاملات املاک و مستغلات (مالیات بر درآمد فروشنده) از قبل محاسبه شود و هنگام مذاکره در مورد قیمت ملک در نظر گرفته شود.
  • قبل از امضای قرارداد خرید، املاک و مستغلات (آپارتمان، ویلا، املاک تجاری و غیره) باید در مورد استانداردهای فنی و شرایط واقعی توسط کارشناسان بازرسی شوند.
  • باید اطمینان حاصل شود که قبل از اقدام به خرید هیچگونه حقوق شخص ثالث، ادعای مالکیت، هیچ گونه اتهامی، رهن یا هر نوع وثیقه در مورد اموال وجود ندارد.
  • هیچ ثبت نامی از طرف فروشنده بر روی ملک وجود ندارد، هر شخص ثبت شده ای در ملک (آدرس) مورد نظر، قبل از ثبت نام یا در طی یک دوره مشخص پس از ثبت نام حذف خواهد شد.
  • پس از معامله فروش دفتر اسناد رسمی حقوق مالکیت ملک از طریق دفتر اسناد رسمی به روش آنلاین ثبت می شود.

مواردی درباره خرید ملک در آذربایجان

مالیات املاک در آذربایجان

هنگام خرید املاک و مستغلات و اخذ اجازه اقامت آذربایجان، مطمئنا مقداری مالیات نیز به شما تعلق می گیرد. اینکه کدام یک و چه مقدار بستگی به مدت زمانی که در آذربایجان می گذرانید دارد. اگر بیش از 6 ماه در آذربایجان اقامت داشته باشید، به عنوان یک مقیم جمهوری آذربایجان به حساب می آیید و دارایی ها و درآمد شما در آذربایجان مالیات می شود. مگر اینکه شما تابعیت کشورها را نداشته باشید با آذربایجان قرارداد مالیات مضاعف داشته باشید. اگر مدت زمان کمتری در کشور باشید، فقط خرید اولیه املاک و مستغلات و پس از آن از ارزش دارایی های خود در آذربایجان مالیات می پردازید.

مهاجرت به آذربایجان از طریق خرید ملک

برنامه اجازه اقامت آذربایجان قانون مهاجرت آذربایجان است که هدف آن تحریک سرمایه گذاران خارجی برای سرمایه گذاری در این کشور است. این بدان معنی است که به هر سرمایه گذار خارجی که شرایط مورد نیاز را داشته باشد و حداقل 59000$ (دلار) در املاک و مستغلات سرمایه گذاری کند، راهی سریع و آسان برای دریافت اجازه اقامت آذربایجان ارائه می شود. اگر قصد سرمایه گذاری دارید اولین قدم گرفتن ویزا برای شروع مراحل خرید املاک و مستغلات است. بعد از این مرحله، مرحله دوم درخواست مجوز اقامت 1 ساله است. این مجوز است که می تواند هر یک سال یکبار تمدید شود، به شرطی که سرمایه گذاری شما همچنان برقرار باشد. پس از 5 سال می توانید برای اقامت دائم آذربایجان درخواست دهید و پس از 7 سال حتی می توانید برای تابعیت و پاسپورت آذربایجان اقدام کنید.

مزایای خرید ملک در آذربایجان

دریافت اجازه اقامت آذربایجان و خرید ملک در آذربایجان مزایای مختلفی را به همراه دارد. برخی از مزایای مهم برای صاحبان املاک و مستغلات عبارتند از:

  • ورود به یک کشور امن و فرهنگ نزدیک به ایران
  • راهی برای مهاجرت و اخذ اقامت کشورهای دیگر
  • عدم نیاز به اقامت طولانی مدت در آذربایجان برای سرمایه گذاری از طریق خرید ملک
  • تمدید راحت مجوز اقامت
  • زندگی در آذربایجان
  • همسر و فرزندان زیر 18 سال شما نیز می توانند درخواست اقامت دهند.

جهت کسب اطلاع از خرید ملک در ترکیه نیز می توانید این مقاله را مطالعه کنید. برای انجام صحیح مهاجرت خود همچنین می توانید با مشاورین ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت به گفتگو بنشینید و از دانش و تجربیات آنها استفاده کنید.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *